دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 - Mon 06 May 2024
  • انتشار سند جدیدی که نشان می‌دهد، مادر نیکا شاکرمی حدس‌هایی درباره احتمال خودکشی دخترش می‌زده است+ عکس

  • از سوءاستفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید

  • زمان اعزام حجاج بیت الله الحرام مشخص شد

  • با توجه به حوادث غزه حج امسال حج برائت است / آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در تاریخ می‌ماند

  • صفحات سلبریتی‌ها طرح نور مجازی می‌خواهد

  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟+ عکس

  • نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند

  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه

  • سناریو جنجال‌سازی برای شهرداری تهران+ عکس و فیلم

  • کار بچگانه ابراهیم هادی که عملیات را نجات داد

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است

  • جزییات سه پیشنهاد ارزی فعالان معدنی به دولت/ ارز را نیمایی می دهیم

  • تصمیمی که استقلال را نجات داد+ عکس

  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟+ عکس و فیلم

  • سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس

  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

  • تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

  • اینستاگرام حجم زیادی آلودگیِ جرایم غیراخلاقیِ فضای مجازی را به خود اختصاص داده

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 252526
    تاریخ انتشار: 21/تير/1400 - 12:09

    چرا در تهران کسی پاسخ غربی‌ها را نمی‌دهد؟؟

    چرا در تهران کسی پاسخ غربی‌ها را نمی‌دهد؟؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»مذاکرات وین متوقف شده، دلیلش هم کاملا مشخص است؛ طرف امریکایی‌ هم می‌خواهد تحریم‌ها پابرجا باشد و هم ایران تعهداتش در برجام را عملیاتی کند، یعنی اینکه برجام مورد توافق را فقط ایران اجرایی کند و امریکایی‌ها تعهداتی را که داده‌اند به مرحله اجرا درنیاورند. آن‌ها از ابتدا هم نظرشان این نبود که تحریم‌ها را بردارند، بلکه می‌گفتند صرفا تحریم‌های مرتبط با برجام تعلیق (نه هم حذف) خواهند شد و همه تحریم‌ها را برنخواهیم داشت. این مساله برای ایران اصلا قابل پذیرش نبود اما طرف ایرانی برای آنکه ثابت کند اهل گفت‌وگو و مذاکره است و از این مساله هراسی ندارد راهی وین شد و شش دور مذاکره صورت گرفت.

     
    طرف امریکایی فکر می‌کرد که با تبلیغات رسانه‌ای و سر و صدای بسیار در بوق‌های تبلیغاتی می‌تواند طرف ایرانی را وادار به تن دادن به آنچه می‌خواهد و می‌گوید کند، در این زمینه غربی‌ها حتی دست به یک بازی نخ‌نما شده، اما کثیف هم زدند و با اجرای بازی پلیس خوب و پلیس بد، تلاش کردند در موضع کشورمان تزلزل به وجود آورده و مقامات ارشد را ناچار به تن دادن به درخواست‌های خود کنند. یکی از مقامات ارشد ایرانی به طرف‌های غربی پیش از شروع مذاکرات وین گفته بود که اگر قرار باشد که ما مذاکره کنیم و تحریم‌ها هم سر جای خود باقی باشد، با ترامپ مذاکره می‌کردیم، نه شما‼️
     
    این حرف که پیش از مذاکرات به طرف‌های غربی نه یک بار و نه به وسیله یک نفر گفته شد، این موضع را روشن کرد که ایران به چیزی کمتر از اجرای کامل و بدون خط و خش برجام راضی نخواهد شد. با این حال، امریکایی‌ها فکر می‌کردند که با ورود به مرحله مذاکره می‌شود دست به چانه‌زنی زد و راه را برای اجرای یک توافق باز کرد. ولی ایرانی‌ها با انتخاب شیوه مذاکره غیرمستقیم، دست امریکایی‌ها را خالی کردند. در طول شش دور مذاکره، طرف امریکایی حتی یک بار هم نتوانست که نظراتش را به صورت مستقیم با تیم ایرانی مطرح کند. این مساله باعث شد تا رابرت مالی این شیوه را عامل کُند! شدن روند مذاکرات ارزیابی کند‍‍!!
     
    با این حال، شش دوره مذاکره رسما برای هیچ صورت گرفت چرا که ایران به هیچ عنوان نمی‌توانست با خواست طرف امریکایی و اروپایی کنار بیاید. به قول معروف، این همه زجر و محاصره و تنگنا را مردم ایران تحمل نکرده بودند که افتخار اجرای تحریم‌های رسمی را به دولت بایدن بدهند. وقتی امریکایی‌ها دیدند نمی‌شود هم تحریم‌ها را نگه داشت و هم ایران را وادار به اجرای برجام کرد، خودشان شکست مذاکرات را با حمله به مراکز حشد الشعبی اعلام کردند. این شیوه اعلام که همراه با موضع‌گیری‌های منسجم تیم سیاست خارجی امریکا بود، برای مقامات در ایران ثابت کرد که بازی به مرحله سخت خود رسیده است.
     
    همانگونه که پیش از این هم گفته شد، این مساله روی هم رفته باعث شد طرف ایرانی به سختی و با قدرت پاسخ امریکایی‌ها را بدهد و در این زمینه به هیچ عنوان کوتاه نیاید. برای مقامات کاخ سفید اجرای قدرتمند مواضع تهران در منطقه غیرقابل انتظار بود و به همین دلیل شروع به ارسال پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم کردند که تقریبا هیچ یک از این پیام‌ها با پاسخی قانع‌کننده روبه‌رو نشد. در تهران مسوولان ارشد تصمیم گرفتند که اعلام موضع را در دو سطح سخنگوی وزارت خارجه و دولت حفظ کرده و سطح آن را بالاتر نبرند. این نوع موضع‌گیری برای امریکایی‌ها بسیار سخت بود و آن‌‌ها نمی‌دانستند که دارد چه اتفاقی روی می‌دهد.
     
    این موضع مقامات ایرانی باعث شد تا سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا از این بی‌پاسخی دچار سرگیجه شود. به زبان دیگر، آن‌ها فکر می‌کردند که ایرانی‌ها مشتاق به ورود به مذاکرات هستند و برای دور هفتم لحظه‌شماری می‌کنند. ند پرایس روز پنج‌شنبه گفت: تاریخ دور هفتم مذاکرات همچنان اعلام نشده است. هیات ایرانی برای مشاوره در تهران است. آن‌ها تا بدین لحظه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اطلاع نداده‌اند که کی برای دور بعدی مذاکرات آماده می‌شوند. بنابراین تاریخ دور هفتم هنوز تعیین نشده است و ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم درباره زمان برگزاری آن گمانه‌زنی کنیم. ما همچنین درخصوص فعالیت‌های کنونی هیات ایرانی و فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها گمانه‌زنی نخواهیم کرد.
     
    بی‌توجهی ایران به مذاکرات وین باعث شد تا ند پرایس به صورت تلویحی به بیکاری رابرت مالی و تیمش هم اشاره کند و بگوید: همانطور که می‌دانید، نماینده ویژه رابرت مالی و تیمش به اینجا بازگشته‌اند. کارهای زیادی وجود دارد که مالی و تیمش باید خارج از مذاکرات وین انجام دهند، بنابراین در وزارت‌خانه مشغول هستند. آن‌ها وزیر خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه را در جریان خلاصه گفت‌وگوها گذاشتند.
     
    به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها روز به روز بیشتر در حال نگران شدن هستند. هر چند در ظاهر می‌گویند که هیچ عجله‌ای برای ادامه مذاکرات ندارند، اما به صورت مشخص آن‌ها از بی‌اطلاعی محض از آنچه در تهران و ایران می‌گذرد در رنج به سر می‌برند.❌باوجود آنکه می‌دانند در ایران کسی دنبال بمب هسته‌ای (دستکم در کوتاه‌مدت) نیست❌ اما از اینکه بازرسان نمی‌توانند مانند همیشه در تاسیسات هسته‌ای کشورمان سرک بکشند، جاسوسی و خرابکاری کنند دچار دلهره شده‌اند. آن‌ها هر چند به ظاهر در برابر ساخت اورانیوم فلزی موضعی محتاط گرفته و گفته‌اند فقط باعث مشکل‌تر شدن مذاکرات می‌شود اما به خوبی می‌دانند اورانیوم فلزی یعنی چه...⁉️
     
    به عبارت دیگر، آن‌ها به خوبی می‌دانند که این ایران است که هیچ عجله‌ای برای توافق ندارد و در فرصتی که برایش پیش آمده و بازرسان هم نیستند سرگرم توسعه دانش هسته‌ای خود است. این نگرانی را روز جمعه یک رسانه صهیونیستی اینگونه توضیح داد: «سرویس‌های اطلاعاتی اروپا، آمریکا و اسراییل توافق دارند که ایران به طور مستقیم به دنبال داشتن سلاحص هسته‌ای نیست (اصطلاحاً «نقضص هسته‌ای») اما می‌خواهد در وضعیت یک کشور هسته‌ای باقی بماند، جایی که می‌تواند همسایگان خود را تهدیدکند و مانع از تحریم‌های امریکا شود. این ارزیابی مشترک در غرب دارای اهمیت چشمگیری است، #زیرا به بایدن اجازه داد اخیراً به رئیس‌جمهور قبلیص اسرائیل (منظورش ریولین است) بگوید که اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.#✖️بایدن نگفت که اجازه نمی‌دهد ایران یک کشور در آستانه هسته‌ای باشد.»
     
    این نشریه صهیونیستی در ادامه حرف مهم و اصلی را اینگونه مطرح می‌کند: ایرانی‌ها برای رسیدن به توافق در وین عجله ندارند. آنها با سرعت به تولید سانتریفیوژهای مدرن و سایر اجزای سیستم تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهند، به طوری که حتی در صورت توافق در مورد بازگشت به تفاهمات هسته‌ای اصلی‌، دانش و ابزار تولید باقی می‌ماند و می‌توان کلاهک هسته‌ای را در چند هفته ایجاد کرد. ایران در آستانه هسته‌ای قادر خواهد بود استراتژی براندازی خود را علیه اسرائیل در خاورمیانه اجرا کند، بدون اینکه کسی بتواند آن را تهدید کند.»
    در پایان باید گفت در حالی که رابرت مالی در واشنگتن در حال سماق مکیدن است و آنتونی بلینکین هم از شدت پاسخ مقاومت به «خَریّت» محض ارتش تروریستی کشورش در حمله به مواضع حشد الشعبی گُرگیجه گرفته و هنوز هم نتوانسته ارزیابی درستی از شرایط به دست بیاورد، اروپایی‌ها هم موفق به تماس در پایین‌ترین سطح با مقامات ایرانی نشده‌اند. به نظر تنها راهی که می‌تواند ایران را تشویق به حضور در دور هفتم مذاکرات وین کند، این پیام کاخ سفید است که برجام را طرفین بدون کم و کاست اجرا کنند! اما اینکه آیا این پیام ارسال خواهد شد یا نه، خود سوالی است که نیاز به یکی دو دور دیگر نبرد دارد... 
     
    داغی تابستان همچنان ادامه دارد و همه چیز در میدان مشخص خواهد شد، الا اینکه طرف امریکایی‌ واقعا بخواهد که از اصل مذاکره برای برداشتن تحریمها استفاده واقعی کند.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما