به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس، بسیاری از واگنهای مترو نیازمند اورهال و نوسازی هستند باید قطعات تامین شود به دلیل تحریم ها بخشی از قطعات وارد نمی شود.
مدیران به دنبال بومی سازی تامین قطعات هستند و در این زمینه صحبت های صورت گرفته است در حال حاضر هم بخشی از قطعات در داخل تولید می شود.
در قراردادهایی هم که شرکت بهره برداری مترو برای تامین قطعات با خارجی ها می بندد یکی از پیشرفت ها انتقال تجربیات است.
در خصوص آخرین وضعیت اورهال ناوگان حمل و نقل عمومی، بومی سازی قطعات، ازدحام جمعیت در مترو، کاهش سرفاصله و ... با مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به گفت وگو نشستیم.
شنیده شده که قرار است بخش عمدهای از قطعات متروتهران بومی سازی شود در این زمینه توضیح دهید.
سوزن های قطار در ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار حساس هست/در داخل کشور در زمینه تولید قطعات مترو توانمندی های وجود دارد
در داخل کشور در زمینه تولید قطعات مترو توانمندی های وجود دارد. جلساتی با مدیران قبلی مترو داشته ایم و صحبتهایی صورت گرفت. ظرفیتهای خوبی در داخل کشور وجود دارد از جمله می توان سوزن های قطار را داخلیسازی و در مترو استفاده کرد و در حال حاضر این اقدام صورت گرفته است. ببینید سوزن های قطار در ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار حساس هست. این سوزن ها در حال حاضر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین میشود و استانداردهای لازم را دارند.
هماهنگیهای با سازمان ملی استاندارد و وزارت دفاع در خصوص تولید قطعات صورت گرفت
البته در خصوص تولید قطعات مترو برخی از شرکت ها ادعاهایی را مطرح کردند اما ما باید ببینیم که آیا میتواند استانداردهای لازم را داشته باشند و در صورتی که بتواند استانداردها و ایمنی را داشته باشند قطعاً از آنها استفاده میکنیم.
وارد مذاکره با وزارت دفاع شده ایم/در ناوگان حمل ونقل عمومی بر اساس قطار نوع چرخ ها متفاوت است
قبلاً بخشی از قطعات مترو تهران از خارج از کشور وارد میشد اما به دلیل تحریمها این اقدام صورت نگرفت. البته درحال حاضر هماهنگیهای با سازمان ملی استاندارد و وزارت دفاع در خصوص تولید قطعات صورت گرفته و صحبتهایی شده است.
وارد مذاکره با وزارت دفاع شده ایم تا برخی از قطعات را تولید کنند. البته در ناوگان حمل ونقل عمومی بر اساس قطار نوع چرخ ها متفاوت است است اما اگر کسی به فناوری دست پیدا کند می تواند متناسب با نوع قطار چرخ را هم تولید کند.
برای انتقال تکنولوژی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
زمانی که با شرکتهای خارجی قرارداد می بندیم یکی از پیش شرط ها انتقال تکنولوژی است
در خصوص تعدادی از قطعات برخی شرکتهای داخلی می گویند که می توانند آنها را تولید کند کند البته مشکلاتی وجود دارد. ما برای ایجاد ظرفیت سازی و دانش های بومی زمانی که با شرکتهای خارجی قرارداد می بندیم یکی از پیش شرط ها انتقال تکنولوژی است.
استفاده از تولید داخل در تامین قطعات خط 5 مترو/زمانی که شرکت ذوب آهن اصفهان توانست قطعات را تامین کند دیگر ما از شرکت ترکیه ای هم استفاده نکردهایم
در حال حاضر در خط ۵ متروی تهران ایران برای تامین قطعات از ذوب آهن استان اصفهان استفاده کرده ایم البته قبلاً این قطعات را قبلا یک شرکت اتریشی تهیه می کرد که به واسطه تحریم ها دیگر این اقدامات صورت نگرفت اما در حال حاضر بومی سازی شده است . البته یک شرکت ترکیه ای هم اعلام آمادگی کرده بود اما زمانی که شرکت ذوب آهن اصفهان توانست قطعات را تامین کند دیگر ما از شرکت ترکیه ای هم استفاده نکردهایم.
کمبود نقدینگی و تحریمها مانع ورود ریل شد/بومی سازی شد/بعد از اینکه تحریم ها بیشتر شد واردات ریل از کشورهای روسیه و ترکیه صورت گرفت
ببینید تولید این ریل در ذوبآهن اصفهان در شرایط تحریم، یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری است کمبود نقدینگی و تحریمها مانع ورود ریل شد اما بر اساس استانداردهای بینالمللی و با کیفیت مطلوبی خودکفایی در این بخش را شاهدیم.
بعد از اینکه تحریم ها بیشتر شد واردات ریل از کشورهای روسیه و ترکیه صورت گرفت.تولید ریل در ذوبآهن اصفهان نهتنها صرفهجویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور میشود، بلکه دغدغه ما را برای تامین ریل از بین برده و وابستگی حمل و نقل ریلی را به سایر کشورها کاهش خواهد داد.
باز هم تاکید می کنم که برای اولین بار از ریل ملی ۶۰E۱ ذوبآهن اصفهان جهت تعمیر و نگهداری خط ۵ مترو تهران و حومه استفاده شد که از کیفیت خوبی هم برخوردار است.
چند قطعه برای مترو نیازمند هستید و چه شرکت های در حال حاضر قطعات را تامین می کنند؟
مترو 100 هزار قطعه نیاز دارد/ در خطوط ۳ و ۴ مترو گروهی از شرکت ها در بحث سیگنالینگ کار می کنند
حدود ۱۰۰ هزار نفر قطعه در مترو تهران نیازمند هستیم هر چقدر از این قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم بهتر است. ما به دنبال بومی سازی هستیم تا بتوانیم قطعات داخلی را در خطوط استفاده کنیم. البته در خطوط ۳ و ۴ مترو گروهی از شرکت ها در بحث سیگنالینگ کار میکند کند البته در خط 1 و 2 هم مشکلاتی وجود دارد بیشتر این شرکت هایی که که در این زمینه فعال بودند اروپایی بودند اما ما به سمت شرکتهای دانشبنیان داخلی می رویم.
تا پایان سال جاری چه میزان از قطعات تامین می شود؟دولت چه میزان قرار است کمک کند؟
برخی از قطعات راهبردی را باید تامین کنیم/تعدادی از قطارها نیاز به نوسازی دارند
برای تامین قطعات مترو برنامه ریزی های صورت گرفته است و بهتر است برخی از قطعات راهبردی را باید تامین کنیم. تعدادی از قطارها نیاز به نوسازی دارند و باید بخشی از قطعات را تا پایان سال جاری تامین کنیم.
قرار شده که بدهی های دولت از ماده ۱۲ تامین شود/صحبت های رئیس جمهوری و شهردار تهران
رئیس جمهوری در جلسهای که با شهردار تهران و معاونینش داشتند صحبت های در خصوص حمل ونقل عمومی مطرح کردند. قرار شده که بدهی های دولت از ماده ۱۲ تامین شود .شرکت واگن سازی تهران هم که جزو مجموعه شهرداری است و یک شریک چینی دارد. آن شرکت چینی یکی از بزرگترین تامین کنندگان قطعات است و در حال حاضر حدود ۹۰۰ واگنی که که در خطوط فعال هستند توسط شرکت چینی تامین شده است. این شرکت قوی است و در حمل و نقل جزء سهامداران است.
آیا پول اولیه خرید 630 واگن تامین شد؟
رفع بخشی از مشکلات با ورود 630 واگن مترو
قرار داد خرید ۶۳۰ با واگن مترو در دوره قبل مدیریت شهری بسته شد. باید دولت از محل منابع خود بخشی از پول را پرداخت می کرد اما در بودجه این پول پیش بینی نشد . اگر این پول تامین و این واگنها وارد خطوط شوند بخشی از مشکلات برطرف میشود
چند شرکت چینی برای تامین قطعات اعلام آمادگی کرده و کار به کجا رسیده است؟ قرار است پول آنها چطور پرداخت شود؟
اعلام آمادگی چند شرکت چینی برای تامین قطعات مترو/ پرداخت پول از محل تهاتر نفت و بدهی های بلوکه شده در بانک ها
در حال حاضر شرکتهای چینی زیادی پیشنهاد دادند که برای تامین قطعات ورود کنند و چند نشست هم با آنها داشته باشیم و کاملاً آمادگی در حوزه تامین قطعات دارند و همچنین در حوزه فاینانس هم کمک کند و از محل تهاتر نفت و بدهی های بلوکه شده در بانک ها پول را پرداخت کنیم.
بدهی دولت به سیستم حمل ونقل عمومی قرار است چطور پرداخت شود؟
در سال ۱۴۰۰ نیازمند منابع هستیم. رئیس جمهور در دیدار با شهردار تهران هم اعلام کردند و قرار شد بدهی های دولت در حمل و نقل عمومی پرداخت شود حال چه از محل فروش نفت و یا پول های بلوکه شده در بانک ها.
در دوره قبل به سمت نوسازی نرفتند/ باید به صورت عاجل به سمت نوسازی ناوگان حرکت و هزینه های آن هم تامین شود
در حال حاضر تعداد زیادی از واگن های مترو نیازمند اورهال هستند و باید نوسازی صورت گیرد.در حال حاضر ناوگان و تجهیزات حمل و نقل به روزی رسیده که حتماً باید نوسازی و اورهال صورت گیرد . متاسفانه در دوره قبل مدیریت شهری به این بخش توجه نشده است حال به دلیل نوع رویکرد، تحریمها و یا مسائل دیگر بوده که به سمت نوسازی نرفته اند اما باید به صورت عاجل به سمت نوسازی ناوگان حرکت و هزینه های آن هم تامین شود.
برای نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی آیا بودجه جدیدی در سال جاری در نظر گرفته می شود و یا قرار است در بودجه سال آینده به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شود؟
دستور ویژه شهردار برای تزریق منابع در مترو
برخی موارد فراتر از بودجه است و باید منابع متعدد تزریق شود، شهردار تهران دستور ویژه داده اند تا از منابع مختلف در این زمینه تزریق شود.
بعد از برداشته شدن دورکاری ها، روزانه چه تعداد مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی تردد می کنند؟
در حال حاضر روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر در مترو صورت میگیرد/افزایش مسافر تا پایان سال جاری
بر اساس آمارهای به دست آمده در حال حاضر روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر صورت میگیرد و پیشبینی میکنیم تا پایان سال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار سفر برسد.
قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو با شرکت واگن سازی به کجا رسید؟
دقیق موضوع را نمی دانم و باید بپرسم.
در برخی از ایستگاه های مترو شاهد ازدحام جمعیت هستیم. با توجه به شرایط کرونا چه اقداماتی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته است. همچنین شنیده شده که قرار است از ورود افرادی که واکسن نزده اند به مترو جلوگیری شود در این زمینه توضیح دهید.
باید سامانه اتصال با مکان هایی که نشان دهد چه افرادی واکسن زده اند فراهم شود/ماسک را اجباری کرده ایم
هر ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ما لازم الاجرا است. در حال حاضر هم اگر زیرساخت ها فراهم شود اجازه نمی دهیم افرادی که واکسن نزده اند از مترو استفاده کنند. باید سامانه اتصال با مکان هایی که نشان دهد چه افرادی واکسن زده اند فراهم شود و تا آن زمان ما نمی توانیم کار کنیم. من از دوستان خواهش می کنم که ابتدا این ارتباط را فراهم کنند و ما هم آمادگی هرگونه کمکی را داریم اما کار به گونه ای نباشد که باعث ایجاد اختلا شود و افراد مجبور شوند برای دریافت استعلام پست گیت منتظر بمانند. ما در حال حاضر ماسک را اجباری کرده ایم اما برای شناسایی افراد واکسن زده باید حتما زیرساخت فراهم شود.
ازدحام جمعیت در برخی خطوط مترو/سر فاصله قطارها درخطوط 1و 2 ؛ 4 دقیقه است
اما برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم باید بگویم سر فاصله قطارها درخطوط 1و 2 ؛ 4 دقیقه است. در برخی از ایستگاهها شاهد تراکم جمعیت هستیم.در ساعات پیک بخصوص در خط ۵ از سمت گلشهر به صادقیه حجم زیادی مسافر از ساعت 5.5 تا ۶ و 7 صبح داریم و بعد از ساعت 7 صبح این مسیر خلوت می شود و بالعکس بعد از ظهرها هم خروج از صادقیه به سمت گل شهر را داریم که تراکم جمعیت داریم.
در صورتی که پایانه ها ساخته شود می توانیم سر فاصله را به دو دقیقه هم برسانیم
البته به دنبال هوشمند سازی هستیم. همین جا تاکید می کنم که اگر پایانه ها تکمیل نشود ما نمیتوانیم سرفاصله را کم کنیم. در حال حاضر پایانه های خط ۳، ۶ و ۷ باید تکمیل شود و ما با مدیران مربوطه جلسه داشتهایم و از آنها خواستیم که هرچه زودتر این پایانه ها به اتمام برساند در صورتی که پایانه ها ساخته شود ما می توانیم سر فاصله را به دو دقیقه هم برسانیم اما اگر پایانه ها آماده نباشد ما نمی توانیم سرفاصله را کاهش دهیم.
نیروی انتظامی در لایحه حجاب و عفاف عکاس شده
اینستاگرام بیشترین جرایم غیراخلاقیِ را دارد
پیش شرط های محاسبه عادلانه مالیات
واکنش طحان نظیف به اظهارات حسن روحانی
سانحه برای هواناوهای آمریکایی
کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
پشتپردهی «بحران مرزی» در آمریکا+عکس
اظهارات سردار رشید درباره عملیات وعده صادق
میدان ونک ۳ طبقه میشود
مواضع رژیم صهیونیستی زیر آتش سنگین حزبالله
سال کشتهسازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم
برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس
حجاباستایلهای ضدحجاب!
تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
اینستاگرام حجم زیادی آلودگیِ جرایم غیراخلاقیِ فضای مجازی را به خود اختصاص داده
باتلاق شمال در انتظار صهیونیستها
طرح نور فاز اول قانون جامع حجاب و عفاف است + ویدئو
زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر
روحانی در اتاقCPR سیاسی خود و اصلاح طلبان بدنبال چیست؟
اظهارات سردار رشید درباره عملیات وعده صادق
نوجوانان یک مسجد نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را سرود کردند +فیلم
پیش شرط های محاسبه عادلانه مالیات بر عایدی سرمایه
یک مکالمه بیسیمی با عراقیها درباره صدام
مهاجرت سیلآسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
موفقیت اعضای شورای همکاری خلیجفارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقهای بستگی دارد
بانکها هیچ دلیل و علاقهای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
باتلاق شمال در انتظار صهیونیستها
عادیسازی بیحجابی شبیخون فرهنگی
معلمی که در اسارتگاه بعثیها هم تدریس میکرد
واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید
لحظهای که یسنا از آسمان دیده شد
فیلم/آبشارهای بیستون زنده شدند
فیلم/تظاهرات دانشجویان مک گیل کانادا در حمایت از غزه
فیلم/حضور گروهی از حوثیهای یمن در حرم امیر المؤمنین
فیلم/جزئیات پیدا شدن کودک مفقودی در کلاله گلستان
فرو ریختن سقف مسجد دانشگاه ملکفهد عربستان
فیلم/اینترنشنال، رسانه بی طرف؟
عادل فردوسیپور سورپرایز شد
فیلم/ همخوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب
فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب
حکایت آنکه رسالتش را استتار افتضاحات غرب
معافیت مالیاتی جدید برای کسبه
فصل جدیدی از توسعه اقتصاد دیجیتال
وقتی پای امنیت ملی وسط باشد
عاقبت تکیه بر غرب به جای ایران
شعری از مقام معظم رهبری برای عملیات وعده صادق
چالشهای اسرائیل
سبک زندگی ایرانی
تمسخر اقدام خرابکارانه اسرائیل
واکنش طنز کاربران به حمله ریزپرنده اسرائیلی
جلوگیری از ورود پزشک فلسطینی به فرانسه
سانحه برای هواناوهای آمریکایی
والدین تخلفات مدارس را اطلاع دهند
پیام سرلشکر سلامی
سفر رئیس سیا به قطر
مواضع رژیم صهیونیستی زیر آتش سنگین حزبالله
محور کندوان یکطرفه شد
تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت
سنگینترین حکم تاریخ فوتبال ایران!
کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
بیانیه شبکه الجزیره
میدان ونک ۳ طبقه میشود
آغاز به کار نمایشگاه بین المللی «اینوتکس»
تداوم بارش ها در کشور
ریزش قیمت طلا و سکه
ممنوعیت فعالیت «الجزیره» در سرزمین های اشغالی
«ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم
قیمت تولیدات سایپا در بازار +جدول
نکونام: نگران داوریها هستم
برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس
عکس/ برزیل غرق شد
آغاز اولین فروش خودروهای برقی از عصر امروز
حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
دلیل منع ورود پزشک فلسطینی به اروپا
قیمت قند و شکر در میادین تره بار
ما شکست خوردیم
روسیه ۲ پایگاه تروریستها در سوریه را منهدم کرد
قسام مواضع اشغالگران در کرم ابوسالم
آمریکا هشدار سفر به آلمان را تشدید کرد
طرح یکجانبه فرانسه برای آتشبس
اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
دلیل تاخیر پرسپولیس در تمدید قرارداد با اوسمار
اسرائیل شبکه الجزیره را در اراضی اشغالی بست
تکذیب حمایت رابرت دنیرو از اسرائیل
لحظه برخورد صاعقه به آتشفشان در گواتمالا
آژیر خطر در کریات شمونا به صدا درآمد
خودزنی آمریکا با تحریم روسیه
بیمه رایگان دهکهای یک تا پنج ادامه دارد
شاخص کل بورس
حجاباستایلهای ضدحجاب!
دیگر جهان به قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ باز نمیگردد
قیمت جدید انواع باتری خودرو +جدول
بنبست نظامی صهیونیستها در غزه
شهادت ۲ لبنانی در حملات رژیم صهیونیستی
واکنش طحان نظیف به اظهارات حسن روحانی
اینستاگرام بیشترین جرایم غیراخلاقیِ را دارد
باتلاق شمال در انتظار صهیونیستها
نیروی انتظامی در لایحه حجاب و عفاف عکاس شده
ترک فعل مسئولان در لایحه حجاب جرم انگاری است
طرح نور فاز اول قانون جامع حجاب و عفاف است + ویدئو
زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر
آخرین اخبار
تحلیل تسنیم: ضربه ایران به اسرائیل سنگین خواهد بود
امریکا گفت ایران، نیابتی هایش را مهار کند، تهران هم گفت آتش بس در غزه برقرار شود / توافق نشد اما...
کسری خدمت برای سرباز ماهرها
تعبیر سیانان از حملات بهظاهر انتقامی آمریکا
کد خبر: 275391
تاریخ انتشار: 22/آذر/1400 - 09:50
دستور ویژه زاکانی برای تزریق منابع در مترو
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در خصوص بومی سازی تولید قطعات، دستور شهردار برای تزریق منابع، شناسایی افراد واکسن زده، پایانه ها و ... توضیحاتی ارائه کرد.
مرتبط ها
نظرات بینندگان
نظرات شما