چهارشنبه 02 خرداد 1403 - Wed 22 May 2024
  • نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد +فیلم

  • لحظه به لحظه با تشییع رئیس جمهور و شهدای خدمت در تهران/ نماز رهبر انقلاب با حضور جمعیت میلیونی اقامه شد +عکس و فیلم

  • |وداع شکوهمند مردم تبریز با شهدای خدمت

  • سکوت یک دقیقه‌ای شورای امنیت به احترام شهید رئیسی و همراهانش+ فیلم

  • حال و هوای منزل شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور

  • تمهیدات ترافیکی مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت

  • واکنش‌ رسانه‌های جهان به شهادت رئیس جمهور

  • غمی که پایان ندارد +عکس و فیلم

  • اعلام جزئیات آزمون نوبت دوم کنکور

  • رهبر انقلاب: مجلس خبرگان مظهر مردم‌سالاری است + فیلم

  • صادرات ریالی سال ۹۷ بالاخره تعیین تکلیف شد

  • تشییع باشکوه شهیدان خدمت در تبریز/وداع باشکوه آذربایجان با سید محرومان+ فیلم

  • تقدیم نشان طلای علیپور به رئیس جمهور شهید

  • وزیر کشور: امروز همه ما داغداریم+ فیلم

  • چهارشنبه سراسر کشور تعطیل است

  • اجتماع امام رضایی ها برای شهادت خادم الرضا

  • روزی که به عنوان سومین شهید محراب به شهادت رسیدم این تصویر مرا چاپ کنید

  • نگاهی گذرا بر زندگی نامه و سوابق شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی

  • شهادت ۳ مامور پلیس توسط شرور سطح یک تهران

  • ازدحام مردم و عزاداری در میدان ولیعصر+ فیلم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 351654
    تاریخ انتشار: 12/شهريور/1402 - 15:41

    نگاهی به آمار فروش و مخاطب تئاتر

    آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 10 شهریورماه سال 1402 اعلام شد. وجود نمایش‌های تکراری و استفاده تئاترشهر از آثاری که در دیگر تماشاخانه‌ها موفق بوده‌اند از نکات قابل توجه این آمار است.

     نگاهی به آمار فروش و مخاطب تئاتر

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس،

    رشد مخاطب تئاتر و البته بهبود شرایط آن در گیشه نکته‌ای است که در آمار اعلامی تئاترشهر به وضوح دیده می‌شود، البته باید گفت که اکثر این نمایش‌ها از تماشاخانه‌های دیگر به تئاترشهر رسیده‌اند و حتی نمایشی مانند «بک تو بلک» بارها در تماشاخانه‌های مختلف اجرا داشته و موفق بوده است.

    آمار هفتگی فروش و تماشاگران ۹ نمایش روی صحنه در تالار‌های اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، همچنین نمایش‌های تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲ گواهی دهنده همین اتفاق است، هرچند باید مجموعه‌ای مانند تئاترشهر خود نمایش‌های موفقی را به تئاتر کشور معرفی کند و نه اینکه از نمایش‌های موفق دیگر سالن‌ها بهره ببرد.

    بنا به اعلام مجموعه تئاتر شهر، نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان که از روز ۲۶ مردادماه در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۲۰۰،۱۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده با مجموع ۲۰ اجرا و میزبانی از ۱۱ هزار و ۴۵۳ مخاطب (با احتساب بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف‌دار و مهمان) یک میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروش داشته است.

    این آمار نشان دهنده پر بودن ۹۸ درصدی تئاتر شهر در زمان اجراهای این نمایش است، ساخته سجاد افشاریان همیشه با حاشیه‌هایی همراه بوده و حالا جدا از وجود این موارد فروش خوبی را هم تجربه کرده است.

    «بک تو بلک» به‌عنوان مهم‌ترین و البته پرفروش‌ترین نمایش تئاترشهر ذیل همان قاعده‌ای که گفته شد وارد این مجموعه نمایشی شده است، استفاده از نمایش‌های موفق دیگر سالن‌ها در تئاتر شهر، شاید برای پایین آوردن ریسک نداشتن مخاطب!

    نمایش «چخفته» به کارگردانی اشکان پیردل زنده که در سری اول اجرا از ۲۳ تیر تا ۱۳ مردادماه در تالار سایه به صحنه رفت، در اجرای تمدیدیِ خود از روز دوشنبه ۳۰ مردادماه در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان روی صحنه رفت. این نمایش با مجموع ۲۵ اجرا ۲ هزار و ۲۰۲ تماشاگر با فروشی معادل ۲۰۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تومان به اجرای خود ادامه می‌دهد.

    «چخفته» هم به اجراهای موفق خود ادامه می‌دهد‌، این نمایش هم که پیش از این در مجموعه دیگری اجرا می‌شده و اتفاقا موفق هم بوده این‌بار به تئاترشهر آمده و بارها تمدید شده است تا رشد مخاطب در این مجموعه ادامه داشته باشد.

    این نمایش ۶۷ درصد از ظرفیت مخاطب خود را استفاده کرده است، همچنین با توجه به مخاطب بیش از ۲۰۰ هزار نفری این نمایش و البته بلیت ۱۱۰ هزار تومانی «چخفته» باید بیش از ۲۴۰ میلیون تومان فروش می‌کرد، اما مبلغ گیشه این نمایش ۲۰۸ میلیون تومان عنوان شده است که یعنی تعدادی از این مخاطبان با بلیت میهمان و یا تخفیف دار به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

    نمایش «سوسمار» به کارگردانی رحمت امینی نیز که از ۳ شهریور ماه اجرای خود در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده بود با مجموع ۵ اجرا و ۵۸۲ تماشاگر به فروشی معادل ۵۹ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کرد.

    این نمایش که بعد از مدت‌ها حمید جبلی را با نویسندگی به تئاتر برگردانده و البته ایرج طهماسب را هم در افتتاحیه‌اش داشته، توانسته است تا ۸۹ درصد از ظرفیت مخاطب خود را استفاده کرده و شروع خوبی را در تئاتر شهر تجربه کند. این نمایش شاید جز اولین آثاری باشد که تئاترشهر خودش آن را عرضه کرده است.

    نمایش «شبیه خون» به کارگردانی محمد حاتمی نیز که از ۶ شهریورماه اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده، با ۵ اجرا توانسته ۱۵۹ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف‌دار و مهمان) جلب کند و به فروشی معادل ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.

    این نمایش شروعی ناامیدانه در تئاتر شهر داشته و میانگین جذب مخاطبش به ۳۰ درصد رسیده است، شاید با تبلیغات بیشتر این نمایش بیش از قبل دیده شود اما چیزی که واضح است این نکته است که تعداد مخاطبان تالار قشقایی کاهشی جدی داشته است.

    نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» به کارگردانی مجید شکری از روز جمعه ۳ شهریورماه در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفت و با مجموع ۶ اجرا، توانسته ۲۰۶ تماشاگر را به سالن بکشاند و با فروشی معادل ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان به اجرای خود ادامه دهد.

    این نمایش نیز بعد پایان آثار قبلی به اجراهای تئاترشهر اضافه شده است، «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» در طول اجراهای ابتدایی خود نزدیک به ۴۳ درصد از ظرفیت موجود در تالار سایه را پر کرده است، این آمار نشان از یک شروع معمولی برای یک نمایش معمولی است.

    همچنین نمایش «آوینیون» به کارگردانی حسن معینی نیز از روز جمعه ۳ شهریورماه در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۱۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده با مجموع ۷ اجرا، توانست ۴۱۸ تماشاگر جلب کند و فروشی معادل ۳۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان داشته باشد.

    «آونیون» هم اجرای معمولی دیگری است که با نزدیک به ۴۰ درصد از مخاطبش هفته اول اجراهای خود را سپری کرده است، این نمایش هم معرفی تئاترشهر به جامعه هنر نمایش است و موفقیتی کسب نکرده است.

    نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳» به کارگردانی نیما گودرزی هم که از ۲۰ تیرماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان روی صحنه رفته است؛‌ با مجموع ۴۰ اجرا و حضور یک هزار و ۴۳ تماشاگر به فروشی معادل ۵۶ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان دست پیدا کند و به اجرای خود پایان دهد.

    «شازده کوچولو ۲۰۲۳» در طول اجراهای خود بارها تمدید شد و بالاخره با استقبالی نزدیک به ۱۰۰ درصدی اجراهای خود را پایان داد، این نمایش با توجه به بلیت ۷۰ هزار تومانی و البته مخاطب یک هزار و ۴۳ نفری باید فروشی ۷۳ میلیون تومانی را تجربه می‌کرده اما گیشه ۵۶ میلیون تومانی این نمایش نشان از تعداد بالای مخاطبان میهمان برای ساخته نیما گودرزی است.

    سنگلج، همچنان خالی

    در تماشاخانه سنگلج نیز شب گذشته دو نمایش «پرده در پرده» به کارگردانی رویا اسدی و «شب روی سنگفرش خیس» به کارگردانی میکائیل شهرستانی آخرین اجرای خود را در این سالن ۲۳۶ نفره پشت سر گذاشتند.

    مطابق آمار اعلام شده این تماشاخانه، نمایش «پرده در پرده» به کارگردانی رویا که از تاریخ ۵ مرداد اجرای خود را آغاز کرده بود طی ۲۸ اجرا میزبان ۷۷۷ تماشاگر (با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها و میهمان) بوده و فروش آن میلغ ۴۲۴ میلیون و ۷۷۳ هزار ریال را نشان می‌دهد.

    دیگر نمایش این سالن «شب روی سنگفرش خیس» به کارگردانی میکائیل شهرستانی نیز که از ۹ مرداد ماه اجرای خود را آغاز کرده طی ۲۸ اجرا میزبان ۱۳۷۲ تماشاگر(با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم بها و میهمان) بوده است. فروش این نمایش در گیشه ۱ میلیارد و ۴۰ میلیون و ۲۶۸ هزار ریال ثبت شده است.

    شایان ذکر است که تالار هنر به دلیل آغاز پروژه ایمن‌سازی، نمایشی را روی صحنه ندارد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما