یکشنبه 16 ارديبهشت 1403 - Sun 05 May 2024
  • اظهارات سردار رشید درباره عملیات وعده صادق

  • نوجوانان یک مسجد نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را سرود کردند +فیلم

  • پیش شرط های محاسبه عادلانه مالیات بر عایدی سرمایه

  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام

  • مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس

  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 216986
    تاریخ انتشار: 02/بهمن/1399 - 12:29

    شماره چهل‌وششم هم به کاخ سفید رفت و نامه را دریافت کرد

    جو بایدن بعد از عبور از مسیر پر فراز و نشیب رقابت با ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شد. برخلاف انتظارها این مراسم در ارامشی نسبی برگزار شد که دستاورد نیروهای نظامی بود که شهر را تصرف کرده بودند.

    شماره چهل‌وششم هم به کاخ سفید رفت و نامه را دریافت کرد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل ازخبرانلاین؛ایدن بالاخره به کاخ سفید رسید. رییس جمهور هفتاد و هشت ساله آمریکا با عبور از سدی به نام ترامپ که همه تلاشش را برای برهم ریختن قواعد بازی کرد، توانست کنترل دولت در ایالات متحده را به دست بگیرد. او حالا مسن ترین فردی است که به عنوان رییس جمهور آمریکا، سکان دار این کشور خواهد بود. مراسم تحلیف بایدن با حضور تعداد کمی از مقامات پیشین و کنونی ایالات متحده انجام گرفت. همه مهمانان به دلیل کرونا ماسک داشتند اما صمیمیت آنها باعث شد تا در شبکه های اجتماعی ماسک زدن ها به شوآف تعبیر شود. با این حال یکی از فرمان های اولیه بایدن به محض رسیدن به کاح سفید، دستوری برای اجباری شدن ماسک در ساختمان های فدرال بود.

    حالا واشنگتن بالاخره از شر ترامپ خلاص شده و اوضاع می تواند دوباره به همان منوال گذشته اش بازگردد و روندی را طی کند که دموکرات ها مشتاق آنند.

    ترامپ بالاخره نامه نوشت

    دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین، عصر روز گذشته به وقت تهران کاخ سفید را با هلیکوپتر مارین وان ترک کرد. او به محض رسیدن به پایگاه هوایی اندروز که در آن در یک رژه نظامی شرکت کرد، از کار خود و خانواده اش به عنوان کاری فوق العاده یاد کرد و در میان اشک فرزندانش بدرقه شد. او در این سخنرانی سعی کرد آب پاکی را روی دستان دموکرات ها بریزد و گفت: "ما به شکلی برخواهیم گشت... زندگی خوبی داشته باشید، به امید دیدار." اما او به هرحال غایب بزرگ این مراسم بود و بی مهری ملانیا، همسرش نسبت به او هم از چشم رسانه ها دور نماند.  میچ مک کانل، قدرتمندترین جمهوری‌خواه بعد از دونالد ترامپ و کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان هم از غایبان دیگر این جمع بودند.

    این برای نخستین بار در صد و پنجاه سال گذشته بود که یک رییس جمهور پیشین از شرکت در تحلیف جانشینش سرباز می زد. اما ترامپ این اقدام را از آن جهت انجام داد که از همان ابتدای اعلام نتایج تا اخرین لحظه حاضر به قبول شکست نشده بود.

    با همه این ها سخنگوی کاخ سفید گفت ترامپ به سنت مرسوم رئیس‌جمهورهای آمریکا که برای جانشینان خود یادداشتی در کاخ سفید به جا می‌گذارند، عمل کرده است. پیش از این او حتی در نطق خداحافظی خود هم از ذکر اسم جو بایدن، رئیس جمهور منتخب خودداری کرده بود. به همین خاطر یک تصویر جعلی از نامه ترامپ که در آن خطاب به بایدن نوشته بود: خودت می دانی که من برنده شده بودم جو! در فضای مجازی دست به دست شد. این در حالیست که متن نامه های روسای جمهور آمریکا به یکدیگر منتشر نمی شود. اما بایدن وقتی به کاخ سفید رسید گفت که نامه ترامپ سخاوتمندانه بوده است.

    در مراسم چه گذشت؟

    این نخستین بار در تاریخ امریکا بود که یک رییس جمهور در چنین فضای سوت و کوری تحلیف می شد. کرونا اجازه نداد که دموکرات ها آنطور که باید و شاید حضور یکی از خودشان را در کاخ سفید جشن بگیرند و بایدن در میان تعدادی از یارانش و چند جمهوری خواه و سلبریتی راهی کاخ سفید شد. 

    در حالی که مهمانان زیادی برای مراسم حضور نداشتند اما در خیابان های واشنگتن که از شب قبل محدودیت هایی برای تردد وضع شده بود، بیش از بیست هزار مامور پلیس حضور داشت که هدفشان حفط امنیت مراسم و شهر از شر هواداران ترامپ بود.بعد از حمله این طرفداران در دو هفته قبل به ساختمان کنگره، نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا به شدت نگران عکس العمل مخالفان بایدن بودند. اما ماجرا سرانجام ختم به خیر شد و مراسم بدون حواشی امنیتی پایان یافت.

    در همان ساعاتی که ترامپ در حال سخنرانی برای طرفدارانش بود بایدن به همراه کامیلا هریس به کلیسای سن متیو واشنگتن رفته بود. او دومین رییس جمهور کاتولیک آمریکا به حساب می آید.

    کامالا هریس، معاون  بایدن و همسرش داگ امهوف، و همین طور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان هم در این مراسم حاضر بودند. اما یکی از جنجالی ترین اتفاقات مراسم تحلیف حضور مایک پنس بود. در طول سال های گذشته او به عنوان چهره ای تندرو در کاخ سفید به شمار می رفت اما در روزهای اخر کار ترامپ مشخص شد که او از معدود چهره های معقول دولت پیشین بوده است. پنس بالاترین مقام دولتی ترامپ بود که در مراسم تحلیف بایدن حضور یافت و مورد استقبال گرم دموکرات ها به ویژه کاملا هریس قرار گرفت. جمهوری خواه جنجالی دیگر هم تد کروز بود. او تنها فردی به شمار می رفت که تا پای بی آبرو شدنش پای ترامپ ایستاد و از ادعای تقلب عقب نکشید. حضور جرج بوش هم به عنوان یک طرفدار حزب رقیب عجیب نبود. او عملا در دوران انتخابات از حامیان بایدن از آب در آمد و منافع ایالات متحده را به منافع حزبی اش ترجیح داد.

    مراسم سوگند در بالکن کنگره انجام گرفت. این همان جایی بود که دو هفته قبل هواداران ترامپ از در و دیوارش بالا رفتند و برای ساعتی کنگره را به تصرف خود در آورده و باعث مرگ 5 نفر شدند. جو بایدن و همسرش در حالیکه او کرواتی به رنگ ابی و همسرش سراپا آبی پوشیده بودند به جایگاه سوگند رفتند و در همان حال کاملا هریس، معاون اول بایدن در لباسی به رنگ بنفش سوگند یاد کرد. مراسم سوگند او را سونیا سوتومایر، نخستین زن لاتین تبار دیوان عالی انجام داد. او نخستین زنی است که در ایالات متحده به چنین سمتی می رسد و همین امر باعث شد تا در شبکه های خبری و اجتماعی تصاویر هریس دست به دست شود.

    سپس جو بایدن در حالی که جان رابرتز، رئیس دیوان عالی مراسم را اجرا می کرد سوگند خورد و رسما رئیس جمهوری جدید آمریکا شد.  با پایان یافتن سخنرانی‌ها، میهمانان و مقامات یک به یک بالکن محل برگزاری مراسم را ترک کردند اما جو بایدن و کامالا هریس آماده شدند که به سوی کاخ‌سفید بروند. اما پیش از آن این دو توقفی در گورستانی نظامی ارلینگتون داشتند.بایدن در این قبرستان گلی نمادین بر روی ارامگاه یکی از سربازان گمنام آمریکایی گذاشت. این محل قدیمی ترین محل دفن نظامیان در آمریکاست. 

    رئیس جمهوری آمریکا در نخستین اقدام پس از ورود به کاخ سفید، برخی از دستورهای اجرایی دونالد ترامپ از جمله منع مهاجرت از کشورهای مسلمان را لغو و فرمان های اجرایی خود را صادر کرد. او همچنین به توافق آب و هوایی پاریس بازگشت. جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا پس از مراسم تحلیف خود به صورت موقت و تا زمان تایید آنتونی بلینکن، دن اسمیت را به عنوان وزیر خارجه موقت آمریکا انتخاب کرد.دو سناتور جدید ایالت جورجیا و جانشین کامالا هریس در مجلس سنا هم سوگند یاد کردند. به این ترتیب تعداد کرسی دموکرات‌ها به ۵۰ کرسی خواهد رسید و با ۵۰ کرسی جمهوریخواهان برابر خواهد شد.

     

    سپس کاروان خودروهای حامل جو بایدن و کامالا هریس در حالی که گروه کر مقابل آنها قرار گرفته‌ بودند آماده رژه در خیابان‌ها واشنگتن شذتذ. این مراسم «رژه آمریکا» نامیده شده است.

    مهمانان چه کسانی بودند؟

    یکی از جنجالی ترین اتفاقات مراسم تحلیف حضور مایک پنس بود. در طول سال های گذشته او به عنوان چهره ای تندرو در کاخ سفید به شمار می رفت اما در روزهای اخر کار ترامپ مشخص شد که او از معدود چهره های معقول دولت پیشین بوده است. پنس بالاترین مقام دولتی ترامپ بود که در مراسم تحلیف بایدن حضور یافت و مورد استقبال گرم دموکرات ها به ویژه کاملا هریس قرار گرفت. جمهوری خواه جنجالی دیگر هم تد کروز بود. او تنها فردی به شمار می رفت که تا پای بی آبرو شدنش پای ترامپ ایستاد و از ادعای تقلب عقب نکشید. حضور جرج بوش هم به عنوان یک طرفدار حزب رقیب عجیب نبود. او عملا در دوران انتخابات از حامیان بایدن از آب در آمد و منافع ایالات متحده را به منافع حزبی اش ترجیح داد.

    روسای جمهور پیشین مانند اوباما و همسرش میشل و بیل و هیلاری کلینتون هم به عنوان حامیان اصلی بایدن در مراسم حضور داشتند. چهره دیگری که مورد توجه قرار گرفت، هانتر بایدن بود. او متهم به فساد اخلاقی و اقتصادی و چهره ای ناخوشایند برای آمریکایی هاست که تصور می شد برای حفظ ابروی پدر هم که شده در مراسم حاضر نشود. اما او هم آمده بود.

    تحلیف بایدن مهمان خارجی چندانی نداشت. پیش از این نماینده خوان گوایدو، گفته بود که از سوی بایدن به مراسم دعوت شده که این اتفاق به عنوان تمایل واشنگتن به نادیده گرفتن دولت ونزوئلا در نظر گرفته شد. برخی از سیاستمداران اروپایی هم با پیامی از ریاست جمهوری جو بایدن استقبال کردند. جوزپه کونته، نخست‌ویر ایتالیا گفت: این یک روز بزرگ برای دموکراسی بود که اثر آن بسیار فراتر از مرزهای آمریکا می‌رود.

    هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم تاکید کرد: الان زمان رسیدن به تفاهم است. دولت جدید آمریکا همین حالا هم گفته که به سازمان بهداشت جهانی و توافق پاریس برمی‌گردد. ما هرگز در همه موارد نظر مشترکی نخواهیم داشت ولی هرگز هم از پیدا کردن راه حلی برای مشکلات ناامید نمی‌شویم.

    اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستانهم  در پیامی تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا را تبریک گفته . او در حساب توییتر خود نوشت: "تبریک می‌گویم به رئیس جمهور جو بایدن، برای یک شروع جدید در این روز تاریخی. در این زمان دشوار، افغانستان در کنار ایالات متحده، شریک بنیادی خود، ایستاده است، چنانچه تلاش جدید برای بازگرداندن مشارکت برای صلح و حل مشکل چند لایه تروریسم آغاز شده است."

    کاترین یاکوبسدوتیر، نخست‌وزیر ایسلند  تتوئیتی نوشتبه رئیس‌جمهور جو بایدن و معاون وی کامالا هریس در این روز تاریخی تبریک می‌گویم. ما در ایسلند گرمترین آرزوها را برای شما کرده و مشتاق همکاری با شما هستیم.

    مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند  هم گفت امروز جو بایدن دوست حقیقی ایرلند چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا شد. همانگونه که در سخنرانی‌اش گفت، امروز روزی متعلق به تاریخ و امید است و مشتاقم که روابط دو کشورمان را مستحکم‌تر کنیم. امروز روزی تاریخی است چرا که کامالا هریس به عنوان نخستین معاون زن رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد. من برای او و بایدن آرزوی توفیق در برابر چالش‌های پیش رو را دارم.

    سوزانا کاپوتووا، رئیس‌جمهوری اسلواکی  در صفحه توئیترش نوشت: امروز فصل جدیدی از همکاری‌ها دو سوی اقیانوس اطلس با رئیس‌جمهور جو بایدن و معاونش کامالا هریس آغاز شد. با همکاری یکدیگر از ارزشهای دموکراتیک پاسداری کرده و از سیاره‌مان محافظت کنیم.

    دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا  در پیامی نوشت: به رئیس‌جمهور بایدن و معاون کامالا هریس تبریک می‌گویم. جهان نیازمند روابطی مستحکم میان اروپا و آمریکا است. مشتاق همکاری با یکدیگر برای دموکراسی هستیم.

    جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توئیت کرد: ما از قصد رئیس جمهوری (آمریکا) برای تعامل دوباره با جهان استقبال می کنیم. اتحادیه اروپا مشتاق است تا فصل جدیدی از روابط دو سوی اقیانس اطلس را بگشاید و با همکاری هم "بحران های فزاینده عصرمان" را حل و فصل کنیم.

    ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو هم واکنش نشان داد و توئیت کرد: من به رئیس‌جمهور جو بایدن در روز تحلیفش تبریک می‌گویم. یک ناتو قدرتمند برای آمریکای شمالی و اروپا مفید است چرا که هیچکدام از ما نمی‌توانم از پس چالش‌های پیش رو به تنهایی برآییم. امروز روز آغاز فصلی جدید است و مشتاق همکاری نزدیک هستم.

    آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر پرتغال نوشت: ما از روز نخست آماده همکاری با رئیس‌جمهور جو بایدن هستیم تا روابط اتحادیه اروپا و آمریکا تقویت شده، اهمیت پایدار ناتو تائید شده و واکنش‌های چندجانبه به مسائلی مانند تغییرات اقلیمی و دفاع از دموکراسی و حقوق بشر تقویت گردد.

    شارل میشل، رئیس شورای اروپا در پیامی توئیتری نوشت:من برای بایدن و هریس در اتحاد مردم آمریکا و برون‌رفت این کشور از بحران شیوع کرونا آرزوی موفقیت دارم. وقت آن رسیده که دوباره بر باورهای خود تمرکز کرده و فصل جدیدی از روابط امریکا و اتحادیه اروپا را آغاز کنیم.

    بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس هم گفترهبری آمریکا در مسائلی که برای همه ما حائز اهمیت است از تغییرات آب و هوایی تا کووید ۱۹، مهم است و من بی‌صبرانه منتظر کار با رئیس‌جمهوری بایدن هستم.

    امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه توئیت کرد: ما با هم هستیم. در مواجهه با چالش های دورانمان قدرمندتر خواهیم شد. برای ساخت آینده مان قدرتمندتر خواهیم بود. برای محافظت از سیاره مان قدرتمندتر خواهیم بود. بازگشتتان به توافقنامه پاریس را خوش آمد می گوییم!

    جاستین تردو نخست وزیر کانادا هم به جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده تبریک گفت و خواستار همکاری با دولت او در مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ و تغییرات آب وهوایی شد.

    بایدن در  سخنرانی خود چه گفت؟

    بایدن سخنرانی خود را با جمله امروز روز دموکراسی و روز امریکاست، شروع کرد. او با بیان اینکه بدون وحدت صلح و امنیتی در کار نخواهد بود، ادامه داد: بار دیگر آمریکا در برابر چالش قرار گرفت و برخاست. می‌دانم آمریکایی ها با تردید به آینده نگاه می کنند و نگران شغل های خود هستند. موکراسی چیره شده است. اکنون در این مکان مقدس در حالیکه چند روز پیش خشونت سعی کرد بنیان کنگره را تکان دهد، یک ملت هستیم.

    بایدن با این ادعا که با دنیا تعامل می کنیم تا نه فقط برچالش های دیروز که بر چالش های امروز فائق شویم، گفت که آمریکا شریک معتمدی برای صلح و امنیت خواهد بود.  ما پیش خواهیم رفت و تلاش خواهیم کرد. باید چیزهای زیادی التیام یابد و بازسازی شود. افراط گرایی و تروریسم داخلی و همچنین تغییرات آب و هوایی دیگر چالش پیش روی ما است. باید به یکپارچگی برسیم. امروز تمام و روح و روان من به این بستگی دارد که کشور و مردم را یکپارچه سازیم و از همه می‌خواهم در این مسیر، برای مبارزه با خشونت، افراط‌گرایی، یاس و ناامیدی به ما بپیوندید.

    اوبا بیان اینکه باید دمای خصومت را پایین آورد، گفت: تنها راه پیشرفت، یکپارچگی است و ما باید به عنوان ایالات متحده رفتار کنیم. بنابراین بیایید از نو شروع کنیم. سیاست نباید یک مساله سراسر خصومت و آتش شود. هر مخالفتی نباید به جنگ و پیکار تبدیل شود.  امروز ادای سوگندی را شاهد هستیم که نخستین زن به عنوان معاون رئیس جمهوری یاد کرد.

    بایدن با اشاره به شورش هوادران ترامپ در 17 دی ماه گفت آن جمعیت خشن تصور کردند که می‌توانند اراده مردم را خاموش کنند، دموکراسی را خدشه دار کنند، این اتفاق نیفتاد و هرگز نخواهد افتاد.  من عهد می‌کنم که رئیس جمهوری تمام آمریکایی‌ها باشم و برای کسانی که از من حمایت نکردند به همان اندازه‌ای کار می‌کنم که از من حمایت کردند.  بسیاری از آمریکایی‌ها نگران آینده و مشاغل خود هستند، نگرانی شما را می‌فهمم. باید به پیکار داخلی که قرمز را در برابر آبی، محافظه کار را در برابر لیبرال، روستایی را در برابر شهری قرار می‌دهد، پایان دهیم.  ما به یکدیگر نیازمندیم تا از این زمستان تیره و تار بگذریم. باید سیاست‌بازی را کنار بگذاریم و به عنوان یک کشور در برابر این همه‌گیری بایستیم.

    بایدن خاطرنشان کرد: من به فراسوی مرزها می‌گویم که آمریکا در معرض آزمایش قرار گرفت و قوی‌تر شد، ما اتحادمان را بازسازی می‌کنیم و بار دیگر با دنیا تعامل می‌کنیم.  ما با قدرت مثال‌زدنی خود رهبری صلح و امنیت را در جهان به عهده خواهیم گرفت.نخستین اقدام من به عنوان رئیس جمهوری، دعا برای آنهایی است که در یکسال اخیر در همه‌گیری کرونا از دست دادیم.  بحران اقلیمی، تبعیض نژادی و سایر موضوعات یکی از بزرگترین مسئولیت‌ها را بر دوش ما گذاشته است. ما را قضاوت خواهند کرد که چگونه از بحران‌ها عبور می‌کنیم.

    رئیس جمهوری آمریکا خواستار سکوت برای ادای احترام به قربانیان کرونا شد.

    اما در میان حرف های او که گاهی هم با تپق هایی همراه بود، اشاره بایدن به اینکه او رییس جمهور همه امریکایی هاست و نه فقط آنان که به او رای داده اند مورد توجه قرار گرفت. وعده های رییس جمهور ایالات متحده به اتحاد دوباره با متحدان هم از مواردی بود که نشان می داد جهان حالا می تواند در غیاب ترامپ نفس راحتی بکشد چرا که بایدن آمریکا را با همان شیوه قدیمی اداره خواهد کرد.

    انجیلی که بایدن در مراسم سوگند از آن استفاده کرد از سال ۱۸۹۳ در اختیار خانواده بایدن قرار دارد. به گفته سی‌بی‌اس این همان انجیلی است که او در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۰۹ به عنوان معاون رئیس‌جمهور اوباما به آن سوگند خورد.  این کتاب ۱۲/۵ سانیتمتر قطر دارد و روی آن یک صلیب سلتیک به چشم می‌خورد. این انجیل خانوادگی در ضمن همان انجیلی است که بو، پسر درگذشته جو بایدن هنگام قسم به عنوان دادستان عمومی ایالت دلاور در سال ۲۰۱۳ از آن استفاده کرد.

    تاکید بر اتحاد 

    این تنها شاعر جوان آمریکایی نبود که اشعاری در باب اتحاد در ایالات متحده خواند. اغلب چهره های حاضر در مراسم تحلیف هم پیامی از اتحاد و احترام به تنوع نژادی و جنسیتی را با خود داشتند. کاملا هریس، با لباس بنفشی که مخلوط ابی و قرمز است این پیام را می داد که دولت بایدن هم دولت دموکرات ها و هم دولت جمهوری خواهان است. هیلاری کلینتون و میشل اوباما هم با انتخاب رنگ هایی تقریبا مشابه همین پیام را دادند. از سوی دیگر انتخاب یک خواننده مشهور لاتین تبار هم نشان از احترام تیم جدید کاخ سفید به مهاجران داشت. دیگر موردی که به چشم آمد محافظ اصلی چینی شخص بایدن بود که خط بطلانی بر توهم توطئه ای که ترامپ نسبت به پکن داشت کشید.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما