دوشنبه 01 تير 1405 - Mon 22 Jun 2026
  • گردباد ناگهانی مراسم سیاسی را برهم زد / فیلم

  • سرنگونی گاومیش در هجوم گروهی شیرها / فیلم

  • سوخو-۳۰های روسی در راه ایران؛ تغییر موازنه قدرت در آسمان خاورمیانه

  • خشم قلعه‌نویی در جام جهانی پیچید + عکس

  • زمان ثبت‌نام حج تغییر کرد + عکس

  • دستور مهم هیأت مذاکره کننده ایرانی در سوئیس

  • قیمت نقره امروز یکشنبه ۳۱ خرداد

  • آغاز نشست چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان در سوئیس

  • وضعیت بورس یکشنبه ۳۱ خرداد

  • هزارمین بازی جام جهانی با پیروزی ژاپن رقم خورد

  • درباره یک چریک عارف

  • دیدار گروسی با وزیر خارجه سوئیس در بورگن اشتوک

  • پیام وزیر خارجه سوئیس پس از دیدار با عراقچی

  • جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس +فیلم

  • خط و نشان بی‌سابقه‌ی روزنامه‌ی اسراییلی برای ترامپ + عکس

  • چه کسی پشت نبویان پنهان است؟

  • قیمت موبایل‌ امروز یکشنبه ۳۱ خرداد

  • یارانه‌بگیران در آستانه تغییر بزرگ

  • خبر امضای مجدد توافق ایران و آمریکا صحت ندارد

  • حیرت غرب از شکست در مأموریت حذف موشک‌های ایران + عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 410559
    تاریخ انتشار: 10/مهر/1404 - 14:07

    مجموعه رویاهای سیاسی ترامپ

    ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با نتانیاهو مدعی شد که «شاید ایران در آینده به پیمان ابراهیم بپیوندد!» تصور دور از ذهن حضور ایران در پیمان ابراهیم قبلا هم در سخنان ترامپ بازتاب یافته بود. اما این سخن چه معنایی دارد؟

    مجموعه رویاهای سیاسی ترامپ

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس ،

    رئیس جمهور آمریکا به ایراد سخنان عجیب شهرت دارد؛ از الحاق کانادا به آمریکا گرفته تا ادعای تملک پایگاه بگرام، کانال‌های پاناما، سوئز و... دومینوی گزافه گویی‌هایی ترامپ تمامی ندارد.اما در میان تحولات کنونی منطقه که جنگ غزه در میان آتش افروزی‌های اسرائیل در حمله به ایران و قطر همچنان ادامه دارد، سخنان او بیش از یک یاوه‌گویی به نظر می‌رسد.
    رئیس جمهور آمریکا فرضیه پیوستن ایران به پیمان ابراهیم را در حالی بیان کرد که طرح 20 ماده‌ای خود در خصوص صلح غزه را در دیدار با نتانیاهو مطرح می‌ساخت. اما نگاهی به سخنان ترامپ در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که او پیشتر نیز چندین بار از تصورات ذهنی خود پیرامون این مساله سخن گفته است.
    پیمانی در راستای منافع صهیونیست‌ها
    پیمان‌های ابراهیم که چیکده آن در عادی سازی روابط کشورهای اسلامی و منطقه با اسرائیل خلاصه می‌شود، در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ مطرح شد. بحرین و امارات از جمله کشورهای مسلمان عربی بودند که در سال 2020 به این پیمان پیوستند و سپس کشورهایی چون مراکش، سودان و حتی عربستان نیز اقدامات و مذاکراتی را به جهت پیوستن به آن انجام دادند.
    در فروردین سال گذشته که ترامپ درگیر انتخابات ریاست جمهوری بود، طی یک گفت‌وگوی رسانه‌ای مدعی شد که در دوره اول ریاست جمهوری او، دنیا به دوران صلح نزدیک شده و حتی ایران نیز می‌توانست به «پیمان ابراهیم» بپیوندد. او در همین گفت‌وگو از اسرائیل خواست که به سرعت به جنگ غزه متوقف و به صلح برگردد! مدتی پس از شروع دوران دوم ریاست جمهوری ترامپ، آتش بس بین اسرائیل و حماس که در اواخر دوره بایدن برقرار شده بود، به اتمام رسید و اسرائیل دوباره حملاتش به غزه را از سرگرفت.
    در حالی که وعده صلح ترامپ در خصوص غزه تا کنون نیز محقق نشده است، او پس از پنج دور مذاکره دوجانبه بین ایران و آمریکا، چراغ سبز حمله به کشورمان را به اسرائیل نشان داد.  به دلیل جنگ در غزه و آتش افروزی اسرائیل در دیگر نقاط منطقه، تا مدتی بحث پیام ابراهیم مسکوت مانده بود. اما در پایان جنگ 12 روزه که ترامپ سعی کرد شکست ایران و نابودی برنامه هسته‌ای کشورمان را از نتایج جنگ معرفی کرده و القا کند، زمزمه‌ها پیرامون پیمان ابراهیم تنها یک روز پس از برقراری آتش بس، دوباره شروع شد.
    دعوت به پیمان ابراهیم با بمباران ایران!
    درست یک روز پس از برقراری آتش بس بین ایران و اسرائیل، در روز چهارم تیرماه، "استیو ویتکاف" (نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه) رسماً اعلام کرد که گسترش "پیمان ابراهیم" یکی از اهداف کلیدی دونالد ترامپ در منطقه است! چند روز بعد ترامپ که همچنان در صدد القای روانی شکست به ایران بود، با اشاره به اینکه چند کشور دیگر در حال بررسی پیوستن به پیمان ابراهیم هستند، مدعی شد: «حتی تصور می‌کردم ایران هم ممکن است بپیوندد. آن‌ها اگر این مسیر را انتخاب می‌کردند، وضع بهتری داشتند.»دمیدن مجدد در شیپور پیمان ابراهیم آن هم بلافاصله بعد از پایان جنگ اسرائیل با ایران، معنای خاصی به سخنان ویتکاف و ترامپ می‌بخشید.
    اما رئیس جمهور آمریکا در شامگاه 12 تیرماه و در دیدار با وزیر دفاع عربستان منظور خود از طرح مجدد پیام ابراهیم را به شکل واضح‌تری بیان کرد: «اکنون که ایران از نظر تهدید هسته‌ای حذف شده و دست‌کم برای مدتی طولانی از معادله خارج است، گمان می‌کنم کشورهای بیشتری به پیمان ابراهیم خواهند پیوست!»در واقع از نظر ترامپ، علت عدم پیوستن برخی از کشورهای اسلامی، ترس از ایران و برنامه هسته‌ای آن بود.
    بنابراین با القای شکست ایران و از بین رفتن برنامه هسته‌ای کشورمان، به زعم او قرار است کشورهای بیشتری به این پیمان بپیوندند.در همین خصوص ترامپ در 16 مردادماه امسال نیز در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: «اکنون که زرادخانه هسته‌ای در حال «ساخت» ایران به‌طور کامل نابود شده، برای من بسیار مهم است که همه کشورهای خاورمیانه به پیمان ابراهیم بپیوندند. این کار صلح در خاورمیانه را تضمین خواهد کرد.»

    پیمان ابراهیم و تکرار آرزوی مهار ایران

    پیش از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورمان، رئیس جمهور آمریکا بارها از ایران خواسته بود تسلیم شود وگرنه بمباران خواهد شد. او بعد از پایان جنگ 12 روزه نیز همچنان که از ایران می‌خواست شکست را بپذیرد، لذا به طرح مجدد پیمان ابراهیم پرداخت و مدعی شد که اینبار کشورهای بیشتری به آن خواهند پیوست.

    در واقع از دیدگاه ترامپ، پیوستن کشورمان به پیمان ابراهیم زمانی رخ خواهد داد که ایران شکست را پذیرفته و آماده تسلیم باشد. او در نشست خبری اخیر خود با نتانیاهو و پس از طرح احتمال پیوستن ایران به پیمان ابراهیم در آینده گفت: «قبلا که از حضور ایران در پیمان ابراهیم سخن گفتیم فکر نمی کردیم روزی از B2 (بمب افکن) استفاده کنیم!»ترامپ همچنان به دنبال القای مهار ایران و دعوت به پذیرش تسلیم از سوی کشورمان است. موضوعی که حتی از سوی کارشناسان غربی نیز با تردید روبه رو می‌شود. الیستر کروک از افسران ارشد سابق سازمان اطلاعاتی MI۶ در این خصوص می‌گوید: «ترامپ امیدوار است بتواند ایران را بی‌قید و شرط وادار به تسلیم کند؛ اما چنین چیزی هرگز رخ نخواهد داد».

    نظرات بینندگان
    نظرات شما