IMG08482644

" />
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 11406
    تاریخ انتشار: 30/شهريور/1394 - 09:16

    بی‌اعتمادی به آمریکا به این زودی‌ها برطرف نمی‌شود

    پایگاه خبری حامیان ولایت/اجتماعی

    رئیس‌جمهور در گفتگو با "سی بی اس" گفت: برای رسیدن به اعتماد بین ایران و آمریکا زمان زیادی لازم است. ما نخستین گام‌ها را برای کاهش تخاصم بین ایران و آمریکا برداشته‌ایم،اگر آمریکا تخاصم را کنار گذارد اوضاع آینده ایران و آمریکا تغییر خواهد کرد.

    IMG08482644

     بی‌اعتمادی به آمریکا به این زودی‌ها برطرف نمی‌شود

     

    حسن روحانی در گفتگو با برنامه شصت دقیقه سی بی اس گفت: من از این فرصت به دست آمده برای گفتگو درباره مسئله ای که هم برای منطقه و هم سراسر جهان مهم است، خوشحال هستم. من فکر می کنم صلح ،امنیت و ثبات مهمترین اهدافی هستند که اگر منطقه و جهان آنها را تجربه کنند، زمینه ها برای پیشرفت و توسعه فراهم می شود و این پیشرفت و توسعه برای همه بشریت خوب است.

    مجری سی بی اس پرسید شما درباره این توافق چه فکر می کنید؟

    رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت:توافق بسیار دشوار با فراز و نشیب های بسیاری بود اما ما مسیر درستی را انتخاب کردیم. من خوشحال هستم که ما گام بسیار مهمی در این زمینه برداشتیم و در روند برداشتن گام نهایی قرار داریم.

    مجری پرسید چه چیزی حاصل شد؟

    وی گفت:خود به دست آمدن تفاهم و توافق به معنای موفقیت بزرگ برای دو طرف است. آنچه که ما در حقیقت به آن رسیدیم اهدافی است که ما از همان روز اول دنبال کردیم و آن این بود که بتوانیم بدون مشکل، فعالیت های صلح آمیزخود را حفظ کنیم ، تحریم ها رفع شوند و قطعنامه های ناعادلانه که علیه ایران تصویب شد،برداشته و لغو شوند.

    مجری پرسید آیا شما از این بحث های مختلف در آمریکا و نتیجه آن متعجب شده اید؟

    دکتر روحانی گفت: قابل پیش بینی بود که مسئله به این مهمی نمی تواند بدون داشتن مخالف حل شود. آنچه که تعجب برانگیز بود اظهار نظراتی بود که چندان خوشایند نبودند. شاید برخی گروه ها و احزاب سیاسی مخالف آن باشند اما دولت های سراسر جهان به این توافق خوشامد گفتند.

    مجری پرسید مخالفان این بحث را مطرح می کنند که آمریکا امتیاز بسیاری داد اما در عوض چیز کمی از ایران گرفت. آمریکا موافقت کرد تحریم های ایران را بردارد و در عوض به قول آنها (مخالفان )پانزده سال موقت برای توقف فعالیت های هسته ای بدست آورد و ایران پس از آن آزاد خواهد بود این برنامه را از سر گیرد یا برای بدست آوردن بمب با منابع بیشتر به نسبت فعلی کار کند.

    روحانی گفت: اگر کشوری می خواست با منابع فنی که دارد به بمب اتمی برسد ،این توافق بسیار بدی برای آن محسوب می شد زیرا این توافق محدودیت هایی برای همه جنبه های رسیدن به یک بمب اتمی اعمال می کند اما اگر کشوری از همان ابتدا به دنبال فناوری صلح آمیز بوده باشد، هیچ چیزی را از دست نداده است. ما می خواستیم این اتهامات نادرست که ایران بدنبال تسلیحات هسته ای است به سمت این که هدف ایران فعالیت های صلح آمیز است، اصلاح و حل شود. ما در این توافق محدودیت هایی برای دوره های زمانی پذیرفته ایم تا بتوانیم اعتماد بیشتری را در جهان ایجاد کنیم.

    مجری پرسید همواره بحث اعتماد بین دو کشوری مطرح بوده است که از مدتها طولانی دشمن یکدیگر بوده اند. در آمریکا بسیاری معتقدند ایران سخت تلاش می کند به قابلیت تولید سلاح هسته ای برسد و آنها نگران هستند زیرا ایران در گذشته، سابقه ناجور با سازمان های بین المللی در زمینه تبعیت و اجازه بازرسی تاسیسات و پاسخ به پرسش ها درباره این برنامه دارد. شما چگونه می توانید این استنباط را تغییر دهید؟

    روحانی گفت: درباره بحث اعتماد بین ایران و آمریکا باید بگویم این اعتماد وجود نداشته است و امروز نیز وجود ندارد و این موضوع روشنی است اما درباره موردی که شما مطرح کردید باید بگویم در هر زمانی از 2003 تا 2015 به خصوص در سال 2003 که ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفت، آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسی های زیادی انجام داده است . پس از صدها ساعت بازرسی و بسیاری از گزارش ها در هر زمانی ، در قطعنامه شورای حکام در نوامبر دوهزار وچهار به صورت روشن بیان شد که فعالیت های ایران هیچ انحرافی نداشته است. در تمام گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در دوازده سال گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره گفته است در تاسیسات اعلام شده هیچ انحرافی مشاهده نکرده است.

    مجری پرسید آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2011 گفته است اطلاعات موثقی دارد که ایران چاشنی های انفجاری بالا و هیدرودینامیک را آزمایش کرده که نخستین گام برای آزمایش بمب هسته ای است. آژانس پیش بینی کرد که برنامه ایران در سال دوهزار وسه ممکن است کاملا صلح آمیز نبوده باشد و آنها می گویند همچنان در تلاش برای گرفتن پاسخ برای این پرسش ها هستند و این بخشی از توافق است. آیا این مسئله درست است؟

    رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با آژانس توافق کردند که این مسئله را حل و فصل کنند و به نتیجه نهایی برسند.آژانس بین المللی انرژی اتمی سوالات خاصی در این زمینه دارد و ما در حال گفتگو با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پاسخ به این پرسش ها هستیم.

    مجری پرسید به نظر می رسد آمریکا تندروهای خود را دارد و ایران نیز تندروهای خود را. مخالفان(در ایران) می گویند اساسا ایران بیش از حد امتیاز داده و کنترل برنامه هسته ای خود را در دست آمریکا و دیگر کشورهای خارجی و آژانس بین المللی انرژی اتمی داده است. آیا شما شباهت هایی در مخالفت با این توافق در آمریکا و ایران می بینید؟

    روحانی گفت: تشابه دارد. به هرحال، طبیعی است مخالفان همواره درپی حداکثر نتیجه ممکن باشند و یک توافق هرگز حداکثر را تامین نمی کند. هر دوطرف باید مقداری از حداکثر به عقب بروند تا به توافق برسند. بنابراین کسانی که بدنبال حداکثر هستند،اعتراض دارند. نتیجه این توافق به نفع همه است. به نفع دو طرف است زیرا توانستیم به تفاهم و توافق در موضوع بسیار پیچیده در میز مذاکره برسیم و بتوانیم از سوء تفاهم ها جلوگیری کنیم و این نخستین گام در مسیر اعتماد است. البته برای رسیدن به اعتماد بین ایران و آمریکا نیاز به زمان زیادی است.

    مجری پرسید برخی از مخالفان بسیار قدرتمند هستند. مثلا فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این توافق را محکوم کرد. شما چگونه با آن مواجه می شوید. این نیروی مهمی سیاسی در کشور است.

    رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت:روشن است که برخی ممکن است مخالفت کنند و برخی نیز از آن طرفداری و نظرات خود را ابراز کنند اما همزمان پس از تایید این توافق به وسیله نهادهای مسئول،همه از آن تبعیت خواهند کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز پس از تایید این توافق به وسیله نهادهای مسئول به این توافق احترام خواهند گذاشت.

    مجری سی بی اس پرسید آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ،رئیس شما، از این گفتگوها حمایت کرده است اما تا جایی که من می دانم از این توافق حمایت نکرده است.آیا وی به این توافق معتقد است و از آن حمایت می کند؟

    دکتر روحانی گفت: اصل مذاکرات را رهبری معظم تایید کرده است و بارها گفت که من مذاکراتی را که دو طرف با یکدیگر مذاکره کنند،می پذیرم. ایشان تصمیم نهایی درباره این توافق را برعهده نهادهای مسئول گذاشته است. بنابراین زمانی که نهادهای مسئول در تصمیم نهایی خود این توافق را بپذیرند به معنای آن است که رهبر معظم نیز آن را می پذیرد و آن را تایید می کند.

    مجری پرسید آیا فکر می کنید تصمیم مثبتی درباره این توافق گرفته خواهد شد؟

    رئیس جمهورایران گفت: اکثریت مردم ما در نظرسنجی دیدگاه مثبتی درباره این توافق دارند و معمولا نهادهایی مانند پارلمان و شورای عالی امنیت ملی از افکار عمومی دور نمی شوند و در این مسیر حرکت می کنند.

    مجری پرسید انتظار می رود بحث در پارلمان بسیار داغ شود. آیا فکر می کنید شانسی برای رد این توافق چه به وسیله پارلمان یا شورای عالی امنیت ملی یا آیت الله (رهبر معظم انقلاب) وجود دارد؟

    دکتر روحانی گفت: به هر حال در دنیای احتمالات، هر احتمالی وجود دارد اما معتقدم منطق حامیان این توافق، منطقی بسیار قوی است.

    مجری پرسید شما با حرارت در اظهارات خود درباره این توافق صحبت و تلاش کردید احساس حسن نیت بین آمریکا و ایران به وجود آورید اما برخی از این موفقیت ها با اظهارات بسیار تند از دو طرف از بین رفت. پس از توافق،آیت الله خامنه ای شعار مرگ بر آمریکا و مرگ براسرائیل نمازگزاران جمعه و تظاهرات کنندگان را تایید و حتی از آن تمجید کرد و وی همچنان آمریکا را شیطان بزرگ می نامد. آیا شما معتقد هستید آمریکا شیطان بزرگ است؟

    رئیس جمهور ایران گفت:تخاصمی که بین ایران و آمریکا از دهه ها وجود دارد و فاصله ،اختلافات و بی اعتمادی به این زودی کنار نمی رود. آنچه که مهم است این است که ما در چه مسیری پیش می رویم. آیا ما در حال رفتن به مسیرتشدید تخاصم هستیم یا این که در مسیر کاهش آن حرکت می کنیم. من معتقدم ما نخستین گام ها را برای کاهش این تخاصم برداشته ایم.

    مجری پرسید آیا شما فکر می کنید آمریکا شیطان بزرگ است؟

    دکتر روحانی گفت: شیطان در اصطلاح دینی ما برای نشان دادن قدرت فریب دیگران استفاده می شود و برای کسی استفاده می شودکه حرف های وی روشن و مطابق با واقعیت نباشد اما آنچه من می گویم این است که آمریکا در گذشته در مورد ایران اشتباهات زیادی انجام داده است و باید این اشتباهات را جبران کند.

    مجری پرسید من مطمئن هستم شما درک می کنید که برای بسیاری از آمریکایی ها دشوار است این حقیقت را بپذیرند که رئیس جمهور اوباما توافقی با کشوری امضاء کرده است که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دهد. چگونه این مسئله را توصیف می کنید؟ آیا آنها باید فکر کنند که این شعار برای مصرف سیاسی داخلی ایران است؟ آمریکایی ها باید از این لحن چه برداشتی داشته باشند؟

    رئیس جمهور ایران گفت: ببینید این شعاری که داده می شود شعار علیه مردم آمریکا نیست. مردم ما به مردم آمریکا احترام می گذارند. مردم ایران بدنبال جنگ با هیچ کشوری نیستند اما سیاست های آمریکا علیه منافع ملی مردم ایران بوده است. قابل درک است که مردم به این مسئله حساسیت نشان دهند. زمانی که مردم علیه شاه قیام کردند، آمریکا تا آخرین ماه به شدت از شاه حمایت کرد. در جنگ هشت ساله با عراق، آمریکایی ها از صدام حمایت کردند. مردم این چیزها را فراموش نخواهند کرد. ما نمی توانیم گذشته را فراموش کنیم اما همزمان نگاه ما باید به آینده باشد.

    مجری پرسید مرگ بر آمریکا مفهوم ساده ای دارد. سه کلمه است و نیازی به تفسیر ندارد و چندان آشتی جویانه نیست. آیا شما روزی را می بینید که دیگر از این لحن استفاده نگردد؟ شما خودتان دو طرف را ترغیب کرده اید تا برای کاهش این درجه حرارت( لحن تند) تلاش کنند.

    دکتر روحانی گفت: اگر آمریکا تخاصم را کنار گذارد و حسن نیت را شروع کند و اگر گذشته را جبران کند،اوضاع آینده ایران و آمریکا تغییر خواهد کرد.

    مجری پرسید آمریکا توافقی با ایران امضاء کرد تا تحریم ها را بردارد. آیا این نشانه حسن نیت نیست؟

    رئیس جمهور ایران گفت:هنوز که عمل نشده است. باید اجرا شود. رفع تحریم ها باید شروع شود.

     

    منبع: خبرگزاری صدا و سیما

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما