جمعه 14 شهريور 1404 - Fri 05 Sep 2025
  • آنها که نمی‌خواهند ایران سرای امید و همدلی باشد

  • اولین زن شهید مقاومت خرمشهر را بیشتر بشناسید+عکس

  • فصل پاسخگویی کاسبان برجام!

  • پس از یک ماه چه می‌شود؟!

  • حزب‌الله: سپر دفاعی لبنان در برابر جبهه استکبار

  • مکانیزم ماشه ما را به دوران جلیلی برمی‌گرداند /آیا دانشمندان اصلاح‌طلب، هسته‌ای، تحریم‌ها و قیمت‌ها را هم به عقب برمی‌گردانند؟

  • تاکید رهبر انقلاب بر عملیاتی نمودن توافق راهبردی ایران و چین

  • کاربران غربی برای مرگ ترامپ دست به دعا شدند+عکس

  • انهدام دیپلماسی و مذاکره آمریکا با بمب، اروپا با مکانیسم ماشه

  • سه کشور اروپایی رسما مکانیسم ماشه را فعال کردند/وقتی مکانیزم ماشه چکانده شود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

  • پاسخ تهدید غرب تهدید است نه مذاکره و انفعال

  • پارادایم نفاق پنبه شد؛ احیای خط فاصل با دشمن

  • به بهانه ۳ شهریور سالروز اشغال ایران توسط متفقین در زمان رضا شاه (مسئول طویله اسب های کنسول هلند)!

  • «نفوذ» و «نفاق» در جبههٔ اصلاحات

  • سپر پولادین اتحاد مردم، مسئولان و نیروهای مسلح خدشه‌دار نشود +صوت و فیلم

  • بیانیه اصلاح طلبان را چگونه بخوانید و رمز گشایی کنید؟

  • کوچه ای که اصلاح طلبان برای غرب بازکردند / سناریوی پرحجم برای شکست وحدت وانسجام ملی باکدام هدف ؟

  • جزئیات نگارش بیانیه خائنانه جبهه اصلاحات/ کار نزدیکان خاتمی بود

  • مزخرفات دوباره ترامپ دردیدار زلنسکی دررابطه با ایران

  • آنکارا از توافق جدیدکریدور زنگزور منتفع خواهد شد/«اردوغان» در مورد این کریدور چه در ذهن دارد؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 408714
    تاریخ انتشار: 14/شهريور/1404 - 17:10

    چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد

    چین به منظور رهایی از مسیرهای تحت نفوذ آمریکا، در سکوت خبری در حال ساخت یک مسیر زمینی جدید است که برخی کارشناسان از آن به عنوان «کانال سوئز زمینی» یاد می‌کنند.

    چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از تسنیم

    چین در سکوت خبری در حال ساخت یک مسیر زمینی جدید است که برخی کارشناسان از آن به عنوان «کانال سوئز زمینی» یاد می‌کنند.

     

    بر اساس این گزارش، این مسیر می‌تواند کالاهای صادراتی چین را سریع‌تر و با امنیت بیشتر به اروپا برساند و وابستگی به مسیرهای دریایی تحت نفوذ آمریکا و متحدانش را کاهش دهد.

     

    شهر کوهستانی چونگ‌چینگ در چین به سرعت به یک مرکز کلیدی در شبکه تجاری این کشور تبدیل شده است و اکنون به عنوان محل اتصال مسیرهای زمینی راهبردی میان آسیا و اروپا شناخته می‌شود.

     

     

    این مسیر ریلی که روزانه صدها محموله را جابه‌جا می‌کند، کشورهای جنوب‌شرقی آسیا از جمله ویتنام و سنگاپور را از طریق قطارهای باری پرسرعت به اروپا، شامل آلمان و لهستان، متصل می‌کند و به گفته کارشناسان می‌تواند «کانال سوئز زمینی» باشد.

     

    مزیت اصلی این مسیر در مقایسه با راه‌های دریایی سنتی، کاهش 10 تا 20 روزه زمان تحویل کالا و ساده‌تر شدن فرآیندهای گمرکی است.

     

    افتتاح قطار سریع‌السیر آسه‌آن در سال 2023 نیز زمان ارسال کالا از هانوی تا چونگ‌چینگ را به 5 روز کاهش داده و این امکان را فراهم کرده است که کالاها ظرف کمتر از دو هفته به اروپا برسند.

     

    علاوه بر موقعیت راهبردی، چونگ‌چینگ یکی از قطب‌های صنعتی بزرگ چین محسوب می‌شود؛ حدود یک‌سوم لپ‌تاپ‌های جهان در این شهر تولید می‌شود و این شهر پایگاه اصلی تولید خودروهای برقی و همچنین مرکز صادرات یک‌چهارم خودروهای چین است.

     

    برخی تحلیلگران معتقدند انگیزه‌های پکن تنها جنبه لجستیکی ندارد بلکه ابعاد ژئوپلیتیک نیز در میان است.

     

    جنگ تجاری با ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، همه‌گیری کرونا و همچنین خطرات ناشی از جنگ اوکراین، شکنندگی زنجیره‌های دریایی را آشکار کرد. از همین رو، چین به دنبال تقویت «کریدور میانی» از مسیر قزاقستان و دریای خزر برای دور زدن روسیه و تنگه‌های حساس دریایی است.

     

    با این حال، این پروژه با چالش‌های جدی مانند تأخیرهای گمرکی، هزینه‌های بالا، زیرساخت‌های ناکافی و دغدغه پایداری مالی روبه‌روست. بسیاری از مسیرها در چارچوب طرح کمربند و جاده تنها به لطف یارانه‌های دولتی برای صادرکنندگان قابل استفاده شده‌اند.

     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما