دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 - Mon 06 May 2024
  • تصمیمی که استقلال را نجات داد+ عکس

  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟+ عکس و فیلم

  • سال کشته‌سازی؛ «ترانه»ای که به «نیکا» ختم شد+ عکس و فیلم

  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس

  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!

  • تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

  • اینستاگرام حجم زیادی آلودگیِ جرایم غیراخلاقیِ فضای مجازی را به خود اختصاص داده

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • طرح نور فاز اول قانون جامع حجاب و عفاف است + ویدئو

  • زائران ایرانی آماده حج تمتع شدند + تصاویر

  • روحانی در اتاقCPR سیاسی خود و اصلاح طلبان بدنبال چیست؟

  • اظهارات سردار رشید درباره عملیات وعده صادق

  • نوجوانان یک مسجد نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را سرود کردند +فیلم

  • پیش شرط های محاسبه عادلانه مالیات بر عایدی سرمایه

  • یک مکالمه بیسیمی با عراقی‌ها درباره صدام

  • مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس

  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 201364
    تاریخ انتشار: 24/مهر/1399 - 12:18

    نگاهی گذرا به سفر رئیس مجلس به محروم‌ترین استان کشور

    رئیس مجلس شورای اسلامی در سفری سه روزه به استان سیستان و بلوچستان از نزدیک با مردم این استان دیدار و مشکلات آنها را بررسی کرد.

    نگاهی گذرا به سفر رئیس مجلس به محروم‌ترین استان کشور

    سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان‌ها و اطلاع از مشکلات مناطق مختلف کشور از نزدیک در حالی اتفاق می‌افتد که نقصان این سفرها و کم خبری از مشکلات مردم، یکی از انتقادات جدی به برخی دولتمردان است‌.

    سفرهای استانی واقعیت‌های هر منطقه را به روشنی مشخص و نیازها و چالش‌های موجود را عیان می‌کند، به گفته رئیس مجلس باید برنامه هفتم توسعه را با توجه به نیازهای محلی نوشت و از آرزو نویسی غیر قابل اجرا پرهیز کرد.

    سیستان و بلوچستان استانی سرشار از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالفعل است، اما جای تعجب دارد که در ابتدایی‌ترین شاخص‌ها همچنان دچار محرومیت است، این مسائل دست به دست هم دادند تا رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین سفر استانی خود به این استان مرزی سفر کند.

    سیستان و بلوچستان سرزمین گنج‌های پنهان

    محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران استان و بزرگان طوایف و اقشار مختلف مردم شیعه و سنی قرار گرفت.

     محمد باقر قالیباف در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان در فرودگاه کنارک اظهار داشت: سیستان و بلوچستان سرزمین گنج‌های پنهان و دیار مردمان دلیر، غیور و مهربان است.

    وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های نادیده گرفته شده و مهم و همچنین منابع فراوانی وجود دارد که با توجه به امکانات کم و عقب ماندگی تاریخی باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کرد.

    یکی از اهداف سفر رئیس مجلس بررسی و نظارت دقیق و میدانی بر فعالیت‌ها و پروژه‌های صورت گرفته و نیمه تمام در استان سیستان و بلوچستان است

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اهداف این سفر بررسی و نظارت دقیق و میدانی بر فعالیت‌ها و پروژه‌های صورت گرفته و نیمه تمام در استان سیستان و بلوچستان است.

    وی گفت: پروژه شهر جدید فرودگاهی چابهار که چند وقتی است عملیات اجرایی آن متوقف شده، تا دو هفته دیگر در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری نهایی می‌شود.

    قالیباف افزود: همه مصمم هستیم تا شهر فرودگاهی چابهار راه اندازی شود که در این بندر کنار فرودگاه، راه آهن هم از اولویت‌های برنامه دولت و مجلس است.

    وی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان به ظاهر چهره محرومیت دارد، اما ظرفیت‌های و پتانسیل‌های بزرگی در آن وجود دارد که به عنوان یک‌گنج بزرگ و پنهان در حاشیه جنوب کشور واقع شده است.

    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ازجمله ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان شیلات، ترانزیت، کشاورزی، صنعت، و گردشگری است.

    وی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل از هر سفر نظارت میدانی موضوعات مختلف آن منطقه انجام می‌شود، گفت: در بررسی‌های پیش از سفر در مجلس نظرات کمیسیون‌های مربوطه، استاندار، مجمع نمایندگان استان، نیروهای جهادی استان و همچنین گزارش‌های دیوان محاسبات و سازمان بازرسی از پروژه‌های استان مورد توجه قرار می‌گیرد.

    شروع نظارت میدانی رئیس مجلس از محلات حاشیه نشین چابهار

    رئیس مجلس در ادامه سفر به مناطق حاشیه شهر چابهار رفت و از نزدیک با مردم میرآباد و مرادآباد گفتگو کرد.

    در این گفت‌وگو که دانش آموزان، کودکان، مردان و زنان منطقه حضور داشتند مشکلاتی نظیر فضای آموزشی، نبود آب شرب و مشکلات بافت فرسوده از سوی ساکنان این مناطق مطرح شد.

    سراوان مقصد بعدی رئیس مجلس

    قالیباف پس از بازدید میدانی از مناطق مختلف بندر چابهار به وسیله بالگرد عازم شهرستان سراوان شد، بازدید از سد «ماشکید» و مرز «کهک» و همچنین حضور در مدرسه نخبه پرور شهید مطهری سراوان از جمله برنامه‌های قالیباف در سفر به این شهرستان بود.

    حضور در مدرسه «شهید مطهری» سراوان و تاکید بر ایجاد فضاهای آموزشی مناسب برنامه بعدی رئیس مجلس بود.

    مدیر این مدرسه در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص معلمان حق التدریس این مدرسه و جذب آنها اظهار داشت: انتظار داریم نیروهایی که با ما کار می‌کنند و جهادگونه و بدون هیچ‌گونه دستمزدی تلاش می‌کنند. جذب شوند.

    وی افزود: دانش آموزان ما نیز که از نقاط دوری به این مدرسه آمده و مشغول به تحصیل هستند و شرایط خوابگاهی برایشان فراهم شده تا در اینجا بمانند.

    وی تصریح کرد: مسئله آموزش در اولویت دولتمردان قرار دارد و می‌طلبد به مشکلات این بخش توجه شود.

    رئیس مجلس از بیمارستان «ایرانمهر» شهرستان سراوان بازدید کرد

    محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت‌های میدانی از استان سیستان و بلوچستان از بیمارستان تازه تأسیس «ایرانمهر» شهرستان سراوان بازدید کرد. بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی تازه تأسیس «ایرانمهر» شهرستان سراوان دارای تجهیزات و امکانات بروز درمانی از جمله ۹ تخت آی سی یو، ۸ اتاق عمل و بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی درمانی است.

    بازدید رئیس مجلس از بازارچه مرزی «کوهک» شهرستان سراوان

    محمد باقر قالیباف در جریان بازدید از بازارچه مرزی «کوهک» علاوه بر گفت‌وگو با مردم و مسئولان، مشکلات عملیاتی صادرات و واردات مرزی در بازارچه مرزی «کوهک» را مورد بررسی قرار داد.

    کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر مقصد بعدی رئیس مجلس بود

    در این بازدید مدیران این کارخانه مشکلات بر سر راه تولید پایدار این واحد را عنوان کردند و خواستار راه اندازی بخش بافندگی برای این کارخانه شدند.

    گفتنی است، چند ماه قبل بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیا شرکت بافت بلوچ ایرانشهر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه اقدام به سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریالی جهت بازسازی و نوسازی و اجرای طرح توسعه در این واحد تولیدی کرده است.

    از همین رو محمد باقر قالیباف در اولین مقصد نظارت میدانی رئیس مجلس در ایرانشهر از نزدیک در جریان روند راه‌اندازی این کارخانه به عنوان یکی از دستاوردهای اصیل و بومی منطقه قرار گرفت.

    سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به منطقه سیستان

    روز دوم سفر رئیس مجلس از زابل آغاز شد، نظارت میدانی در ابتدای این سفر از محل اجرای پروژه آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان آغاز و اشکالات متعدد اجرایی و عملیاتی این پروژه در گفتگوی بی واسطه با کشاورزان بومی بررسی شد.

    جمعی از بومیان منطقه در این دیدار از برخی ایرادات این طرح گلایه کردند و خواستار رفع آنها شدند.

    ۲۵ سال خشکسالی عامل نابودی دامداری و کشاورزی در سیستان

    یکی از سالخوردگان منطقه سیستان در این بازدید اظهار داشت: با توجه به خشکسالی ۲۵ ساله در منطقه سیستان همه دامداری و کشاورزی این منطقه از بین رفته است.

    وی افزود: با اندک آبی که همه ساله رها سازی می‌شود نمی‌توان کشاورزی را سر پا نگه داشت.

    وی تصریح کرد: بنده ۷۰ سال عمر دارم و اگر آب نباشد چگونه می‌توانم کشاورزی کنم.

    وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان برای مردم منطقه کاری نکرده‌اند و این مناطق به حال خود رها شده و کسی به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کند.

    قالیباف در واکنش به سخنان پیرمرد معترض زابلی درباره این پروژه گفت: حق با شماست پدر جان، اشکالاتی که می‌گوئید به اجرای طرح آبرسانی وارد است. برای پیگیری همین گلایه‌ها اینجا هستیم.

    اشکالات طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان با مشارکت مردم برطرف شود

    اشکالات طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان با مشارکت مردم بر طرف شود

     محمد باقر قالیباف در حاشیه بازدید از طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این طرح از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچکس نمی‌تواند منکر این کار بزرگ شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر هم اشکالاتی در این طرح بزرگ وجود دارد باید برطرف و با کمک خود مردم آسیب شناسی و مشکلات آن مرتفع شود.

    وی با اشاره به اینکه نظام بهره برداری و نگهداری از طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان دارای اشکالاتی است، تصریح کرد: مردم بهره‌برداران و صاحبان اصلی این طرح هستند از همین رو باید کشاورزان توجیه شوند و اگر نظرشان درست است اعمال شود.

    قالیباف با تاکید بر اینکه مردم باید در کنار مسئولان و دست‌اندرکاران در نگهداری این طرح مشارکت کنند، گفت: قطعاً در کنار این طرح موضوع حق آبه هیرمند از کشور افغانستان را با همکاری دولت پیگیری خواهیم کرد.

    گلایه جانباز سیستانی در خصوص مشکلات مرزنشینان

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بازدید میدانی از منطقه سیستان برای گفت‌وگو با جانبازی که در کنار جاده منتظر وی ایستاده بود، خودروی خود را متوقف کرد تا گلایه‌هایش را مطرح کند.

    این جانباز با ابراز گلایه از احداث دیوار مرزی اظهار داشت: بنده جانباز هستم و هشت سال برای حفظ این آب و خاک جنگیده‌ام تا یک وجب خاک از ایران جدا نشود، اما اکنون با بستن دیوار مرزی زمین‌های کشاورزی ما در آن طرف دیوار واقع شده و هکتارها زمین کشاورزی ما از دست رفته است.

    وی با اشاره به اینکه، کشاورز اگر زمین کشاورزی نداشته باشد از چه طریقی امرار معاش کند، تصریح کرد: متأسفانه مسئولان هم پاسخگو نیستند و این مشکلات دست به دست هم داده‌اند تا مرز خالی از سکنه شود.

    این جانباز زابلی گفت: از مسئولان انتظار داریم تا مشکلات مردم منطقه را رفع کنند.

    حضور قالیباف در پایانه مرزی میلک / ‏ قدردانی فرمانده مرزبانی ناجا از نظارت میدانی رئیس مجلس

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نظارت‌های میدانی از استان سیستان و بلوچستان از پایانه مرزی «میلک» بازدید کرد.

    سردار احمدعلی گودرزی در جریان بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از نقطه صفر مرزی در منطقه شرق کشور اظهار داشت: بدون شک بازدید رئیس مجلس از مرزهای جنوب شرقی کشور در ارتقا امنیت کشور اثرگذار است زیرا آقای قالیباف سابقه فرماندهی نیروی انتظامی را در کارنامه خود دارد و خداقوت و خسته نباشید ایشان در نقطه صفر مرزی میلک موجب افزایش روحیه مرزبان‌ها شد.

    وی با بیان اینکه مجلس می‌تواند برای انسداد مرزها، هوشمندسازی مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران که حدود ۸۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک با ۱۵ کشور دنیا دارد، ساخت خانه‌های سازمانی برای مرزدارانی که دور از خانواده‌های خود به سر می‌برند و… اعتباراتی در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی کند، افزود: جاده‌های مرزی کشور به منظور تسهیل رفت و آمد مرزبانان باید اصلاح شود که قوه مقننه می‌تواند با در نظر گرفتن اعتبارات لازم در بودجه به تحقق این مهم کمک کند.

    ز آنجا که مدت زمانی بسیاری از تصویب برخی قوانین گذشته، ضرورت دارد، مجلس این قوانین را در راستای افزایش بازدارندگی اصلاح کرده و با شرایط روز متناسب کنند

    سردار گودرزی با اشاره به ضرورت بروزرسانی قوانین، اضافه کرد: از آنجا که مدت زمانی بسیاری از تصویب برخی قوانین گذشته، ضرورت دارد، مجلس این قوانین را در راستای افزایش بازدارندگی اصلاح کرده و با شرایط روز متناسب کنند.

    فرمانده مرزبانی ناجا در توضیح انتظارات مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از مجلس، توضیح داد: اصلاح قوانین مرتبط و پشتیبانی بی‌دریغ از مرز از جمله انتظارات مرزبان از نمایندگان مجلس است.

    گودرزی با بیان اینکه در مرز سیستان و بلوچستان ما ۷ پایانه مرزی فعال داریم، ادامه داد: ساخت ابنیه و ساختمان مناسب برای مرزبان‌هایی که در ایستگاه‌ها حضور دارند و بازسازی پاسگاه‌های مرزی و برجک‌ها به اعتبار نیاز دارد، در صورتی که این اعتبارات تأمین شود، انسداد مرزها و هوشمندسازی و… محقق می‌شود.

    در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی از ایستگاه پمپاژ آب چاه نیمه چهارم شهرستان زابل بازدید و مشکلات مربوط به رسیدن آب به حلقه نهایی زنجیره یعنی کشاورزان را بررسی کرد.

    پیگیری ابهامات کانال کشی و تقسیم آب زمین‌های کشاورزی با دبی مناسب در ایستگاه پمپاژ آب چاه نیمه چهارم شهرستان زابل از دیگر برنامه‌های رئیس مجلس در این بازدید بود.

    حضور رئیس مجلس در میان کپرنشینان روستای «دشت‌رباط» شهرستان خاش

    محمد باقر قالیباف در ادامه سفرش به سیستان و بلوچستان پس از منطقه سیستان به شهرستان خاش رفت و در این منطقه با مسئولان و مردم ر و ست ا ی «دشت رباط» از توابع بخش مرکزی خاش دیدار کرد.

    رئیس‌مجلس شورای اسلامی در این دیدار به بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش شاخص محرومیت در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بنا بر دستور رهبر معظم انقلاب، سیستان و بلوچستان یکی از اولین استان‌های مورد توجه مسئولان کشور است.

    وی با اشاره به اینکه به زودی برنامه‌های کامل و جامعی برای بهبود وضعیت مردم اجرایی خواهیم کرد، افزود: طبق برنامه هفتم توسعه سیاست‌های جدیدی برای ایجاد اشتغال در کشور اعمال می‌شود.

    عدم دسترسی به آب شرب و جاده‌های ایمن و همچنین راه اندازی بازارچه مرزی «روتک» و بهبود وضعیت بیمارستان ۱۳۶ تخته خوابه شهرستان خاش از جمله مواردی است که حتماً مورد پیگیری قرار می‌گیرد

    قالیباف گفت: عدم دسترسی به آب شرب و جاده‌های ایمن و همچنین راه اندازی بازارچه مرزی «روتک» و بهبود وضعیت بیمارستان ۱۳۶ تخته خوابه شهرستان خاش از جمله مواردی بود که مردم و مسئولان در این سفر به آن اشاره کردند که حتماً مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

    رئیس مجلس در خاش

    رئیس مجلس در ادامه سفرش به خاش با حضور در روستای دشت رباط شهرستان خاش پای درد دل کپرنشینان این روستا نشست


    گلایه‌های پیرمرد حاشیه‌نشین اهل خاش از کمبود امکانات اولیه زندگی در گفتگو با رئیس مجلس

    این شهروند خاشی با ابراز گلایه از نبود امکانات در این بخش اظهار داشت: نبود آب آشامیدنی یکی از مشکلات عمده مردم این بخش است و آب‌های موجود در منطقه قابل آشامیدن نیست.

    وی افزود: نبود مسکن مناسب، آنتن دهی نامطلوب و نبود فضاهای آموزشی مناسب از جمله مشکلات مناطق حاشیه خاش است.

    وی تصریح کرد: دانش آموزان ما پس از دوره ابتدایی از تحصیل باز می‌مانند زیرا مدارس متوسطه در منطقه وجود ندارد.

    وی ادامه داد: تعدادی از ساکنان این روستا شناسنامه ندارند که می‌طلبد دولت مشکلات سجلی آنها را حل کند.

    این شهروند خاشی گفت: مشکلات متعدد این منطقه نیازمند راهکارهای جدی است که مسئولان باید به رفع آن اهتمام ورزند.

    نبود فضای آموزشی مناسب یکی از مهمترین مشکلات است

    رئیس مجلس شورای اسلامی با معلم روستای دشت رباط خاش و تعدادی از بانوان سوزن‌دوز کپرنشین در این منطقه هم دیدار و گفتگو کرد.

    معلم روستای دشت رباط گفت: نبود فضای آموزشی مناسب یکی از مشکلات موجود است به طوری که دانش آموزان ۶ پایه در یک کلاس درس می‌خوانند.

    وی افزود: با وجود ویروس کرونا امکان برگزاری کلاس در یک محیط نیست.

    وی با اشاره به اینکه، می‌طلبد فضاهای آموزشی جدیدی ایجاد شود، ادامه داد: اکنون ۵۰ دانش‌آموز در یک کلاس درس می‌خوانند.

    یکی دیگر از اهالی منطقه که به کار سوزن دوزی مشغول است هم در گفت‌وگو با قالیباف گفت: مردم این منطقه کپر نشین هستند و از نعمت آب و برق بی بهره هستند.

    وی افزود: نبود شغل و بیکاری هم از جمله مشکلات مردم منطقه است که از مسئولان درخواست داریم در این زمینه به ما کمک کنند.

    محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر به استان سیستان و بلوچستان به شهرستان زاهدان سفر کرد.

    قدردانی رئیس مجلس از میهمان نوازی مردمان سیستان و بلوچستان

    رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی از استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طبق توصیه‌های امیرالمومنین به مالک اشتر، حق نداریم استان‌های محروم را به دلیل دور بودن و به چشم نیامدن فراموش کنیم.

    قالیباف با اشاره به اینکه، از مهمان‌نوازی گرم مردم در سراسر استان تشکر می‌کنم، افزود: ظرفیت‌های نهاد مجلس را برای کمک به نمایندگان در راستای حل مشکلات پای کار آورده‌ایم تا نمایندگان فقط از توان شخصی خود استفاده نکنند.

    وی ادامه داد: نظارت را بر قانون گذاری دارای اولویت می‌دانیم البته مشکل اصلی ما ضعف‌های نظارتی است.

    وی بیان کرد: در قانون‌گذاری بیشتر با تورم قوانین و غیر اجرایی بودن قوانین یا معطل گذاشتن قوانین روبرو هستیم که با نظارت به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. امام علی به مالک اشتر می‌فرمایند که برای دورترین مسلمانان، همانند نزدیک‌ترین آنان، سهمی مساوی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن می باشی.

    رئیس مجلس گفت: حق نداریم استان‌های محروم را به دلیل دور بودن و به چشم نیامدن فراموش کنیم. سیستان و بلوچستان، سرزمین گنج‌های پنهان است ولی مردم به ضروریات زندگی مثل آب و بهداشت و آموزش عمومی دسترسی ندارند.

    قالیباف افزود: شاخص‌های پیشرفت در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌های کشور اصلاً قابل قبول نیست.

    وی تصریح کرد: ساختار غلط بودجه و کسری بودجه ما را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است و اصلاح ریشه‌ای مشکلات اقتصادی در اصلاح بودجه است.

    در این گزارش به گوشه‌ای از دیدارها، جلسات و نشست‌های رئیس مجلس شورای اسلامی به استان سیستان و بلوچستان اشاره شد که اگر هیچ دستاوردی هم نداشته باشد همین که مردم احساس کنند مسئولان از مشکلات آنها آگاه هستند و برای حل آنها تلاش می‌کنند موجب دلگرمی آنها خواهد شد.

    منبع : مهر

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما