شنبه 02 بهمن 1400 - Sat 22 Jan 2022
|ف |
| | | |
کد خبر: 84237
تاریخ انتشار: 17/دي/1396 - 10:32
فرهنگی

ضعف تبلیغات و سایت‌های بلیت‌فروشی

در حالی که تنها سه روز به آغاز سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر مانده، شمار زیادی از اجراهای این دوره در بلیت‌فروشی موفق نبوده‌اند و بیشتر صندلی‌های جشنواره خالی مانده است.

ضعف تبلیغات و سایت‌های بلیت‌فروشی

جشنواره سی‌و سوم موسیقی فجر از تاریخ ۲۰ دی ماه کار خود را آغاز می‌کند و ۶ سالن شهر تهران تا روز اول بهمن میزبان کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر خواهند بود. تا لحظه درج این گزارش از ۹۸ کنسرت این دوره، تنها ۴ اجرا در سالن‌های با مخاطب اندک‌تر وحدت و رودکی توانستند بلیت‌های خود را به صورت کامل به فروش برسانند. این در حالی است که در سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر در پنج روز باقی‌مانده به جشنواره، ۱۵ اجرا به طور کامل فروش رفته بود.

دو گروه «دال» و «گره» که در سال آزادی با ظرفیت نزدیک به ۳۰۰ نفر روی در جشنواره روی صحنه خواهند رفت، ‌توانسه‌اند بلیت کنسرت‌هایشان را به فروش برسانند. «ارکستر پارس» ناصر نظر که پای ثابت تمام جشنواره‌های سال‌های اخیر فجر بوده، نیز توانسته بلیت‌های کنسرتش در تالار وحدت را به فروش برساند. «ارکستر مهر» ناصر ایزدی دیگر گروهی است که توانسته بلیت‌های کنسرت تالار وحدت را به فروش برساند. گروه‌های «رستاک»، «کر فلوت تهران»، «صنم»، «آوازی تهران» و «ارکستر صدا و سیما» نیز با توجه به شرایط بلیت‌فروشی تا امروز، انتظار می‌رود تا قبل از شروع جشنواره بتوانند با مخاطبانی کامل به استقبال اجرا بروند.

اما وضعیت بلیت‌فروشی جشنواره در قیاس با چند دوره اخیر این رویداد اصلا قابل توجه نبوده و اغلب صندلی‌های جشنواره موسیقی فجر در فاصله ۴ روز به آغاز برگزاری،‌ خالی مانده است. حتی پرفروش‌ترین خواننده‌های هم‌اکنون ایران مانند بهنام بانی، سیروان خسروی و حامد همایون که به طور معمول در عرض چند ساعت بلیت‌های اجراهای خود را به فروش می‌رسانند، پس از گذشت ۸ روز از بلیت فروشی، نتوانسته‌اند بلیت‌های خود را تمام کنند. جالب این‌جاست که بلیت‌های جشنواره ارزان‌تر از کنسرت‌های معمول که تا سقف ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد، هم عرضه شده و با سقف ۹۰ هزار تومان به فروش می‌ر‌سد.

عدم اقبال مخاطبان به سی‌‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر را می‌توان در دو دلیل خلاصه کرد:

اول: گروه‌های تکراری و رپرتوارهای تکراری

با نگاهی اجمالی به جدول جشنواره می‌توان فهمید ترکیب کلی اجراها،‌ همان گروه‌ها و هنرمندان همیشگی و تکراری هستند که همواره و چندباره شاهد حضور آنان در جشنواره بوده‌ایم. بسیاری از هنرمندان حاضر در جشنواره در طی سال به کرات روی صحنه می‌روند و مخاطبان در فصول مختلف شاهد حضور آنها هستند. ضمن این که رپرتوار (برنامه اجرای موسیقی) اغلب گروه‌ها و هنرمندان هم تکراری است و هیچ تفاوتی با کنسرت‌هایی که خارج از جشنواره برگزار می‌شود، نمی‌کند. برخلاف جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر که به نوعی رونمایی از تولیدات جدید این عرصه‌ها در سال پیش‌رویشان به حساب می‌آید، جشنواره موسیقی فجر به تکرار آنچه که در طول سال اتفاق می‌افتد، اکتفا می‌کند. از این جهت برای مخاطبان موسیقی نفاوت چندانی ندارد که کنسرت هنرمند محبوبشان را در جشنواره ببینند یا بیرون آن!

دوم: ضعف تبلیغات و سایت‌های بلیت‌فروشی

دو سایت بلیت‌فروشی «۳۶۷۰» و «ایران کنسرت» وظیفه بلیت فروشی این رویداد را برعهده دارند که البته تا کنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر چگونگی و چرایی حضورشان از سمت مسئولان جشنواره منتشر نشده و معلوم نیست مبنای حضور آنها در این رویداد موسیقایی چگونه بوده است. با مراجه به سایت‌های مذکور و چگونگی بلیت‌فروشی می‌توان دید که هیچ گونه فعالیت تبلیغاتی از سوی این دو سامانه صورت نگرفته است! در صفحات بلیت‌فروشی برخی گروه‌ها حتی یک عکس هم دیده نمی‌شود چه برسد به تیزر و ویدئو و سایر محتواهای تبلیغاتی! معلوم نیست در بخش بین‌الملل که هم‌اکنون وضعیت بسیار بدی به لحاظ فروش دارد و تقریبا تمامی اجراهای این بخش با بحران روبه‌رو است، مخاطب قرار است چطور با گروه و یا هنرمند بین‌المللی آشنا شود؟! ظاهرا برای سایت ایران کنسرت فروش بلیت‌های جشنواره اهمیت چندانی ندارد که حتی زحمت قرار دادن یک عکس ساده از گروه را هم به خود نمی‌دهد!

منبع : خبرگزاری فارس

نظرات بینندگان
نظرات شما