سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - Tue 07 May 2024
  • لحظۀ تصادف امام‌جمعۀ شهر بلوک جیرفت/فیلم

  • حماس با طرح قطر و مصر برای آتش‌بس موافقت کرد

  • انتشار سند جدیدی که نشان می‌دهد، مادر نیکا شاکرمی حدس‌هایی درباره احتمال خودکشی دخترش می‌زده است+ عکس

  • از سوءاستفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید

  • زمان اعزام حجاج بیت الله الحرام مشخص شد

  • با توجه به حوادث غزه حج امسال حج برائت است / آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در تاریخ می‌ماند

  • صفحات سلبریتی‌ها طرح نور مجازی می‌خواهد

  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟+ عکس

  • نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند

  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه

  • سناریو جنجال‌سازی برای شهرداری تهران+ عکس و فیلم

  • کار بچگانه ابراهیم هادی که عملیات را نجات داد

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است

  • جزییات سه پیشنهاد ارزی فعالان معدنی به دولت/ ارز را نیمایی می دهیم

  • تصمیمی که استقلال را نجات داد+ عکس

  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟+ عکس و فیلم

  • سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس

  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

  • تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 329121
    تاریخ انتشار: 29/دي/1401 - 15:29

    هشتگ گاراژ بایدن !

    «تردیدی نیست که وقتی دوره ریاست جمهوری یک فرد در کشوری نظیر آمریکا تمام می شود، محل نگهداری اسناد مهم دولتی، آرشیو ملی این کشور و نَه گاراژ خانه و یا اتاق شخصی روسای جمهور آمریکا است. این در حالی است که این پروتکل ها به ضعیف ترین شکل ممکن از سوی افرادی نظری ترامپ و بایدن و احتمالا روسای جمهور قبل تر از آن ها رعایت شده و می شوند.»

    هشتگ گاراژ بایدن !

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از الف؛جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تازگی با یک رسوایی بزرگ رو به رو شده است. در این راستا، بر اساس آنچه منابع خبری و آگاه در آمریکا اعلام کرده اند، در ماه های نوامبر و دسامبر سال 2022 میلادی، دو محموله از اسناد محرمانه دولتی در یک اتاق فکر و مرکز مطالعاتی در واشینگتن و همچنین گاراژ خانه بایدن در منطقه ولمینگتون دلاوِر کشف شده است. 

    موضوعی که موجب شده تا دادستان کل آمریکا یک بازرس ویژه را جهت رسیدگی به این پرونده منصوب کند. جالب اینکه پیشتر و در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، محموله ای قابل توجه از اسناد طبقه بندی شده و محرمانه دولتی در محل اقامت دونالد ترامپ رئسس جمهور سابق آمریکا و منتقد اصلی بایدن، در ایالت کالیفرنیا یافت شد که این رویداد با مانور گسترده سیاسی دولت بایدن و جریان های رسانه ای همراه با آن همراه شد. 

    با این همه، اینطور به نظر می رسد که رسوایی جدید دولت بایدن که خودِ وی در واکنش به آن گفته که از این رویداد شگفت زده شده، حامل پیام و تبعاتی است که توجه به آن ها کاملا ضروری به نظر می رسد. 

    اولا، رخدادِ این پدیده در مورد بایدن همچون ترامپ نشان از آن دارد که تا چه اندازه سازوکارهای حفاظتی در مورد اسناد محرمانه دولت آمریکا در سطح مقامات ارشد این کشور ضعیف است. تردیدی نیست که وقتی دوره ریاست جمهوری یک فرد در کشوری نظیر آمریکا تمام می شود، محل نگهداری اسناد مهم دولتی، آرشیو ملی این کشور و نَه گاراژ خانه و یا اتاق شخصی روسای جمهور آمریکا است. این در حالی است که این پروتکل ها به ضعیف‌ترین شکل ممکن از سوی افرادی نظیر ترامپ و بایدن و احتمالا روسای جمهور قبل تر از آن ها رعایت شده و می شوند. 

    ثانیا، اینطور به نظر می رسد که هم بایدن و هم ترامپ، از نگهداری برخی اسناد دولتی محرمانه در محل زندگیشان ویا مراکز وابسته به خود، اهداف و منافعی را دنبال می کنند. مساله ای که کمتر رسانه ای می شود با این حال، این موضوع یک واقعیت عینی است. بعید نیست که اسناد اینچنینی تا حد زیادی بازیچه دست این افراد و احزاب مبتوعشان جهت پیشبرد دستورکارهای سیاسی شان باشد. موضوعی که نشان می دهد تا چه اندازه مردم و افکار عمومی آمریکا در قالب دستورکارهای کلان سیاستمداران ارشد خود، نکته مغفول هستند. 

    و سوم، پیدا شدن اسناد محرمانه در خانه بایدن و یک مرکزِ وابسته به وی در واشینگتن، به احتمال فراوان سیلی از حملات ترامپ و جمهوریخواهان را علیه وی(بایدن) به راه خواهد انداخت. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش برجسته می شود که بدانیم جمهوریخواهان در کنگره آمریکا پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای سال 2022، قدرت بیشتری پیدا کرده اند و شکی نیست که از آن در راستای اهداف و مقاصد سیاسی خود بهره خواهند برد. 

    در این راستا، اخیرا دونالد ترامپ نیز در شبکه اجتماعی خود موسوم به  Truth خواستار پیگرد قضایی بایدن و در پیش گرفتن رفتارهای مشابه با خود(از سوی نهادهای قضایی و امنیتی آمریکا)، این مرتبه در مورد بایدن شده است. البته که او ادعاها و اتهامات مختلفی را نیز علیه بایدن و حزب دموکرات و اهدافی که آن ها احتمالا از نگهداری اسناد محرمانه دولت آمریکا دنبال می کردند، مطرح کرده است. 

    چهارم، بلافاصله پس از یافته شدن دو محموله از اسناد محرمانه دولت آمریکا در خانه بایدن و یک مرکز وابسته به وی در واشینگتن، دموکرات ها تلاش های گسترده ای را آغاز کرده اند تا بگویند که آنچه در مورد بایدن اتفاق افتاده، به طور کلی با آنچه در پرونده ترامپ شاهد آن بودیم، متفاوت است. در این رابطه به طور خاص به این نکته اشاره می شود که اول از نظر کمّی، حجم اسناد کشف شده از بایدن قابل مقایسه با آنچه از ترامپ کشف شده، نمی باشد. 

    از سوی دیگر، ترامپ به شدت در برابر بازرسی خانه اش از سوی نیروهای امنیتی آمریکا مقاومت می کرد. این در حالی است که بایدن خود به صورت داوطلبانه با تشکیلات امنیتی آمریکا و به طور خاص اف بی آی در رابطه با کشف اسناد محرمانه از خانه و مراکز وابسته به خود، همکاری کرده است. البته که این قِسم مانورهای دموکرات‌ها به این نکته اشاره ندارند که اساس چرا رئیس جمهور آمریکا باید اسناد مهم کشورش را در یک مکان ناامن نگهداری کند؟ و یا اینکه چرا مثلا اسناد محرمانه ای از دوران ریاست جمهوری اوباما باید در میان اسناد کشف شده از خانه بایدن باشد؟ 

    و در نهایت باید گفت که اینطور به نظر می رسد که احتمال محاکمه ترامپ به دلیل آنچه نشت اطلاعاتی از سوی وی اعلام می شد، با توجه به وقوع حادثه ای مشابه در مورد بایدن، تا حد زیادی منتفی شده است. ترامپ نیز سعی دارد این مساله را به اهرمی برای خود تبدیل کند و با ذکر اینکه دموکرات ها به دنبال پرونده سازی علیه او جهت ممانعت از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا هستند، می تواند از رسوایی جدید بایدن جهت فرار از فشارها علیه خود استفاده کند. 

    جالب اینکه جو تبلیغاتی قابل توجهی نیز علیه دموکرات ها در مدت اخیر به راه افتاده و شاهدیم که هشتگِ "گاراژ بایدن" به نحو گسترده ای در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. موضوعی که نشان می هد دولت بایدن در ادامه راه با چالش ها و مشکلات فراوانی رو به رو خواهد بود. در این میان، بسیاری از سوال ها نیز وجود دارند که بعید است به این زودی ها پاسخی برای آن ها پیدا شود. 

    مثلا: محتوای اسناد یافت شده در خانه بایدن عمدتا حول چه موضوعاتی بوده است؟ نقطه شروع طرح این مساله که باید از خانه بایدن و یا مرکز وابسته به او در واشینگتن بازرسی شود چه بوده است؟ موارد احتمالی استفاده بایدن و همچنین ترامپ از اسناد محرمانه ای که از آن ها کشف شده چه بوده است؟ آیا پای مداخلات خارجی نیز در میان است؟ و ده ها سوال دیگر که بعید است به این زودی ها برای آن ها پاسخی پیدا شود. دلیل این موضوع هم روشن است: زیرا آمریکای امروز بیش از آنکه معطوف به منافع ملی خود باشد، درگیر منازعات و تسویه حساب‌های سیاسی است و این مساله سایه سنگین خود را بر منافع ملی آمریکا نیز انداخته است.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما