دوشنبه 28 خرداد 1403 - Mon 17 Jun 2024
  • موافقت رهبر با عفو یا تخفیف 2654 نفر از محکومان

  • نکونام به دنبال مهاجم سری A ایتالیا / با این مهاجم استقلال وزن پیدا می کند

  • پرسپولیس باید سریع دست به کار شود

  • آرمان رمضانی تکلیفش در استقلال معلوم نیست/ وی داماد شد

  • قایدی گرانتر از حد انتظار برای استقلالی ها/ برگشت قایدی ممکن نیست

  • تیم استقلال با چه نفراتی بسته می شود؟/ وضعیت نامعلوم استقلال

  • بازگشت برانکو به پرسپولیس منتفی شد

  • در جمع بهترین پاسورها اثری از هافبک‌های ایرانی نیست

  • 30 میلیارد تومان برای رضایتنامه جواد آقایی پور

  • منتظر محمد در استقلال جایی ندارد

  • روزی که پزشکیان دنبال گشت ارشاد بود! + سند

  • آزادی حمید نوری چهار پیام روشن دارد

  • عضو هیات مدیره پرسپولیس پیام مهمی داد

  • انتخابات بسیار مهم است/ تلاش کنید مشارکت افزایش یابد+ عکس و فیلم

  • صرفه‌جویی 2.5 میلیارد دلاری + عکس

  • برائت زائران ایرانی با پرچم فلسطین + عکس و فیلم

  • لزوم برائت جهانی از رژیم صهیونیستی و آمریکا+فیلم

  • جام گرفت و رفت/ پرسپولیس سکوی پرتاب اوسمار

  • دو مجری سرشناس در فساد فوتبال نقش دارند

  • دلیل لغو جلسه مهم نکونام

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 372831
    تاریخ انتشار: 07/خرداد/1403 - 10:56

    چرایی بازگشت صهیونیست ‌ها به قلب مقاومت

    مقاومت در جبالیا اکنون به یک برگ برنده و نماد اعتماد به نفس مقاومت تبدیل شده است. تحلیلگران، مقاومت در برابر صهیونیست ها در اردوگاه جبالیا را یک معجزه می دانند.

    چرایی بازگشت صهیونیست ‌ها به قلب مقاومت

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مهر ،

    محسن فائضی کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی نوشت: اردوگاه جبالیا از قیدیمی ترین اردوگاه های فلسطینی است که در سال ۱۹۴۸ پس از یوم النکبه و آواره شدن ۷۵۰ هزار فلسطینی در شمال شهر غزه و در مسیر جاده غزه-یافا در مساحت کوچکی به اندازه ۱.۵ کیلومتر مربع ساخته شد و حدود ۳۵ هزار فلسطینی که بیشتر آنها از شمال سرزمین فلسطین مثل اللد، یافا، اشدود و بئر السبع بودند، در آن ساکن شدند. اکنون این اردوگاه بیش از ۱۱۵ هزار نفر جمعیت دارد. جبالیا از جبل به مفهوم کوه استخراج شده است.

    تاریخ اردوگاه «کوه»

    این روزها اسم اردوگاه ها را زیاد می شنوید. از سال ۱۹۴۸، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی به کانون مقاومت فلسطین تبدیل شده‌اند؛ این اردوگاه‌ها عامل رقم خوردن جریان‌های مقاومتی تاثیرگذاری بوده و سران مقاومت زیادی را در خود پرورش داده‌اند. احمد یاسین، مهم‌ترین بنیان‌گذار جنبش حماس، پس از اینکه شبه‌نظامیان صهیونیست روستای او را ویران کردند، به همراه دیگر اعضای خانواده‌اش به اردوگاه الشاطی رفتند. فتحی شقاقی، بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی، در اردوگاه رفح به دنیا آمد.

    اردوگاه جبالیا را مرکز و جرقه انتفاضه نخست که به انتفاضه سنگ هم مشهور شد، می دانند. انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ در جبالیا پس از تشییع پیکر کارگر سه ساکن اردوگاه آغاز شد؛ این سه نفر بر اثر زیر گرفته شدن توسط یک راننده اسرائیلی در گذرگاه ایزر به شهادت رسیده بودند.

    پس از اسکان جمعیتی در اردوگاه جبالیا در شمال نوارغزه و نزدیک شمالی ترین شهر این باریکه یعنی بیت لاهیا، اسرائیل تقریباً ۹۷۵ خانواده از ساکنان اردوگاه را در سال ۱۹۷۰ به اردوگاه بیت لاهیا در مجاورت مرزهای اردوگاه جبالیا تبعید کرد. در سال ۱۹۷۱ مقامات اشغالگر بیش از ۳۶۰۰ اتاق را که ۱۱۷۳ خانواده در آن زندگی می کردند، تخریب کردند و از بین بردند. دلیل این اقدامات به بهانه توسعه راه های کمپ بود تا امکان ورود خودروهای نظامی برای ردیابی آسان اعضای مقاومت فراهم باشد.

    اردوگاه جبالیا بالاخص از دهه ۹۰ به مرکز مقاومت شناخته و مشهور شده است و در سالهای مختلف حملات و ترورهای گوناگون رهبران سرایا القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) و قسام (شاخه نظامی حماس) را در این اردوگاه شاهد بوده ایم. اسرائیل در سال ۲۰۰۴ به بهانه ایمن سازی یک منطقه حائل برای حفاظت از شهرک های اسرائیل در برابر موشک‌های گردان های عزالدین قسام عملیات نظامی انجام داد و این اردوگاه را به مدت ۱۷ روز بمباران کرد که منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ فلسطینی و آواره شدن بیش از ۶۰۰ نفر و تخریب صدها ساختمان مسکونی و موسسات عمرانی، بهداشتی و خدماتی شد.

    اسرائیل همچنین در سال ۲۰۰۵ پس از خروج رسمی و کامل از این باریکه، رژه نظامی حماس در این اردوگاه را با ۴ موشک هدف قرار داد که در نتیجه آن ۱۹ نفر از جمله دو کودک شهید و حدود ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند. در ژوئیه ۲۰۱۴، نیروهای اشغالگر اسرائیل پس از بمباران یک مدرسه آنروا در این اردوگاه که حدود ۳۰۰۰ فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، دست به قتل عام جدیدی زدند.

    جبالیا پس از ۷ اکتبر

    طوفان الاقصی در ۷ اکتبر صهیونیست ها را به شدت شوکه و غافلگیر کرد. اولین قتل عام پس از ۷ اکتبر هم ۹ اکتبر در جبالیا رخ داد و در یک حمله هوایی بیش از ۵۰ نفر به شهادت رسیدند. در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ هم یکی دیگر از کشتارجمعی صهیونیست ها در جبالیا با شهادت نزدیک به ۳۰۰ نفر رقم خورد. با آغاز حملات زمینی ۲۰ روز پس از ۷ اکتبر و بمباران های وحشیانه صهیونیست ها که منجر به شهادت حدود ۱۰ هزار نفر هم شده بود، اردوگاه جبالیا یکی از اهداف مهم ارتش برای رسیدن به رهبران مقاومت، تونل ها و اسرای صهیونیستی اعلام شد.

    ابتدای ماه دوم جنگ بود که پسر گادی آیزنکوت رئیس اسبق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی بر اثر انفجار تونلی بمب‌گذاری شده در محله شیخ زاید در جبالیا کشته شد. همان روز یکی از مهمترین موشک باران های جنگ به تل آویو و حیفا با بیش از ۱۰۰ موشک رخ داد. یک منبع امنیتی اسرائیلی اعلام کرد حمله موشکی اخیر قسام به تل آویو از جبالیا و محله شجاعیه در شمال نوار غزه انجام گرفت.

    در روز هفتادم جنگ هم اتفاقی بزرگ و ماندگار در جبالیا افتاد که صهیونیست ها مجبور به اعتراف رسمی به آن شدند. صهیونیست ها به کشتن اشتباهی ۳ اسیر بعد از پیدا کردن محل نگه داری شان در اردوگاه جبالیا اعتراف کردند و آن خبر در کنار کلیپ های قسام از منفجرشدن پیاپی تانک های مرکاوا در این اردوگاه بسیار شوکه‌کننده بود. اما آنچه در جبالیا به یادگار ماند، حیرت صهیونیست ها از عدم تخلیه اردوگاه از سوی مردم و سخت شدن پیشروی زمینی آن بود.

    در اسفند ماه که جنگ به ۱۲۶ امین روزش رسیده بود با عقب نشینی کامل اسرائیلی ها از شمال، برای نخستین بار از ۷ اکتبر نمازجمعه در این اردوگاه در کنار مسجد تخریب شده جامع اردوگاه برگزار شد. پس از آن در اواخر فروردین بود که جبالیا بعد چند ماه درگیری با عقب نشینی کامل صهیونیست ها به حالت عادی برگشت.

    بازگشت دوباره به جبالیا

    ارتش اشغالگر صهیونیستی چندی پیش از آغاز مرحله دوم تهاجم به اردوگاه جبالیا خبر داد؛ جایی که گفته می‌شود پس از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از این اردوگاه، حماس توانسته است خود را در این اردوگاه بازسازی کند. هدف صهیونیست ها از این اقدام، آخرین تلاش و شانس آزمایی شان برای ورود به یکی از مراکز مهم مقاومت بود. عملیات در جبالیا برای صهیونیست ها شوکه کننده بود و به طور میانگین روزانه نزدیک به ۵ کشته (بنا به بیانیه های قسام) روی دست آنها گذاشته است. ناکامی در جبالیا صدای منتقدان را هم بلند کرده و هرتصی هالیوی رییس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «جنگ علیه غزه بی‌نتیجه است. روی دور تکرار افتاده‌ایم! ارتش دوباره باید به جبالیا حمله کند، چون هیچ تحرک سیاسی برای اینکه قدرتی غیر از حماس بر نوار غزه حاکم شود، وجود ندارد».

    معجزه جبالیا

    در خصوص معجزه جبالیا وحید خضاب تحلیلگر مسائل جنگ غزه می نویسد: «وقتی با واقع‌بینی محض، هم از ضرباتی که مقاومت دریافت کرده و هم ضرباتی که زده صحبت می‌کردم و در جمع‌بندی (باز هم کاملا واقع‌بینانه) می‌گفتم حماس و جهاد اسلامی و بقیه گروه‌های مقاومت، مثل روز اول در غزه ایستاده‌اند و می‌ایستند، برخی کنایه می‌زدند و تمسخر می‌کردند. اما اینکه پس از هفت ماه بمباران‌های باورنکردنی (چند برابر قدرت تخریبی بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی) و حمله زمینی با چندصدهزار نیروی کادر و ذخیره به یک باریکه کوچک، حالا در روز ۲۲۰ جنگ اسرائیل تلاش می‌کند فقط دو سه کیلومتر در عمق اردوگاه جبالیا پیشروی کند ولی با مقاومت سنگین رو به رو شده و نمی‌تواند، چنین چیزی گواه صحت آن نتیجه‌گیری‌ها است. آنچه دارد در جبالیا رخ می‌دهد، معجزه‌ای است که نمی‌بینیم».

    سران رژیم صهیونیستی تصور می کردند توان رزمندگان در محورهای شمالی و مرکزی نوار غزه به صفر رسیده و با همین استدلال به شهر رفح هجوم آوردند اما محاسبات آنان با دفاع گسترده نیروهای مقاومت در رفح و عملیات تهاجمی در شمال اشتباه از آب درآمد و در روزهای گذشته ضربات مهلک و جبران ناپذیری را متحمل شدند. روزنامه هاآرتص در گزارشی در خصوص مرحله جدید یورش ارتش اسرائیل به اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه نوشت که اکثر نظامیان این رژیم عملیات در این منطقه را بیهوده می‌دانند چرا که معتقدند حماس پس از هر عملیات، به سرعت «توانایی گسترده» خود را بازیابی می‌کند و در مناطق دیگر خود را ترمیم می‌کند. هاآرتص نوشت که عملیات در «جبالبا» نشان داد که ارزیابی ارتش در خصوص نابودی زیرساخت‌های حماس اعتبار ندارد.

    جمع بندی

    مقاومت در جبالیا اکنون به یک برگ برنده و نماد اعتماد به نفس مقاومت تبدیل شده است. در حال حاضر تنها مناطق جنوبی اردوگاه جبالیا در اشغال صهیونیست ها است و آنها تنها توانسته‌اند اندکی پیشروی کنند. علیرغم بمباران ها و تخریب بیش از ۳۰۰ خانه جدید در این اردوگاه، اما مردم مقاوم این اردوگاه همچنان در آن مانده اند. نتانیاهو به درستی دو نماد و مکان (جبالیا و رفح) را برای پایان نمایش‌وار پیروزی پیش از آتش بس انتخاب کرد اما در خصوص قدرت اردوگاه جبالیا باز هم دچار اشتباه محاسباتی شده است. سرنوشت جبالیا می تواند در تصمیم نتانیاهو و کابینه جنگ برای حمله کامل به عمق شهر رفح تردید ایجاد نماید.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما