شنبه 15 ارديبهشت 1403 - Sat 04 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 334682
    تاریخ انتشار: 09/اسفند/1401 - 12:51

    فیلم کوتاه پله ورود به سینمای بلند نیست

    نورانی‌پور مستند ساز و عضو هیأت انتخاب بخش ملی جشنواره فیلم 100 تبدیل شدن فیلم کوتاه را به پله‌ای برای ورود به سینمای بلند را اتفاقی نادرست قلمداد کرد و به فیلمسازان جوان توصیه کرد که خوب و با کیفیت فیلم کوتاه بسازید و در این حوزه بمانید.

    فیلم کوتاه پله ورود به سینمای بلند نیست

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس؛بهروز نورانی‌پور، مستندساز و عضو هیأت انتخاب بخش ملی جشنواره «فیلم 100» درخصوص آثار ارسال شده به این دوره جشنواره و کیفیت آثار گفت: آثار امسال بسیار متعدد و متنوع بود و در هر ژانری که فکر کنید، اثر رسیده بود.

    وی در ادامه افزود: کار هیأت انتخاب بسیار سخت بود و باید تصمیم می‌گرفتند که از بین آثار خوب با میانگین بالا، تعدادی فیلم را انتخاب کنند؛ ولی به همان میزان هم برای آثار خوبی که مجبور بودیم کنار بگذاریم، دلتنگ می شدیم و این به دلیل تعدد آثار و تعدد محتوا بود.

    نورانی پور درخصوص ویژگی جشنواره «فیلم 100» و آثار رسیده به این جشنواره در نسبت با سایر جشنواره‌ها گفت: من فیلمساز هستم و زمانی که یک فیلم 100 ثانیه‌ای می‌ بینم، متوجه سختی کار می‌شوم. شما در 100 ثانیه، تصمیم، شور، هیجان، احساس، عاطفه یک رابطه و یک سناریو را تماما، ارائه و مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهید تا لذت ببرد و با شما در آن رویداد یا لحظه شریک شود.

    نورانی‌پور با اشاره به اینکه نمی‌توان تصور کرد که پایان دادن به یک داستان و یک روایت در 100 ثانیه چقدر کار سخت، مهم و جریان‌سازی است گفت: شما با صد ثانیه می‌توانید گفتمانتان را انتقال دهید.

    کارگردان مستند «A157» درخصوص مستندهای این دوره از جشنواره و اینکه می‌توان محتوا و حرف یک مستند را در 100 ثانیه زد، بیان کرد: آثار مستند امسال شگفت‌انگیز و بسیار خوب بودند و از اینکه در ۱۰۰ ثانیه می توانید موضوعات عجیبی را مرور کنید، لذت می بردید. اینکه به چه جغرافیاهایی سفر می‌کنید، به احساسات و عواطف چه کسانی مراجعه میکنید، همه این ها یک لذت عجیب و موقعیت جالب برای جلب توجه ایجاد کرده بود. من از آثار مستند بسیار راضی بودم و بعضی اوقات برای تجربه بیشتر خودم یک مستند را چندین بار مرور می‌کردم.

    نورانی پور در پاسخ به اینکه ملاک شما برای انتخاب آثار حاضر در جشنواره چه بود، بیان کرد: اساسا داوری یک سلیقه و انتخاب هم یک سلیقه است. سلیقه‌ منِ بهروز نورانی‌پور یک مدیوم بود، اما تلاش کردم خودم را از آن سلیقه‌ای که دارم جدا کنم و به یک چارچوبی که در آن تعدادی استاندارد تعریف شده، برسانم.

    وی با اشاره به اهمیت شرکت در جشنواره «فیلم 100» برای فیلمسازان جوان گفت: به نظر من اگر محتوای سنی را از این مبحث جدا کنیم، این جشنواره می‌تواند یک پروژه‌ حرفه‌ای بزرگ باشد که جریان سازی کند و در رسانه‌ها و تلویزیون برود. بسیاری از مخاطبان دوست دارند سریع به یک رویداد سفر کنند و شاید حس 90 دقیقه تماشای سریال را نداشته باشند.

    این کارگردان مستند در ادامه این بحث اضافه کرد: چه خوب است که این را یک جریان حرفه‌ای قلمداد کنیم و به این جریان حرفه‌ای احترام بگذاریم، برای آن برنامه‌ریزی کنیم تا آثار حرفه‌ای، با آدم‌های حرفه‌ای و خروجی حرفه‌ای‌تر داشته باشیم و آن را محدود نکنیم.

    کارگردان مستند «جنایت در سکوت» با اشاره به اینکه نباید فیلم کوتاه را پله ورود به سینمای بلند کرد، افزود: واقعیت این است که خیلی از کسانی که فیلم کوتاه ساختند، سال‌ها ماندند و آثار خوبی هم خلق کردند. لطفا این کار را با فیلم 100 نکنیم و اجازه دهیم که یک چارچوب حرفه‌ای داشته باشد که آثار 100 ثانیه‌ای حرفه‌ای و درجه یک از آن خارج شود.

    عضو هیات انتخاب بخش ملی جشنواره درخصوص توصیه به فیلمسازان جوان گفت: توصیه‌ی من همان اساس مکتب سینماست. اولین معیار سینما دنیایی از احساس و عواطف است که برای مخاطب می سازد، حتما آن را خوب بسازید و در دنیای سینما با کیفیت بمانید. ماندن در دنیای سینما خیلی مهم‌تر از شروع است. ماندگاری، بزرگواری سینماست اگر اجازه دهد که فیلمسازش بماند و سال‌ها فیلم بسازد.

    نورانی پور در پاسخ به اینکه وقتی فیلم های جشنواره را تماشا کردید برای ساختن یک 100 ثانیه‌ای ترغیب شدید؟ گفت: همواره در سال‌های دور، ابتدا از مستندهایم چارت کوتاهی میساختم، نه 100 ثانیه ولی کوتاه می‌ساختم که ببینم یک حرف جمع‌وجور چه طور می‌شود؟ بعد فیلم خود را گسترش و توسعه می‌دادم با پلان‌ها و ‌روایت‌های بیشتر.

    وی در پایان عنوان کرد: این یک معیار تدوینی در کارهای من بود، زیرا یک ساختار حرفه‌ای است و خیلی خوب می‌تواند خودش را حک بکند. به نظر من اینکه شما در 100 ثانیه برداشت خودتان را در ذهن مخاطب حک کنید، کار استادانه و درستی است.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما