به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس
در سه گزارش قبل برایتان از «محسن مجتهدزاده» معروف به «شیخ قمی» گفتیم و فعالیتهای تبلیغیاش در آمریکای لاتین. بعد به شیوهٔ تبلیغی اقناعی او پرداختیم. در قسمت پایانی این گفتوگو، شیخ قمی از تجربیات مواجهه با جوانان و نوجوانان امروز میگوید.
این زخم را نمیشود نادیده گرفت
شیخ قمی تفاوت این نسل با نسل قبل را در صراحت میداند. به اعتقاد او این نسل بسیار صریح است. عدهای به او نقد میکنند که «در بیان مشکلات صریح نباش!» ولی این نسل عدمصراحت را اصلاً نمیپذیرد. از طرفی یک آسیب عمومی هم این است که امکان دسترسی زیاد و آسان به محتوای غیراخلاقی دارد. نمیشود این زخم را نادیده گرفت.شیخ قمی میگوید «باید صریح وارد شد، زخم را شکافت و چرک و عفونت را خارج کرد. نشتر لازم دارد. شاید خیلی متناسب نباشد من با لباس روحانیت بعضی از آسیبها را بگویم. ولی اگر قرار است «یکفر بالطاغوت» (کافر شدن به طاغوت) اتفاق بیفتد باید جوان طاغوت را بشناسد. بچههای این نسل این طور نیستند که اگر بگوییم فلان چیز بد است، بپذیرند. باید بدانند چرا بد است.»
جنگ با سنتها و خردهفرهنگها
میدانیم که امروزه بچهها پای موبایل و بازیهای رایانهای و آنلاین جهانی، تحت یک سیستم تربیتی گرافیکی به نام «بازی» یا «گیم» بزرگ میشوند. ظاهراً سرگرم میشوند، اما به بیان حجتالاسلام مجتهدزاده «یک الگوی تکراری بندهسازی (عبدسازی) در حال وقوع است. فرد مدام یک الگو را تکرار میکند تا برایش ملکه شود. مثلاً ارزش آمریکایی در بازی «کانتر» کشتن دشمن است و وقتی فرمانده دستور «آتش» میدهد باید تبعیت کنید، وگرنه میبازید. در چنین بازیهایی و نیز در سینمای هالیوود، بچه مدام این الگو را که «آدم بکش و کاری به عواقبش نداشته باش!» تکرار میکند تا برایش ملکه شود.»از طرفی میکوشند سنت را حذف کنند. کسی که خردهفرهنگها را آموزش میدهد، فرد روحانی است. پس عمامهاش را میاندازند تا بیحرمتش کنند. فرد چادری است که پای روضهٔ امام حسین علیهالسلام بزرگ شده و با آن نگاه بچهاش را بزرگ میکند. محور برگزاری هیأتها همین افراد چادری هستند. پس چادر از سر آنها میکشند. شیخ قمی تمام این اقدامات را در این پازل تحلیل میکند.
بلایی که سند۲۰۳۰ بر سر کودکان آورد
یکی از آسیبهای دوران کرونا توزیع گستردهٔ موبایل و افزایش شدید سرعت اینترنت حتی در روستاها و مناطق محروم بود. دسترسی به اطلاعات رایگان و آزاد، بخشی از سند۲۰۳۰ است که در ایران هم اجرا شد. در دورترین روستاهایی که خانهٔ بهداشت هم ندارند، تبلت و موبایل و اینترنت پرسرعت وارد شد. شیخ قمی ضمن اشاره به این موضوع میگوید «من در این روستاها بچههای کمسنی را دیدهام که به دلیل ناآگاهی و دسترسی به اطلاعات مستهجن دچار آسیبهای وحشتناکی شدهاند.»«دیسکورد» یک شبکهٔ اجتماعی ویژهٔ گیمرها است که نقش آن را در اغتشاشات اخیر آشکارا میبینیم. گیمرهای آنلاین طرفدارانشان را در این شبکه مدیریت و سازماندهی کردند. شیخ قمی میگوید «بعضی از مسئولان آنقدر بیاطلاع بودند که میخواستند دیسکورد را رفعفیلتر کنند. در حالی که یکی از مؤثرترین شبکههای اجتماعی در اغتشاشات سال گذشته، بعد از اینستاگرام، دیسکورد بود.»
عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد
از شیخ قمی میپرسم در حال حاضر شرایط ایران را چطور ارزیابی میکنید؟ او بهترین و صحیحترین تحلیل را از آن رهبر انقلاب میداند؛ کسی که جامعهٔ ایران را به خوبی شناخته و آن را در گام دوم میبیند. «خیلی از کسانی که انقلاب کردند شاید این قدر دقیق و با جزئیات، با مبانی شناختی انقلاب اسلامی آشنا نبودند. اما جریانهای ضدانقلاب و مخالف، آنقدر شبهه کردند که نسل جدید برای آنکه انقلابی باشد و انقلابی بماند، باید صد برابر نسل قبل تحلیل داشته باشد و قوی باشد. حجم حملاتی که این نسل از شبهات مختلف دریافت میکند، آن قدر زیاد است که او برای انقلابی زیستن و ماندن، چارهای جز قوی شدن ندارد.»به عقیدهٔ شیخ قمی، در عین حال که هجمهٔ دشمن گسترده شده، نسلی آبدیده، ورزیده و بسیار توانمند در حوزهٔ انقلاب اسلامی دارد شکل میگیرد که فتحالفتوحها را انجام خواهد داد.
شبهههایی که از یک جبهه آب میخورند
از طرفی وارد کردن جوانان به جریان آسیب هم کار آسانی است. کافی است او را وارد گیم، اطلاعات غیراخلاقی، شراب و مواد مخدر کنید، چند تا شبههٔ دمدستی هم به او بدهید که او طوطیوارد تکرارشان کند.حجتالسلام مجتهدزاده که دانشگاهها و مساجد بسیاری از شهرها و روستاهای کشور را زیر پا گذاشته در این باره میگوید «منطق اقتضا میکند در هر جغرافیا، شرایط و محیط زیست، جوان دانشجو شبهات متفاوتی داشته باشد یا دستکم ادبیات متفاوتی برای طرح شبهه استفاده کند. وقتی در جیرفت همان شبههای را میشنوم که در آبادان، تبریز، مشهد، بندرعباس و... میشنوم، یعنی مدل شبههپراکنی و جبههٔ شبههپراکنی واحدی وجود دارد. ضمن اینکه افراد در دریافت شبهه اندیشه نداشتهاند.»
آینده بسیار روشن است
به اعتقاد شیخ قمی جوانان نسل امروز آنقدر باهوش و توانمندند که میتوانند انقلاب ایران را به گام دوم و جهانی شدن برسانند. اما نیاز به تبیین دارند. «باید با امانتداری، سرمایهای را که از گذشتگان به ما رسیده، به این بچهها برسانیم. باید جبهه، جهاد و شهدا را برای این بچهها روایت کنیم.»او به خاطرهٔ چند سال پیش خود از دبیرستانی در کلمبیا و سخنرانی برای بچهها دربارهٔ اسلام، اخلاق و معنویت اشاره میکند «مدیر مدرسه بعد از تمام شدن جلسه آمد پیشم و گفت: «ما از اول انقلاب شما در ایران، منتظرتان هستیم. چرا اینقدر دیر آمدید؟» فضا کاملا آماده است. الان هم اگر کم بگذاریم، نسلهای بعد خواهند گفت چرا کوتاهی کردید؟».