شنبه 31 شهريور 1403 - Sat 21 Sep 2024
بانک مسکن
  • شهید علیرضا موحددانش: ما راهمان را با اختیار انتخاب کردیم +عکس

  • تصاویر دلخراش از حادثه پیجر در لبنان

  • انفجار گسترده دستگاه‌های پیجر در لبنان/حزب‌الله گفته است که هک دستگاه‌های ارتباطاتی ویژه نیروهای حزب‌الله و منفجر شدن آن /زخمی شدن سفیر ایران در لبنان+عکس وفیلم

  • موضوع «امت اسلامی» به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود /تلاش دشمن برای اختلاف افکنی بین شیعه و سنی بعد از انقلاب چندین برابر شد+عکس و فیلم

  • ۹ ماخ سرعت برای شکست همزمان ناوشکن‌های آمریکایی و پدافند اسرائیل/ هایپرسونیک یمنی که ۲ میلیون صهیونیست را به پناهگاه فرستاد +فیلم و تصاویر

  • هریس و ترامپ؛ کدام یک برنده مناظره بود؟

  • پیام تسلیت به برادران سلطان محمدی

  • مکرون و بارنیه؛ تلاش برای خروج از بن‌بست سیاسی

  • چرا عملیات مسلحانه راننده اردنی اهمیت دارد ؟

  • دروغ جدید درباره مرگ یک زندانی در اوین

  • کیهان به پزشکیان نشانه داد؛ بفرمایید این هم اسب زین شده!

  • چرا رژیم صهیونیستی سر از کرانه باختری درآورد؟

  • اعتراف فرح پهلوی به شکنجه در ساواک+عکس

  • دیدار رهبر ملی ترکمنستان و هیئت همراه با رهبر انقلاب

  • ابتکار کریدور ارس: طرح جایگزین برای زنگه‌زور+عکس

  • شاخص‌های انتخاب همکاران برای دولت چیست؟/تکیه بر کار کارشناسی به معنای حکمرانی خردمندانه است+فیلم و عکس

  • بنیان‌های اساسی نزدیکی میان روسیه، چین و ایران

  • کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است +فیلم

  • پرونده‌های حقوقی ترامپ و تاثیر آن‌ها بر انتخابات آمریکا

  • جوانان دوران دفاع مقدس، با تمام وجود در مقابل جنگ روانی دشمن ایستادند

  • بانک مسکن
    |ف |
    | | | |
    کد خبر: 365832
    تاریخ انتشار: 30/بهمن/1402 - 10:54
    روزنامه دنیای اقتصاد:

    افزایش قیمت خودرو در سال آینده گریزناپذیر است

    با وجود تکذیب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو از سوی سخنگوی اقتصادی دولت و همچنین وزارت صمت، شواهد و قرائن نشان می‌دهد سیاستگذار در پشت صحنه مشغول آماده‌سازی مقدمات اصلاح قیمت از مسیرهای فرعی است.

    افزایش قیمت خودرو در سال آینده گریزناپذیر است

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»

    روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی از اوایل اردیبهشت امسال تا به امروز به طور رسمی تغییر نکرده است، آن هم در شرایطی که فعالان صنعت خودرو می‌گویند نتیجه این سیاست، نزولی شدن سرعت تولید و احتمالا بازگشت بحران تعهدات معوق است. سیاستگذار در اوایل امسال پس از حدود ۱۷ ماه، مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را صادر کرد و وعده داد روند اصلاح قیمت به صورت فصلی یا شش‌ماهه دنبال خواهد شد. با‌این‌حال به دلایل مختلف،  از آن زمان تا به امروز قیمت فریز شده است.

    سیاست فریز قیمت  تبعات مختلفی به دنبال داشته است، ازجمله اینکه خودروسازان را از تحقق برنامه تولید امسال (حدودا یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه) باز داشت و حجم زیان انباشته‌شان را افزایش داد. هرچند در مقاطعی راهکارهایی برای خروج خودروسازان از زیاندهی تولید مطرح و حتی بحث اصلاح قیمت خودرو نیز به میان آمد، بااین‌حال قیمت کارخانه‌ای خودروها تقریبا دست‌نخورده باقی ماند. به هر دلیلی (که احتمالا اصلی‌ترین آن، احترام به شعار امسال است) سیاستگذار فعلا - حداقل تا پایان امسال - قصدی برای افزایش قیمت خودرو در مبدا ندارد، اما این به معنای ادامه‌دار بودن فریز قیمت برای مدت طولانی دیگر نیست. در واقع درست است که سیاستگذار در کلام افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را مورد تایید قرار نمی‌دهد و اظهارات مدیران خودی را بابت این احتمال، تکذیب می‌کند، اما در پشت صحنه سیاست دیگری دنبال می‌شود.

    بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد به احتمال فراوان تا انتهای امسال خبری از اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها نخواهد بود، اما با ورود به سال جدید، پروژه اصلاح قیمت وارد فاز اجرا می‌شود. بر این اساس، احتمال اینکه قیمت کارخانه‌ای خودروها در بهار ۱۴۰۳ اصلاح شود، بسیار زیاد است. این اصلاح قیمت اما احتمالا از کانال‌های متفاوت و با استفاده از شیوه‌های مختلفی انجام خواهد شد، به این معنی که در کنار مدل رسمی (تعیین قیمت خودرو از سوی نهاد تنظیم‌گر)، مسیرهای دیگری نیز برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در راستای کاهش زیان خودروسازان دنبال خواهد شد.

    طبق مدل رسمی، نهاد تنظیم‌گر با استفاده از فرمول مرسوم یک دهه گذشته - هزینه تولید به علاوه سود - قیمت کارخانه ای خودروها را تعیین می‌کند. این شیوه در این سال‌ها بسته به اینکه چه نهادی تعیین‌کننده قیمت بوده، زمینه‌ساز میزان متفاوتی افزایش قیمت شده است. به عبارت بهتر، نگاه تنظیم‌گر به آیتم «هزینه تولید» نقش مهمی در میزان افزایش قیمت خودرو داشته است. طبق گفته خودروسازان، معمولا در مقاطعی که شورای رقابت عهده‌دار قیمت بوده، آیتم «هزینه تولید» مطابق با واقعیت‌های موجود لحاظ نشده و به همین دلیل، اگر هم سودی در میان بوده، عملا به دلیل تعدیل هزینه‌ها از سوی نهاد تنظیم‌گر، از بین رفته است.

    آخرین باری که مجوز افزایش قیمت کارخانه‌‌ای خودروها صادر شد، شورای رقابت عهده‌دار این مسوولیت بود و به خودروسازان اجازه داد قیمت محصولات خود را به طور میانگین ۴۹درصد بالا ببرند. این شورا حدودا دو ماه پیش مسوولیت تعیین قیمت خودرو را به وزارت صمت واگذار کرد و حالا این وزارتخانه دست بالا را در اصلاح قیمت خودرو دارد. خودروسازان امیدوارند با توجه به اینکه وزارت صمت نگاه مهربانانه‌تری نسبت به شورای رقابت به آنها دارد، آیتم «هزینه‌های تولید» مطابق با واقعیت موجود محاسبه شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، خودروسازان با توجه به فرمول «هزینه تولید به علاوه سود ۲.۵درصدی» از زیان تولید خارج خواهند شد. در واقع اجرای این فرمول سبب می‌شود خودروسازان محصولات خود را نه‌تنها بدون زیان، بلکه توأم با سود به فروش برسانند.

    این در حالی است که با وجود تفاوت نگاه وزارت صمت با شورای رقابت، باز هم احتمال بازی کردن سیاستگذار با آیتم «هزینه تولید» وجود دارد. در واقع ممکن است سیاستگذار فعلی - وزارت صمت - به دلایل مختلف نگاه تماما واقع‌بینانه‌ای به بخش هزینه تولید نداشته باشد و مصلحت ببیند همه این هزینه را - آنچه هست - در فرمول قیمت اعمال نکند. اگر این اتفاق رخ بدهد - که بعید هم نیست - خودروسازان احتمالا همچنان در چرخه زیاندهی باقی خواهند ماند، منتها شاید در مقایسه با دوران شورای رقابت، زیان کمتری را متحمل شود. رخ دادن این سناریو، در واقع همان دور باطل قیمت‌گذاری دستوری است و به تبع آن، بر حجم زیان انباشته خودروسازان - البته با سرعتی کمتر از دوران شورای رقابت - افزوده می‌شود و چرخ تولید نیز کند خواهد چرخید.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما