جمعه 14 ارديبهشت 1403 - Fri 03 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 362373
    تاریخ انتشار: 16/دي/1402 - 10:29

    هر صندلی مجلس ۳۸ نامزد رقیب دارد

    بیش از ۲۱هزار نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند که پس از بررسی صلاحیت حدود ۱۱‌هزار نفر مورد تأیید قرار گرفت که این عدد دو برابر تأیید‌صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس قبل است. در بین تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها، ۸۰۰نفر استاد دانشگاه، ۱۵۰نفر پزشک و کادر درمان، هزارو ۳۰۰ نفر فرهنگی و ۲۰۰نفر از وکلا و قضات حضور دارند. ۴۰۰نفر دهه هفتادی و ۳ هزارو ۷۰۰ نفر دهه شصتی هستند و سه برابر تعداد کرسی‌های مجلس از بانوان تأیید‌صلاحیت شده‌اند.

    هر صندلی مجلس ۳۸ نامزد رقیب دارد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از روزنامه جوان،

    با اعلام نتیجه بررسی هیئت‌های مرکزی استان‌ها و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، با تأیید‌صلاحیت ۱۱ هزار نفر از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، راه رقابتی‌شدن کاملاً هموار شد. به گفته سخنگوی شورای نگهبان این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است، به عبارتی دیگر به ازای هر کرسی انتخابات مجلس، ۳۸ نامزد رقابت می‌کنند.

    در همین زمینه یک منبع آگاه به ایرنا گفته است: علاوه بر تأیید‌صلاحیت نمایندگان تهران، تعداد زیادی از داوطلبانی که در هیئت اجرایی عدم‌صلاحیت یا عدم‌احراز شده بودند، پس از بررسی اعتراض آن‌ها در هیئت نظارت، صلاحیت آن‌ها تأیید شده است که مسعود پزشکیان، محمدباقر نوبخت، علی مطهری، کمال‌الدین پیرمؤذن و غلامرضا تاجگردون از جمله این چهره‌های سرشناس هستند.

    پیش‌تر رئیس ستاد انتخابات کشور گفته بود در این دوره از انتخابات همه جناح‌های سیاسی کشور نماینده دارند، از این رو می‌توان امیدوار بود که با تأیید‌صلاحیت داوطلبان نمایندگان گروه‌های سیاسی و احزاب مختلف، شاهد رقابتی سنگین با مشارکتی قابل قبول در انتخابات دوازدهم باشیم.

    تأیید‌صلاحیت اشخاصی، چون دکتر مسعود پزشکیان که بعضاً انتقاد‌های تند و غیرکارشناسانه‌ای هم داشته، نشان می‌دهد شورای نگهبان در مسیر رقابتی‌کردن بیش از پیش انتخابات، نسبت به ادوار گذشته رویه سهل‌تری در پیش گرفته است؛ رویه‌ای که البته به گفته سخنگوی شورای نگهبان ناشی از قانون جدید انتخابات و عمل به راهبرد‌های چهارگانه رهبرمعظم انقلاب برای برگزاری یک انتخابات پرشور و رقابتی است.

    هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان پنج‌شنبه شب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، در تشریح فعالیت‌های هیئت‌های مرکزی استان‌ها و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات که روز پنج‌شنبه مهلت قانونی ۵۰روزه آن‌ها به اتمام رسید و نتیجه بررسی‌ها به وزارت کشور ارسال شد، گفت: یک‌میلیون‌و۷۵۰هزار سند را در این مقطع مورد بررسی قرار دادیم، بیش از ۲۱هزار نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند که صلاحیت آن‌ها مورد بررسی و حدود ۱۱‌هزار نفر صلاحیت آن‌ها مورد تأیید قرار گرفت که این عدد دو برابر تأیید‌صلاحیت‌های در انتخابات مجلس قبل است، یعنی نسبت تأییدصلاحیت‌ها بیش از ۵۲درصد بوده که این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است و به ازای هر کرسی ۳۸نفر باهم رقابت خواهند کرد.

    برای هر کرسی ۳۸ نفر رقابت می‌کنند
    طحان‌نظیف گفت: ما کشوری هستیم که تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در انتخابات مجلس در آن بالاست، به ازای هر کرسی ۳۸نفر باهم رقابت خواهند کرد. ما مقید به قانون هستیم و این حساسیت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است، اما قانون جدید به کمک شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت آمد، البته به نفع داوطلبان نیز است. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه تأیید‌صلاحیت شدگان این دوره از اقشار مختلف مردم با تخصص‌های گوناگون هستند، افزود: در بین تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها، بیش از ۸۰۰نفر استاد دانشگاه، بیش از ۱۵۰نفر پزشک و کادر درمان، هزارو ۳۰۰ نفر فرهنگی و ۲۰۰نفر از وکلا و قضات حضور دارند. بیش از ۴۰۰نفر دهه هفتادی و ۳ هزارو ۷۰۰ نفر دهه شصتی هستند. بیش از سه برابر تعداد کرسی‌های مجلس از بانوان تأیید‌صلاحیت شده‌اند که این افراد می‌توانند مجلس جوانی را تشکیل دهند.

    تنها ۲۶نماینده فعلی تأیید نشده‌اند
    سخنگوی شورای نگهبان افزود: ۲۶نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده‌اند تا این مرحله تأیید‌صلاحیت نشده‌اند که این میزان نسبت به دوره قبل که ۹۰نفر بود کاهش قابل توجهی داشته است، یعنی حدود ۹درصد از کل نمایندگان مجلس یازدهم ردصلاحیت شده‌اند، البته این افراد هم فرصت اعتراض دارند که ممکن است در شورای نگهبان تأیید‌صلاحیت شوند.

    طحان‌نظیف گفت: زمان دقیق اعتراض داوطلبان عدم‌تأیید یا عدم‌احراز صلاحیت‌شده از ۱۷ تا ۱۹دی ماه است که داوطلبان فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

    وی ادامه داد: افرادی که از نتایج این مرحله شکایت دارند، از روز یک‌شنبه با مراجعه به سامانه داوطلب به ثبت شکایت خود اقدام کنند. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بیش از ۴‌هزار نفر از داوطلبان در تهران و هیئت‌های نظارت استانی دعوت شده‌اند تا ابهامات و نکات آن‌ها شنیده شود.

    طحان‌نظیف درباره تبلیغات انتخاباتی گفت: این مهم است که افراد فرصت برابر برای ارائه برنامه‌های خود داشته باشند. با برنامه‌های پیش‌بینی شده قرار است صفحاتی از سوی صداوسیما برای این موضوع اختصاص داده شود.

    وی با اشاره به اینکه تخلفات تبلیغاتی هم از سوی دستگاه‌های مسئول مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: ما یک شبکه ۳۰۰‌هزار نفری ناظران داریم که از اقشار مختلف جامعه این وظیفه مهم را انجام می‌دهند، البته سامانه‌ای هم برای عموم مردم وجود دارد که از آن طریق تخلفات احتمالی را به ما گزارش می‌کنند.

    قانون بر شفافیت مالی داوطلبان تأکید دارد
    طحان‌نظیف اضافه کرد: قانون در رابطه با شفافیت مالی داوطلبان تأکید دارد که نامزد‌ها از چه افرادی می‌توانند کمک مالی دریافت کنند و از چه کسانی نمی‌توانند کمکی دریافت کنند، به طور مثال داوطلبان نمی‌توانند از محکومان قضایی و اشخاص حقوقی همچون صاحبان هلدینگ‌های اقتصادی، شرکت‌ها و مؤسساتی که کار اقتصادی انجام می‌دهند و همچنین خارجی‌ها کمک مالی دریافت کنند.

    وی افزود: قانون ضمانت اجرا‌های خوبی هم پیش‌بینی کرده و علاوه بر مجازاتی که برای نامزد‌ها در صورت تخطی از قانون در نظر گرفته شده، ضمانت‌های اجرایی همچون محرومیت از کاندیداتوری تا دو دوره در صورت اثبات تخلف نیز پیش‌بینی شده است.

    وی ادامه داد: همچنین در بحث شفافیت مالی، محدودیت‌هایی نیز برای حامیان مالی نامزد‌ها در نظر گرفته شده است و هر فرد یا حزب سیاسی نمی‌تواند بیش از ۲۰درصد از کل هزینه‌های تبلیغاتی یک نامزد را متقبل شود.

    وی ادامه داد: بر اساس قانون، داوطلبان موظف هستند در سامانه‌ای که وزارت کشور پیش از این اعلام کرده است، هزینه‌هایی را که به عنوان تبلیغات انتخاباتی انجام می‌دهند با جزئیات ثبت کنند تا این اطلاعات با تراکنش‌هایی که در حساب بانکی انتخاباتی آن‌ها به ثبت رسیده است، سنجیده شود. وی افزود: در این رابطه وزارت کشور طبق فرایندی که در قانون به آن اشاره شده است، بر اساس سه معیار محدوده جغرافیایی، جمعیت و تعداد کرسی‌ها در هر حوزه انتخابیه، سقف هزینه‌کردی را برای نامزد‌ها معین خواهد کرد که البته این سقف باید به تصویب هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز برسد که به داوطلبان ابلاغ می‌شود. وی درباره اعلام نتایج مجلس خبرگان رهبری گفت: زمان اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز چهارم بهمن است که بعد از آن فرصت ثبت شکایت هم وجود دارد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما