شنبه 08 ارديبهشت 1403 - Sat 27 Apr 2024
  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • سربازی که شهید خرازی را به عنوان فرمانده قبول نداشت

  • معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت

  • «شلیک وعده صادق به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل»

  • سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به‌دست حزب‌الله

  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 364929
    تاریخ انتشار: 18/بهمن/1402 - 09:22

    آنفلوآنزا چه علایمی دارد؟

    مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آنفلوانزای فصلی یک بیماری حاد تنفسی ناشی از ویروس‌ آنفلوانزاست که به آسانی انتقال می‌یابد.

     آنفلوآنزا چه علایمی دارد؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس

    آنفلوانزا یک بیماری تنفسی بسیار واگیردار است که در فصل‌های سرد سال بیشتر دیده می‌شود؛به طوری که از ابتدای مهر ماه تا پایان فروردین فصل آنفلوانزا محسوب شده و موارد بیماری در این دوره بیشتر مشاهده می‌شود.

    آنفلوانزا چیست؟

    آنفلوانزا زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس‌های آنفلوانزا در بینی، گلو یا ریه‌های یک فرد وارد می‌شوند. علائم آنفلوانزا به طور ناگهانی در بدن فرد ظاهر می‌شوند. اکثر افراد معمولا در عرض ۷-۱۰ روز بدون هیچ مشکلی از درگیری بیماری آنفلوانزا بهبود می‌یابند.

    اما اگر افراد گروه پرخطر به بیماری آنفلوانزا مبتلا شوند ممکن است دچار عوارضی تهدید کننده زندگی شوند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به دلیل بیماری خاص یا مصرف دارو، مبتلایان به آسم ، دیابت جزو گروه پر خطر هستند.

    بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی ریوی و کبد و بیماران چاق در گروه پرخطر آنفلوانزا هستند. به بیمارانی که در گروه پرخطر قرار دارند، توصیه می‌شود با بروز علائم بیماری آنفلوانزا، فوراً به پزشک مراجعه کنند.

    آنفلوانزا بیماری است که با شروع ناگهانی تب، سرفه، سردرد، درد ماهیچه‌ها و مفاصل، ضعف، گلودرد و ترشح و گرفتگی بینی ظاهر می‌شود. در حالی که اکثر بیماران به طور متوسط طی یک هفته بدون هیچ درمانی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما در افرادی مانند زنان باردار، افراد زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری های نقص ایمنی و بیماری های مزمن (مانند بیماری های قلب، ریه، کلیه، متابولیک، کبد و هماتولوژی) این بیماری شدید تراست، حتی ممکن است در این افراد مرگ و میر اتفاق افتد.

    این بیماری از طریق انتقال ویروس آنفلوانزا در ترشحات تنفسی، از فردی به فرد دیگر با عطسه، سرفه، صحبت کردن و حتی لمس کردن اشیاء منتقل می‌شود. تنها بودن در یک محیط بسته با افراد بیمار برای انتقال بیماری کافی است. دوره کمون این بیماری به طور متوسط بین ۱-۴ روز متغیر است.

    عوامل ایجاد کننده بیماری آنفلوانزا، ویروس های آنفلوانزا A وآنفلوانزا B است. این ویروس آنفلوانزای A است که موجب بیماری نگران کننده‌ای در انسان‌ها می‌شود. ویروس آنفلوانزا ی A در انسان، خوک، پرندگان، اسب دیده میشود و آنفلوانزای B فقط در انسان ایجاد بیماری می کند.

    شناخته شده ترین نمونه آنفلوانزای A، آنفلوانزای پرندگان است. در سال های اخیر نشان داده شده است که این ویروس می تواند به انسان نیز منتقل شود. اگرچه این موارد بسیار کم گزارش شده است ، اما نگرانی هایی وجود دارد که شاید شیوع گسترده ای در این بیماری رخ دهد.

    محمدرضا سربازی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی، تب و سرفه را به عنوان علایم کلیدی این بیماری برشمرد و سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق،آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال را از سایر نشانه‌ها عنوان کرد.

    به گفته وی در کودکان ممکن است نشانه‌های گوارشی علامت غالب باشد.

    سربازی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری گفت: ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات حاوی ویروس (Droplet) در هنگام عطسه، سرفه و صحبت کردن بیمار مبتلا در هوا منتشر می‌شود و افرادی که در فاصله نزدیک این قطرات را تنفس می‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند.

    مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت افزود: تماس غیرمستقیم از طریق دست آلوده به ویروس آنفلوانزا از سطوح و وسایل آلوده و سپس دست زدن به مخاط بینی، چشم و دهان نیز موجب انتقال بیماری می‌شود.

    سربازی تاکید کرد: برای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری همه افراد باید علاوه بر رعایت آداب بهداشتی، هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانند و دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشویند.

    وی به افراد توصیه کرد که در طول مدت بیماری ضمن پرهیز از حضور در اماکن عمومی و تجمعات حتما از ماسک یک‌بار مصرف استفاده کنند.

    مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت خاطرنشان کرد: آنفلوانزا یک بیماری خود محدوده شونده است و بهبودی به سرعت رخ می‌دهد. اما بسیاری از بیماران برای یک هفته یا بیشتر، کاهش قوای جسمانی یا انرژی را تجربه می‌کنند.

    سربازی با بیان اینکه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارد، افزود: در صورتی که فرد مبتلا دارای سیستم ایمنی آسیب‌پذیری باشد با تشخیص پزشک ممکن است از داروهای ضدویروسی برای وی تجویز شود.

    وی همچنین بر استراحت در منزل و نوشیدن آب و مایعات کافی در هنگام بیماری تاکید کرد.

    مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت گفت: همه گروه‌های سنی ممکن است به بیماری مبتلا شوند، اما برخی گروه‌ها به عنوان گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند که عبارتند از:

    - سالمندان
    - ساکنان و کارکنان آسایشگاه‌ها
    - افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های، قلبی عروقی، آسم، دیابت، بیماری‌های کلیوی، کبدی و...

    - مبتلایان به بیماری‌هایی که سیستم تنفسی را مختل می‌کنند نظیر بیماری‌های احتقانی (بیماری انسدادی ریه در سیگاری‌ها)، صدمات نخاعی، اختلالات صرعی، اختلالات عصبی عضلانی

    - خانم‌های باردار که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا است و مادران تا دو هفته پس از زایمان

    - افراد دارای نقص سیستم ایمنی

    - افراد زیر ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند

    - افراد چاق که توده بدنی آنها مساوی یا بالاتر از ۴۰ است

    - کودکان زیر ۵ سال به ویژه کودکان زیر ۲ سال.

    توصیه‌های مهم برای پیشگیری از آنفلوانزا

    سربازی برای پیشگیری از ابتلا و کنترل شیوع آنفلوانزا توصیه‌های زیر را مطرح کرد:

    افراد از تماس دست‌ها با چشم‌ها، دهان و بینی خودداری کنند.

    دست‌ها به طور مکرر با آب و صابون شسته شود و یا از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود.

    در محل سکونت، محل کار و اماکن تجمعی به تهویه مناسب و مطلوب توجه شود.

    گروه‌های در معرض خطر و آسیب‌پذیر واکسن آنفلوانزا را سالانه تزریق کنند.

    فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و از تماس با افراد مبتلا خودداری شود.

    در صورت ابتلای یکی از افراد خانواده به آنفلوانزا ضمن رعایت بهداشت و شست و شوی دست‌ها، هنگام مواجهه با بیمار از ماسک استفاده شود.

    وسایل و سطوح مشترک به ویژه در زمانی که یکی از افراد خانواده بیمار است به طور مکرر تمیز و گندزدایی شود.

    از تماس بدون حفاظت با پرندگان و سایر حیوانات به ویژه لاشه پرندگان و حیوانات تلف شده خودداری شود.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما