شنبه 15 ارديبهشت 1403 - Sat 04 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 82314
    تاریخ انتشار: 02/دي/1396 - 10:46
    اجتماعی؛

    ارزشیابی توصیفی مچ گیری نیست

    عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت با بیان اینکه ارزشیابی توصیفی از جنس مراقبت از یادگیری است نه مچ گیری دانش‌آموزان، گفت: باید مدارس و آزمون تیزهوشان را از دوره متوسطه اول خارج کنیم.

     ارزشیابی توصیفی مچ گیری نیست

     محمد حسنی عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت در خصوص «ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان دوره ابتدایی»، اظهار داشت: از سال 82 توسط شورای عالی آموزش و پرورش درخواست شد تا ارزشیابی توصیفی انجام شود و در مدت چهارده سال گذشته، چرخش مهمی در تفکر ارزشیابی در دوره ابتدایی صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: در ارزشیابی توصیفی به جای اینکه ارزشیابی در پایان دوره صورت گیرد، در مسیر انجام می‌شود؛ چرا که یادگیری در زمانی رخ می‌دهد که ارزشیابی همراه با آن حرکت کند و باید به این نکته توجه کنیم که ارزشیابی توصیفی از جنس مراقبت از یادگیری است نه مچ‌گیری؛ ضمن اینکه دانش‌آموزان در دوره ابتدایی نیاز به مراقبت دارند و به جای تهدید، باید احساس کنند در فضایی همراه با آرامش می‌توانند مطالب را فراگیرند.

    عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت با اشاره به چالش‌های موجود در ارزشیابی توصیفی، گفت: نظام آموزشی باید به نحوی حرکت کند تا از این تحول اساسی حمایت شده و اینطور نباشد که برای نمونه در دو سه مرحله نیروهایی وارد حوزه ابتدایی شدند که اصلاً صلاحیت آموزش را نداشتند.

    وی با انتقاد از تصمیم عجولانه در تغییر سیستم آموزشی، متذکر شد: تغییر ساختار سیستم آموزشی باعث شد نیروهایی از دوره متوسطه وارد دوره ابتدایی شوند و این گزینش و استخدام متناسب با آموزش کودکان نبود.

    حسنی یادآور شد: چالش‌های آزمون‌های پس از دبستان مانند مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بسیار مهم است و معلمان اعلام می‌کنند که این آزمون‌ها دوره ابتدایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و یک تفکر سرطانی در کنکور وجود دارد تا آموزش متوسطه از منزلت خود بیفتد و این دوره را خادم کنکور کند.

    عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت تصریح کرد: در حال حاضر در خانواده‌های دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم این دغدغه وجود دارد تا دانش‌آموزان هزاران تست بزنند و وارد این مدارس شوند؛ در حالی که باید آزمون‌های تیزهوشان را از متوسطه اول خارج کنیم.

    وی در خصوص «ارائه راهکار عملیاتی برای افزایش ارزشیابی دانش‌آموزان»، افزود: اراده قوی پشت این موضوع نیست و باید عزم جدی از سطح ارشد تا سطوح پایین‌تر در این خصوص وجود داشته باشد و اگر قرار است نظام ارزشیابی توصیفی مورد توجه قرار گیرد، باید الزامات آن نیز فراهم شود.

    حسنی متذکر شد: دانشگاه فرهنگیان در این خصوص باید به ارزشیابی توصیفی و ارائه دروس توجه کند؛ ضمن اینکه انجمن اولیا و مربیان باید به طور جدی وارد این موضوع شده و آگاهی لازم را به خانواده‌ها بدهد.

    عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: رسانه تست‌زدن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد و به نظر می‌رسد که رسانه سودی در اینکه ارزشیابی توصیفی صورت گیرد مشاهده نمی‌کند؛ چراکه  در ارزشیابی توصیفی کلاس تست و درآمد و آگهی وجود ندارد.

    منبع : فارس

    نظرات بینندگان
    نظرات شما