شنبه 15 ارديبهشت 1403 - Sat 04 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 209616
    تاریخ انتشار: 15/آذر/1399 - 10:12

    ایران چه پاسخی به ترور شهید فخری‌زاده می‌دهد؟

    طبق گفته مقامات ایرانی پاسخ قاطع و ویژه ایرانی‌ها به جنایاتی، چون ترور دانشمندان ایرانی غیر قابل انکار خواهد بود؛ این پاسخ تنها محدود به عرصه‌های نظامی و امنیتی نیست و در هر عرصه‌های دیپلماتیک، سیاسی و هسته‌ای می‌تواند کارآمد، تعیین کننده و تثبیت کننده موازنه قدرت باشد.

    ایران چه پاسخی به ترور شهید فخری‌زاده می‌دهد؟

    به گزارش پایگاه خبری حامیان ولایت به نقل ازخبرگزاری دانشجو،عصر روزجمعه ۷ آذر ماه بود که "محسن فخری زاده" ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند هسته‌ای کشورمان در آغوش دماوند ترور شد.

    دانشمندی که روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۰ در مورد او نوشته گمان می‌رود، فخری‌زاده مسئول اصلی برنامه هسته‌ای ایران است و وال استریت ژورنال نیز ۲ سال بعد در سال ۲۰۱۲ او را «معلم بمب اتمی تهران» خواند. نام فخری زاده از سال ۲۰۰۷ در لیست تحریمی شورای امنیت قرار گرفت
     
    اقدامات متقابل ایران محدود به حوزه نظامی نخواهد بود/ این اقدام تضمین کننده موازنه قدرت در منطقه خواهد بود
     

    در نتیجه این ترور وحشیانه بسیاری از کشور‌ها به این اقدام تروریستی واکنش نشان داده وخواستار شناسایی و مجازات عاملان این اقدام شدند. اما نکته جالب توجه این بود که بسیاری از کشور‌های اروپایی در استاندار‌هایی دوگانه طرفین را دعوت به خویشتن داری کردند.

    *استاندارد دوگانه غرب در برخورد با تروریسم
    "مثلااستفان دوجاریک" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در قبال ترور شهید «محسن فخری‌زاده گفت: ما هرگونه ترور یا قتل خارج ار قانون را محکوم می‌کنیم.وی ادامه می‌دهد: ما همچنین خواستار خویشتنداری و لزوم جلوگیری از هر اقدامی که به تشدید تنش در منطقه منجر شود، هستیم.
     
    اقدامات متقابل ایران محدود به حوزه نظامی نخواهد بود/ این اقدام تضمین کننده موازنه قدرت در منطقه خواهد بود
     
     
    * مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترور دانشمند ایرانی اقدامی جنایتکارانه است
    سخنگو و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ترور شهید فخری زاده دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران را اقدامی جنایتکارانه خواند.
    این بیانیه می‌افزاید: این یک اقدام مغایر اصول احترام به حقوق بشر اتحادیه اروپاست و نماینده عالی آن مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشته و برای مجروحان آرزوی بهبودی می‌کند.

    *وزیرخارجه قطر:این اقدامات ریختن هیزم بر روی آتش تشدید تنش‌ها در منطقه است
    البته در این روند کشور‌های عربی نیز واکنش نشان دادند "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطرنیز روز شنبه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن ترور فخری‌زاده، این اقدام را ریختن هیزم بر روی آتش [تشدید تنش‌ها در منطقه]دانست.

    وی تاکید کرد: انجام چنین اقداماتی در حالی انجام شده که منطقه و جامعه جهانی به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاستن از تنش‌ها و بازگشت به میز گفتگو و راهکار‌های دیپلماسی است.

    *وزیرخارجه سوریه: ایران قدرت مقابله با جنایاتی که رژیم صهیونیستی پشت آن است را دارد
    "فیصل المقداد" وزیر امور خارجه سوریه نیز از جمله کشور‌های عربی بود که روز شنبه ضمن محکوم کردن اقدام جنایت‌کارانه ترورشهید فخری‌زاده تاکید کرد که ایران قدرت مقابله با چنین جنایت‌هایی را دارد که رژیم صهیونیستی پشت آن است.
    وی افزود: سوریه برای مقابله با این اقدامات مذبوحانه که هدف از آن تضعیف و نابودی پیشرفت و توانایی‌های علمی و ملی است، در کنار مردم و رهبری ایران ایستاده است.

    * وزارت امورخارجه ترکیه ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد
    وزارت امورخارجه ترکیه نیزاز جمله کشور‌های دیگر منطقه بود که شنبه شب با صدور بیانیه‌ای ترور شهید "محسن فخری‌زاده" دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد.
    در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه نیز ضمن محکوم کردن این اقدامات آمده است: ما از کشته‌شدن دانشمند ایرانی محسن فخری‌زاده بر اثر حمله مسلحانه متأثر شدیم و این اقدام شنیع را محکوم می‌کنیم و به دولت ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوییم.

    ترکیه اعلام کرد: آنکارا با هر اقدامی که صلح و آرامش منطقه را برهم می‌زند، مقابله می‌کند و تمام انواع تروریسم فارغ از عامل و هدف این اقدام را مردود می‌داند.

    *وزارت خارجه ونزوئلا: وحشیگری و ترور را نمی‌توان بر روابط بین‌الملل تحمیل کرد
    در آن سوی دنیا و در همسایگی آمریکا نیز این وزارت امور خارجه ونزوئلابودکه شنبه در بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن ترور «شهید فخری زاده» خواستار پایبندی تمام کشور‌ها به حقوق بین الملل و امنیت و صلح جهانی شد.
    در این بیانیه آمده است:کاراکاس صمیمانه‌ترین همدردی خود را به مردم و دولت ایران در برابر چنین اقدام ناجوانمردانه‌ای ابراز داشته و «خورخه آرئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در صفحه کاربری خود در توئیتر، فقدان این شخصیت والای علمی را به ملت ایران تسلیت گفت.
    دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا با انتقاد شدید از تمام اقدامات تروریستی در هر نقطه از جهان، اعلام کرد: وحشیگری و ترور را نمی‌توان بر روابط بین‌الملل تحمیل کرد.

    *بلژیک: اقدامات خشونت‌آمیز در آبسرد ایران را محکوم می‌کنیم
    کمی آن طرف‌تر اما، این بروکسل بود که شنبه شب ترور فخری‌زاده شهید صنعت دفاعی کشور در شرق تهران را محکوم کرد.
    در پیام توییتری وزارتخانه بلژیک آمده است: ما اقدام‌های خشونت‌آمیز در آبسرد ایران را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق بشر هستیم که به شدت از آن دفاع می‌کنیم.


    • آلمان بدون محکومیت ترور،طرفین را به خویشتن داری دعوت کرد
    وزارت امور خارجه آلمان نیز البته به این جنایت واکنش نشان داد آلمان به دنبال شهادت فخری زاده بدون آن که این اقدام شنیع را محکوم کند، تنها از همه طرف‌ها خواست تا از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید بیشتر اوضاع می‌شود خودداری کنند.
     
    اقدامات متقابل ایران محدود به حوزه نظامی نخواهد بود/ این اقدام تضمین کننده موازنه قدرت در منطقه خواهد بود
     
     

    سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت، ترور [شهید]فخری زاده دوباره اوضاع را در زمانی که باید از چنین تنشی خودداری کرد، بدتر کرده است.

    * وزیر شهرک سازی رژیم صهیونیستی: تلاویو هیچ اطلاعی از ترور این دانشمند هسته‌ای نداشته است
    درحالی که چند ساعت پس از انتشار خبر ترور محسن فخری زاده روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از سه مسئول اطلاعاتی آمریکایی نوشت که اسرائیل پشت ترور فخری زاده قرار دارد.«زاخی هانگبی» وزیر شهرک سازی رژیم صهیونیستی می‌گوید:تلاویو هیچ اطلاعی از ترور این دانشمند هسته‌ای نداشته است.

    در همین حال "یووال اشتاینتس" وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و عضو دیگر حزب لیکود نیز با تکرار سخنان هانگبی گفت که وی نیز نمی‌داند چه کسی [شهید]فخری‌زاده را ترور کرده است.

    این اظهار نظر‌ها در حالیست که به نظر می‌رسد در شرایط فوق ضرورت پاسخ متقابل جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تکرار این قبیل جنایات و عادت رژیم صهیونیستی و ایادی او تا اندازه‌ای مهم و ضروری است که مانع تکرار این سیاست‌های مخرب در منطقه شود.

    در این خصوص البته "سیدمصطفی خوش چشم،" کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه هدف از این قبیل ترور‌های وحشیانه در حقیقت فشار بر روی جمهوری اسلامی برای کوتاه آمدن در برابر آمریکا و اسرائیل است، می‌گوید: ترتیب دهندگان این هدف در حقیقت به دنبال آن هستند که با فشار بر روی ایران شرایط پیوستن به توافق نامه‌های مدنظر آمریکا و براساس پذیرش شروط آن‌ها از سوی ایران محقق شود و لذا تقابل اصلی در زمان شروع ریاست جمهوری بایدن است.
     
    اقدامات متقابل ایران محدود به حوزه نظامی نخواهد بود/ این اقدام تضمین کننده موازنه قدرت در منطقه خواهد بود
     
    به اعتقاد خوش چشم اقدام مقابله به مثل ایران باید مستقیم و بدون واسطه ،اسرائیل را هدف قرار دهد.هدف و تمرکز اقدامات باید در اسرائیل باشد، چون اسرائیل بیشترین نفع را از این ترور‌ها می‌برد و جمهوری اسلامی نیز امکانات گسترده‌ای برای پاسخگویی به آن‌ها دارد.

    وی ادامه می دهد:این پاسخ باید مستقیم باشد، اما با سطحی از انکارپذیری همراه شود مثل ضربه‌ای که اسرائیلی‌ها به ما زدند یعنی ضربه‌ای مشخص بدون اینکه مسئولیت آن به عهده گرفته شود به نظر می‌رسد این روش بهترین اقدام مستقیم جمهوری اسلامی خواهد بود که می‌تواند با ابزار گوناگون خود در دنیا آن را به انجام و نتیجه برساند.


    در این خصوص البته "حسین آبنیکی"، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی نیز پیشنهاداتی برای اقدام متقابل در باره ترو دانشمندان ایرانی دارد وی معتقد است :دانشمندان هسته‌ای در تمام دنیا مصونیت جانی دارند در حالیکه در ایران هرچند سال یکی از آن‌ها ترور می‌شود و صدایی هم از جامعه جهانی در نمی‌آید برهمین اساس در حوزه هسته‌ای باید اقداماتی انجام داد که این اقدامات می‌تواند مرتبط با لغو بازرسی‌های گسترده‌ای باشد که ایران حتی خارج از تعهدات خود به آژانس در حال انجام آن است.

    وی تصریح کرد: این در حالی است که رژیم صهیونیستی علاوه براینکه عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست معاهده NPT را نیز قبول ندارد و عضو آن نیست و طبیعتاً براساس این روند هیچ یک از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای اسرائیل را ندارند ،این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که صهیونیست‌ها در حال تولید انبوه سلاح هسته‌ای هستند، اما به دلیل عدم عضویت در نهاد‌های بین المللی هیچ گاه پرده از این اقدام آن‌ها برداشته نشده است.
     
    اقدامات متقابل ایران محدود به حوزه نظامی نخواهد بود/ این اقدام تضمین کننده موازنه قدرت در منطقه خواهد بود
     
     

    طرح لغو اجرای پروتکل الحاقی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت
    در همین راستا روزگذشته مجلس شورای اسلامی نیز جلسه‌ای غیرعلنی داشت و به گفته "حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی" نماینده مردم محلات در این جلسه موضوع ترور شهید فخری‌زاده محور گفتگو‌ها در این جلسه بود.

    وی افزود: جمع‌بندی جلسه این بود که مجلس به روند بازرسی‌های آژانس خوشبین نیست و به بازرسان این سازمان مشکوک است چرا که منشأ بسیاری از اتفاقات تلخ و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را همین رژیم بازرسی‌های آژانس می‌داند.

    عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای پروتکل الحاقی از ابتدا هم داوطلبانه بوده که براساس این طرح باید لغو شود تاکید کرد:بر همین اساس تصمیم گرفته شد طرحی تهیه و به تصویب برسد که طبق آن اجرای پروتکل الحاقی در مورد بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای کشورمان لغو شود.

    به اعتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پاس گل‌هایی که ما در بحث بازرسی‌ها به آژانس می‌دهیم. هیچ نتیجه مثبتی برای کشور نداشته و تنها ثمرش ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده است وبه احتمال زیاد طرح لغو اجرای پروتکل الحاقی در همین هفته در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

    * پروتکل الحاقی که ایران داوطلبانه به آن پیوسته چیست؟
    اما پروتکل الحاقی که ایران داوطلبانه و براساس مذاکرات موسوم به سعد آباد در آذر ۸۲ به آن پیوست چیست؟ در مهرماه ۱۳۸۲ و در جریان حضور هم‌زمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران، تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در اقدامی که هدف آن «اعتمادسازی» با کشور‌های اروپایی بود، ایران «به‌طور داوطلبانه» پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند.


    پروتکل الحاقی یا معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سندی است که به منظور تقویت کارایی سیستم پادمان در راستای مشارکت در اهداف منع گسترش هسته‌ای جهانی، برای کشور‌هایی که دارای موافقت‌نامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، طراحی شده‌است کشور‌های عضو آژانس باید این پروتکل را به عنوان «ضمیمه توافق جامع پادمان» می‌پذیرفتند.

    بر پایهٔ پروتکل الحاقی، بازرسی حق آژانس است و برخلاف بازرسی ویژه نیازی به تصویب شورای حکام ندارد.
    از سوی دیگر، آژانس در بازرسی‌های خود برمبنای پیوند نامهٔ پیوستی حق دارد به هر جایی که برای انجام وظایف خود ضروری می‌داند، دسترسی پیدا کند. این نوع بازرسی بیشتر برای فعالیت‌های اظهارنشده طراحی شده و درواقع، می‌توان از آن به بازرسی‌های مدیریتی تعبیر کرد.

    *اقدامات متقابل ایران تضمین کننده موازنه قدرت در غرب آسیا خواهد بود

    به هرحال به نظر می‌رسد این روز‌ها مقامات رژیم صهیونیستی شاید به دنبال آن هستند که خودی به دموکرات‌ها نشان دهند و ثابت کنند آنقدر‌ها هم در به آتش کشیدن منطقه دست بسته نیستند و توانایی برآورده ساختن امیال بایدن و نا امن کردن خانه امن ایرانیان رادارند.

    این درحالیست که طبق گفته مقامات ایرانی پاسخ قاطع و ویژه ایرانی‌ها به این جنایت غیر قابل انکار خواهد بود؛  این پاسخ تنها محدود به عرصه‌های نظامی و امنیتی نیست و در هر عرصه‌های دیپلماتیک، سیاسی و هسته‌ای می‌تواند کارآمد، تعیین کننده و تثبیت کننده موازنه قدرت در غرب آسیا وبیش ازآنکه برانگیزانندگی، ثبیت کننده باشد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما