شنبه 15 ارديبهشت 1403 - Sat 04 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 346804
    تاریخ انتشار: 22/تير/1402 - 13:48

    افشای پرده‌ جدید از دورویی دولت بایدن

    بایدن در طول بیش از دو سال گذشته که در کرسی ریاست جمهوری آمریکا حضور داشته، سعی کرده تا خود را به عنوان قهرمانِ حمایت از حقوق بشر به مردم آمریکا و جهانیان معرفی کند.

    افشای پرده‌ جدید از دورویی دولت بایدن

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل ازجهان نیوز ،

    دولت بایدن به تازگی در اقدامی معنادار، الیوت آبرامز، دیپلمات بدنام آمریکایی را به عنوان یکی از اعضای "کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا" منصوب کرده است. فردی که پیشتر در دولت ترامپ به عنوان نماینده دولت آمریکا در مساله ونزوئلا و البته ایران خدمت کرده و پیشتر از آن نیز به واسطه فعالیت در دولت های پیشین آمریکا و نقش داشتن در وقوع برخی فجایع انسانی در کشورهای اقصی نقاط جهان به عنوان دیپلمات دولت آمریکا و دستگاه سیاست خارجی این کشور، سابقه ای نامطلوب و منفی را از خود به جا گذاشته اند.

    با این همه، صِرف انتصاب این فرد به عنوانی عضو کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا در دولت بایدن، حامل 3 پیام و پالس معنادار است که توجه به آن ها ضروری است و می تواند تصویری روشن تر را از واقعیت‌های حاکم بر دولت بایدن و نیات و اهدافی واقعی آن به افکار عمومی بین المللی مخابره کند.

    یک: افشای دورویی دولت بایدن و نقدهای آن بر دولت ترامپ
    جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دوره کارزارهای مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا، انتقادات گسترده ای را معطوف به نوعِ کنشگری سیاسی ترامپ و دولت وی کرد و تاکید نمود که این طیف، عملا مسیر درستِ حکمرانی در آمریکا را منحرف کرده اند و این کشور را به بازیگری منزوی در جهان تبدیل کرده اند. از این رو، بایدن تاکید کرد که اگر به قدرت برسد، بار دیگر قانون(در) و اعتبارِ آمریکا را اعاده خواهد کرد و از سیاست های ترامپ و دولتش دوری می کند.

    با این حال، پس از آنکه بایدن توانست در انتخابات سال 2020 ترامپ را شکست دهد، در مقاله ای برای سی‌ان‌ان، اولین جلوه از دورویی خود را آشکار کرد و تاکید نمود که برخلاف رویه های تهاجمی ترامپ، راه های هوشمندانه تری نیز جهت مقابله با رقبا و دشمنان آمریکا در عرصه بین المللی نظیر ایران وجود دارد. در این چهارچوب، بایدن و تیم سیاست خارجی دولت او، از زمان حضور در قدرت، دیگر ژست هایش تهاجمی علیه ایران همچون دولت ترامپ نگرفتند با این حال، ماهیت سیاست های آن دولت(دولت ترامپ) که در رابطه با کشورمان در قالب کارزار فشارحداکثری و اعمال تحریم های همه جانبه علیه تهران عینیت افتاده بود را با شدت بیشتر تداوم بخشیدند.

    البته که جلوه های مختلف این رویکرد دولت بایدن، تا حد زیادی مخفی و پوشیده بودند و این دولت همواره سعی داشته تا در این زمینه میان سیاست های اعلامی و اعمالی خود نوعی خط تمایز قائل شود. با این همه اقدام اخیر این دولت در انتصاب الیوت آبرامز به عنوان یک چهره ضدایرانی در تیم دیپلماسی خود، عملا پوشش زیبایی که دولت بایدن برای خودش در مواجهه با کشورهایی نظیر ایران قائل بود را نیز کنار زد و بیش از همه این مساله را آشکار کرد که دستِ ترامپ و بایدن در برخورد با ایران در یک کاسه است و آن ها صرفا ویترین‌های متفاوتی را در این رابطه پیش چشم افکار عمومی جهان قرار داده اند.

    دو: انتصاب ایلوت آبرامز و خیانت بایدن به خود!
    بایدن در طول بیش از دو سال گذشته که در کرسی ریاست جمهوری آمریکا حضور داشته، سعی کرده تا خود را به عنوان قهرمان حمایت از حقوق بشر به مردم آمریکا و جهانیان معرفی کند. این در حالی است که اقدام اخیر وی و دولتش در انتصاب الیوت آبرامز به عنوان یکی از اعضای کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا، تا حد زیادی این تصویر را مخدوش و فریبکارانه بودنِ آن را افشا کرده است.  

    الیوت آبرامز از جمله بدنام ترین دیپلمات های آمریکایی در زمینه تعهد به حقوق بشر بوده و سابقه وی نیز مملو از موارد متعددی است که حاکی از همدستی او در وقوع جنایت ها و کشتارهای بزرگ علیه مردم بی‌گناه در کشورهای اقصی نقاط جهان هستند. به عنوان مثال، بسیاری ویلیام آبرامز را چهره اصلی پشت پرده در جریان وقوع کشتارهای گسترده در السالوادور و یا همدستی با دیکتاتور سابق گواتمالا "افرین مونت" جهت قتل و عام مردم بی‌گناه این کشور می دانند.

    البته که تحلیل های مختلفی در مورد نقش منفی آبرامز در رسوایی ایران کنترا و یا تلاش های گسترده او جهت تحریک کودتای گروه فتح علیه حماس پس از آنکه حماس توانست در سال 2006 میلادی در انتخابات فلسطین پیروز شود هم منتشر شده است. مسائلی از این دست که البته در زمان خود با انتقادات گسترده افکار عمومی و سیاستمداران آمریکایی از الیوت آبرامز نیز همراه بوده اند و اغلب آن ها خواستار اخراج این فردِ بدنام از دستگاه سیاست خارجی آمریکا بوده اند، سبب شده تا انتصاب کنونی وی در دولت بایدن، انتقادات گسترده ای را متوجه وی(بایدن) و شعارهای دور و دراز دولتش در زمینه تعهد به حقوق بشر و آزادی کند و حتی برخی تحلیلگران، این انتصاب را خیانت بایدن به خودش ارزیابی و تفسیر کنند.

    سه: پالس های سیاسی بایدن به انتخابات آمریکا و مساله ایران
    در نهایت باید گفت که دولت بایدن با انتصاب الیوت آبرامز در کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا به نوعی دو هدف محوری دیگر را نیز دنبال کرده است.

    اولا، این دولت بر آن بوده تا از سطح انتقادات جمهوری‌خواهان علیه خود که مدام آن را متهم به انجام تلاش های مختلف جهت دستیابی به یک توافق اتمی با ایران، آن هم به هر قیمتی می کنند، برهاند. مساله ای که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، ابعاد جدی تری را به خود می گیرد.

    به بیان ساده تر، دولت بایدن با انتصاب فردی نظیر الیوت آبرامز در حوزه دستگاه دیپلماسی خود سعی داشته تا حدی تبلیغات جمهوری‌خواهان علیه خود به ویژه در مساله ایران که سعی دارند از این موضوع یک برگ برنده انتخاباتی برای خودشان بسازند را خنثی سازد. رویکردی که این دولت در دوره قبل از انتخابات میان‌دوره ای کنگره آمریکا در سال 2022 نیز به وضوح آن را نشان داد.

    نکته دوم اینکه به نظر می رسد دولت بایدن با انتصاب آبرامز، به نوعی اقدامی هماهنگ را در راستای مواضع غیرمنطقی اخیر تروئیکای اروپایی علیه کشورمان انجام داده و بر موضع گیری آن ها مبنی بر عدم رفع تحریم‌های موشکی ایران بر اساس آنچه در توافق برجام اعلام شده، مهر تایید زده و در عین حال، با اخراج رابرت مالی و انتصاب فردی نظیر الیوت آبرامز در سازوکارهای سیاست خارجی خود، از اراده اش جهت اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه تر علیه تهران در ادامه راه خبر داده است.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما