به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از تسنیم
بازار نشر ایران در سالهای اخیر تلاش کرده است با وجود موانع و چالشهای مختلف، در حوزههای جدید وارد شود و آثار روز دنیا را در دسترس مخاطبان قرار دهد، با این حال، تحلیل علاقه ایرانیها به خرید کتاب و انتخاب آنها در این حوزه، ما را به نتایج جالبی میرساند. طبق آمارهای منتشرشده از سوی خانه کتاب، بیشترین عناوین منتشرشده در هر سال به حوزه ادبیات و کودک و نوجوان اختصاص دارد، اما تحلیل دادههای خرید مردم نشان میدهد که میل به خرید از منابع دینی همچنان در صدر فهرست خرید ایرانیها قرار دارد.
طبق بررسیهای نمافر، میان 20 پدیدآور برتر کشور، یعنی افرادی که بیشترین شمارگان کتاب به نام آنها ثبت شده است، عموماً از حوزه دین، کمکآموزشی و کودک و نوجوان بوده است. براساس آمارهای منتشرشده، شیخ عباس قمی، رحمة الله علیه، صاحب «مفاتیح الجنان» با اختصاص 27 میلیون و 345 هزار و 435 شمارگان به خود، در صدر این فهرست قرار دارد.
پس از او، حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی در رتبه بعدی قرار دارد، بر این اساس، تعداد 14 میلیون و 184 هزار و 996 نسخه از شمارگان به ایشان اختصاص دارد. حجتالاسلام و المسلمین قرائتی که در دهههای 60 و 70 با پخش برنامه «درسهایی از قرآن» میان ایرانیها شناخته شد، مؤلف آثار متعددی است که بیان مطالب در حجمی کم و با زبانی ساده بههمراه مثالهای متنوع از جمله ویژگیهای آن است که میتواند مخاطب عام را به خود جلب کند.
شهید مرتضی مطهری از دیگر نویسندگان برتر این فهرست است که تاکنون حدود 13 میلیون نسخه از آثار او منتشر شده است. کتابهای شهید مطهری از جمله آثاری است که بهدلیل زبان ساده و در عین حال پرداختن به مسائل دینی با نگاهی به نیاز جامعه، توانسته است توجه بسیاری از مخاطبان بهویژه قشر جوان را به خود جلب کند و در حلقه مطالعاتی بسیاری از آنها قرار بگیرد.
امام خمینی(ره)، مرحوم آیتالله سید محمد ضیاءآبادی و آیتالله العظمی مکارم شیرازی از دیگر نویسندگان مطرح در این فهرست هستند که حافظ شیرازی نیز نامش کنار آنها به چشم میخورد، کنار این نویسندگان باید از سیدمهدی شجاعی یاد کرد که در حوزه ادبیات دینی فعالیت میکند و برخی از آثار او مانند «کشتی پهلوگرفته» در سالهای متمادی در صدر فروش کشور بوده است.
دسته دیگر نویسندگان این فهرست، نویسندگانی هستند که در حوزه کتابهای کمکآموزشی فعالیت میکنند. افزایش استفاده از کتابهای کمکآموزشی در مدارس طی سالهای اخیر از جمله مسائلی است که نظام آموزشی کشور را با چالشهای مختلف مواجه کرده است. اجبار برخی مدارس به تهیه این دسته از آثار از یک سو و فاصله گرفتن دانشآموزان از مطالعه آزاد و تمرکز بر مباحث کمکدرسی از سوی دیگر از جمله پیامدهای این حوزه است.