سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - Tue 07 May 2024
  • لحظۀ تصادف امام‌جمعۀ شهر بلوک جیرفت/فیلم

  • حماس با طرح قطر و مصر برای آتش‌بس موافقت کرد

  • انتشار سند جدیدی که نشان می‌دهد، مادر نیکا شاکرمی حدس‌هایی درباره احتمال خودکشی دخترش می‌زده است+ عکس

  • از سوءاستفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید

  • زمان اعزام حجاج بیت الله الحرام مشخص شد

  • با توجه به حوادث غزه حج امسال حج برائت است / آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در تاریخ می‌ماند

  • صفحات سلبریتی‌ها طرح نور مجازی می‌خواهد

  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟+ عکس

  • نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند

  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه

  • سناریو جنجال‌سازی برای شهرداری تهران+ عکس و فیلم

  • کار بچگانه ابراهیم هادی که عملیات را نجات داد

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران سه بر صفر از آمریکا جلو است

  • جزییات سه پیشنهاد ارزی فعالان معدنی به دولت/ ارز را نیمایی می دهیم

  • تصمیمی که استقلال را نجات داد+ عکس

  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟+ عکس و فیلم

  • سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس

  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

  • تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 243764
    تاریخ انتشار: 09/خرداد/1400 - 12:45

    ۴ اولویت تحولی در دولت از زبان زاکانی

    علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رادیو اقتصاد درباره برنامه‌های اقتصادی خود برای دولت صحبت کرد.

     ۴ اولویت تحولی در دولت از زبان زاکانی

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: در نگاه اسلامی فرهنگ اولویت اصلی یک جامعه است؛ در مدل جامعه غربی اقتصاد از چنین اولویتی برخوردار است. اما امروز اولویت کشورما اقتضائات اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد.

    وی ادامه داد: اقتصاد بر دوش مردم فشار ایجاد کرده و تورم افسار گسیخته آسیب‌های جدی به جامعه وارد کرده است از همین رو ما اولویت خود را برای ۴ سال آینده موضوع اقتصاد در نظر گرفته ایم. برای دولت ما ۴ اولویت تحولی وجود دارد؛ اقتصاد و مدیریت، قرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت و دیپلماسی و روابط بین المل. اقتصاد نه دستوری است و نه تحکمی و نه آرزوپذیر است

    زاکانی افزود: من به فوریت توجه ویژه به موضوع جهش تولید خواهم داشت، زیرا اگر تولید در جامعه ما حل شود بسیاری از موضوعات نظیر توروم و اشتغال حل خواهد شد.

    این داوطلب ریاست جمهوری گفت: علاوه بر این با موضوع مفاسد اقتصادی و بوروکراسی غلط و تعارض منافعی است که دولت با تولید و تولیدکننده دارند برخورد سلبی خواهم داشت. الان از صد در صد مجوز‌ها ۲۰ درصدش شفاف است و بقیه ناشفاف است و زمین به آسمان میرسد تا یک مجوزی ارائه شود.


    وی ادامه داد: یکی از فرصت‌هایی که ما در اختیار داریم ظرفیت نفت، گاز و پتروشیمی است و فرصت بعدی برای ما فناوری نوین، کشاوری و ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و معادن ما است، ما در رتبه ۷ معدن در جهان به رتبه ۲۰ سقوط کردیم، فولاد، سواحل دریایی منابع دیگر ما است.

    نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: امروز ما جز ۵ کشوری هستیم که بالای ۲۵ درصد تورم داریم در حالی که میانگین تورم کشور‌ها ۲ و نیم درصد است. بخشی از این تورم مربوط به این است که دولت‌ها کم می‌آورند و به چاپ پول روی می‌آورند که این پول چاپ شده نقدینگی و تورم را افزایش می‌دهد.

    زاکانی افزود: تورم اخیر هم، چون در حوزه خوراک روی داد بیشترین فشار را به افراد متوسط آورد. برخی‌ها که وعده می‌دهند که ما در کوتاه مدت نرخ تورم را یک رقمی خواهیم کرد نرخ تورم در کوتاه مدت همراه با رکود تورمی است که خیلی خطرناک است.

    این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما در میان مدت نیازمند اصلاح ساختار بودجه هستیم که هم از تولید و هم از مالیات باید دولت راداره کنیم و هم با صرفه جویی یعنی اصلاح سیاست‌های پولی و نقدینگی که موضوع جدی است. معتقدم که بانک مرکزی نباید اجیر دست دولت باشد.

    وی گفت: ما موضوع تورم را خوب می‌شناسیم؛ افرادی که می‌گویند ما در کوتاه مدت تورم را یک رقمی می‌کنیم این موضوع رکود تورمی به همراه می‌آورد که بسیار خطرناک است و نکته بعد هم این است که اگر با سرکوب قیمت در تولید بخواهیم نرخ تورم را مهار کنیم به جای تنظیم بازار، اصلاح نظام تولید کالا و خدمات و حذف رانت خواران باعث مشکلات جدی خواهیم شد.

    زاکانی تاکید کرد: این نگاه که عدد بودجه کشور‌ها سه برابر بودجه عمومی است حتما باید اصلاح شود لذا ما محور اقتصاد و مدیریت را با هم در نظر می‌گیریم. مرکز پژو هش‌ها به موضوع بودجه نگاه جدی داشت.

    وی بیان کرد: معتقدم که تورم را حتما باید مهار کرد، اما راهش فی البداهه در سر قیمت زدن نیست و نیاز به کنترل دارد و با تولید است که می‌توان این امر را کنترل کرد. برای تولید پایدار و اشتغالزا باید زنجیره پیشران‌ها را به خوبی بشناسیم و بنگاه‌های کوچک را تقویت کنیم در حال حاضر کره جنوبی ۸۷/۳ درصد اشتغال خود را مدیون بنگاه‌های کوچک است.

    وی گفت: زمانی تولید ناخالص ما بالا رفت، اما تولید پایدار نداشتیم، زیرا موانع برداشته شد و نفت فروختیم و گمان کردیم که این پولی است که به رشد اقتصادی پایدار کمک می‌کند در حالی که این رشد اقتصادی پایدار نیست.

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره تامین نقدینگی تولیدکننده‌ها اظهار کرد: امروز با یک نقدینگی افسار گسیخته در کشور مواجهیم و از سوی دیگر تامین مالی بنگاه‌های ما انجام نمی‌شود. زیرا دولت به سبب کسری بودجه، پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی تولید کرده و در مقابل تامین مالی بنگاه‌ها با مشکل جدی مواجه است، زیرا دولت بدون داشتن استراتژی صنعتی هیچ رانت مولد و حمایت ویژه‌ای را از بخش اقتصادی کشور انجام نمی‌دهد و در یک سردرگمی کم نظیر به سر می‌برد. بانک‌ها هم که بناست این تامین مالی بنگاه ها را انجام دهند خودشان به یک بنگاه تبدیل شده اند.


    زاکانی افزود: یعنی هم دولت رقیب تولیدکننده‌هاست و هم بانک‌ها رقیب تولید هستند و پول را در مسیری قرار می‌دهند که در آن مسیر سفته بازی و سوداگری رقم می‌خورد نه تولید. باید بانک مرکزی به وظایف خودش عمل کند و بانک‌ها را در مسیر جدی حمایت از تولید قرار دهند.

    این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: من پس از پیروزی یک بانک خاص برای حمایت از تولید راه اندازی خواهم کرد که آن بانک را نه از طریق بهره مندی از سپرده‌ها بلکه از طریق مواهب و امکاناتی که در کشور خلق می‌شود امکانی را فراهم خواهم کرد که تولیدکننده بداند دستخوش رانت و سوداگری نخواهد شد و من حامی تولید و تولیدکننده خواهم بود.

    وی بیان کرد: بانک‌ها می‌توانند برای خود بنگاه داری کنند و همان اتفاقی می‌افتد که امروز شاهدیم. بانک‌ها وابسته به بانک مرکزی شده اند در حالی که بانک‌ها باید خدمات بانکی خود نظیر اعطای قرض الحسنه و خدمات و تسهیلات را ارائه کنند در حالی که امروز بانک‌ها بنگاه داری می‌کنند و رقیب تولید شده اند و سوداگری می‌کنند.

    زاکانی اضافه کرد: این بانکی که من گفتم تشکیل خواهم داد به هیچ وجه کار بنگاه داری نخواهد کرد بلکه رانت مولد را برای آن ۹ پیشران تحولی اقتصادی فراهم خواهد کرد و وام‌های با سود کم در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد و بعد نظارت خواهد کرد که آن وام‌ها در مسیر خودش مصرف شود.

    این کاندیدای ریاست جمهوری درباره راهکار خود در موضوع صادرات بیان کرد: یکی از مشکلات جدی ما بی توجهی به صادرات است. ما در سال ۷۱ یک عدد یک و هفت دهم میلیاردی صادرات فرش داشتیم، اما سال گذشته که من با صادر کنندگان فرش صحبت کردم گفتند که ما حداکثر تا پایان سال ۶۰ میلیون دلار می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: ما عادت به خام فروشی داریم و به ایجاد ارزش افزوده بی دقت هستیم. ما با صادرکنندگان محصولات به چین صحبت کرده بودیم این‌ها می‌گفتند که آن‌ها عاشق جنس ایرانی هستند، اما آنقدر صادرات موانع دارد که اصلا امکان صادرات برای ما فراهم نیست و دولت و قاچاقچی به جنگ با صادارتچی می‌آیند در حالی که تولید و صادرات ما باید در یک زنجیره موازی قرار بگیرند.


    زاکانی ادامه داد: یکی از دوستان ما در چین می‌گفت که سی درصد از مردم چین پول زیادی دارند که نمی‌دانند آن را چگونه مصرف کنند و عاشق جنس ایرانی هم هستند، اما متاسفانه صادرات ما فقط به صادارت خام محدود شده که هم منابع ما را تخلیه و هم ارزش افزوده برای دیگران ایجاد می‌کند.

    این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایجاد تسهیلات در صادرات و دقت در واردات تکنولوژی اراده جدی می‌خواهد که انشالله این را جدی دنبال خواهیم کرد.

    وی درباره بهبود وضعیت بورس گفت: بازار سرمایه را حتما به بانک ترجیح می‌دهم و قطعا در مسیر تقویت جدی آن پیش خواهم رفت و بانک را هم حتما در جایگاه اصلاح قرار خواهم داد. برای ما بازار سرمایه اصل است تا جایی که اگر امروز در هر خیابان چند بانک می‌بیند بعد‌ها باید تعداد زیادی کارگزاری ببینید که در حال رونق بازار سرمایه به صورت واقعی هستند.

    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مقصر اصلی ضربه‌ای که به مردم در بورس زده شد دولت است که یک دعوت از مردم انجام داد که هیچ پشتوانه و ضوابطی نداشت و از سوی دیگر هم حقوقی‌ها و افرادی که با ن جوانمردی مسیری را دنبال کردند که باعث آب شدن پول مردم شد.

    زاکانی بیان کرد: پولی که در بورس از مردم گرفته شد صرفا ۲۳ درصد از آن در بازار اولیه وارد شد و ۷۷ درصد به بازار ثانویه منتقل شد که باعث ایجاد یک حباب شد از سوی دیگر در زمینه عرضه یک دعوایی بین وزارت نفت و اقتصاد راه افتاد که وزارت نفت به تکالیف خود عمل کرد که باعث ایجاد شرایط سخت و یک سقوط جدی شد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما