پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - Thu 02 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 113339
    تاریخ انتشار: 14/آذر/1397 - 12:10
    حکیمی‌پور:

    لیست اصلاح‌طلبان شورای شهرتهران مهندسی شده بود

    دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر پنجم تهران مهندسی شده بود و بخشی از جریان اصلاحات این کار را مدیریت می‌کرد.

    لیست اصلاح‌طلبان شورای شهرتهران مهندسی شده بود

    احمد حکیمی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دبیرکل حزب اراده ملت و از نمایندگان مجلس چهارم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای شهر اول و چهارم تهران بود. حکیمی‌پور از برخی پشت‌پرده‌های لیست شورای شهر پنجم اصلاح‌طلبان صحبت کرده و تحلیل‌های نیز از شکاف در جریان اصلاحات را مطرح می‌کند. مشروح گفتگوی خبرگزاری آنا با احمد حکیمی‌پور را مطالعه کنید.

     شما در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ از کدام کاندیدا حمایت کردید؟

    حکیمی‌پور:  از  مرحوم هاشمی رفسنجانی

     چرا از آقای معین، کروبی یا مهرعلیزاده حمایت نکردید؟ آنها هم اصلاح‌طلب بودند!

    حکیمی‌پور: تحلیلی که ما آن زمان داشتیم و حزب اراده ملت از جامعه و شرایط موجود داشت، احساس کردیم مرحوم هاشمی می‌تواند مفید واقع شود و در حل مسائل کشور بهتر عمل کند. آن زمان هم اطلاعیه‌ دادیم و دلایل حمایت از هاشمی را تشریح کردیم. تحلیل این بود که وضعیت کشور طوری است که اگر هاشمی بیاید، به‌ نفع کشور است و می‌تواند مسائل را حل و فصل و انسجام ملی را حفظ کند. نظر ما این بود که اگر مصطفی معین انتخاب شود، دوباره تضاد و کشمکش‌ها ادامه دارد و در فرآیند استهلاک و فرسایش در فضای سیاسی کشور بیشتر می‌شود.

    شما منتقد هاشمی در دهه ۷۰ بودید و موافق وی در سال ۸۴، هاشمی تغییر کرده بود یا شما؟

    حکیمی‌پور: هم من و هم هاشمی تغییر کرده بودیم. سیاست یک فضایی با امر واقع‌بینانه است. سیاست عالم مطلق نیست. سیاست یک فضای کاملاً نسبی بوده و تحلیلمان این بود که نسبتاً نه مطلق اگر هاشمی بیاید گزینه کاملاً مناسبی نسبت به بقیه و به‌نفع کشور و به‌ سود منافع ملی در آن مقطع است. بنابراین چون جریان استعفای مجلس ششم نیز پیش آمده بود و آن کشمکش‌، تحصن‌ها و مسائل دیگر رخ داده بود، احساس می‌کردیم که اگر این درگیری‌ها طول بکشد و ادامه پیدا بکند، به‌ ضرر منافع ملی است و کشور آسیب می‌بیند؛ به همین خاطر از هاشمی در انتخابات سال ۱۳۸۴ حمایت کردیم.

     تصور می‌کردید احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ رأی بیاورند؟ تحلیل شما از چرایی رأی آوردن احمدی‌نژاد چیست؟

    حکیمی‌پور: نه! اصلا این پیش‌بینی را نمی‌کردیم. تصور این بود که مرحوم هاشمی یا مرحله اول رأی می‌آورد یا به دوره دوم با رقیبانی مانند کروبی یا قالیباف می‌رود. یادم است رفته بودم سمت قیدار و خدابنده برای مرحوم هاشمی تبلیغ کنیم و تقریباً چهار روز مانده بود به روز رأی‌گیری و در مکان‌هایی بنرهای قالیباف را پایین آورده و احمدی‌نژاد را بالا بردند و احساس کردم کلاً ورق برگشته است. قالیباف موقعیت خوبی در انتخابات ریاست‌جمهوری  داشت، ولی ناگهان یک بخش بزرگی از حامیان قالیباف پشت او را خالی کردند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، قالیباف می‌توانست به مرحله دوم بیاید.

    اختلافاتی در سال ۸۸ درباره حضور خاتمی و موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود؟ شما نظرتان بود چه کسی وارد گود انتخابات شود؟

    حکیمی‌پور: حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خیلی دنبال این بودند که خاتمی وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کاندیدای اصلی‌ خود را خاتمی می‌دانست، ولی به‌ هر صورت و ه ردلیلی خود خاتمی ترجیح داد از موسوی حمایت شود و این احزاب نیز حمایت کردند. به خاطره دارم ستادی برای موسوی تشکیل دادیم و اصلاح‌طلبان ناچار شدند که ستاد جداگانه برای موسوی در قیطریه تشکیل دهند. ستاد اصلی‌ موسوی توسط نیروهای چپ قدیم و برخی نیروهای شورای هماهنگی اصلاح‌طلب‌ها، مثل مجمع راه خط امام، حزب مردم‌سالاری تشکیل شده بود. حتی فکر کنم حزب اسلامی کار و خانه کارگر هم بودند. ما هم در حزب اراده ملت ستاد مستقل تشکیل داده بودیم.

     مرحوم عسگراولادی سخنانی دارند درباره اینکه برای صحبت با موسوی به خانه‌اش رفتیم و متقاعد شد که در مسیر خلاف انقلاب قرار نگیرد و بیانیه‌ای برای ختم قائله اعلام کند. خود مرحوم عسگراولادی می‌گویند، عده‌ای از اتاق‌ها بیرون آمدند و نگذاشتند این کار صورت بگیرد و دوباره بیانیه‌های تندی توسط موسوی علیه کشور منتشر شد! شما هم در رابطه با این موضوع برخوردی اینگونه داشتید؟

    حکیمی‌پور: نه! من خیلی نزدیک نبودم و در ستاد مرکزی موسوی هم رفت و آمد نداشتم. ما کار خودمان را می‌کردیم و با توجه به تصمیمی که ما گرفتیم خودمان آمدیم ستاد زدیم و کارهای تبلیغی انجام می‌دادیم. موضوع مهندس موسوی این‌گونه بود که یک مدتی وی از تنور سیاست دور بود، نه‌ اینکه از سیاست کلاً دور باشد در واقع در تلاطمات سیاسی نبود و مقدار زیادی از سیاست فاصله گرفته بود و به‌نظر من در این تب‌وتاب‌ها، بحران و چالش سنگین سیاسی نبود و آمادگی لازم را نداشت. در نتیجه به‌ قول شما برخی گروه‌ها، افراد در قالب مشاور و غیره می‌توانستند بر روی تصیمات وی اثرگذاری داشته باشند.

     موسوی از سیاست دور بود و تلاطم را درک نکرده بود، کروبی که در بطن سیاست ایران قرار داشت؟ کروبی از موسوی بدتر علیه نظام بیانیه صادر می‌کند، وی هم هدایت می‌شد؟

    حکیمی‌پور: کروبی خودش تشکیلاتی داشت. موسوی چنین چیزی نداشت. کروبی فرق می‌کرد و حزب و تشکیلاتی در آن زمان داشت. کروبی انسان‌های با ادبیات خاص خودشان است و از  قدیم به صریح‌اللهجه و رک بودن معروف است. از سوی دیگر کروبی از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ هم دلخوری‌هایی داشت و نامه‌نگاری‌های خاص خودش را هم انجام داده بود و زیر بار نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ نمی‌رفت! اگر موسوی لاری وزیر وقت کشور و رئیس دولت اصلاحات انتخابات را تأیید نمی‌کردند، وی کماکان مسئله داشت.

     محمدرضا خاتمی ادعای درباره تقلب هشت میلیونی در انتخابات سال ۸۸ را مطرح کرده است، این صحبت‌ها را چه مقدار درست می‌دانید؟ چقدر این حرف مستند است؟

    حکیمی‌پور: صحبتی است که آن زمان هم شایعه بود ولی خاتمی اگر سندی دارد، مستند بگویید از کجاست؟ من از جزئیات خیلی مطلع نیستم که چه اتفاقاتی افتاد و چه‌جوری شده است.

    چرا در سال ۹۲ از بین عارف اصلاح‌طلبان و روحانی با سبقه اصولگرایی، از روحانی حمایت کردید؟

    حکیمی‌پور: همان تعاریف سال ۸۴ درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ صدق می‌کند.

    شما موافق حضور روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ بودید؟

    حکیمی‌پور: ما برای روحانی در بهمن سال ۹۱ کنگره برگزار کردیم و وی سخنران این مراسم بود. روحانی یک گزینه واقع‌بینانه‌تری  نسبت به عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ بود. بحث واقعیت‌هاست، ارزش‌گذاری نیست که چقدر اصلاح‌طلب است.

    مصاحبه‌ای خانم کولایی دارند مبنی بر اینکه در بستن لیست پنجم شورای تهران پول دریافت شده است. پولی از کاندیدها برای حضور در لیست دریافت شد؟

    حکیمی‌پور: من در جریان فرآینده بستن لیست شورای پنجم اصلاحات نبودم، به دلیل اینکه خودم کاندید بودم و نمی‌توانستم در این فرآیند باشم. حالا بگذریم که من شنیدم برخی از کاندیدها در جریان فرآیند هم بودند. قرار بر این بود که آن‌هایی که کاندیدا هستند در فرآیندهای سیاست‌گذاری نباشند. این موضوع هم برمی‌گردد به تفکری که دوره دوم شورای شهر تهران شکل گرفت. آن زمان هم جبهه مشارکت سردمدار این قضیه بود. می‌گفت اعضای شورای اول تهران در لیست شورای دوم نباشند.

     یعنی شما را در لیست شورای پنجم شهر تهران قرار ندادند یا خودتان قبول نکردید؟

    حکیمی‌پور: در رأی‌گیری نهایی انتخاب نشدیم. منتهی حرف من این است که همه این‌ها قبلاً مهندسی‌ شده بود. بخشی از جریان اصلاحات این کار را مدیریت می‌کرد. این موارد را ما بعداً فهمیدیم که آن از بالا مشغول جمع کردن امضا بودند که اعضای شورای چهارم در لیست شورای پنجم اصلاحات نباشند. حزب اتحاد ملت پشت این جریان بود. یادم است خانم آذر منصوری در جلسه بسیار پنهان امضا می‌گرفت برای اینکه ما در لیست پنجم نباشیم. ریشه‌ این موضوع هم برمی‌گردد به نامه‌ای که ۹ نفر از اصلاح‌طلبان به اصطلاح پیش‌رو در نزدیکی انتخابات شورای پنجم نوشتند. تاج‌زاده، میردامادی، جلایی‌پور و ... بودند.

    چون من رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای چهارم تهران بودم، اعضای اصلاح‌طلب شورای چهارم نیز خیلی ناراحت شدند. گفتند جریان چیست؟ ما چه‌کار کرده‌ایم؟ آن‌هم علنی اینگونه نامه بدهند، قبل از اینکه به خود ما بگویند. یادم می‌آید در جلسه شورای عالی هم به‌شدت عارف و موسوی لاری ناراحت شدند و گفتند اصلاً این نامه را که گفتید به ما نوشتید کجاست؟ هنوز دست ما نرسیده؛ اما در روزنامه پخش شده است!

    پس شما مهندسی لیست شورای شهر پنجم اصلاح‌طلبان تهران را قبول دارید؟

    حکیمی‌پور: بله، این‌ها بودند. البته عملاً هم این اتفاق نیفتاد و دوتا از اعضای شورای چهارم در لیست پنجم قرار گرفتند. ولی این‌ها عملاً این کار را کردند و یک پیوندی برقرار شد و قبل از اینکه به لیست نهایی برسد، نفرات خودشان را در قالب یک فرآیند مهندسی شده داخل لیست بردند. مثلاً افرادی مانند خانم مینو خالقی هم در لیست شورای شهر تهران بود و هم در لیست مجلس شورای اسلامی از اصفهان! این چه‌جور جریانی است؟ هم طرف می‌تواند نماینده یک شهر دیگری باشد، هم‌زمان بیاید در شهر دیگر هم بخواهد عضو شورای شهر شود.

    دریافت پول از کاندیدهای اصلاح‌طلب شورای پنجم تهران درست بود؟

    حکیمی‌پور: من اصلاً چنین چیزهایی را اطلاع ندارم، ولی لیست شورای شهر پنجم اصلاح‌طلبان مهندسی‌ شده بود.

    نامه‌ای درباره املاک شهرداری در شورای چهارم را شما به سلطانی دادید که منتشر کند؟

    حکیمی‌پور: بله، من در روزنامه‌ها هم گفتم، ولی من نامه را نداده بودم که سلطانی ببرد منتشر کند و اصلاً واقعاً نیت من انتشار این موضوع نبود.

     اسنادی را به جهانگیری به‌عنوان رئیس کمیته مبارزه با مفساد اقتصادی ارائه دادم و گفتم این‌ها را من داده‌ام، دیگر شرعاً از عهده من مسئولیت خارج شده است. جهانگیری هم روی میز خودش قرار دارد و خبری نشد!

    خودتان لیست را بررسی کردید ببینید درست است؟

    حکیمی‌پور: من بعدها این لیست املاک را در شورا به چمران رئیس شورای شهر دادم و در مسیر قانونی شورای شهر برای پیگیری قرار دادم. بعدها محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران به من گفت این موضوع را به جهانگیری ارائه کنیم و به وی نیز دادیم ولی بعد از چند ماه موضوع را پیگیری کردم که گفتن روی میز مانده است. جالب این است که بعد نجفی آمده و افشاگری می‌کند. نجفی یادش رفت که نامه من را به جهانگیری برساند. یعنی اگر واقعاً می‌خواهی با فساد مبارزه کنی، اینقدر آدم بی‌خیال؟! که مثلاً یک نامه به آن مهمی را، اسناد به آن مهمی را که من دادم برای اینکه فوری به دست جهانگیری برسد، گذاشتی روی میزت یادت رفته، بعداً آمدی افشاگری در شورای شهر می‌کنی!

    واقعا! اعتقاد دارید که اگر به دست جهانگیری برسد، کاری صورت می‌گیرد؟

    حکیمی‌پور: نمی‌شود اصلاً این افراد را پیدا کرد!  با آقایان حقانی و سرخو دیداری سه‌نفره با آقای جهانگیری داشتیم. این مسئله برای یک سال قبل است. اسنادی را به جهانگیری به‌عنوان رئیس کمیته مبارزه با مفساد اقتصادی ارائه دادم و گفتم این‌ها را من داده‌ام، دیگر شرعاً از عهده من مسئولیت خارج شده است. جهانگیری هم روی میز خودش قرار دارد و خبری نشد!

    برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند لاریجانی گزینه خوبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ است. نظر و تحلیل شما از روند این انتخابات چیست؟

    حکیمی‌پور: هم‌اکنون برای ورود به انتخابات بسیار زود است. انتخابات آینده مجلس در سال ۹۸ به ما افق و چشم‌انداز خوبی را نشان خواهد داد که وضعیت برای سال ۱۴۰۰ چطور خواهد بود. برای ما طبیعتاً اولویت کاندیدها از جریان خودمان است. حتماً در داخل جریان اصولگرایی معقول هم اگر چنین چهره‌ای باشد، بی‌تفاوت نمی‌نشینیم. منتهی الان فضای انتخاباتی ریاست‌جمهوری بعد از انتخابات مجلس شکل خواهد گرفت و ما منتظر انتخابات مجلس و خروجی انتخابات مجلس هستیم.

    منبع : خبرگزاری دانشگاه ازاد اسلامی

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما