پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • پلیس در حال انجام وظیفه/ به ترک فعل ۳۲ دستگاه مسئول درباره حجاب رسیدگی خواهد شد؟+ فیلم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 99681
    تاریخ انتشار: 18/تير/1397 - 18:14
    پزشکی:

    انجام « حجامت » در فصل گرم سال مناسب نیست

    به طور کلی باید گفت حجامت در فصل حزیران لازم نیست؛ در فصل سرد (پاییز و زمستان ) و فصل گرم (تابستان) حجامت مناسب نیست مگر برای درمان بیماری طبق تجویز طبیب طب سنتی‌.

    انجام « حجامت » در فصل گرم سال مناسب نیست

     در روایاتی از امام رضا علیه‌السلام درباره حزیران آمده است " 31 روز است و در این ماه غلبه بلغم و خون از میان می‌رود (یعنی خون کاهش پیدا می‌کند) و دوره استیلای مرّه صفرا است" (یعنی تلخه صفرا در این ماه غلبه پیدا می‌کند) در این ماه از رنج و زحمت بسیار و از خوردن گوشت‌های چرب و بوییدن مشک و عنبر (به دلیل گرمی) نهی شده است‌.
    امام در ادامه روایتی که نقل شده، میفرمایند که خوردن سبزیهایی مثل کاسنی، خرفه‌، خیار و خیارچنبر و تمرهندی و میوه‌های مرطوب استفاده شود تا رطوبت بدن تامین شود؛ حال چطور ممکن است در فصل گرم سال، توصیه به حجامت شود که باعث خشکی بدن می‌شود؟!سند این روایت کتاب طب و بهداشت از امام رضا علیه‌السلام صفحه 52‌، نشر معراجی‌، مترجم آقای نصیرالدین امیرصادقی است؛ در این سند، امام هیچ صحبتی از لزوم انجام حجامت در این فصل نکرده‌اند.
    در مورد این روایت که عنْ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ: لَا تَدَعِ الْحِجَامَةَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ فَإِنْ فَاتَکَ فَأَرْبَعَ عَشَرَةَ؛ امام صادق خطاب به یکی از اصحابش فرمود: حجامت‏ را در هفتم‏ حزیران‏ ترک نکن و اگر نتوانستى در چهاردهم انجام ده.این روایت، تنها روایتی است که در این زمینه وجود دارد و از نظر سندی اعتبار چندانی ندارد‌.
    اما سؤال این است بر فرض اینکه چنین روایتی صحت داشته باشد، آیا امام این توصیه را به همه مومنین فرموده‌اند‌؟ اگر این سنت بوده است، اهل بیت ما هر ساله در این تاریخ، این کار را انجام میدادند در حالیکه  هیچ روایت دیگری در این زمینه دردست نیست.در توضیح این مطلب می‌توان گفت این فردی که در این روایت به امام صادق علیه‌السلام مراجعه داشتند‌، بدنش پر از خون بوده و نیاز به حجامت داشته است و این تجویز برای همه نیست.
    به طور کلی باید گفت حجامت در فصل حزیران لازم نیست؛ در فصل سرد (پاییز و زمستان ) و فصل گرم (تابستان) حجامت مناسب نیست مگر برای درمان بیماری طبق تجویز طبیب طب سنتی‌.بهترین زمان انجام حجامت، فصل بهار است یعنی هنگامی که گل‌ها شکوفه دادند و درختها جوانه زدند؛ در نیمه دوم ماه برای افرادی که غلظت خون و کسانی که رقت خون دارند (خونشان رقیق است) در نیمه اول ماه قمری انجام دهند.
    در وسط ماه و سه‌شنبه آخر ماه قمری، حجامت مناسب نیست  و در چهارشنبه و جمعه احتیاطا انجام نگیرد.در مورد حجامت‌هایی که مطرح می‌شود به عنوان حجامت دوره‌ای که 3 بار باید با فواصل مشخص انجام شود باید گفت منبع معتبری ندارد و تجویز تعداد دفعات حجامت فقط  با معاینه و شرح حال‌گیری انجام می‌شود‌.

    منبع : تسنیم

    نظرات بینندگان
    نظرات شما