جمعه 14 ارديبهشت 1403 - Fri 03 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 311596
    تاریخ انتشار: 13/شهريور/1401 - 17:40

    آب شیرین کن مولکولی، انقلابی جهانی که در کیش به وقوع پیوست

    اولین نمونه سامانه شیرین سازی آب بر اساس رزونانس مولکولی بدون غشاء جهان که توسط یک شرکت خلاق ساخته و معرفی شد، انقلابی در صنعت آب شیرین کن سازی دنیا است که در جزیره کیش به وقوع پیوست.

    آب شیرین کن مولکولی، انقلابی جهانی که در کیش به وقوع پیوست

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از ایرنا، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی شعاری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به آن نام نهاد، شعاری که این روزها در نقاط مختلف کشور با حمایت های مختلف از سوی نهادها و دستگاه ها در حال تحقق است.

    امروز یکشنبه در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان، خلاق و ایده محور، همزمان با سفر دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری به جزیره کیش طرحی دانش بنیان موسوم به سامانه شیرین سازی آب بر اساس رزونانس مولکولی کیما کیش رونمایی شد.

    شیوه ای که در این سامانه توسط دانشمندان و پژوهشگران ایران اسلامی بکار گرفته شده طبق گفته خود آنان برای اولین بار در جهان بوده قادر است راندمان شیرین سازی آب دریا را از میانگین ۵۰ درصد جهانی به ۹۵ درصد برساند و پنج درصد پساب آن نیز در صنعت ساختمان و کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.

    تک مرحله ای و پیوسته و بدون زمان ماند، پسماند بسیار کمتر نسبت به سایر روش ها و بدون نیاز به سیستم فیلتراسیون و غشایی، استفاده از رزونانس مولکولی جهت شیرین سازی، هزینه تمام شده پایین تر نسبت به سایر روش های مرسوم، بدون صدا و بو دوست دار محیط زیست، مقاوم در برابر خوردگی از جمله ویژگی های این سامانه آب شیرین کن اعلام شد.

    برق کم، آب بیشتر، بدون پسماند

    مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیمیا کیش در حاشیه رونمایی از این طرح در پاسخ سوال به خبرنگاران گفت: سامانه شیرین سازی آب بر اساس رزونانس مولکولی بدون غشاء موسوم به سامانه آب شیرین کن کیمیا بعد از ۶ سال تلاش دانشمندان، استادان دانشگاه و محققان ایرانی در حوزه های الکترونیک، شیمی، مهندسی شیمی، مکانیک با محوریت شیرین سازی آب دریا ساخته شده است.

    باقر بیرانوند اضافه کرد: امروز نسل دوم این تکنولوژی جدید جهانی با خاصیت رزونانس مولکولی از شاخه های تنش یونی که هیچ گونه شبیه سازی خارجی اروپایی و آسیایی نداشته رونمایی شد و سامانه بگونه است که بدون اینکه از فیلتر یا حرارتی استفاده کند می تواند ۹۵ درصد آب ورودی از دریا را تصفیه کند.

    وی اضافه کرد: دستگاه متشکل از یونیت های مختلف است که درون لوله های سامانه قرار داده می شود تا املاح و ناخاصلی های آن از جمله "نمک" را توسط برخی جذاب ها که توسط مغذ دستگاه به آن معرفی می شود را جذب می کند.

     بیرانوند افزود: راندمان ۹۵ درصدی آب ورودی از دریا برترین مزیت این سامانه بوده و این درحالی است که راندمان تولید آب در روش های دیگر مانند تقطیر چند اثره ۷۵ درصد، تقطیر فلش چند مرحله ای ۷۰ درصد، فشرده سازی بخار ۵۰ درصد، اسمز معکوس ۳۵ درصد و جذب یونی انتخابی ۳۰ درصد است.

    وی یادآور شد: همچنین استفاده از برق ۱۲ ولت از دیگر مزایای شاخص این سامانه است به گونه ای که سیستم پس از دریافت برق ۱۲ ولت به صورت خودکار این میزان انرژی را به ۲۲۰ ولت تبدیل می کند و این ویژگی محدویتی در میزان آب تولیدی در میزان بالاتر را ندارد.

    مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیمیا کیش یادآور شد: همچنین پنج درصد پسماند باقی مانده این آب ورودی به این سامانه نیز قابلیت تبدیل به مصالح ساختمانی و حتی کشاورزی را دارد که در این صورت هیچ گونه پسماندی به محیط زیست باز نمی گردد و از این حیث سامانه ای دوست دار محیط زیست است.

    آب شیرین کن مولکولی، انقلابی جهانی که در کیش به وقوع پیوست

    ناجی سفره های زیر زمینی

    مدیر شرکت کیما نیز گفت: در تیم تحقیق و توسعه این شرکت پس از سال ها تلاش در حوزه های علوم مختلف به یک تکلونوژی دست پیدا کردیم که از تلاقی رشته هایی همچنون الکترونیک، نانوتکنولوژی، پلیمر، مواد، فیزیک و شیمی  ترکیب شده است.

    علی زینعلی با اشاره به اینکه این تلاقی باعث شد انقلابی جدید در صنعت شیرین کردن آب دریا ایجاد شود افزود: منابع آب زیر زمینی به شدت رو به اتمام بوده طبق امار موجود هم اکنون حدود ۷۵ درصد منابع آب زیر زمینی کشور تحلیل رفته است.

    وی اضافه کرد: به همین خاطر توصعه صنعت شیرین کردن آب دریا برای مصارف مختلف به شدت احساس می شود و می توان با توسعه سامانه شیرین سازی آب بر اساس رزونانس مولکولی بدون غشاء در کنار استراحت دادن به منابع زیر زمینی سطح آنها را نیز افزایش داد.

    زینعلی با بیان اینکه شرکت کیمیا به عنوان شرکتی خلاق و ایده محور در حال اخذ مجوزهای های خود به عنوان دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است افزود: تجاری سازی این سامانه و همچنین اخذ استانداردهای لازم آب تولیدی آن هم اکنون در دست اقدام است.

    وی گفت: هم اکنون سفارش های از سوی برخی دستگاه ها و نهادهای داخل کشور برای ساخت این سامانه ارایه شده و پیش بینی می کنیم با تجاری سازی این تکنولوژی بازار خوبی برای صادرات از در سایر نقاط دنیا داشته باشیم.

    آب شیرین کن مولکولی، انقلابی جهانی که در کیش به وقوع پیوست

    از تجاری سازی سامانه آب شیرین کن کیما حمایت می شود

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز در آیین رونمایی از این سامانه گفت: کم آبی یکی از معضلات اصلی کشور ما است و هزینه های بسیار زیاد و سر سام آوری برای تامین شرب مورد نیاز در اقصی نقاط کشور هزینه می شود.

    سعید محمد با بیان اینکه هزینه های بالایی برای انتقال، نگهداری سد سازی و خطوط انتقال این روش ها صرف می شود یادآور شد: در مرکز نوآوری و خلاقیت کیش، شرکت کیمیا به روشی دسترسی پیدا کرده که با رزونانس مولکولی و امکان جداسازی مواد مضر از آب از طریق فرکانس هزینه تولید آب را بسیار پایین نگه داشته است.

     وی با بیان اینکه فعالیت شرکت کیمیا کیش در نتیجه تحقق مفاد تفاهم نامه این دبیرخانه با معاونت علمی ریاست جمهوری است افزود: صحت سنجی این روش انجام شده است و امروز مجموعه ای با ظرفیت ۱۵ متر مکعب در روز تست شده و دبیرخانه شورایعالی از این شرکت در مسیر تجاری سازی حمایت همه جانبه را خواهد داشت.

    محمد این شیوه که برای اولین بار در دنیا اتفاق می افتد انقلابی درعرصه تصفیه و تامین آب شرب اعلام و اضافه کرد: می توان با این شیوه کمبود آب در مرکز و مناطق شرق و جنوب کشور را به صورت ویژه با سرمایه گذاری کمتری نسبت به سایر روش ها مرتفع کرد.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: امروز خوشحال هستیم یکی از نتایج حمایت از دانش بنیان در جزیره به ثمر نشسته است و این حمایت ها بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب تداوم خواهد داشت.

    مهدی کشاورز افزود: در این راستا شرکت های خلاق محور و نوآور در برج نوآوری جزیره برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان حمایت می شوند و شرکت کیمیا کیش یکی از این موارد است که از سه ماه پیش حمایت از آن آغاز شده و پشتیبانی از آن برای دریافت استانداردهای لازم آب تولیدی سامانه تداوم خواهد داشت.

    اعتماد به توانایی های دانشمندان و نخبگان کشور طی چند سال گذشته با حمایت از شرکت های دانش بنیان ثمرات زیادی داشته که یکی از آنها امروز در جزیره کیش به بار نشسته  و این دستاورد تنها یکی از هزاران قاب توانمندی های علمی ایران است.
    امید است با اتکا به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای ارتقا و حمایت از شرکت های دانش بنیان در آینده شاهد حضور پررنگ تر ایران در عرصه های علمی جهان باشیم.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما