جمعه 22 خرداد 1405 - Fri 12 Jun 2026
  • حسین ستوده / آرزو دارم یه شب روضه بگیرم حرم

  • «ان‌بی‌سی» هم به «جنایت جنگی» آمریکا در ایران اذعان کرد+ عکس

  • آمریکا در تله ایدئولوژیک اسرائیل افتاده است

  • پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال آیت‌الله فیاض

  • پشت‌پرده ادعای ترامپ برای عملیات مخفی عبور نفت از هرمز+ عکس

  • اشک، شادی و جام، لحظات ناب جام جهانی / عکس

  • احکام جدید حقوقی بازنشستگان صادر شد

  • ستاره خارجی پرسپولیس هم به ایران برگشت

  • طبیعت افسانه‌ای فارو / عکس

  • تنگه هرمز تا اطلاع بعدی بسته است

  • ارتش آمریکا در تنگه هرمز شکست خورد

  • تهدید زیرساخت‌ها، تهدید زندگی مردم است

  • ترامپ در بن‌بست ایران گیر کرده هیچ‌کس جز خود را نباید سرزنش کند

  • واقعه‌ای که تاریخ را تغییر داد

  • از قبولی در کنکور سراسری تا انتخاب حجره نشینی

  • «وعده صادق» تجلی نبوغ مدیریتی شهید سلامی بود

  • تهدید تیم ملی ایران به کناره‌گیری از جام جهانی ۲۰۲۶

  • پلنگی که عقاب آفریقایی را شکار کرد

  • سه عامل ریزش طلای جهانی

  • تتلو؛ از صحنه موسیقی تا صحن دادگاه

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 389742
    تاریخ انتشار: 27/آذر/1403 - 09:06

    کاهش اثر منفی نوشابه بر دندان با کمک فناوری نانو

    دستاورد جدید محققان نشان داد که با استفاده از یک لایه نازک نانومتری روی دندان می‌توان اثرات منفی نوشابه روی دندان را کم کرد

    کاهش اثر منفی نوشابه بر دندان با کمک فناوری نانو

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تیم تحقیقاتی کره‌ای که قبلا اثرات مضر نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه را بر سلامت دندان به طور علمی اثبات کرده بود، اکنون مکانیسمی مؤثر برای جلوگیری از آسیب به دندان ناشی از این نوشیدنی‌ها ارائه کرده است. تیمی به رهبری پروفسور سئونگبوم هونگ از دپارتمان علوم و مهندسی مواد KAIST، با همکاری محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ملی سئول (بخش‌های دندانپزشکی اطفال و میکروبیولوژی دهان) و تیم تحقیقاتی پروفسور هی ریونگ بایون از دپارتمان شیمی، نشان داده‌اند که با کمک فناوری‌نانو و بهره‌مندی از دی‌آمین فلوراید نقره (SDF) که یک لایه محافظ حاوی فلوراید بر روی سطح دندان تشکیل می‌دهد، می‌توان به طور مؤثر فرسایش ناشی از نوشابه‌ها را مهار کرد. این گروه نتایج یافته‌های خود را در مجله Biomaterials Research منتشر کرده است. این تیم مورفولوژی سطح و خواص مکانیکی مینای دندان را در مقیاس نانو با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) تجزیه و تحلیل کرده است. آنها همچنین خواص شیمیایی نانوفیلم تشکیل شده توسط تیمار با SDF را با استفاده از طیف‌سنجی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) و طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) بررسی کردند. یافته‌های آنها تفاوت معنی‌داری را در زبری سطح و مدول الاستیک بین دندان‌های در معرض نوشابه با و بدون درمان SDF نشان داد. دندان‌های تیمار شده با SDF کمترین تغییر را در زبری سطح به دلیل فرسایش نشان دادند (از ۶۴ نانومتر تا ۷۰ نانومتر) و مدول الاستیک بالایی را حفظ کردند (از ۲۱۵ GPa تا ۲۰۵ GPa). این نتایج به تشکیل یک لایه فلوراپاتیت توسط SDF نسبت داده شد که به عنوان سپر محافظ عمل می‌کند. پروفسور یانگ کیم از گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه ملی سئول خاطرنشان کرد: این فناوری می‌تواند برای جلوگیری از فرسایش دندان و تقویت دندان‌ها برای کودکان و بزرگسالان استفاده شود. این روش درمانی مقرون به صرفه و در دسترس است. پروفسور هونگ تاکید کرد: سلامت دندان به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد. این تحقیق یک روش غیرتهاجمی مؤثر برای جلوگیری از فرسایش زودهنگام دندان ارائه می‌دهد که فراتر از درمان‌های جراحی سنتی است. با استفاده از SDF به سادگی می‌توان از فرسایش دندان جلوگیری و مینای دندان را تقویت کرد و به طور بالقوه هزینه‌های دندانپزشکی را کاهش داد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما