جمعه 31 فروردين 1403 - Fri 19 Apr 2024
  • التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

  • تحریم شدن سرمربی پرسپولیس

  • «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود+ فیلم

  • مخالفت قاطعانه رهبر حزب شاس و عضو ناظر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با هرگونه حمله به ایران+ عکس و فیلم

  • شهادت یک فرمانده در روز تولدش

  • وحشت صهیونیست‌ها از بازدارندگی هسته ای ایران

  • بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد

  • روزی که افسانه‌ شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافندی غرب فرو ریخت+ عکس

  • درصورت خطای اسرائیل، پاسخ فوری و پشیمان کننده حداکثری خواهیم داد

  • علت نگرانی هواداران استقلال برای استقلالی ها !

  • صهیونیست‌ها از منافقین درخواست کمک کردند!

  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟

  • برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایش‌خانگی

  • موشک‌های کروز وخانه عنکبوت؛اقتدار ایران فراتر از انتظار بود

  • مسعود نجابتی چهره سال هنر انقلاب شد/ تقدیم جایزه به مردم غزه

  • درگیری بین مدیران استقلال اوج گرفت!

  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

  • دستور اژه‌ای برای تحکیم آرامش و امنیت مردم

  • آیا پرسپولیس قهرمان می شود؟!

  • شیر شب‌های شلمچه تن دشمن را به لرزه انداخته بود

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 329970
    تاریخ انتشار: 05/بهمن/1401 - 12:16

    سود دولت از واردات هر خودرو چقدر است؟

    اکو ایران نوشت: سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی تعیین شد. تعیین تکلیف این متغیر اصلی سبب شد عرضه خودرو‌های وارداتی به رغم اظهارات مدیران صمت در ارتباط با زمان و مسیر عرضه هنوز نهایی نشده است.

     سود دولت از واردات هر خودرو چقدر است؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ،مدیران صمت وعده داده بودند که محصولات برند‌های جهانی خودروساز را هفته سوم دی سال جاری روی تابلوی بورس کالا عرضه کنند. حدود ۱۰ روز از آن زمان می‌گذرد، اما خبری از عرصه محصولات وارداتی در بورس کالا نشده است. به نظر می‌رسد دو مساله در این زمینه تاثیرگذار بوده است. اول چالش‌هایی که برای عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شده است. سازمان بازرسی کل کشور و برخی نمایندگان مجلس خواستار ورود شورای رقابت به پروسه عرضه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در بورس کالا شدند. آن طور که به نظر می‌رسد مخالفان این نحوی عرضه با واریز کل پول به حساب شرکت‌های خودروساز مخالف هستند. آن‌ها خواستار ایجاد تغییراتی در مسیر درآمد‌های حاصل از فروش خودرو در بورس کالا شدند.

    شنیده‌ها حکایت از تعیین بازه ۶ درصد تا ۳۱ درصدی برای تعیین سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی در دور جدید ورود خودرو شدند. البته سیاست گذار خودرویی اعلام کرده درصد‌های اعلام شده به صورت علی الحساب بوده و بعد از عرضه خودرو در بورس کالا سود بازرگانی متعلقه محاسبه خواهد شد. وزارت صمت در این دور از واردات خودرو به دنبال عرضه محصولات ارزان قیمت یا به قول مدیران ارشد این وزارت خانه اقتصادی است. بازه در نظر گرفته شده برای این خودرو‌ها که زیر ۱۰ هزار یورو قیمت می‌خورند ۶ درصد تا ۱۱ درصد است. البته همانند سابق بسته به حجم موتور درصد سود بازرگانی تعیین می‌شود. خودرو‌هایی که تا ۱۲۰۰ سی سی حجم موتور دارند می‌توانند با سود بازرگانی ۶ درصدی در بازار ایران حاضر شوند و چنانچه حجم موتور بالای ۱۲۰۰ سی سی باشد سود بازرگانی در نظر گرفته شده ۱۱ درصد است.

    اما خودرو‌هایی که در بازه قیمتی ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یورویی قرار می‌گیرند بر اساس حجم موتور دارای دو نوع سود بازرگانی خواهند بود. آن دسته که حجم موتور آن‌ها تا ۱۵۰۰ سی سی باشد باید ۲۱ درصد را به عنوان سود بازرگانی پرداخت کنند. اما اگر حجم موتور بالای ۱۵۰۰ سی سی باشد سود بازرگانی آن‌ها ۳۱ درصد خواهد بود.

    به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای تعیین سود بازرگانی واردات قطعات منفصله خودرو نیز پیش بینی شده است. آن طور که از شنیده‌ها بر می‌آید سود بازرگانی واردات قطعات منفصله برای ساخت داخل تا ۲۰ درصدی ۲۸ درصد تعیین شده و چنانچه ساخت داخل به بالای ۲۰ درصد برسد سود بازرگانی در نظر گرفته شده ۱۶ درصد خواهد بود.

    چنانچه سود‌های بازرگانی که برای واردات قطعات منفصله در نظر گرفته شده درست باشد باید بگوییم دولت قصد دارد در این دور از واردات خودرو از واردات خودروی کامل (CBU) بیش از واردات قطعات منفصله حمایت کند. این اقدام دولت به نوعی زنگ خطر را برای خودروسازان خصوصی به صدا در آورده است؛ بنابراین با توجه به نرخ ارز و سود بازرگانی می‌توان قیمت خودرو‌های وارداتی را با توجه به قیمت‌های جهانی آن‌ها با درصد خطای کمتری محاسبه کرد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما