جمعه 14 ارديبهشت 1403 - Fri 03 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 208899
    تاریخ انتشار: 09/دي/1400 - 10:53

    تاثیرات روانی کرونا بر زندگی و اقتصاد پسا کرونا چیست؟

    دانشمندان و محققان تا اواسط قرن بیستم به دنبال کشف ویروس‌های ناشناخته بودند. در سال ۱۹۶۵، یک پژوهشگر از دانشگاه شیکاگو افراد مبتلا به سرماخوردگی را مورد آزمایش قرار داد و ویروس جدیدی به نام ۲۲۹E را کشف کرد.

     تاثیرات روانی کرونا بر زندگی و اقتصاد پسا کرونا چیست؟

    تاریخچه ویروس کرونا:


    به گزارش پایگاه خبری حامیان ولایت ،   ،محققان در سال ۱۹۶۵ متوجه نوعی عفونت تنفسی خطرناک بین انسان‌ها شدند که عامل اصلی آن ویروسی به نام کرونا بود.
    در سال ۲۰۱۶، یک معلم زن ۴۵ساله اهل یونان علائم بیماری مانند تب بالای ۳۹ درجه، سرفه‌های خشک و سردرد شدید را تجربه کرد و به همین دلیل به بخش اورژانس بیمارستان «هایجیا» در آتن مراجعه کرد. پزشک هنگام معاینه متوجه شد که قسمت پایین ریه سمت چپ او دچار آسیب شده است و هنگام نفس کشیدن خس خس می‌کند. پزشکان معتقد بودند که این فرد به بیماری ذات الریه باکتریایی مبتلا شده است؛ بنابراین برای او آنتی‌بیوتیک تجویز کردند، اما نتیجه آزمایش ذات الریه منفی شد و شرایط وی بدتر شد.


    اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا


    پس از منفی شدن نتایج آزمایش ذات الریه، پزشکان داروهای دیگری برای او تجویز کردند و زمانی که نفس کشیدن بیمار با مشکل مواجه شد، به او اکسیژن‌رسانی شد. سپس آزمایش‌های زیادی مانند آزمایش بیماری سارس، مرس، سیاه سرفه، آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی مهم دیگر روی این بیمار انجام شد که نتایج همه آن‌ها منفی بود؛ البته در یکی از آزمایش‌های او مشخص شد که دچار عفونتی با نام ۲۲۹E شده است که به عنوان اولین ویروس کرونای انسانی شناخته شد. در نهایت این فرد بهبود یافت و به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا نکرد.

     


    نامگذاری کروناویروس


    دانشمندان و محققان تا اواسط قرن بیستم به دنبال کشف ویروس‌های ناشناخته بودند. در سال ۱۹۶۵، یک پژوهشگر از دانشگاه شیکاگو افراد مبتلا به سرماخوردگی را مورد آزمایش قرار داد و ویروس جدیدی به نام ۲۲۹E را کشف کرد. محققان متوجه شدند که این ویروس شبیه ویروسی است که در دهه ۱۹۳۰ در مرغ‌های مبتلا به برونشیت کشف شده بود. ویروس کرونای دیگری به نام «OC43» نیز در سال ۱۹۶۷ توسط محققان کشف شد. اصطلاح «کروناویروس» در سال ۱۹۶۸ بر اساس بررسی این ویروس انتخاب شد، زیرا ویروس انتخاب شد، زیرا ویروس OC43 دارای سطح تاجدار بود. OC43 دارای سطح تاجدار بود


    ۸تغییر در سبک زندگی که با ویروس کرونا موجب شد


    دنیاگیری ویروس کرونا به‌طور غیرمنتظره‌ای سلامت و اقتصاد جوامع مختلف دنیا را به خطر انداخت و موجب اختلال بسیاری در زندگی روزمره‌مان شد. زندگی زیر سایه تهدید ویروس کرونا به‌گونه‌ای که خودمان هم باورمان نمی‌شود، تغییر کرد و به نظر می‌آید برخی از این تغییرات برای همیشه باقی خواهند ماند.

    اثرات قرنطینه و کم‌کاری‌های طولانی به دلیل خطرات کرونا، تا مدت‌ها حتی پس از تمام شدن این خطر باقی خواهند ماند. در نتیجه ما انسان‌ها برای ادامه بقا باید با شرایط جدید سازگار می‌شدیم. این سازگاری در بیشتر جنبه‌های زندگی‌مان در این ۸ یا ۹ ماه شیوع کرونا رخ داده است که احتمالا برای همیشه باقی می‌مانند.
    ۱. دورکاری
    شیوع کرونا باعث شد که به‌طور کاملا ناگهانی ده‌ها میلیون نفر در سراسر دنیا خانه‌نشین شوند و وظایف کاری خود را از طریق اینترنت انجام دهند. این تجربه به مذاق خیلی‌ها خوش آمد. ۴۲درصد از افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی، از دورکاری و شرایط تازه خود بسیار راضی بودند و ۷۸درصد از این افراد می‌گفتند که کارایی‌شان در خانه بیش از محل کار است.
    دورکاری باعث می‌شود که افراد خانواده بیشتر در کنار هم باشند و از شر رفت‌وآمدهای خسته‌کننده خانه تا محل کار هم راحت شوند. بسیاری از این افراد می‌خواهند در صورت امکان این روش کار را برای همیشه ادامه دهند. حتی برخی از شرکت‌ها قصد دارند ۵ درصد از کارکنان خود را به دورکاری بفرستند.
    ۲. مراجعه به پزشک
    در یک نظرسنجی یک سال پیش از شیوع ویروس کرونا، مشخص شده بود که تنها ۴ درصد از بیماران و پزشکان به‌صورت مجازی با هم در ارتباط هستند و بیماران با استفاده از اینترنت، از راه دور ویزیت می‌شوند. اما این موضوع اکنون تغییر کرده است. خدمات پزشکی از راه دور، بسیار بیشتر شده است و مردم به دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، با استفاده از فضای مجازی با پزشک مورد نظر خود تماس گرفته و ویزیت می‌شوند.
    ۳. خرید از فروشگاه
    جای تعجبی نیست که خرید اینترنتی از فروشگاه‌ها در دوران کرونا و قرنطینه به‌شدت افزایش یابد. در روزهای اولیه شیوع کرونا، ۵۵درصد از خریدهای فروشگاهی به صورت آنلاین انجام شد که ۱۶درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین دانلود نرم‌افزارهایی که در خرید آنلاین به مشتریان کمک می‌کنند، سه تا چهار برابر از گذشته شده است.
    در یک نظرسنجی مردم گفتند که این روش خرید برای آن‌ها بسیار بهتر است و به این روند ادامه خواهند داد.
    ۴. در تماس بودن
    در روزهای قرنطینه، شبکه‌های اجتماعی خیلی پرکاربرد شدند. مردم نمی‌توانستند به دیدن خانواده یا دوستان‌شان بروند و بسیاری از آن‌ها با استفاده از شبکه‌های مجازی با یکدیگر در تماس بودند. در حقیقت دنیاگیری ویروس کرونا موجب توسعه بیشتر زندگی اجتماعی آنلاین شد.
    البته قرار نیست در آینده پس از پایان اپیدمی ویروس کرونا، مردم باز هم در خانه بمانند و فقط اینترنتی با یکدیگر در تماس باشند. آن‌ها سرانجام روزی مهمانی گرفته و از بودن در کنار دوستان و خانواده‌شان لذت می‌برند. اما چیزی که این میان باقی می‌ماند، توجه بسیار به فضای مجازی، حتی از سوی بزرگسالان مسن مانند پدر و مادران سالمند است. آن‌ها در این دوران قرنطینه چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را یاد گرفتند و مسلما در آینده هم از آن استفاده خواهند کرد.

    ۵. پوشیدن ماسک صورت

    یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، استفاده از ماسک است. مردم بیشتر کشورها ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله، پوشیدن ماسک شده‌اند. متخصصان می‌گویند، این ماسک‌ها صرفا ابزارهای مراقبت فردی نیستند، آن‌ها مناسب مراقبت از تمام افراد یک جامعه هستند.

    ویروس کرونا، تغییر عظیمی در پوشیدن ماسک به‌وجود آورده است. در گذشته مردم احساس خوبی درباره پوشیدن ماسک نداشتند و افراد کمی به دلایل مختلف، مانند آلودگی هوا، از ماسک استفاده می‌کردند.

    اکنون انتظار می‌رود که حتی با تمام شدن فاجعه کرونا، مردم با شروع فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزاها به‌راحتی از ماسک استفاده کنند. بنابراین در آینده اگر به دلیلی مجبور به زدن ماسک باشید، دیگر احساس عجیب بودن نمی‌کنید و این کار هم از نظر اطرافیان‌تان هم غیرمعمول نخواهد بود.

    ۶. هواپیماهای تمیز

    بیشتر خطوط هوایی به دلیل مشکلات اقتصادی، برای تمیز کردن هواپیماها، وقت و هزینه کمتری صرف می‌کردند. آن‌ها معمولا هر ۱۸ ماه یکبار هواپیماها را کاملا تمیز و ضدعفونی می‌کردند. اما اکنون خطوط هوایی برای اینکه مسافران را متقاعد کنند که فضاهای بسته هواپیما مکانی امن هستند و آن‌ها را به بیماری کرونا مبتلا نمی‌کنند، مجبور به تمیز و ضدعفونی مرتب هواپیما شده‌اند و انتظار می‌رود که این رویه حتی پس از کرونا هم باقی بماند.

    ۷. شستشوی دست‌ها

    این روزها به‌لطف ویروس کرونا همه ما یاد گرفتیم که شستشوی صحیح دست‌ها چگونه است و البته چقدر هم باید برای آن زمان صرف کنیم. در یک نظرسنجی در آمریکا مشخص شده که شستن دست‌ها با روش درست و اصولی آن به یک عادت در مردم تبدیل شده است و کارشناسان معتقدند که این عادت فراموش نخواهد شد. خوشبختانه از این به بعد مردم حتی پس از رهایی از ویروس کرونا، همچنان به بهداشت دست‌های خود اهمیت خواهند داد.

    همچنین ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دست که این روزها به یکی از پرمصرف‌ترین کالاها تبدیل شده است، محبوبیت خود را همچنان حفظ خواهد کرد.

    ۸. تحصیل

    بیش از ۷۲ درصد از جمعیت دانش‌آموزی دنیا تحت تاثیر پیامدهای ویروس کرونا قرار گرفتند. بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. بیشتر کلاس‌ها و امتحانات حضوری لغو شدند و دسترسی دانشجویان به کتابخانه غیرممکن شد. یک‌شبه بیشتر والدین مجبور به آموزش کودکان خود در خانه شدند.

    بنا به گفته مدیر موسسه آموزشی ناتینگهام در بریتانیا، ما خیلی ناگهانی وارد یک دوره آزمایشی تحصیل کودکان در خانه و همچنین به‌صورت آنلاین شدیم. مسلما دیدن نتیجه این روش آموزش در خانه و به صورت اینترنتی جالب خواهد بود.

    از طرفی کارشناسان آموزش و پرورش در این مدت که مجبور به آموزش کودکان به صورت آنلاین بودند می‌گویند، روش آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان کوچک موفقیت‌آمیز نیست و موفقیت آن‌ها وابسته به مقدار وقتی است که والدین‌شان در خانه برای آن‌ها می‌گذارند. اما این روش آموزش برای دانشجویان مشکل خاصی ایجاد نکرده است و آن‌ها توانسته‌اند از وقت آموزشی‌شان موثرتر استفاده کنند.

    حتی در این مدت بسیاری از سیستم‌های دانشگاهی، تعداد زیادی دانشجو از سراسر دنیا پذیرفته‌اند که قرار است به‌صورت آنلاین تحصیل خود را آغاز کنند.

    اتفاق دیگری که در مدت قرنطینه رخ داد، سرویس‌دهی اکثر کتابخانه‌های دنیا به علاقه‌مندان سراسر جهان به‌صورت اینترنتی بود. اتفاقی که می‌تواند پایدار و طولانی‌مدت باشد. البته در گذشته تعدادی از کتابخانه‌ها سرویس‌دهی آنلاین داشتند اما انتظار می‌رود که از این به بعد بیشتر کتابخانه‌ها، به‌ویژه کتابخانه‌های وابسته به دانشگاه‌ها چنین خدماتی ارائه دهند.
    ویروس کرونا سرانجام از زندگی ما دست برمی‌دارد اما تغییراتی که از خود به‌جای گذاشته است، تا مدت‌ها یا همیشه با ما خواهند ماند

     


    با اثرات روانی کرونا چه کنیم؟ از افسردگی تا اضطراب بعد از درونا کرونا


    همه‌گیری ویروس کرونا، فشار بسیاری روی مردم آورده تا جایی‌که بخش چشمگیری از آن‌ها را به ناراحتی‌های روحی و روانی مبتلا کرده است.

    هلث‌لاین، پس از همه‌گیری ویروس کرونا افراد بسیاری با تعطیلی مشاغل یا بیماری عزیزان خود مواجه شدند. به همین دلیل آن‌ها علاوه بر اینکه نگران سلامتی و ایمنی خود و اطرافیان‌شان بودند، با اضطراب از دست دادن شغل و درآمد خود هم روبه‌رو شدند.

    ترس و اضطراب وعدم اطمینان طولانی‌مدت می‌تواند اثرات بد و نامطلوبی روی سلامت ذهن افراد بگذارد. این روزها گزارش‌های متعددی مبنی بر علایم افسردگی و اضطراب بسیار در بیشتر افراد جوامع دنیا وجود دارد و متاسفانه باید گفت که با ادامه این وضعیت، نه‌تنها از این علایم کاسته نمی‌شود، بلکه شاهد افزایش آن هم خواهیم بود.

    اثرات ترس ناشی از کرونا و پیامدهای آن در تمامی گروه‌ها دیده می‌شود و البته زن‌ها بیش از مردها (۶۴ به ۵۵درصد)، علایم افسردگی و اضطراب از خود نشان می‌دهند. جالب اینجاست که افراد کم‌سن هم از ابتلا به این بیماری به‌شدت می‌ترسند.

    در یک بررسی در آمریکا مشخص شد که ۲۲درصد از ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها، دچار وحشت و اضطراب بسیار هستند، در حالی‌که این رقم در افراد بالای ۵۵ سال، فقط ۱۶درصد است. همچنین ۴۹درصد از شرکت‌کنندگان در این بررسی به افسردگی ملایم تا شدید مبتلا شده بودند.



    علایم افسردگی ناشی از کرونا

    بیماری‌های روحی و روانی را نمی‌توان به‌راحتی شناسایی کرد. اما افسردگی علایم نسبتا واضحی دارد. فرد دایما غمگین است و احساس تهی بودن می‌کند. به نظر سخت رسیدن وظایف روزمره، احساس خستگی دایمی و اختلال خواب از دیگر علایم افسردگی است. در موارد شدیدتر افکار خودکشی هم به سراغ فرد می‌آید.

    بنابه گفته متخصصان، ترس در برابر یک موضوع حاد و نگران‌کننده واکنشی کاملا عادی است که به‌موجب آن فرد نشان می‌دهد که تهدید را درک کرده است. افراد هنگام رویارویی با تهدیدی خطرناک، از خود واکنش جنگ یا گریز را بروز می‌دهند که این واکنش موقتی است و فقط به ما کمک می‌کند که در لحظه‌ای بحرانی، تصمیمی بگیریم تا خود را از مهلکه نجات دهیم. در واقع این ترس، قرار نیست هفته‌ها یا حتی ماه‌ها باقی بماند.

    اما وقتی ترس مزمن می‌شود، واکنش جنگ یا گریز هم به‌شکلی مزمن بروز می‌کند. در نتیجه این شرایط، فرد را به اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی متمایل می‌کند. آن‌ها زودرنج، درمانده، نگران، آماده‌باش، عصبانی و از نظر احساسی به‌هم‌ریخته می‌شوند.

    ترس در کنار خانه ماندن به دلیل ویروس کرونا، نامنظم شدن الگوی خواب و خوراک و تغییر در مصرف انرژی بدن‌مان، سلامت روان مردم را به سمت فاجعه پیش رانده است.

    فاصله‌گذاری اجتماعی هم باعث شده، مردم بیش از آنچه که در توان‌شان باشد، مجبور به دور ماندن از افراد دیگر باشند و تمام موارد بالا دست به دست هم داده‌اند و تعداد بیشتری از افراد یک جامعه را گرفتار افسردگی کرده است.


    افسردگی در کودکان و کهنسالان


    بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، این روزهای کرونایی کودکان را هم مانند بزرگسالان به وحشت انداخته است. آن‌ها نیز دچار نگرانی و اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری یا از دست دادن عزیزی می‌شوند. از طرفی به علت تعطیلی مدارس، آن‌ها در محیط مدرسه و کلاس درس نیستند و به‌طور کل انگیزه درس خواندن را از دست داده‌اند و مهم‌تر از همه دیگر امیدی به داشتن دوست نخواهند داشت. در نهایت این شرایط آن‌ها را به افسردگی مبتلا می‌کند.
    همچنین محیط خانه برخی از کودکان پر از تنش و خشونت است و دایما در خانه ماندن، آن‌ها را در خطر رفتارهای خشن و البته بیماری‌های افسردگی قرار می‌گیرند.
    افراد کهنسال هم با توجه به اینکه بیشتر آن‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای هم مبتلا هستند، بیش از هرکس دیگر در برابر عوارض ویروس کرونا آسیب‌پذیرند. ویروس کرونا باعث شده که این قشر از افراد جامعه از ترس ابتلا به کرونا به‌ناچار در خانه تنها بمانند و همین مساله باعث اضطراب و خشم و در نهایت افسردگی در آن‌ها شده است
    چه باید کرد؟
    با وجود دنیاگیری ویروس کرونا باید گفت، می‌توان از این شرایط جان سالم به‌در برد و دچار مشکلات روحی نشد. پیش از هر چیز باید بدانید که فقط شما نیستید که گرفتار این شرایط بغرنج شده‌اید. سپس با توجه به راهنمایی‌های زیر از ابتلا به افسردگی پیشگیری کنید:

     


    ۱. کمک گرفتن از متخصصان
    در حال حاضر متخصصان بسیاری در فضای مجازی فعال هستند و می‌توانید بدون هیچ زحمتی با یکی از آن‌ها ارتباط بگیرید و راهنمایی بخواهید. این متخصصان در همه زمینه‌های بهداشتی، سلامت جسم و روان، شما را به‌خوبی راهنمایی می‌کنند.
    ۲. شکیبایی
    کوید۱۹ شرایطی را به‌وجود آورده که تاکنون کسی آن را تجربه نکرده بود. بنابراین تا جایی‌که می‌توانید صبر و شکیبایی به خرج دهید. بهتر است خودتان را با یادگیری موضوعی یا انجام دادن کارهای معوقه سرگرم کنید.
    ۳. تنفس عمیق
    هر زمان که احساس ترس و اضطراب به سراغ‌تان آمد، از تکنیک تنفس عمیق بهره بگیرید. چند تنفس عمیق با چشمان باز و پاهایی که محکم روی زمین قرار گرفته‌اند، معجزه می‌کنند. این تکنیک اثرات آرام‌بخشی دارد.
    ۴. ورزش
    ورزش کنید. مسلما در این زمان به باشگاه ورزشی نباید بروید زیرا خود را در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهید. اما اگر می‌توانید اطراف خانه‌تان پیاده‌روی کنید. یا در خانه ورزش‌های ساده انجام دهید. تحرک بدنی می‌تواند از بروز افسردگی و شدت آن پیشگیری کند.
    ۵. توجه به کارهای روزمره
    انجام دادن کارهای روزمره برای همه ما ضروری است اما افرادی که گرفتار نگرانی، اندوه و دیگر مشکلات روحی هستند، بیش از هر کس دیگر باید به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند. با این روش افکار مزاحم را از ذهن خود بیرون کرده و احساس آرامش خواهند کرد. بنابراین برای خود یک برنامه روزانه ترتیب دهید و به آن پایبند باشید.
    ۶. تماس‌های اجتماعی
    درست است که در این وضعیت کرونایی نمی‌توانیم دورهمی داشته باشیم. اما با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم این خلاء را پر کنیم. بنابراین وارد گروه‌های اجتماعی آنلاین شوید و با دیگران در تماس باشید.
    ۷. مراقبت از کودکان
    تغییرات برای کودکان بسیار سخت است. بنابراین باید در این روزها به کودکان بیش از گذشته توجه کنید. به آن‌ها شرایط را با زبانی که متوجه شوند، توضیح دهید و صادقانه رفتار کنید. سپس برای فعالیت‌های روزانه او برنامه‌ریزی کنید و اجازه ندهید به دلیل تعطیلی مدارس، ساختار زندگی روزمره‌شان به‌هم بریزد.
    همچنین می‌توانید آن‌ها را تشویق به انجام دادن کارها به روش خلاقانه خودشان کنید. این کار باعث می‌شود، از شرایط پیش آمده لذت ببرند و کمتر دچار ترس و افسردگی ناشی از آن شوند.
    ۸. مراقبت از کهنسالان
    درست است که باید فاصله اجتماعی خود با سالمندان را حفظ کنیم تا آن‌ها از ابتلا به ویروس کوید۱۹ در امان بمانند. اما باید دایما به وسیله وسایل ارتباطی، در تماس باشیم. آن‌ها نباید احساس تنهایی و ترس کنند. البته در صورت نیاز می‌توانید

     

     


    جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟


    محققان معتقدند که همه‎گیری ویروس کرونا و اقداماتی که افراد برای نجات جان خود انجام می‌دهند، می‌تواند روش‌های زندگی و کار آن‌ها را در آینده به طور دائمی تحت تأثیر قرار دهد؛ پیش‌بینی قطعی این است که دنیا پس از پایان همه گیری کرونا، محل بهتری برای زیستن خواهد بود.

    همه‎گیری کروناویروس جدید زندگی انسان‌ها را مختل کرده است. اکنون بیش از یک چهارم جمعیت ۷.۸ میلیارد نفری جهان در خانه‌های خود قرنطینه شده‌اند، دولت‌ها نیز در تلاش برای مهار شیوع این ویروس، محدودیت‎هایی را در تردد و تماس‌های اجتماعی اعمال کرده‌اند. در بسیاری از نقاط جهان مرزها بسته و مدارس، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و مشاغل تعطیل شده است. این اقدامات بی‎سابقه، منجر به گسستن ساختار اجتماعی بعضی از جوامع و مختل کردن بسیاری از اقتصادهای جهانی شده و میزان گرسنگی را در جهان افزایش داده است، اما آیا بیماری کووید ۱۹ می‌تواند تغییری همیشگی در زندگی انسان‌ها ایجاد کند؟ در ادامه شما را با پیش‌بینی‌هایی در مورد دنیای پس از کروناویروس آشنا می‌کنیم:

     


    شرکت‌های فناوری قدرتمندتر می‌شود


    «اندرو کین»، مفسر دنیای دیجیتال و نویسنده کتاب «چگونه می‌توان آینده را اصلاح کرد»، معتقد است که دنیای آنالوگ فیزیکی در حال نابودی است و مشاغل سنتی آنالوگ از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها و هواپیماها در وضعیت بحرانی قرار دارد. در چنین شرایطی دنیای دیجیتال در حال پیشرفت است و انسان‌ها با کمک تکنولوژی از این بیماری همه‌گیر جان سالم به در می‌برند. در حال حاضر همه افراد در خانه نشسته‌اند و تنها از طریق تلفن هوشمند با دنیای بیرون ارتباط دارند.


    کرونا و آشتی با تکنولوژی


    در دنیای پس از همه‌گیری کرونا، فن‌آوری حداقل به اندازه زمان کنونی موجود خواهد بود و شرکت‌های فناوری حتی قدرتمندتر و مسلط‌تر خواهد شد. این موضوع شامل مؤسسات کوچک‌تر مانند زوم (یکی از مشهورترین شرکت‌های سازنده تجهیزات صوتی در جهان) و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اپل، فیس‌بوک و پی‌پال، شرکت‌های آمریکایی و حتی چینی می‌شود. پیش از این، ما در دوره‌ای زندگی می‌کردیم که اکثر مردم منتقد فن‌آوری بودند، اما دلیل وابستگی انسان‌ها به فن‌آوری در این دوره همه‌گیری، آن‌ها حداقل برای مدت کوتاهی خصومت نسبت به تکنولوژی را فراموش خواهند کرد


    حریم شخصی در معرض خطر قرار می‌گیرد


    همچنین در این دوران ما شاهد استفاده بیشتر دولت‌ها از ابزارهای نظارتی خواهیم بود که حربه‌ای مفید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود. به عنوان مثال بعضی کشورها از تلفن‌های هوشمند برای ردیابی محل تجمع ناقلان ویروس استفاده می‌کنند. اما در عین حال، این اقدامات باعث نفوذ به حریم خصوصی زندگی افراد می‌شود؛ بنابراین برای افرادی که به آزادی، حفظ حریم خصوصی و حقوق فردی اهمیت می‌دهند، جهان پس از کروناویروس بسیار نگران‌کننده‌تر به‌نظر می‌رسد.


    بحران‌های اقتصادی داخلی تشدید می‌شود


    در این دوره همکاری کمتری در سطح بین‌المللی انجام خواهد شد و تمایل به ملت‌پرستی و ​​خودکفایی ادامه خواهد یافت. اکثر ایالت‌ها نیز از نظر بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی و بهداشت عمومی وارد رقابت می‌شوند. بحران بهداشت عمومی در دوران رکود اقتصادی جهانی و پس از پایان همه‌گیری کووید ۱۹، بحران‌های اقتصادی داخلی را تشدید می‌کند و کشورهای آسیب‌پذیر به آشوب و هرج و مرج کشیده می‌شوند.


    پیوند میان افراد محکم‌تر می‌شود


    در دوران پس از همه‌گیری ویوس کرونا افراد با روشی متفاوت کار و مسافرت می‌کنند و فعالیت‌های روزمره آن‌ها مانند زمان غذا خوردن و نحوه برقراری ارتباط با اعضای خانواده و دیگران تغییر می‌کند. در جوامعی که با جنگ مواجه بوده‌اند، پیوندهای محکمی بین افراد ایجاد می‌شود. البته احتمال ایجاد جنبه‌های منفی و ناخوشایند نیز در زندگی افراد زیاد است. برای مثال کسانی که به بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اختلالات وسواس اجباری و پارانویا (بدگمانی و سوءظن شدید) مبتلا هستند، ممکن است در این دوران با تلاطم‌های سختی مواجه شوند.


    تحولی در ارائه مراقبت‌های بهداشتی


    در طی قرن گذشته، ارائه فوریت‌های بهداشتی در این مقیاس بی‌سابقه بوده است. این بیماری، خسارت روانی عظیمی بر جمعیت جهان وارد می‌کند. احتمالاً پس از این دوران، مردم سراسر جهان از کووید ۱۹ به عنوان توجیهی قوی برای مطالبه مراقبت‌های بهداشت جهانی استفاده خواهند کرد. همچنین اکثر دولت‌ها توانایی خود را در گسترش بخش مراقبت‌های ویژه، ایجاد انبارهای ذخیره وسایل محافظتی و زیرساخت‌های بیمارستانی ارتقا می‌دهند و برای مبارزه با بیماری بیش از پیش بر توان ارتش متکی می‌شوند.
    تجارت جهانی از سر گرفته می‌شود

     


    همه‌گیری کووید ۱۹، با کاهش تجارت جهانی، هزینه اقتصادی هنگفتی را بر کشورها وارد می‌کند. این موضوع وابستگی بعضی ملل به زنجیره تأمین جهانی از جمله تجهیزات پزشکی مانند ماسک و کیت‌های آزمایشگاهی را نشان می‌دهد. با پایان این همه‎گیری، احتمالاً تجارت جهانی از سر گرفته شده و حتی افزایش می‌یابد و هرگونه اختلال در زنجیره تأمین، موقتی خواهد بود.
    بازیابی رونق اقتصاد و فرصت دوباره زندگی


    در سطح ملی، این همه‎‎گیری بسیاری از کشورها را مجبور به تجدید نظر در سیاست‌های اجتماعی خود، به ویژه حمایت‎های اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی خواهد کرد. علاوه بر این در بعضی کشورها، کارگران بخش غیررسمی تحت حمایت قرار گرفته و اگر این سیاست‌ها پس از شیوع ادامه یابد، به کاهش نابرابری در این کشورها کمک می‌کند. به نظر می‌رسد پس از هر بحران طولانی مدت، اغلب کشورها به سمت نوسازی و تجدید قوا پیش می‌روند. تمایل انسان‌ها نیز برای بازگشت به دنیای کار، سرمایه‌گذاری و خرید، فرصتی دوباره برای زندگی و بازیابی رونق اقتصاد خواهد بود.

     


    تبعات عمیق‌تر کرونا بر اقتصاد جهان در سال‌های پیش رو


    «آندره گالستیان» پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مقاله‌ای، ضمن پرداختن به این مسئله که پاندمی کووید-۱۹ چالش‌های جدی برای اقتصاد جهان ایجاد خواهد کرد، تاکید کرده است که این بیماری مسری در آینده نزدیک تبعات اقتصادی جدی‌تر بدنبال خواهد داشت و برای مدت نسبتا طولانی ادامه خواهد یافت.
    «آندره گالستیان» پژوهشگر و مدرس دانشگاه عضو جامعه ارامنه ایران در مقاله‌ای درباره شیوع ویروس کرونا در جهان عنوان کرد: شیوع کرونا به یک همه‌گیری در سطح جهان، تبدیل شده و در اکثریت کشورهای جهان مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که سازمان بهداشت جهانی آن را به صورت رسمی همه‌گیری جهانی (پاندمی) اعلام کرده است.
    وی عنوان کرد: به نظر می‌آید که این بیماری با چنین گستردگی جهانی، اثرات بسیار شدیدی بر اقتصاد کشورهای مختلف جهان داشته باشد. برخی از اثرات این بیماری بر اقتصاد کشورهای گوناگون و اقتصاد جهانی، در حال حاضر مشهود است اما تصور می‌شود که تاثیرات بسیار بیشتر، جدی‌تر و عمیق‌تری در آینده نزدیک خواهد داشت. حتی مطابق برخی از پیش‌بینی‌ها، ممکن است اثرات این بیماری بر کل اقتصاد جهان، تا چندین سال مشهود باشد.
    این کارشناس با توجه به تاثیرات شیوع کرونا بر اقتصاد کشورها یکی پس از دیگری تصریح کرد: شیوع این بیماری تنها بر اقتصاد چین تاثیر گذاشت و تاثیر آن در سطح جهان، محسوس بود به گونه‌ای که اکثر بورس‌های مطرح جهان، واکنش نشان دادند و بسیاری از شاخص‌ها، دچار افت شدند. این روند ادامه پیدا کرد تا در دوشنبه سیاه یا ۹ مارس ۲۰۲۰ پس از دو هفته کاهش مستمر شاخص‌های بسیاری از بورس‌های معتبر جهانی، بیشتر بازارهای سهام در سطح جهان از جمله در ایالات متحده، اروپا و آسیا، با سقوط ارزش سهام مواجه شدند که بزرگ‌ترین سقوط شاخص‌های سهام پس از سقوط بازارها در سال ۲۰۰۸ در زمان رکود بزرگ مالی بود. این سقوط به قدری شدید بود که در این روز، مبادلات سهام در ایالات متحده به مدت ۱۵ دقیقه متوقف شد. از علل اصلی سقوط بازارهای سهام می‌توان به کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای گوناگون و خدمات مختلف به علت شیوع ویروس کرونای جدید و همچنین کاهش تقاضای نفت در سطح جهان اشاره نمود.
    گالستیان همچنین در ادامه عنوان کرد: ادامه کاهش تقاضای نفت به شکل بی‌سابقه‌ای ادامه یافت به گونه‌ای که در ماه آوریل سال جاری میلادی، باعث منفی شدن بهای نفت ایالات متحده آمریکا شد. علت این مورد، کاهش بی‌سابقه تقاضا و پر شدن مخازن ذخیره نفت بود.

     


    وضعیت اقتصاد جهانی در زمان پاندمی


    این کارشناس همچنین تصریح کرد: طبیعی است که جایگاه برجسته چین در اقتصاد جهانی با شیوع بیماری کووید۱۹ در این کشور، شوک شدیدی بر اقتصاد جهان وارد کرد اما برخی تاثیرات، بیشتر از چیزی بود که انتظار می‌رفت. در حال حاضر، برخی تحلیل‌ها بیانگر آن هستند که شیوع این بیماری، تنها در سه ماه اول، بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد جهان وارد کرده است. بسیاری از محصولاتی که مردم جهان به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند از قبیل قطعات کامپیوترها یا تلفن‌های همراه، در چین تولید می‌شوند.
    وی افزود: تعطیلی کارخانه‌های متعدد در چین، کره جنوبی، ژاپن، هند، کشورهای اروپایی و به‌ویژه اروپای غربی، ایالات متحده آمریکا، کانادا و برخی کشورهای دیگر که به منظور جلوگیری از گسترش بیماری صورت گرفت، تجارت بین‌المللی و اقتصاد جهانی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است و تداوم این روند، مشکلات را بیشتر خواهد نمود. کمبود کالاهای گوناگون در سطح جهان در کنار سایر عوامل، می‌تواند رشد اقتصاد جهانی را بیش از پیش با کندی مواجه سازد. باید توجه داشت که تولیدات برخی صنایع، مواد اولیه برخی صنایع دیگر هستند و تعطیلی کارخانه‌ها در برخی کشورها، می‌تواند زنجیره تامین مواد اولیه برخی کارخانه‌ها در کشورهای دیگر را با کمبودهایی مواجه سازد.
    گالستیان در ادامه این مطلب خود عنوان کرد: بدیهی است که کم شدن صادرات کشورهای گوناگون، درآمدهای کشورها را کاهش خواهد داد به گونه‌ای که ممکن است درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه مصوب سال جاری آن‌ها محقق نشود و باعث کسری بودجه پیش‌بینی نشده گردد و در برخی از کشورها نیز ممکن است این کسری بودجه، بسیار شدید باشد. این در حالی است که هزینه‌های کشورها بابت خدمات درمانی و بیمه‌های بیکاری، به شدت افزایش خواهد یافت. به این موارد باید هزینه‌های ناشی از ضرر و زیان شرکت‌ها و کمک‌های دولتی برای جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها را اضافه نمود. این نکته هم باید مدنظر قرار گیرد که با کم شدن سود بسیاری از شرکت‌ها، ضرردهی برخی از شرکت‌ها و ورشکستگی برخی دیگر و همچنین بیکار شدن بخشی از نیروی کار، طبیعتا درآمدهای مالیاتی دولت‌ها نیز کم خواهند شد.


    در ادامه مطلب این پژوهشگر آمده است: البته درآمد برخی شرکت‌ها همانند شرکت‌های خدمات کفن و دفن، افزایش پیدا خواهد کرد ولی به لحاظ مالیاتی، درصد قابل توجهی در کل اقتصاد یک کشور نخواهد بود. به احتمال قوی، بودجه مصوب بسیاری از کشورهای جهان در سال جاری میلادی با مشکلات فراوان و حتی گاهی بحران، مواجه خواهد شد و نیازمند توجه جدی دولت‌ها خواهد بود.
    توجه به این نکته نیز ضروری است که رشد بیماری در جهان، نیاز به تجهیزات پزشکی و مواد و لوازم مورد نیاز را به شدت افزایش داده است. در زمینه ماسک و دستکش و مواد مورد نیاز برای ضدعفونی و گندزدایی، کمبودهایی در کشورهای متعدد، گزارش شده است که علاوه بر فشار بر شبکه‌های بهداشت و نظام درمانی کشورها، هزینه‌های گوناگونی نیز در پی دارد. علاوه بر این، بیمار شدن یا قرنطینه شهروندان و فوت شدن برخی، به لحاظ نیروی انسانی نیز کشورها را تحت فشار قرار می‌دهد، به ویژه آنکه برخی از بیماران یا افراد فوت‌شده از کادر درمانی یا کارکنان و مسئولان نظام بهداشت و درمان یا کارکنان و مسئولان سایر بخش‌های کشورهای گوناگون هستند.


    این کارشناس با اشاره به تاثیرات شیوع کرونا بر صنعت گردشگری جهان می‌افزاید: صنعت گردشگری از دیگر بخش‌های اقتصادی است که با شیوع بیماری کووید۱۹ دچار ضررهای بسیار زیادی در کشورهای مختلف جهان شده است و این روند، حداقل تا انتهای سال جاری میلادی، ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که تاثیرات آن در سال آینده نیز کاملا محسوس باشد. باید توجه داشت که درآمد حاصل از گردشگری، رقم قابل توجهی در بودجه برخی کشورها است. شهروندان چین، تعداد قابل توجهی از گردشگران در سطح جهان را تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن، قرنطینه و بسته شدن مرزها در کشورهای گوناگون از جمله فرانسه، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، چین، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، آلمان، تایلند و بریتانیا که از مقاصد اصلی گردشگری در جهان هستند، بر بودجه این کشورها، فشار مضاعفی وارد خواهد کرد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ده کشور ذکر شده، ورود بیش از پانصد و هفتاد میلیون گردشگر را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده‌اند و این در حالی است که تعداد کل ورودی گردشگران بین‌المللی به کشورهای گوناگون جهان در این سال، کمی بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون مورد بوده است.


    با کم شدن گردشگران، قرنطینه شدن برخی شهرها در سطح جهان، بسته شدن مرزها در برخی کشورها، کم شدن مسافران، جابجایی کمتر افراد، لغو بسیاری از پروازها، کاهش تولیدات صنعتی و همچنین کمتر شدن صادرات و واردات کالاهای گوناگون، بدیهی است که صنعت حمل و نقل، اعم از حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، دچار خسارت‌های فراوانی خواهد شد. این خسارت، هم در بخش جابجایی مسافر و هم در بخش جابجایی کالا، قابل ملاحظه خواهد بود و به نظر می‌آید که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، این مسئله، نمود بسیار بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.
    برخی کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای ارائه میلیاردها یورو کمک دولتی به ایرلاین‌ها در قالب طرح‌های نجات مالی یا وام‌های گوناگون هستند تا مانع از ورشکستگی آن‌ها شوند و برخی نیز اعطای این کمک‌ها را آغاز نموده‌اند. بدیهی است ادامه وضع کنونی، نه تنها ایرلاین‌های کوچک و متوسط را با خطر جدی ورشکستگی مواجه می‌سازد، بلکه حتی بزرگ‌ترین ایرلاین‌ها را هم با مشکلات عدیده مالی مواجه می‌سازد و آن‌ها را نیز در معرض خطر ورشکستگی قرار می‌دهد. این مشکل به قدری جدی است که برخی ایرلاین‌ها در حال بازنشسته کردن بزرگ‌ترین و پهن‌پیکرترین هواپیماهای مسافربری جهان از جمله ایرباس اِی‌۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷ هستند.
    طبیعتا طرح‌های نجات مالی و پرداخت وام‌های کلان در کشورهای مختلف، با توجه به کم شدن منابع درآمدی دولت‌ها، فشار مالی مضاعفی را بر آن‌ها تحمیل خواهد نمود و بر مشکلات موجود، خواهد افزود.
    گالستیان در ادامه نوشت: توجه ویژه به این نکته نیز ضروری است که تحلیل‌های گوناگون و به‌ویژه تخمین‌های ارائه شده توسط سازمان ملل متحد حاکی از آن است که حدود ۱۹۵ میلیون شغل در سطح جهان تنها تا انتهای سه ماهه دوم سال جاری میلادی از دست رفته‌اند، از دست رفتن شغل در این حد وسیع، ممکن است باعث مشکلات بسیاری در سطح جهان شود. پیش‌بینی‌های منابع معتبر حاکی از آن است که حداقل تا انتهای سال جاری میلادی، روند افزایش تعداد بیکاران در سطح جهان، ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است آمار مربوطه، رشد شتابداری نیز داشته باشد.
    با توجه به موارد بیان شده، طبیعی است که میزان رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در زمان پاندمی کووید۱۹ کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد و در تعداد قابل توجهی از کشورها، رشد اقتصادی، منفی خواهد شد. تورم شدید بر کشورها، تاثیرات گسترده و بسیار بدی خواهد گذاشت و اقتصاد جهانی، رکودی بسیار عمیق، در سطحی بسیار وسیع و به صورت کاملا بی‌سابقه را تجربه خواهد نمود، رکودی که به احتمال قوی، بزرگ‌ترین رکود اقتصادی طول تاریخ بشر از ابتدا تا کنون خواهد بود.

     


    اقتصاد جهان پس از کرونا و تاثیرات اجتماعی


    این کارشناس در مورد وضعیت اقتصاد جهان پس از شیوع کرونا نوشت: شیوع این بیماری در سطح جهان، به احتمال قوی، برنامه‌های عمرانی و توسعه را برای سال‌ها در برخی کشورها و به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، به صورت جدی، به تاخیر خواهد انداخت. با توجه به آنکه احتمال ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در سطح جهان وجود دارد و همچنین، احتمال ضررهای فراوان بسیاری از صنایع نیز کاملا متصور است، طبیعی است که آثار ناشی از این موارد، بلندمدت خواهد بود و اقتصاد کشورهای گوناگون در طی سال‌های آینده در تنگنا قرار خواهند داشت و طبیعتا، اقتصاد جهانی، صدمات فراوانی را تجربه خواهد کرد.
    گالستیان نوشت: بر اثر بالا رفتن محسوس آمار بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان، بحران بیکاری حتی بعد از پاندمی نیز بر دولت‌ها فشار وارد خواهد کرد و علاوه بر آن، احتمال مهاجرت برای یافتن شغل نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه، بسیاری از کشورها با مشکلات فراوان و بسیار جدی، روبرو خواهند شد. طبیعی است که ایجاد بسترهای وسیع برای اشتغال پس از پایان پاندمی، کاری زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود و به آسانی امکان‌پذیر نخواهد شد. از طرف دیگر، بر اثر فوت بخشی از نیروی کار متخصص در کشورهای گوناگون، احتمالا تا سال‌ها، کمبود نیروی کار ماهر و دارای تخصص در برخی بخش‌ها محسوس خواهد بود. به عبارت دیگر، کشورهای گوناگون در سطح جهان از یک سو با تعداد فراوان بیکاران در بخش‌های متعدد و از سوی دیگر با کمبود نیروی کار متخصص در برخی بخش‌ها مواجه خواهند شد. موارد بیان شده، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی برای کشورها به وجود خواهد آورد.


    صدمات روحی افراد به علت از دست دادن بستگان و دوستان نیز از مواردی است که ممکن است حتی بعد از پاندمی نیز نیازمند رسیدگی‌های سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورها باشد که از یک سو، هزینه‌هایی برای دولت‌ها خواهد داشت و از سوی دیگر، بهره‌وری نیروی کار را نیز ممکن است کاهش دهد.
    بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی متضرر از پاندمی کووید۱۹ که دریافت‌کننده کمک‌های مالی یا وام‌های گوناگون هستند، بعد از پاندمی (و حتی در برخی موارد، پیش از پایان کامل پاندمی) باید بازپرداخت آن بخش از کمک‌های مالی و وام‌های خود را که بلاعوض نبوده است را شروع کنند و طبیعتا تا مدت‌ها، تاثیرات شیوع این بیماری را تجربه خواهند نمود. این مورد به ویژه در مورد شرکت‌های بزرگ جهان همانند ایرلاین‌های گوناگون که برای فرار از ورشکستگی، نیازمند میلیاردها دلار کمک‌های دولتی در زمان پاندمی بوده‌اند، محسوس‌تر خواهد بود.
    با توجه به موارد بیان شده، حتی پس از پایان پاندمی کووید۱۹، تا مدت‌ها، برخی آثار اقتصادی ناشی از آن باقی خواهد ماند و خروج از رکود شدید اقتصادی ناشی از این بیماری، زمان‌بر خواهد بود. به عبارت دیگر، آثار اقتصادی شیوع این بیماری، حتی پس از پایان همه‌گیری جهانی آن، بلندمدت خواهد بود.


    به بیان دیگر، پس از پایان پاندمی، مدت‌ها طول خواهد کشید تا وضعیت اقتصادی جهان به وضعیت قبل از شیوع این بیماری برگردد.
    این پژوهشگر معتقد است: این بیماری حتی آداب اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار داده است به گونه‌ای که دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن یکدیگر فراموش شده است و افراد تنها در صورت لزوم، صرفا با رعایت فاصله اجتماعی با یکدیگر ملاقات می‌نمایند.


    قرنطینه‌های طولانی در برخی کشورهای جهان بر مردم تاثیر گذاشته است به گونه‌ای که منابع موثق و کارشناسان روانشناسی و روانپزشکی از افزایش افسردگی در جوامع، خبر می‌دهند. منابع گوناگون ذکر می‌کنند که احساس تنهایی، گوشه‌گیری و انزوا و همچنین از دست دادن مهارت‌های اجتماعی نیز از مواردی محسوب می‌شود که ممکن است از عوارض شیوع این بیماری در درازمدت باشد.


    افسردگی و سایر ناراحتی‌های روانشناختی نه تنها ممکن است بر بهره‌وری مناسب نیروی کار در کشورهای گوناگون تاثیر بگذارد، بلکه باعث افزایش هزینه‌های بیمه‌ها و سیستم‌های درمانی کشورها خواهد شد و به همین علت، فشار بیشتری بر اقتصاد کشورها تحمیل خواهد گردید.

     


    نقش فناوری‌های جدید


    جای بسی امیدواری است که استفاده از تکنولوژی‌های نوین، باعث رشد و گسترش بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، پست الکترونیکی، آموزش الکترونیکی و سایر خدمات الکترونیکی شده است که هم امکان انجام بسیاری از امور را به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه فیزیکی فراهم نموده و هم باعث شده است که امکان انجام کارهای متنوع به صورت دورکاری فراهم شود تا کارها متوقف نشوند و لطمات اقتصادی ناشی از این بیماری، تا حدی، کمتر شود.
    طبیعتا، دورکاری و همچنین‌عدم نیاز به مراجعه فیزیکی برای دریافت خدماتی که از طریق الکترونیکی نیز قابل دریافت است، باعث کاهش گسترش بیماری نیز شده است، مواردی که در اپیدمی‌ها و پاندمی‌هایی که بشر در قرون گذشته به خود دیده، سابقه نداشته است.


    گالستیان در پایان نوشت: بیماری کووید۱۹ باعث کم شدن درآمدهای مربوط به فروش و صادرات کالاهای صنعتی، کم شدن درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده، کم شدن درآمدهای حاصل از گردشگری، کم شدن درآمد شرکت‌های بزرگ و کوچک مسافربری، کم شدن درآمد شرکت‌های گوناگون حمل و نقل کالا، کم شدن درآمد کسب‌وکارهای خرد و به صورت کلی، باعث کم شدن درآمد بیشتر مشاغل تولید کالا و خدمات در سطح جهان خواهد شد و در ضمن، هزینه‌های گوناگونی برای پیشگیری و درمان بیماری به کشورهای مختلف، تحمیل خواهد نمود و علاوه بر آن، باعث افزایش آمار بیکاری در سطح جهان خواهد شد.


    با توجه به مواردی که اشاره شد، به نظر می‌آید که بیماری کووید۱۹ تاثیر منفی بسیار شدید و بی‌سابقه‌ای بر اقتصاد جهانی داشته باشد و انتظار می‌رود که این تاثیر، طی هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌های آینده، بسیار بیشتر شود و طبیعتا، باعث کاهش رشد اقتصادی کشورهای گوناگون جهان به صورت بسیار سریع گردد. برخی منابع موثق پیش‌بینی می‌کنند که تاثیر شیوع این بیماری از یک شوک اقتصادی، بسیار فراتر رفته و به یک بحران گسترده اقتصادی جهانی تبدیل خواهد شد، برخی منابع نیز از احتمال رکود اقتصادی بسیار عمیق در سطح جهان، خبر می‌دهند. در هر حال، بیشتر منابع معتبر پیش‌بینی می‌کنند که میزان رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ به شدت سقوط خواهد کرد و سیر نزولی شدیدی خواهد داشت

     

    منبع : حامیان ولایت

    نظرات بینندگان
    نظرات شما