شنبه 15 ارديبهشت 1403 - Sat 04 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 358161
    تاریخ انتشار: 28/آبان/1402 - 10:27

    سایه کودتا بر سر نتانیاهو افتاده است

    نتانیاهو که تصور می‌کرد با آغاز جنگ جدید از مهلکه اعتراضات داخلی رهیده و می‌تواند با مخفی شدن پشت شرایط جنگی سرزمین‌های اشغالی، برای مدتی از انتقادات مخالفان در امان باشد، بار دیگر در معرض انتقادات قرار گرفته و شرایط بیش از قبل برایش دشوار شده‌است.

    سایه کودتا بر سر نتانیاهو افتاده است

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از جام جم،

    نتانیاهو که تصور می‌کرد با آغاز جنگ جدید از مهلکه اعتراضات داخلی رهیده و می‌تواند با مخفی شدن پشت شرایط جنگی سرزمین‌های اشغالی، برای مدتی از انتقادات مخالفان در امان باشد، بار دیگر در معرض انتقادات قرار گرفته و شرایط بیش از قبل برایش دشوار شده‌است، به‌ویژه این‌که با گذشت بیش از ۴۰روز از جنگ غزه، نتوانسته به هیچ یک از اهداف صهیونیست‌ها تحقق بخشد و خانواده اسرای اسرائیلی هم به اعتراضات علیه دولت رژیم‌صهیونیستی ادامه می‌دهند.
     

    در روزهای گذشته، راهپیمایی اعتراضی شمار زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست به صورت بی‌وقفه ادامه داشته و معترضان با حرکت از تل‌آویو به سمت قدس اشغالی و تجمع در مقابل محل اقامت بنیامین نتانیاهو، خواستار اقدام جدی او برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی هستند.نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که از سوی این خانواده‌ها تحت فشار قرار دارد و در روزهای گذشته به کم‌کاری بابت آزادسازی ۲۳۹نفر از اسرا که گمان می‌رود در غزه زنده باشند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، سه‌شنبه مدعی شد به صورت بی‌وقفه برای آزادی گروگان‌ها از دست حماس در غزه تلاش می‌کند. 
         
    تاکید مخالفان به برکناری فوری نتانیاهو

    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه ائتلافی وی، روزهای بسیار وحشتناکی را سپری می‌کنند: از یک‌سو شکست در جنگ غزه و از سوی دیگر، تشدید نارضایتی عمومی در اراضی اشغالی نسبت به عملکرد آنها، به پیش‌درآمدی برای درهم‌‌شکستن کابینه کنونی در تل‌آویو تبدیل شده است.

    درچنین شرایطی یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون اسرائیل در سخنانی، با بیان این‌که ساکنان فلسطین اشغالی دیگر به نتانیاهو اعتماد ندارند، خواستار برکناری او شد.لاپید در سخنانی، نخست‌وزیر این رژیم را آماج حملات خود قرار داد و گفت ضعیف‌ترین حلقه در جنگ غزه، نتانیاهو و کابینه‌اش هستند.

    به نوشته وبگاه شبکه المیادین، یائیر لاپید البته گفت اکنون زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات نیست و باید فرد دیگری از حزب لیکود سکان کابینه را در دست بگیرد و نتانیاهو نیز به جای تلاش برای حضور در انتخابات، به خانه‌اش برود.

    رهبر اپوزیسیون اسرائیل در ادامه پیشنهاد کرد کابینه‌ای متشکل از حزب لیکود، حریدیم‌ها، لیبرمن و ائتلاف اردوگاه ملی تشکیل شود. او تأکید کرد: «مشکل امروز این است که دولت به وظایف خود عمل نمی‌کند.»

    او افزود: «ارتش و مردم اسرائیل پس از حمله هفت اکتبر مقاومت نشان داده‌اند، اما ضعیف‌ترین حلقه، دولت به ویژه نخست‌وزیر است.» از سوی دیگر میراو میخائیلی، رئیس حزب کار پس از سخنان یائیر لاپید گفت از این‌که لاپید نیز مانند او خواستار برکناری نتانیاهو شده، خوشحال است.

    مخالفت‌ها با نتانیاهو حتی به داخل حزب لیکود نیز کشیده شده‌است؛ تا جایی که گالیت دیستل آتاباریان، یکی از اعضای کنست از حزب لیکود، گفته‌است: «روزهای این دولت به پایان رسیده‌است و نتانیاهو آن فرشته‌ای نیست که من فکر می‌کردم».

    او گفت پس از پایان جنگ، در مورد مسائل بسیاری سخن خواهدگفت.پیش از این نیز رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌بودند اعضای کنست از حزب لیکود در حال رایزنی با احزاب دیگر در خصوص امکان برکناری نتانیاهو و سلب اعتماد از او هستند.وبسایت عبری زبان واللا نیز با انتشار نتایج یک نظرسنجی نوشت یک‌سوم اسرائیلی‌ها خواستار برگزاری انتخابات بعد از پایان جنگ هستند. 
         
    نظرسنجی‌های جدید چه می‌گوید؟

    باوجود تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی برای سوءاستفاده از جنگ علیه نوار غزه با هدف باقی‌ماندن در قدرت و فرار از ماه‌ها اعتراضات خیابانی علیه خود، نظرسنجی‌ها اما از واقعیت دیگری حکایت دارند.نظرسنجی روزنامه معاریو نشان می‌دهد اگر هم‌اکنون انتخابات سراسری مجدد در فلسطین اشغالی برگزار شود، کرسی‌های حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در پارلمان رژیم‌صهیونیستی(کنست) به ۱۷ کرسی کاهش می‌یابد.

    از سوی دیگر، بر اساس نتایج این نظرسنجی که دیروز منتشر شد، تعداد کرسی‌های حزب بنی گانتز، وزیر جنگ پیشین این رژیم در کنست نیز به ۴۲ کرسی افزایش می‌یابد.معاریو گزارش داد ائتلاف احزاب کابینه کنونی تل‌آویو در انتخابات جدید، اکثریت کنست را از دست می‌دهند؛ زیرا تعداد کرسی‌های آنها مجموعا از ۴۲عدد بیشتر نمی‌شود.در طرف مقابل، احزاب اپوزیسیون نتانیاهو اما با دستیابی به ۷۸ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، به اکثریت پارلمان رژیم جعلی صهیونیستی دست‌پیدا می‌کنند.

    این افکارسنجی نشان داد ۵۰ درصد صهیونیست‌ها معتقدند گانتز برای نخست‌وزیری و هدایت کابینه تل‌آویو از دیگر سیاستمداران مناسبت‌تر است و ۲۹درصد نیز هنوز حامی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت هستند.نظرسنجی کانال۱۳تلویزیون اسرائیل نشان داد که ۷۶درصد از صهیونیست‌ها معتقدند نتانیاهو، که اکنون برای ششمین دوره نخست‌وزیری رکورددار است، باید استعفا کند و ۶۴درصد معتقدند بلافاصله پس از جنگ، باید انتخابات برگزار شود.

    براساس این نظرسنجی، در پاسخ به این سؤال که چه کسی بیش ازهمه مقصراین حمله است، ۴۴درصد از صهیونیست‌ها مستقیما نتانیاهو را مقصرقلمداد کرده‌اند، درحالی‌که۳۳درصد رئیس ستاد ارتش ومقامات ارشدارتش رژیم‌صهیونیستی و ۵ درصد نیز وزیر جنگ را مقصر دانسته‌اند.
         
    نتانیاهو زمان می‌خرد

    روون هازان، استاد علوم‌سیاسی در دانشگاه عبری اورشلیم، نتانیاهو را یک سیاستمدار «باهوش» خوانده که اکنون برای خریدن زمان بیشتر به منظور جلوگیری از برکناری‌اش از قدرت، بازی جنگ با حماس را بدون هیچ آتش‌بسی آغاز کرده‌است.

    به گفته وی، نتانیاهو این موضوع را به خوبی می‌داند که برای بقای خودش با حماس می‌جنگند و هر تصمیمی که برای این جنگ می‌گیرد، صرفا برای حفظ جایگاه خودش بر قدرت است. نتانیاهو اخیرا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کناره‌گیری از قدرت را دارد یا خیر، عنوان کرد: «تنها چیزی که قصد دارم آن را مجبور به استعفا کنم، حماس است.»

    در فضای بین‌المللی نیز کشورهای حامی اسرائیل در فکر برکناری بنیامین نتانیاهو هستند و او را ریشه بسیاری از حوادث کنونی می‌دانند. بر همین اساس، وبگاه آمریکایی پولیتیکو نیز نوشته‌است که جو بایدن با مشاوران خود در خصوص «عمر کوتاه سیاسی نتانیاهو» به گفت‌و‌گو نشسته‌است.

    در چنین شرایطی قدرت مانور نتانیاهو در برابر حماس و دیگر اضلاع جبهه مقاومت روزبه‌روز کاهش می‌یابد. او به پایان عمر سیاسی خود رسیده و بقای وی با تنفس مصنوعی کاخ‌سفید نیز نمی‌تواند تضمین شود. در چنین شرایطی واشنگتن و تل‌آویو باید شکست رسمی خود را در برابر حماس و ملت فلسطین بپذیرند.

     

    نظرات بینندگان
    نظرات شما