جمعه 14 ارديبهشت 1403 - Fri 03 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 47079
    تاریخ انتشار: 15/بهمن/1395 - 12:36
    نمایندگان مجلس

    جان‌باختن کولبرها واکنش نمایندگان مجلس به آن

    جان باختن عده‌ای از هموطنان‌مان زیر بهمن که برای تامین معاش خود به کولبری روی آورده‌اند بار دیگر معضل بیکاری در مناطق مرزی و عدم توجه دولت به این افراد را پررنگ کرد.

    جان‌باختن کولبرها واکنش نمایندگان مجلس به آن

    مرگ چند نفر از کولبران کُرد بر اثر ریزش بهمن، بار دیگر بحث بیکاری در مناطق مرزی و اجبار مرزنشینان در پذیرفتن چنین مشاغل کاذب پرخطری را پررنگ کرد و اعتراض و تذکر نمایندگان به دولت را در پی داشت:
     
    خضری: کجای این مدیریت دولت مصداق «تدبیر و امید» است/4 بار از استاندار شکایت کردیم/ کولبرهای کشته شده قربانی نداشتن شغل شدند
     
    رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جان‌باختن تعدادی از کولبرهای سردشت، اظهار داشت: ما فقط طی 2 ماه گذشته تاکنون 4 بار از استاندار مسئولان استان آذرباجان غربی شکایت کردیم.
     
    وی افزود: یکی از این شکایات را به دفتر آقای لاریجانی رئیس مجلس تقدیم کرده‌ایم که وی به کمیسیون امور شوراها دستور پیگیری موضوع را دادند، شکایت دیگری هم موضوع تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی بوده که تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و در حال بررسی و طی مراحل قانونی است؛ شکایت دیگر از سوءمدیریت استاندار آذربایجان غربی تقدیم شخص وزیر کشور شده است، همچنین شکایت دیگر از استاندار آذربایجان غربی را به دفتر نهاد ریاست‌جمهوری ارسال کرده‌ایم؛ این شکایات پس از مشخص شدن مصادیق به قوه قضاییه ارسال می‌شوند.
     
    نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه سرمنشأ همه مشکلات، ضعف و سوءمدیریت در آذربایجان غربی شخص استاندار است، گفت: هم‌اکنون فرمانداری سردشت در دولت تدبیر و امید با گذشت بیش از 3 سال توسط سرپرست اداره می‌شود، علیرغم اعتراضات و شکایاتی که خود بنده در این زمینه داشته‌ام، چه در صحن علنی تذکر دادم، چه به صورت مکتوب به وزارت کشور تذکر دادم و چه به رئیس‌جمهور تذکر داده‌ام، اما اقدامی برای حل مشکلات انجام نشده است.
     
    خضری با طرح این سؤال که کجای این نوع مدیریت در دولت یازدهم «تدبیر و امید» است،؟ گفت: یک شهر مرزی مانند سردشت و پیرانشهر که به اندازه یک استان از لحاظ استراتژیک و مسائل اقتصادی مهم است، باید با فرمانداری غدر و باتجربه که در حد استاندار است، اداره شود، اما متأسفانه فرمانداری را می‌گذارند که یک روز هم سابقه اجرایی نداشته است و در آنجا تبدیل به موش آزمایشگاهی استاندار شده است.
     
    وی تأکید کرد: مردم منطقه صد در صد از مجموعه عملکرد وزارت کشور و فرمانداری به شدت ناراضی هستند، آنان فرماندار را برداشتند و سرپرست گذاشتند، بعد از 18 ماه دوباره او سرپرست فرمانداری را تغییر دادند و سرپرست دیگری را آنجا منصوب کردند، این قبیل اقدامات نشان می‌دهد استاندار با مردم مشکل دارد؛ خودشان بدون مشورت با نماینده حوزه انتخابیه افراد را انتخاب می‌کنند و متأسفانه پیشنهادات نمایندگان مجلس هم مورد سلیقه و قبول آنان نیست.
     
    نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس یادآور شد: این نوع عملکرد نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید درباره استانداری و فرمانداری‌های آذربایجان غربی علیرغم شعارهایش هیچگونه تدبیری ندارد، استان آذربایجان غربی از لحاظ بی‌تدبیری در صدر استان‌های کشور قرار دارد و نشان می‌دهد که تبدیل به یک پاشنه آشیل برای رئیس‌جمهور شده است.
     
    وی ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور زودتر به خودش نیاید و توصیه مردم و نمایندگان مجلس که وکلای ملت هستند را مد نظر قرار ندهد، خودش ضربه خواهد خورد؛ متأسفانه استاندار آذربایجان غربی حلقه‌ای برای خودش تشکیل داده که آقای روحانی رئیس‌جمهور هم مطلب را گرفته است، اما اینکه چرا این مشکل را درمان نمی‌کند دلیلش برای ما هم روشن نیست.
     
    خضری با بیان اینکه باید دید آقای روحانی در خصوص مردم مرزنشین چه اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: استاندار آذربایجان غربی استانداری است که 68 مرتبه به منطقه آزاد ماکو رفته است اما فقط 2 بار به صورت سرزده و گذری به پیرانشهر و سردشت آمده است، در حالی که این دو، شهرهایی مهم و استراتژیک هستند و نیاز به توجه ویژه دارند.
     
    وی با بیان اینکه باید دنبال حل ریشه‌ای موضوع باشیم، تصریح کرد: این مشکل فقط با اعطای منطقه آزاد تجاری-صنعتی و منطقه ویژه در این 2 منطقه مرزی حل می‌شود و این تنها راهکار برون‌رفت از بحران مذکور است اما آقای ترکان هیچ اراده‌ای برای این کار ندارند، همه وزرا آمدند و تأیید کردند پیرانشهر و سردشت باید منطقه آزاد باشند اما اقدامی برای اشتغال‌زایی و معیشت مردم در آن منطقه انجام نمی‌شود و از طرفی اقدام به انسداد مرزها هم کرده‌اند.
     
    خضری اضافه کرد: دولت تا برای مرزنشینان شغل ایجاد نکرده است حق ندارد انسداد مرزها را به طور کامل انجام دهد، متأسفانه به جزء کار سنگین کولبری نفع دیگری به مردم آن منطقه نمی‌رسد، مردم مصائب مرزنشینی را تحمل می‌کنند اما از محاسن آن کمترین بهره را می‌برند و سرنوشت جوانان 19 و 20 ساله ما اینگونه شده که علیرغم کولبر بودنشان باید جان‌شان را از دست بدهند، دولتی که دنباله‌رو مردم و نظام نباشد، قطعاً با مشکل مواجه می‌شود.
     
    کوسه‌غراوی: دولت آینده باید تلاش‌های پرثمری در جهت رفع بیکاری از مناطق مرزی به خرج دهد
     
    شهرام کوسه‌غراوی نماینده مردم مینودشت درباره ضرورت توجه دولت به اشتغال مرزنشینان به منظور رهایی آنان از راه‌هایی همچون کولبری برای امرار معاش گفت: امنیت مرزهای ما را مرزنشینان تأمین می‌کنند از این رو باید از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت ایجاد اشتغال برای آنان باشد.
     
    وی با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه به منظور اشتغال‌زایی برای ساکنین مناطق مرزی کشور خاطرنشان کرد: دولت آینده باید تلاش‌های پرثمری در جهت رفع بیکاری از مناطق مرزی به خرج دهد.
     
    نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم کمک دولت به بهره‌برداری از فرصت‌های اشتغال در مناطق مرزی کشور از دولت خواست ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در مرز‌ها را فعال کند.
     
    شنبه شب، پنج نفر از کولبران در مرزهای غربی کشور بر اثر ریزش بهمن، جان خود را از دست دادند.  
     
    خاطرنشان می‌شود روز سه‌شنبه نیز جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در جریان طرح سوال خود از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه مرزها را باید به عنوان یک فرصت حساب کرد و نه تهدید، اظهار داشت: شاهد کشته شدن 5 نفر از کولبران در مرزهای غربی کشور به خاطر سقوط بهمن بودیم که به خاطر 100 هزار تومان کولبری می‌کنند را امرار معاش کنند اما در مقابل حال افرادی با یک تلفن و بدون طی مراحل قانونی جلوی چشم مسئولان هزاران تن محصول وارد می‌کنند و میلیاردها تومان به جیب می‌زنند.
     
    نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: این در حالی است که جوانان برای 100 هزار تومان باید 300 کیلو بار به دوش بکشند؛ آیا این عدالت و انصاف است؟
     
    وی با اشاره به این که برای پیگیری وضعیت کولبران بارها با وزیر کشور، گمرک و ناجا جلسه گذاشته شده است اما کسی درد این کولبران را درک نکرد، اظهار داشت: اینها که بدون مجوز از مرزها واردات انجام می‌دهند چه کسانی هستند؟ و توسط چه کسانی از سوی دولت حمایت می‌شوند؟
     
    نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: کولبران را زندانی می‌کنیم اما با افرادی را که با یک تماس تلفنی هزاران تن کالا و محصول وارد کشور می‌کنند کاری نداریم.
     
    عارف: همه درقبال جان باختن کولبرها مسئولیم/هموطنان‌مان به دلیل نداشتن شغل آبرومند به مشاغل بی ثبات روی می‌آورند
     
    محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز طی یادداشتی در صفحه شخصی خود به موضوع کولبرها پرداخت که متن آن به شرح زیر است:
     
    یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران محرومیت‌زدایی بود که تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه با همت مردم و دولتمردان صورت گرفته است اما متاسفانه هنوز آثار محرومیت در مناطقی از کشور وجود دارد.
     
    آنچه که طی روزهای اخیر برای اهالی کولبر سردشتی اتفاق افتاد بسیار دردناک بود. جان باختن عده‌ای از هموطنان‌مان زیر بهمن و سرمای شدید که برای تامین معاش خود به کولبری روی آورده‌اند نشان داد که ما مسئولین باید در قبال این گونه حوادث ناگوار خود را مسئول بدانیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنیم چرا که ایجاد مشاغل پایدار بخصوص در مناطق محروم از جمله وظایف نظام اسلامی است که باید همه ما که جزو مسئولین این نظام محسوب می‌شویم در این راستا تلاش کنیم که متاسفانه این امر به صورت مطلوب انجام نشده است و برخی از هموطنانمان به دلیل نداشتن شغلی آبرومند و عدم توسعه پایدار در آن مناطق به مشاغل بی ثبات روی می‌آورند که درشان آنها و به طریق اولی درشان نظام اسلامی نیست.
     
    باید بیش از گذشته به مناطق مرزی و محروم کشور توجه کرد و اگر اتفاق ناگواری به مانند حادثه اخیر که برای کولبرها در منطقه سردشت روی داد بدانیم که این اتفاق به مانند حادثه پلاسکو مهم است و نباید به راحتی از آن عبور کرد.
     
    باید این حادثه هم هشداری برای همه مسئولین باشد تا جدی تر در راه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و از جمله اشتغال جوانان عزیز کشورمان گام بردارند.

    منبع : فارس

    نظرات بینندگان
    نظرات شما