جمعه 16 آبان 1404 - Fri 07 Nov 2025
  • مهم‌ترین اقدام نظام اقتصادی، اصلاح شبکه بانکی است

  • سهم سنوار در انتخاب ممدانی

  • وقتی تله دیپلماسی در خدمت جنگ و ترور بکار گرفته می‌شود

  • انتصاب سرپرست از کارکنان دستگاه‌های دیگر ممنوع شد

  • راه‌پیمایی یوم‌الله 13 آبان در تهران/ طنین شعار «مرگ بر آمریکا» +عکس و فیلم

  • تسخیر سفارت هویت حقیقی دولت آمریکا را روشن کرد / سیزده آبان از نظر تاریخی، روز افتخار و پیروزی است+صوت و فیلم

  • دشواری‌های آمریکا و اسرائیل در مواجهه با ایران

  • با تکیه بر آمریکا خود را در معرض خطر قرار ندهید

  • صلح‌خواهی نمایشی با جنگ‌افروزی ساختاری

  • شهید کربلایی :آمده‌ام نذرم را ادا کنم! +عکس

  • شرم‌آور نیست؟ البته که هست!

  • نگاهی به گزارش رسمی اسرائیل از حجم تلفات خود

  • وعده‌های دروغ جریان غربگرا از برجام تا FATF

  • پایان برجام و خواب‌های آشفته پسابرجامی!

  • میرزای نائینی معتقد به تشکیل «حکومت اسلامی» و مسئله «ولایت» بود /تعبیر امروزی جمهوری اسلامی همان حکومت مدنظر میرزای نائینی است +صوت وفیلم

  • بدون رفع تحریم‌ها ایران هیچ توافقی با آمریکا نمی‌کند

  • نمی‌توانید با این قصه‌ها مرا فریب دهید؛ وقتی نخست‌وزیر شدم، دیدم هیچ طرحی درباره ایران آماده نکرده بودید

  • جنگ روانی، سه ضلع از چهارضلع راهبرد ترامپ

  • پیام تسلیت به خانواده خادم الشهدا بهروز قدمی

  • آیا مذاکره بوداپست هم به سرنوشت آلاسکا دچار می‌شود؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 84577
    تاریخ انتشار: 19/دي/1396 - 14:49
    اجتماعی

    جامعه به خبر خوب برای امیدآفرینی نیاز دارد

    مدیرمسئول سابق روزنامه افکار با بیان اینکه جامعه کنونی ما به‌شدت به «خبر خوب» برای امیدآفرینی نیاز دارد، تأکید کرد، باید رسانه و فضای جامعه به سمت خبر خوب حرکت کرده تا نگرش مثبت و امیدآفرین در جامعه ایجاد کرد.

    جامعه به خبر خوب برای امیدآفرینی نیاز دارد

    مرتضی خلفی‌زاده  درباره حجم زیاد منفی و بد در جامعه و تأثیرات فراوان آن، گفت:‌ اگر مقابل کیوسک‌های مطبوعاتی اندکی تأمل کنیم، متوجه می‌شویم که متأسفانه 90 درصد از تیترهای روزنامه‌ها و مجلات منفی بوده و مربوط به خبر بد است، زیرا عمدتاً ارزش‌های خبری که بازتاب‌دهنده اخبار منفی هستند را در رسانه‌های مشاهده کرده و مخاطب بعد از دیدن این مطالب، حال بدی پیدا می‌کند.

    وی تصریح کرد: عمدتاً ارزش خبری تیترهای اصلی روزنامه‌ها و مجلات به برخورد، درگیری،‌ اختلاف و بگومگو اختصاص دارد که همگی در زمره اخبار بد و منفی محسوب میشود و متأسفانه اینگونه اخبار در مطبوعات و به ویژه در صفحات حوادث موج‌زده و خبر بد در صفحات سیاسی به اختلافات، درگیری‌ها، تنش‌ها و واکنش های سیاسی تعلق دارد که می‌تواند اثرات روانی زیادی بر جامعه بگذارد.

    سردبیر پایگاه سدنانیوز خاطرنشان کرد: چندی پیش یک روزنامه به موضوع گورخوابی اشاره کرد و موجب شد که موج منفی با ذهنیت خاص در جامعه ایجاد شود، ضمن اینکه افراد جامعه با دیدن و شنیدن این موضوعات، در حالی به محل کار و منزل خود می‌روند که دائم با امواج منفی این خبر و حواشی آن در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شوند، در حالی که نمی‌دانیم که آن فرد با وجود این همه امواج منفی برگرفته از خبر بد، چگونه می‌خواهد زندگی کرده و کار کند؟

    خلفی‌زاده اظهار داشت: با آنکه مردم ما روحیه انتقادی شدیدی دارند، اما وقتی موج منفی اخبار بد هم در کنار این روحیه بیاید و با آن یکی شود، اتفاقی که رخ می‌دهد، موجب تخریب امید در جامعه و عدم امید به آینده و امید به بهبود وضعیت است.

    وی با اشاره به لزوم حرکت رسانه‌ها به سمت خبر خوب و انتشار آن و ضریب دادن به موضوعات وابسته به خبر خوب، گفت: خبر خوب به معنی امیدبخش بودن و ایجاد موج مثبت و امیدآفرین در جامعه است که اگر حجم اخبار منفی در رسانه‌ها کم شده و به ازای آن حجم اخبار مثبت بیشتر شود، تأثیرات مطلوبی خواهد داشت، ضمن اینکه اصحاب رسانه هم می‌توانند به خبر خوب ضریب داده و از ضریب دادن به اخبار منفی جلوگیری کنند.

    سردبیر پایگاه سدنانیوز گفت: اگر فداکاری خاصی در کشور برای بخشی از جامعه رخ دهد، قطعاً باید به آن ضریب داد که می‌توان به فداکاری و ایثار مردم ایران در زلزله اخیر غرب کشور اشاره کرد که ستارگان مختلف در کشور، هر کاری که از دستشان برآمد برای زلزله‌زدگان انجام دادند.

    وی افزود: بازتاب فداکاری و ایثار مردم ایران برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در قالب کامنت و انتشار مطالب مثبت و حرکت در مسیر خبر خوب بود.

    خلفی‌زاده تصریح کرد: رسانه‌ها و مدیران آنها و دبیران خبری باید توجه ویژه‌ای به تولید خبر خوب کرده و نگاه ویژه‌ای از سوی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به لایه‌های پایین جامعه در خصوص تولید خبر خوب کنند و تلاش شود تا سوژه‌های مناسب پیدا شده و آن را تقویت کنند.

    وی اظهار داشت: وقتی خبر خوب در رسانه تولید شد، باید مدیران هم به آن ضریب دهند.

    مدیرمسئول سابق روزنامه افکار خاطرنشان کرد: جامعه فعلی ما شدیداً به خبر خوب برای امیدآفرینی نیاز دارد، به خصوص بعد از اغتشاشاتی که سوار بر موج اعتراضات به‌حق مطالبات مردم شد که البته این اغتشاشات موج منفی و نگرانی از فضای اقتصادی و اجتماعی و امنیت روانی خانواده‌ها را به بار آورد، لذا رسانه و فضای جامعه نیازمند خبر خوب بوده چرا که می‌تواند نگرش مثبت و امیدآفرین در جامعه ایجاد کند

    منبع : خبرگزاری فارس

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما