سه شنبه 02 تير 1405 - Tue 23 Jun 2026
  • ادای احترام پوتین به آرامگاه سرباز گمنام / فیلم

  • تکذیب ادعای جنجالی شهباز شریف درباره مذاکرات

  • وضعیت تردد در تنگه هرمز به چه صورت است؟

  • حذف اولین تیم آسیایی از جام جهانی+ فیلم

  • وزیر ارتباطات: تلفن همراه و ثابت قطع نخواهد شد

  • سنت چندصدساله تولید عود در ویتنام / عکس

  • قیمت بیت کوین امروز سه‌شنبه ۲ تیر

  • مترو و بی آر تی در تهران تا چه زمانی رایگان است؟

  • ترفند شهید دهقان برای فرار از اعدام توسط ساواک

  • دومین شب مراسم عزاداری ماه محرم در جوار محل عروج قائد شهید/عکس

  • حاتمی‌کیا: تنگسیری‌ها دارد این خاک

  • وقتی حرف ترامپ پیش الجولانی هم خریدار ندارد+عکس

  • ایران چند درصد شانس صعود دارد؟

  • پزشکیان عازم اسلام‌آباد شد

  • مسیر پروازهای اربعین کوتاه‌تر شد

  • کم‌نظیر از یک پلنگ سیاه در کنار دو توله‌اش / عکس

  • سمور آبی یک تمساح را زنده زنده خورد / فیلم

  • بنزین ارزان و تورم ۳ رقمی در اقتصاد ایران

  • مداحی لالایی از حاج عبدالرضا هلالی

  • توافق با ایران، حل موقت بحران موجودیتی هژمونی آمریکا یا آمادگی برای تنشی بزرگتر در آینده؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 401984
    تاریخ انتشار: 05/خرداد/1404 - 11:17

    ۱۵ درصد ایرانی‌ها دیابت دارند

    رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: طبق آخرین بررسی‌ها، حدود ۱۵ درصد از جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند که اغلب آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند.

    ۱۵ درصد ایرانی‌ها دیابت دارند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مهر

    فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش فناوری‌های بومی در تحقیقات دارویی گفت: در برخی موارد از ظرفیت‌های بومی، از جمله داروهای گیاهی، در تحقیقات بهره می‌بریم، لکن در حوزه تخصصی ما، استفاده از این نوع درمان‌ها چندان گسترده نیست.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال، در مورد بیماری دیابت، برخی ترکیبات گیاهی مانند دارچین ممکن است به‌صورت خفیف باعث کاهش قند خون شوند؛ این کاهش معمولاً در حد ۵ تا ۲۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است. اما باید توجه داشت که برای بیماری مانند دیابت، که در آن قند خون برخی بیماران ممکن است به ۳۰۰ تا ۴۰۰ یا حتی ۵۰۰ میلی‌گرم برسد، چنین میزان کاهش، اثربخشی درمانی قابل توجهی ندارد و نمی‌توان این ترکیبات را به عنوان داروی اصلی در نظر گرفت.

    عزیزی همچنین با اشاره به آمارهای موجود در کشور افزود: طبق آخرین بررسی‌ها، حدود ۱۵ درصد از جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند که اغلب آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند. در حوزه بیماری‌های غدد نیز، حدود ۱۵ درصد از مردم با درجاتی از کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مواجه هستند؛ این موارد از خفیف تا شدید متغیرند و طی سال‌های اخیر روند شیوع این بیماری‌ها در کشور افزایشی بوده است.

    وی درباره برنامه‌های غربالگری خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه مشخصی برای غربالگری تیروئید در سطح عمومی وجود ندارد، مگر برای نوزادان که غربالگری به‌طور منظم انجام می‌شود؛ اما در سایر گروه‌های سنی تشخیص خطر توسط پزشکان انجام می‌شود. این وظیفه پزشک است که با در نظر گرفتن عوامل پرخطر متعدد که ممکن است شامل ۱۰ یا حتی ۲۰ معیار بالینی باشد، افراد را برای غربالگری کنند.


     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما