یکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - Sun 19 May 2024
  • سرزمینِ ایران؛ جشنِ رنگ در عروسی بختیاری

  • تصاویر: سیل در مشهد

  • از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!

  • ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

  • یک صندلی و چند کاندیدا/ گمانه زنی ها درباره ریاست امنیتی ترین کمیسیون مجلس!

  • براندازا دارن برای اعدام خسرو بشارت توییت می‌زنن

  • همه چیز از ۱۹۴۸، ۷۶ سال قبل شروع شد+عکس

  • مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود/ آمار سقط جنین نگران کننده است

  • مصمم‌تر از قبل در برابر دشمن شمشیر می‌زنیم‌/ سپاه در هر نقطه‌ای که لازم باشد حضور دارد

  • پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟ + اسناد

  • فوری /محکومیت میلیاردی استقلال

  • طوفان الاقصی آراء بایدن را برد

  • چرا واردات خودرو ها به در بسته سیاستگذار می خورد؟

  • اندر احوالات لایحه عفاف و حجاب/ لطفا پلیس را خلع سلاح نکنید!

  • «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید +عکس

  • پرسپولیس و استقلال هیجان کاذب ندادند

  • حساسیت فوق‌العاده‌ فرمانده به بیت‌المال

  • با ناکام‌ترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و عکس

  • پایان یک ازدواج تشکیلاتی دیگر میان بی‌وطن‌ها+ عکس

  • خیام نیشابوری، در پرده اسرار کسی را ره نیست+عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 338708
    تاریخ انتشار: 27/فروردين/1402 - 21:12

    تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱

    در حالی که در طول دو دهه اخیر هیچ‌گاه ۱۰۰ درصد اعتبارات عمرانی مصوب بودجه پرداخت نشده، اما در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۱۰۵.۲ درصد از بودجه مصوب در بخش عمرانی تامین شده است.

    تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مشرق ، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، دولت‌ها همواره طی ۴ دهه گذشته بیشترین درآمدهای خود را از محل فروش نفت تأمین کرده اند. به عبارتی، بودجه کل کشور بر اساس فروش نفت و قیمت دلار تدوین و تصویب شده است. غفلت از سایر منابع درآمدی از جمله مالیات و صادرات غیر نفتی و در عین حال بی انضباطی‌های مالی، بیشترین آسیب را به بخش‌های مختلف اقتصاد به خصوص عمران و صنعت و به طور کلی تولید وارد کرد.

    دهه ۹۰ را می‌توان بدترین دوران برای بخش عمران و صنعت کشور خواند، چرا که در این دوره عدم تخصیص بودجه کافی به این بخش‌ها به خصوص بودجه عمرانی سبب انباشت حجم زیادی بدهی دولت به پیمانکاران شد که در نهایت هزینه آن بر دوش مردم و دولت جدید آوار شد.

    در دولت قبل، طی ۲ سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴، رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شده بود. متوسط سالانه پرداخت‌های عمرانی دولت گذشته ۴۱٫۴ هزار میلیارد تومان و مجموع ۸ سال آن دولت، ۳۳۱ هزار میلیارد تومان بود.

    تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱

    تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱


    دولت سیزدهم با برقراری تعادل در هزینه کرد و درآمدهای خود و همچنین تعریف منابع درآمدی جدید از جمله دریافت عادلانه مالیات و شناسایی فرار مالیاتی و تعریف سایر درآمدهای غیر نفتی توانست بدون استقراض از بانک مرکزی، به دخل و خرج خود نظم ببخشد تا هم بدهی‌های برجای مانده از گذشته در بخش‌های مختلف به خصوص عمران را تسویه و هم بودجه عمرانی سال گذشته را به صورت بیش از ۱۰۰ درصدی که شامل سه بخش اعتبارات طرح‌های ملی، طرح‌های استانی و اعتبارات متفرقه است را محقق کند.

    جهش در بخش عمرانی در سال ۱۴۰۲

    به طور کلی، در دهه ۹۰ به دلیل کاهش نسبی درآمدهای دولت و عدم تنوع بخشی به منابع درآمدی، سهم منابع عمرانی از کل بودجه عمومی کاهش قابل توجهی یافت اما در دولت جدید نسبت اعتبارات عمرانی به کل بودجه عمومی از ۱۲.۷ درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد که به دلیل تخصیص بخش عمده‌ای از این بودجه در ماه‌های پایانی سال، باید منتظر جهش در بخش عمرانی در سال ۱۴۰۲ باشیم.

    نسبت ۱۷ درصدی بودجه عمرانی به کل بودجه از ابتدای سال ۹۱ تاکنون بی سابقه بوده است. در واقع نسبت بودجه عمرانی به کل بودجه همواره کمتر از ۱۷ درصد و در سطح ۱۳- ۱۴ درصد بوده است.

    میزان پرداختی دولت از محل خزانه داری کل کشور به پروژه‌های عمرانی معادل ۲۷۳ هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴.۲ درصد رشد داشته است.

    تحقق ۱۰۵ درصدی بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱

    رشد ۹۴.۲ درصدی پرداخت‌های عمرانی

    رشد ۹۴.۲ درصدی پرداخت‌های عمرانی در یک سال نسبت به سال قبل در طول ۲ دهه اخیر بی سابقه بوده است. هم‌چنین در طول دو دهه اخیر هیچ گاه معادل ۱۰۰ درصد پیش‌بینی بودجه عمرانی، پرداخت نشده اما در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۵.۲ درصد بودجه مصوب عمرانی، از محل خزانه داری کل کشور، توانست این مهم را محقق کند.

    این رخدادها نشان دهنده تغییر رویکرد دولت سیزدهم در حوزه توسعه زیرساخت‌های کشور و همچنین توجه به بخش تولید و خدمات در کشور است.

    باید این نکته را هم تصریح کرد که بخش عمده پرداخت‌های عمرانی دولت در ۲ ماه پایانی سال انجام شده است. بنابراین بخشی از آثار و نتایج جهش پرداخت‌های عمرانی دولت در سال ۱۴۰۲ نمایان می‌شود.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما