دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 - Mon 06 May 2024
  • سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس

  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

  • تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

  • اینستاگرام حجم زیادی آلودگیِ جرایم غیراخلاقیِ فضای مجازی را به خود اختصاص داده

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • طرح نور فاز اول قانون جامع حجاب و عفاف است + ویدئو

  • زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر

  • روحانی در اتاقCPR سیاسی خود و اصلاح طلبان بدنبال چیست؟

  • اظهارات سردار رشید درباره عملیات وعده صادق

  • نوجوانان یک مسجد نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را سرود کردند +فیلم

  • پیش شرط های محاسبه عادلانه مالیات بر عایدی سرمایه

  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام

  • مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس

  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 338247
    تاریخ انتشار: 20/فروردين/1402 - 13:41

    فرش قرمز برای بحران بنزین

    میزان مصرف بنزین از تولید پیشی گرفته و پیش‌بینی می‌شود کشورمان با دست فرمان فعلی مصرف، بزودی به واردکننده بنزین تبدیل شود.

     فرش قرمز برای بحران بنزین

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از برنا، جلیل سالاری معاون وزیر و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی چندی پیش گفت: تولید بنزین در پالایشگاه‌ها به روزانه 112 تا 115 میلیون لیتر رسیده است. متأسفانه رشد مصرف بنزین به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که سال قبل رشد 20 درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم رشد 11 درصدی نسبت به سال قبل داریم و قطعا باید در مدیریت مصرف سوخت توجه ویژه شود.

    از طرفی میانگین مصرف روزانه بنزین در ایام نوروز 1402 (یکم لغایت سیزدهم فروردین) ابتدای نوروز، معادل 113 میلیون و 900 هزارلیتر شده است که نسبت به نوروز 1401، با افزایش 5.6 درصدی مصرف بنزین همراه شده است.

    Screenshot 2023-04-09 083520

     

    این در حالی است که ایران در سال‌های 1398-1400 صادرکننده بنزین بوده و با رفع موانع کرونایی افزایش مصرف در کشور سرعت گرفت و در مرز واردات بنزین قرار گرفت.

    واردات

    با افزایش مصرف و پیشی گرفتن مصرف از تولید، حداقل سه گزینه برای جبران این کسری پیش روی سیاست گذار خواهد بود. دو گزینه احداث پالایشگاه جدید و واردات بنزین از نوع سیاست های سمت عرضه و گزینه کاهش مصرف بنزین از نوع سیاست های سمت تقاضاست.

    طبق گزارش موسسه مشاوره سولوشن با عنوان " ناترازی بنزین و گزینه‌های روی میز سیاست گذار " با فرض میانگین قیمت 70 دلاری برای نفت خام طی 5 سال آینده، میانگین کرک اسپرد 11 دلاری بنزین ایران، تولید سالانه 2.5 میلیارد لیتر بنزین در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و صرفه‌جویی سالانه 500 میلیون لیتر بنزین با جایگزینی تاکسی‌های فرسوده (ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید)، واردات بنزین با اختلاف کمی نسبت به احداث پالایشگاه، گرانترین گزینه ممکن خواهد بود.

    2

    ملاحظاتی از قبیل محدودیت‌های ارزی، تحریم (صادرات نفت و واردات بنزین) و امنیت انرژی در مقایسه جامع گزینه‌ها بایستی لحاظ گردد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما