شاهین شیرانی روز یکشنبه در نشست استانی «پویش ملی ایمنی و سلامت سفر» گفت: این آمار نشان میدهد که ایمنی جادهها و رفتارهای ترافیکی ما نیازمند بازنگری جدی است زیرا این بحران، علاوه بر خسارت جانی، آسیبهای روحی، روانی و اقتصادی جبرانناپذیری برای جامعه به همراه دارد.
وی گفت: وقتی میبینیم که تعداد کشتههای ناشی از تصادفات از شهدای دوران دفاع مقدس فراتر رفته، بسیار سخت و تکاندهنده است.
شیرانی افزود: بسیاری از مصدومان تصادفات دچار قطع نخاع و معلولیت دائمی میشوند و آنان نهتنها از لحاظ جسمی آسیب میبینند، بلکه با چالشهای روحی و روانی همیشگی نیز دست و پنجه نرم میکنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه بیشترین قربانیان تصادفات، جوانان و قشر فعال جامعه هستند به نمونههایی از تصادفات مرگبار اشاره کرد و گفت: در حادثه اتوبوس دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۶، هفت نابغه کشور جان باختند که یکی از بازماندگان آن واقعه، مریم میرزاخانی بود و همچنین در حادثه اخیر کرمان، چهار دانشآموز نخبه جان خود را از دست دادند.
وی با اشاره به هزینههای اقتصادی ناشی از معلولیتها برای کشور گفت: طبق آمار پزشکی قانونی در ۱۲ استان کشور، میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات، بیش از ۶۶ درصد است و این موضوع نشان میدهد که برای ایمنی و سلامت مردم، همه دستگاهها باید همکاری کنند.
وی تأکید کرد: مردم نیز در این مسیر نقش کلیدی دارند و اگر همراهی نکنند و رفتارهای پرخطر اصلاح نشود، هیچ برنامهای موفق نخواهد بود و پویش «نه به تصادف» نباید فقط محدود به ایام نوروز باشد، بلکه باید به یک فرهنگ دائمی در طول سال تبدیل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: برای اجرای موفق پویش «نه به تصادف» باید تلاش کنیم تا هیچکس در تصادفات جان خود را از دست ندهد حتی یک جان باخته هم زیاد است و باید با همکاری مسوولان و مردم، این بحران را مهار کنیم.
۵۸۶ اصفهانی قربانی تصادفات شدند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: یکهزار و ۱۹۶ نفر در سال ۱۴۰۲ در جادههای اصفهان و مرزهای استانی، جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۵۸۶ نفر بر اساس محل سکونتشان، اصفهانی بودند.
حمید گلهداری افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در کشور بر اثر تصادف جادهای درگذشتند و استان اصفهان با یکهزار و ۱۹۶ نفر در رتبه ششم بیشترین تلفات جادهای کشور قرار گرفت.
وی علاوه بر حفظ سلامت افراد، توجه به اولویت جوانی و افزایش جمعیت را از اهداق اصلی این پویش دانست و بر ضرورت اجرای پویش «نه به تصادف» تاکید کرد.
گلهداری افزود: بیشترین آمار تلفات ناشی از تصادفات، مربوط به بازه سنی پنج تا ۲۰ سال است و این موضوع نشان میدهد که باید بیش از پیش برای حفظ سرمایه انسانی کشور بکوشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فرمانداران استان خواست تا کارگروه سلامت و ایمنی غذایی و جامعه را تشکیل داده و کمیته «جامعه ایمن» را که در گذشته فعال بوده اما به مرور زمان کمرنگ شده است، دوباره احیاء کنند.
وی تأکید کرد: اجرای موفق پویش «نه به تصادف» نیازمند همکاری همه دستگاههاست و این کمیتهها اگر در شهرستانهای استان فعال شود همه حوادث را بررسی خواهد کرد تا علاوه بر تصادفات، از سایر مخاطرات نیز غافل نشویم.
گلهداری با اشاره به نقش نهادهای مختلف در این پویش گفت: متولی اصلی این کار، وزارت بهداشت است، اما بیشتر اعتبارات مرتبط با ایمنی جادهای و تصادفات در اختیار سایر دستگاهها قرار دارد و بنابراین، برای کاهش تصادفات، نیازمند همکاری بینبخشی و استفاده بهینه از منابع هستیم.
وی همچنین نقش آموزش و پرورش را در این پویش حیاتی دانست و افزود: آموزش و پرورش میتواند از طریق ارتباط با خانوادهها، تأثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته باشد و ما باید در اجرای این پویش از ظرفیت دانشآموزان برای فرهنگسازی و آموزش ایمنی ترافیکی بهره ببریم.
گلهداری، سه عامل اصلی تصادفات را جاده، خودرو و انسان دانست و گفت: با بررسی حوادث، مشخص شده است که ۷۵ درصد تصادفات بدلیل خطای انسانی رخ میدهد بنابراین در اجرای پویش «نه به تصادف»، بهترین و مؤثرترین راهکار، آموزش و فرهنگسازی صحیح است.
پویش «نه به تصادف»؛ گامی ضروری برای توسعه پایدار سلامت
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز در این نشست بر ضرورت پیشگیری و کنترل حوادث تأکید کرد و گفت: در مدیریت بحران، پیشگیری از حوادث یکی از مهمترین مولفههاست و ما باید از وقوع حوادث جلوگیری کنیم و در صورت بروز حادثه، از خسارات آن بکاهیم چرا که در کاهش تصادفات نیز هدف اصلی، پیشگیری و کنترل است.
منصور شیشهفروش افزود: در دوران کرونا، ستادهای ویژه تشکیل و دستورالعملهای بهداشتی بطور جدی اجرا شد و تجربیات آن به ما آموخت که برای پیشگیری از حوادث باید علتیابی و اقدامات پیشگیرانه را پیگیری کنیم و این رویکرد باید در حوزه تصادفات جادهای نیز دنبال شود.
وی با اشاره به آمار تصادفات جادهای گفت: سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در جادههای کشور جان خود را از دست دادند و امسال نیز این آمار تاکنون به ۱۸ هزار نفر رسیده است و این تلفات بویژه بر جمعیت جوان و فعال کشور تأثیر منفی داشته و علاوه بر خسارات جانی، مشکلات مالی و اجتماعی زیادی به همراه دارد.
شیشهفروش به نقش خطای انسانی در وقوع تصادفات اشاره کرد و گفت: طبق بررسیها، ۷۵ تا ۸۰ درصد از دلیل وقوع تصادفات ناشی از خطای انسانی است و حتی اگر خودروها از کیفیت بالایی برخوردار باشند، خطای انسانی هنوز هم عامل اصلی وقوع تصادفات در کشور ماست.
وی اضافه کرد: هرچند این خطاها غیرقابل پیشبینی است اما میتوان با اقدامات پیشگیرانه و آموزشهای لازم، از میزان آنها کاست.
وی تأکید کرد: هدف این پویش، توسعه پایدار سلامت است و برای تحقق آن، تمام دستگاهها از جمله پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و آتشنشانی باید همکاری کنند.
شیشهفروش گفت: هدف ما کاهش تلفات جادهای و نجات جان انسانهاست و باید از وقوع هرگونه تصادف جلوگیری کنیم تا شاهد بهبود سلامت جامعه باشیم.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز بعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه اول حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.