به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»
به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سال ۱۳۹۷، شرکت سیف خودرو با حضور در برج میلاد و معرفی دو مدل بیسو T3 و T5، به عنوان یک بازیگر جدید و امیدبخش در بازار خودروی ایران معرفی شد. وعدهها زیبا بود: «خودروی خارجی، قیمت مناسب، تحویل سریع». اما امروز، چهارده سال بعد، هزاران خریدار این شرکت همچنان در صف طولانی انتظار ایستادهاند، بدون اینکه بدانند آیا روزی خودرویشان را تحویل خواهند گرفت یا نه.
وعدههای شکسته، تأخیرهای بیپایان
سیف خودرو ابتدا بیسو T3 را با تعداد محدودی تحویل داد، اما بیسو T5 هرگز به بازار نرسید. به جای آن، شرکت اعلام کرد که این خودرو با برند جدید SWM جایگزین میشود. خودرویی چینی با طراحی جذاب و امکانات نسبتاً بالا که در سال ۱۳۹۸ به عنوان یک امید جدید معرفی شد؛ اما این امید، به سرعت خاموش شد.
- پیشفروش انجام شد، مردم پول دادند.
- تعهدات معوق بیسو به SWM تبدیل شد، اما تحویل خودرو نه تنها به تأخیر افتاد، بلکه به طور کامل متوقف شد.

خط تولید توقف کرد، قطعات در گمرک گیر کردند
بر اساس اطلاعات رسیده، خط تولید سیف خودرو به دلیل عدم تأمین قطعات دچار وقفه شده است. قطعات منفصله SWM در گمرک وجود دارند، اما به دلایل نامشخص، ترخیص نشده و به کارخانه نرسیدهاند.
اما شگفتی بیشتر اینجاست:
کمبود جلوپنجره — یک قطعه پلاستیکی ساده — باعث شده خودروهای ناقص در کارخانه دپو شوند.
در حالی که کمبود قطعات در صنعت خودرو امروز امری عادی است، اما کمبود یک قطعه ساده که نیاز به تولید داخلی دارد، نشان میدهد که سیف خودرو در حوزه داخلیسازی نیز شکست خورده است.
کیفیت پایین و ایرادات مونتاژی
حتی خریدارانی که موفق شدهاند خودرو دریافت کنند، با مشکلات متعددی روبرو هستند:
- چراغ ایربگ و چراغ چک خودرو پس از عبور از دستانداز روشن میشود.
- خودرو ناگهان خاموش میشود.
- برخی از مشکلات با «دست زدن به سوکتها» موقتاً رفع میشوند!
این ایرادات، نه تنها از نظر ایمنی نگرانکننده است، بلکه نشاندهنده ضعف شدید در کنترل کیفیت و مونتاژ است. به همین دلیل، SWM G01 در تست C-NCAP تنها ۲ ستاره ایمنی دریافت کرد — نمرهای پایین که مستقیماً به ایرادات ساخت و مونتاژ برمیگردد.
تحویل به شرط سکوت: تهدید به توقف تحویل در صورت شکایت
یکی از تلخترین فصلهای داستان سیف خودرو، رهبری غیراخلاقی آن است. این شرکت به مشتریان هشدار داده که:«اگر شکایت کنید، تحویل خودرو تا پایان مراحل قضایی متوقف خواهد شد.»
این تهدید، هزاران خریدار را از طرح شکایت بازداشته است. آنها در یک منگنه گرفتار شدهاند:
- اگر شکایت کنند، خودرو را نمیگیرند.
- اگر شکایت نکنند، همچنان بیپاسخ میمانند.
پرداخت نشدن سود مشارکت و جرائم تأخیر
حتی برای کسانی که بالاخره خودرو دریافت کردهاند، داستان تمام نشده است.
سیف خودرو طبق قرارداد، موظف بود سود مشارکت و جرائم تأخیر را به مشتریان بپردازد. اما بسیاری از آنها هیچکدام از این مبالغ را دریافت نکردهاند.
این، نقض آشکار قرارداد و کلاهبرداری مالی سازمانیافته محسوب میشود.
نمونهای از درد یک خریدار
یکی از خریداران که خواست نامش محفوظ بماند در این خصوص گفت:
- او در سال ۱۳۹۷ یک دستگاه بیسو خرید.
- در ۱۳۹۹، با پرداخت تمام وجه، به SWM تبدیل شد.
- امروز، در سال ۱۴۰۴، نه خودرو گرفته، نه پاسخ قانعکنندهای شنیده.
او گفت:«هر بار که تماس میگیرم، یک پاسخ جدید میشنوم: قطعه نیست، اداره گمرک مشکل دارد، تحویل به زودی انجام میشود... اما هیچوقت انجام نمیشود.»
خدمات پس از فروشی که وجود ندارد
برای کسانی که خودرو دریافت کردهاند، مشکلات ادامه دارد:
- شبکه خدمات پس از فروش ضعیف است.
- قطعات گرانقیمت و میلیونی با تأخیر طولانی تأمین میشوند.
- برخی قطعات، به دلیل عدم موجودی، هیچوقت در دسترس نیستند.
این وضعیت، خودروهای SWM را به ماشینهای گرانقیمت و بیارزش تبدیل کرده است.
سیف خودرو، نمونهای از بیمسئولیتی اقتصادی
به گزارش راه دانا؛ سیف خودرو نه یک خودروساز، بلکه نمونهای از مدیریت ناکارآمد، بیعدالتی و سوءاستفاده از اعتماد مردم است. این شرکت:
- با وعدههای دروغین، مردم را فریب داد.
- با پیشفروشهای میلیونی، سرمایهگذاری بدون پروژه کرد.
- با تأخیرهای بیپایان، زندگی هزاران خانواده را تحت فشار گذاشت.
- و با تهدید به توقف تحویل، از عدالت جلوگیری کرد.
مسئولان باید مد نظر داشته باشند که "وقتی یک شرکت خصوصی، با پول مردم بازی میکند و دولت سکوت میکند، سیستم اقتصادی دچار بحران اعتبار میشود."
درخواست از مسئولان:
نیاز است دستگاههای نظارتی، قضایی و اقتصادی:
- وضعیت مالی و تولیدی سیف خودرو را بررسی کنند.
- به خریداران پاسخ شفاف و قانونی بدهند.
- و در صورت ثابت شدن کلاهبرداری، اقدامات قاطع قضایی انجام دهند.
در پایان باید یادآور شد که: حق مردم نباید در مبادلات اقتصادی فراموش شود.