پنجشنبه 09 فروردين 1403 - Thu 28 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 337161
    تاریخ انتشار: 28/اسفند/1401 - 12:39

    کارنامه وزارت میراث فرهنگی در سالی که گذشت

    روزهای پایانی سال بهانه‌ای شد تا مروری بر عملکرد یک‌ساله وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشیم.

     کارنامه وزارت میراث فرهنگی در سالی که گذشت

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از باشگاه خبرنگاران ، میراث فرهنگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی هر کشور از اساسی‌ترین ارکان تحکیم هویت، ایجاد خلاقیت و خودباوری است. و پژوهش در زمینه‌های مختلف آن باعث روشن شدن ابهامات تاریخی، شناخت ارزش­‌های حاصل از میراث جامعه می‌شود.

    وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور ما وظیفه معرفی فرهنگ و تمدن غنی و ظرفیت‌های فرهنگی، تقویت و تعمیق رابطه جامعه با مواریث و دارایی‌های طبیعی و فرهنگی، شناسایی و ترویج حفاظت از میراث فرهنگی دستیابی به جایگاه واقعی کشور به عنوان یکی از قطب‌هایگردشگری جهانی و توسعه نظام فراگیر و کارآمد تولید و توزیع صنایع دستی در سطح ملی و بین‌المللی را بر عهده دارد.

    روزهای پایانی سال بهانه‌ای شد تا مروری بر عملکرد یک‌ساله وزارت نوپای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که سید عزت‌الله ضرغامی سکاندار  آن است داشته باشیم.

    جام جهانی

    جام‌جهانی قطر میزبان هنر فاخر ایرانی

    در جام جهانی فوتبال قطر سکویی در ساحل کورنیش در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار داده شد تا صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران را به نمایش بگذارد. این وزارتخانه تلاش کرد تا با استفاده از بروزترین تکنیک‌های تصویری ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و داشته‌های ایران در حوزه صنایع‌دستی را نمایش دهد. 

    شب یلدا

    ثبت جهانی شب یلدا و هنر سوزن‌دوزی ترکمن 

    در هفدهمین نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس جهانی یونسکو ایران توانست با ۶ پرونده مشترک پا به مراکش بگذارد و چهار میراث ناملموس را به صورت پرونده های چندملیتی با مشارکت کشورهای دیگر، به ثبت جهانی رساند. به این ترتیب شمار میراث ناملموس جهانی ایران در یونسکو به عدد ۲۱ رسید. «شب یلدا» پرونده مشترک ایران و افغانستان، «مهارت ساختن و نواختن عود» با همکاری ایران و سوریه، «سوزن دوزی ترکمن یا ترکمن دوزی» با مشارکت ایران و ترکمنستان و پرونده «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» به نام ایران، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به عنوان تازه ترین میراث ناملموس جهانی ایران، به فهرست یونسکو اضافه شدند، اما دو پرونده دیگر «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن رباب» که مشترک از سوی ایران و چند کشور دیگر به یونسکو معرفی شده بودند، نتواستند مهر تایید یونسکو را دریافت کنند.

    میراث فرهنگی

    برگزاری نخستین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای

    جشنوواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی برای اولین‌با این هدف که اصحاب میراث فرهنگی و هنرمندان و رسانه بتوانند با هم افزایی همدیگر سواد میراثی جامعه را افزایش دهند در شهر یزد برگزار شد.

    اردبیل ۲۰۲۳

    اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شد

    یکی از سیاست‌های سازمان اکو انتخاب پایتخت گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرهای توریستی کشورهای عضو بهمنظور توسعه اقتصادی در این کشورها است که انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری در سال ۲۰۲۳ هم در همین راستا اتفاقافتاد و وزارت میراث فرهنگی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ را برگزار کرد.

    فیتور اسپانیا

    حضور ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا ۲۰۲۳

    پاویون جمهوری اسلامی ایران که با تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با الهام از آثار تاریخی تخت جمشید،آرامگاه حافظ شیراز و نماد‌های ایرانی اسلامی در فضایی حدود ۳۰۰ متر با حضور آژانس ها، شرکت‌های خدمات مسافرتی و فعالانگردشگری کشورمان در محل دائمی نمایشگاه‌های FIERA DE MADRID برپا شد با استقبال گسترده بازدید کنندگان و شرکتکنندگان از سراسر جهان مواجه شد. نمایندگان ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور ۲۰۲۳ با ارائه اقلام فرهنگی، تبلیغاتی،برگزاری نشست‌های مختلف با حضور دست‌اندرکاران صنعت گردشگری دیگر کشورها، به معرفی ظرفیت‌های بیشمار ایران در حوزهگردشگری و صنایع وابسته پرداختند.

    گردشگری

    برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

    شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور   با حضورنمایندگانی از روسیه، عراق، پاکستان، ترکیه، قطر، تاجیکستان، اندونزی، هندوستان، مالزی، گینه، ویتنام، ژاپن و ونزوئلا در ۱۵ سالن وفضایی حدود ۶۷ هزار مترمربع همچنین ۸۰۰ متر مربع نمایشگاه با حضور بیش از ۷۰ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت برگزاریشد.

    گواهینامه هنری

    واگذاری فرآیند صدور گواهینامه درجه یک هنری

    بر اساس دستور رئیس جمهوری فرآیند ارزشیابی و صدور گواهی درجه هنری هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، نخبگان ومیراث‌داران تمدنی به طور کامل به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شد.

    صنایع دستی

    برپا کردن نمایشگاه صنایع دستی فجر

    نمایشگاه آثار هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر معروف به سرو سیمین ۷، در بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضوراحمد الفارسی عضو شورای جهانی صنایع‌دستی و مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور به صورت رسمی در موزه ملی ایران کار خودرا آغاز کرد و پس از نمایشو داوری آثار و برگزاری کلاس‌های آموزشی و معرفی و تجلیل از برگزیدگان در برج میلاد به کار خود پایانداد.

    کاشان

    تلاش برای ثبت جهانی کاشان و رشت

    کارشناسان شورای عالی یونسکو برای بررسی معیارهای جهانی شدن برخی شهرهای ایران در حوزه صنایع دستی، وارد ایران شدند و شهرهای کاشان، دزفول، بوشهر و رشت ارزیابی شدند و در صورت تایید، این چهار شهر در فهرست جهانی شهرهای صنایع دستی قرار می‌گیرند.

    نوروز
    برگزاری جشن جهانی نوروز

    جشن جهانی نوروز در روزهای پایانی اسفند ماه با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی،چانگ هوآ سفیر چین، نظام‌الدین زاهدی سفیر کشور تاجیکستان، تور داقون صدیق اف سفیر قرقیزستان، رزانا جان آندره مدیر اموراداری و مالی دفتر منطقه‌ای یونسکو، همچنین نمایندگان کشور‌های عضو پرونده ثبت جهانی نوروز و دفتر منطقه یونسکو و با اجرایآیین «بیا به نوروز» توسط گروه چیکسای از خراسان شمالی به همراه چوب‌بازی، دهل‌نوازی و سرنانوازی نوازنده لرستانی در مجموعهفرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما