جمعه 05 تير 1405 - Fri 26 Jun 2026
  • خلیل‌زاده در تیم منتخب دور دوم گروهی + عکس

  • فیلم/ حال و هوای تهران در روز تاسوعا

  • گل‌های روز سیزدهم جام جهانی ۲۰۲۶ / فیلم

  • قیمت طلا و سکه امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۵

  • توافق ستاره استقلال برای تمدید قرارداد

  • قالیباف باکو را به مقصد تهران ترک کرد

  • دیدار قالیباف با علی اف +عکس

  • اسرائیل از حمله هوایی به لبنان خبر داد

  • پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه

  • پول‌های آزادشده ایران کجا خرج می‌شود؟

  • اعلام زمان از سرگیری مذاکرات فنی اسلام‌آباد

  • برنامه بازی‌های روز پانزدهم جام جهانی ۲۰۲۶

  • توقف کامل پروازها در فرودگاه مهرآباد ۱۲ و ۱۵ تیر

  • پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه به محمدباقر ذوالقدر

  • هیچ نشستی با گروسی برگزار نشده است

  • افشای مشخصات وطن‌فروش‌ها به صورت آنلاین +عکس

  • ترامپ فینال جام جهانی را خراب می‌کند

  • «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد»+ عکس

  • پیام سید مجید موسوی فرمانده هوا فضای سپاه به خانواده شهید ماکان نصیری

  • قالیباف: ایران نشان داد دوران تحمیل اراده بر ملتهای مستقل گذشته است

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 176114
    تاریخ انتشار: 07/فروردين/1399 - 20:44
    رضا سراج

    ترور سردار سلیمانی آغاز فرآیند بود

    دکتر رضا سراج در کانال شخصی خود در تلگرام یادداشتی با عنوان «ترور سردار سلیمانی آغاز فرآیند بود» نوشته است.

    ترور سردار سلیمانی آغاز فرآیند بود

    پس از شهادت سردار سلیمانی به سه دیدگاه راهبردی درباره چرایی ترور آن شهید عالیمقام اشاره و آن‌ها را به اجمال بررسی کردم.

    عده‌ای (دیدگاه اول) ترور سردار سلیمانی را نقطه پایان فرآیند مورد نظر آمریکا تحلیل کردند. این گروه بر این باورند بودند که ترور حاج قاسم برای پایان دادن به رفتار تهاجمی ایران، طراحی و اجرا شد. گروهی (دیدگاه دوم) ترور سردار سلیمانی را میانه یک فرآیند تحلیل و معتقد بودند؛ همانطور که ترور دانشمندان هسته‌ای منجر به مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای شد، ترور حاجقاسم نیز حلقه میانی فرآیند مذاکره است. در کنار دو دیدگاه مذکور، افرادی (دیدگاه سوم) نیز بر این عقیده‌ بودند که آمریکا طرح بزرگی را برای منطقه و ایران تدارک دیده که شهادت سردار سلیمانی نقطه آغاز و عزیمت فرآیند اجرای آن است. گروه سوم، انفعال و اضمحلال محور مقاومت، تبدیل فشار به اقدام علیه ایران و اجرای معامله قرن را گام‌های بعدی فرآیند قلمداد می‌کردند. با این شرایط به نظر می‌رسد جنگ بیولوژیک بخشی از اقدام علیه ایران بوده و با توجه به شواهد و قرائن، آمریکا و رژیم صهیونیستی در پسا جنگ بیولوژیک فروپاشی انسجام اجتماعی، ناامن سازی محیط داخلی و دوگانگی شدید در حاکمیت بر سر موضوع (مقاومت- تسلیم) را در ایران به انتظار نشسته بودند. 

    از منظر آمریکا و اسرائیل چنانچه اقدامات فوق، ایران را وادار به سازش نمی‌کرد، شرایط برای گام نهایی فرآیند (لبه پرتگاه جنگ) فراهم می‌گردید تا به زعم آنان، ایران شاخ شکسته تسلیم گردد. لیکن همچنان که خداوند با یوم الله تشیع دهها میلیونی پیکر سردار سلیمانی قدرت نمایی کرد و مکر دشمنان را با شکسته شدن هیمنه‌شان در یوم الله دوم به خودشان برگردانید؛ در این مرحله هم، گرفتار مکر و حیله خود شدند.

     

    منبع : حامیان ولایت

    نظرات بینندگان
    نظرات شما