به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس،
ترامپ که نظر خوشی نسبت به برخی یارانههای اعطا شده برای تقویت شرکتهای فعال در حوزه صنایع سبز و سازگار با محیطزیست ندارد، میخواهد این روند را متوقف کند و همین مسئله شرکتهایی مانند تسلا که خودروهای برقی و غیرآلاینده تولید میکنند را با مشکل مواجه میکند.
ترامپ قصد دارد مانع تخصیص یارانههای ایالتی و نیز ملی به صنایع سبز شود و اگر در این روند الزام قانونی تولید خودروهای برقی نیز در آمریکا توسط وی لغو شود، زنگهای خطر بهطورجدی برای تسلا به صدا درخواهد آمد. در این شرایط، فروش جهانی خودروهای برقی ساخت تسلا بهخاطر عرضه محصولات قدرتمند مشابه توسط شرکتهای چینی و نیز موضعگیریهای راست افراطی ایلان ماسک که باعث رنجش ساکنان اروپا شده، کاهشیافته است.به گزارش اسکای نیوز، ایلان ماسک، پس از درگیری لفظی شدید با دونالد ترامپ، بر سر کاهش حمایت دولتی از صنایع سبز توسط رئیسجمهور، با خطر ازدستدادن میلیاردها دلار یارانه دولتی مواجه است.
.png)
سهم یارانه ها در موفقیت تسلا
یارانهها نقش اساسی در ارتقای تسلا از یک تولیدکننده نوپا به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان در کمتر از 20 سال گذشته داشتهاند. اما تجزیهوتحلیل کارشناسان اسکای نیوز نشان میدهد کاهش تخصیص یارانهها توسط رئیسجمهور آمریکا میتواند شکاف قابلتوجهی در درآمدهای آینده تسلا ایجاد کند و مدل کسبوکار و ارزشگذاری تسلا در بازار را به چالش بکشد.درآمد حاصل از یارانههای دولتی حداقل 38 درصد از سود 7.1 میلیارددلاری تسلا در سال گذشته میلادی را تشکیل میدهد، زیرا طی این مدت، شرکت مذکور 2.8 میلیارد دلار از طریق تخصیص اعتبارات نظارتی یارانهای در سطح ایالتی درآمد کسب کرده است. این اعتبارات برای تشویق تولیدکنندگان به ساخت خودروهای برقی پرداخت میشود.در سهماهه اول سال جاری میلادی، تسلا از طریق اعتبارات نظارتی 595 میلیون دلار درآمد داشته که تقریباً 50 درصد بیشتر از درآمد خالص 409 میلیوندلاری آن است و همین امر نشان میدهد بدون دریافت یارانه، تسلا در وضعیت قرمز قرار گرفته و به شرکتی زیانده مبدل میشود.کل درآمد تسلا در سال گذشته میلادی، ۹۸ میلیارد دلار بود که ۷۲ میلیارد دلار آن از فروش خودرو بهدستآمده و لذا دریافت یارانههای دولتی برای تداوم سوددهی آن حیاتی است. تسلا همچنین از اعتبار مالیاتی فدرال ۷۵۰۰ دلاری خریداران خودروهای برقی، بهرهمند شده است. ارزش این اعتبار مالیاتی برای بیش از ۶۳۰ هزار خودروی تسلا که سال گذشته در آمریکا فروخته شد، معادل یک تخفیف ۴.۷ میلیارددلاری است.
به گزارش رویترز، تخصیص اعتبار مالیاتی فدرال در لایحه مالیات و هزینههای اصلی بودجهای ترامپ حذف شده و اختیارات ایالتهایی مانند کالیفرنیا برای صدور اعتبارنامه با هدف اجرای طرح خرید ارزان خودروهای بدون آلایندگی نیز ماه گذشته لغو شد و انتظار میرود طرحهای مشابه در دیگر ایالات نیز بهزودی کنار گذاشته شوند. اختلافات عمومی بین ترامپ و مردی که به تأمین مالی کمپین انتخاباتی او کمک کرده بود، باعث شده رئیسجمهور آمریکا تلاشهای خود را برای کاهش یارانههای صنعت سبز تشدید کند. ترامپ هفته قبل در این مورد نوشت: ایلان ماسک ممکن است بیش از هر انسانی در تاریخ یارانه دریافت کرده باشد و بدون یارانه، او احتمالاً مجبور خواهد شد کاسبی خودش را تعطیل کند و به آفریقای جنوبی برگردد.به گزارش آسوشیتدپرس، وی هفته قبل در گفتگو با خبرنگاران در محوطه چمن کاخ سفید، جایی که پیشازاین با ماسک در کنار مجموعهای از مدلهای خودروهای تسلا عکس گرفته بود، گفت: ایلان از اینکه قانون خودروهای برقی لغو شود، متنفر است.
لغو قوانین نجاتبخش ایلان ماسک
گوردون جانسون، تحلیلگر سرمایهگذاری و از منتقدان برجسته تسلا، به اسکای نیوز گفت: تغییراتی که ترامپ پیشنهاد میدهد، پیامدهای منفی قابلتوجهی برای تسلا دارد. اگر همه این برنامههای دولتی لغو شوند، تسلا ضرر میکند، نقدینگی خود را از دست میدهد و ارزش سهام آن فرومیریزد.تسلا مدتهاست از یارانههای ارائه شده در آمریکا و دیگر کشورهای جهان برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی و ترویج فناوریهای کمکربن بهرهمند شده است.
در آمریکا، اعتبارات نظارتی انگیزهای برای تشویق تولیدکنندگان خودرو به دستیابی به اهداف تعیین شده برای تولید خودروهای برقی است.چندین ایالت، به رهبری کالیفرنیا، از این اعتبارات برای اجرای دستورالعمل خودروهای بدون آلایندگی استفاده میکنند که بر اساس آن تولیدکنندگان وسایل نقلیه موظفاند خودروهای برقی را بهعنوان بخشی از کل روند تولید خود در نظر بگیرند.ازآنجاکه تسلا فقط خودروهای برقی تولید میکند، بدون هیچ هزینهای این اعتبار را به خود تخصیص میدهد و از فروش محصولاتش به تولیدکنندگان خودروهای بنزینی و دیزلی که موظف به اجرای این قانون هستند، سود میبرد. حدود دوازده ایالت در آمریکا و بسیاری از دولتهای اروپایی، از جمله انگلیس، برنامههای مشابهی را اجرا میکنند که سود سرشاری را نصیب تسلا میکند. در خردادماه، رئیسجمهور آمریکا قوانینی را امضا کرد که اختیارات کالیفرنیا را در این زمینه لغو میکرد و انتظار میرود این اقدام برنامههای مشابه را در سایر ایالتها به خطر اندازد.
گوردون جانسون در این زمینه گفت: یارانه ۷۵۰۰ دلاری که در صورت خرید یک ماشین برقی ارائه میشد، دیگر به تسلا تعلق نخواهد گرفت و حذف آن به این معنی است که ارزش خودروهای تسلا بلافاصله ۷۵۰۰ دلار افزایش مییابد که پیامدهای قابلتوجهی خواهد داشت و تقاضا برای این خودروها را کاهش میدهد. تسلا همچنین صفحات خورشیدی خانگی و تجاری میفروشد و این کسبوکار هم تحتتأثیر لغو اعتبار مالیاتی قرار میگیرد که ارزش آن معادل حداکثر ۶۰ درصد از کل هزینه یک سیستم تبدیل نور خورشید به برق است.
بخش انرژی تسلا سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که با این تغییرات این بخش نیز زیانده خواهد شد.رشد تسلا با کمک دولتهای سراسر جهان که یارانهها و تخفیفهای مالیاتی را به مصرفکنندگان و شرکتها ارائه میدادند تا حملونقل کمکربن و سازگار با محیطزیست محقق شود، ممکن شد. باید منتظر ماند و دید ایلان ماسک با کاهش و حذف این حمایتها چه میکند.