یکشنبه 10 مهر 1401 - Sun 02 Oct 2022
  • زلنسکی خواستار تسریع عضویت اوکراین در ناتو شد

  • نبودسواد رسانه‌ عامل تشدید اغتشاشات اخیر

  • ازحمله تروریستی به یک کلانتری در زاهدان تا شهادت معاون اطلاعات سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان/اعلام برائت مولوی عبدالحمید+عکس و فیلم

  • اشنایی با اولین شهید عملیات محرم در دفاع مقدس/زندگینامه سردار شهید مهدی نصر اصفهانی

  • محمد خاتمی؛ آرام و صلح جو یا بانی و شریک اغتشاشات/ تصویری که می‌سازند تصویری که واقعی است

  • ماهی‌گیری اصلاحات از آب گل آلود/ کاسبی سیاسی با خون +جزئیات

  • «خبرگزاری جمهوری اسلامی» با چه هدفی به دنبال برجسته نمودن «پدر گلشیفته» است؟

  • تحریم‌های جدید علیه روسیه در رابطه با الحاق چهار منطقه از خاک اوکراین/کانادا تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش داد

  • واکاوی تأمین مالی اقتصاد در ۱۴۰۱/ سهم ۵درصدی بخش مسکن از تسهیلات بانکی

  • صورت مسئله را تغییر ندهید

  • شعار «زن، زندگی، آزادی» دروغی که خودشان هم باور نکردند

  • هوای پایتخت برای گروه های حساس ناسالم است

  • الهام یعقوبیان لیدر سازمان سیا و موساد را بهتر بشناسید+سند وعکس

  • ردپای یک سرویس اطلاعاتی در پروژه سایبری سلبریتی‌ها+عکس

  • مؤثر بودن واکسن نورا در آزمایشگاه فایزر و مدرنا/ شروع کارآزمایی بالینی برای گروه سنی زیر 18 سال

  • فرمان آشوب از واشنگتن، پاریس و لندن صادر شد

  • پایان اغتشاش آغاز محاکمه سران فتنه / سه گروهی که به دلیل وقایع اخیر حتما باید محاکمه شوند

  • بازنده صندوق رای، شکست خورده در اغتشاشات/ مدعیان اصلاحات پاسخگوی همراهی خود با اسرائیل هستند؟

  • ٧ مهر؛ روزى به نام انسان هاى جان بر کف/ در پایتخت ٦ هزار آتش نشان فعالیت مى کنند

  • سفیر روسیه: آمریکا سعی دارد قدرت هسته‌ای روسیه را مورد آزمایش قرار دهد/اردوغان قصد دارد امروز با پوتین تماس تلفنی بگیرد

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 306762
    تاریخ انتشار: 04/مرداد/1401 - 10:54

    ارزش‌گذاری اشتباه و صف کشی برای پولدار شدن

    برخی از دانش آموزان از چشم و ابروی رشته پزشکی خوششان نمی آید و ممکن است علاقه ذاتی هم به آن نداشته باشند، بلکه هدفشان پول پارو کردن از طریق این رشته است!

    ارزش‌گذاری اشتباه و صف کشی برای پولدار شدن

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از جهان؛این روزها در تب و تاب خبرهای مربوط به کنکور قرار داریم و اخیراً نیز رئیس جمهور، مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را به دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ کرد.

    نوع مواجهه با غول بی شاخ و دم کنکور و به طور کلی فرآیند گزینش دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها، یکی از دغدغه های همیشگی مسئولین، والدین و خود دانش آموزان بوده است. در این میان برخی کارشناسان اعتقاد دارند که کنکور باید به طور کلی حذف شود و برخی نیز معتقدند که اصلا کنکور را نمی توان حذف کرد. هر کدام نیز دلایل خاص خود را دارند که اکنون فرصت پرداختن به آن نیست.

    اما فروردین امسال بود که ایسنا به نقل از محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  نوشت: «امکان حضور در بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی براساس سوابق تحصیلی وجود دارد».

    وی همچنین بیان کرد: «براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان برای حضور در این رشته‌ها سوابق تحصیلی تاثیر قطعی داشته باشد و نیاز به برگزاری کنکور نباشد اما برای رشته‌های پرطرفدار کنکور حتما باقی خواهد ماند».
     
    در حقیقت، چه بخواهیم و چه نخواهیم، درصد قابل توجهی از دانش آموزان، معدل بالا و یا متوسط به بالا دارند و از آن طرف، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در برخی رشته ها - که به هر دلیلی متقاضی زیادی دارند - در حال حاضر به اندازه ای نیست که بتوان بدون برگزاری کنکور، دانشجو پذیرش کرد.

    در این زمینه چند نکته وجود دارد:

    یک: اگر این امکان وجود دارد که برای 85 درصد داوطلبان کنکور حذف شود، چنین اتفاقی هم در جای خود می تواند امیدوار کننده باشد. در نظر بگیرید که اکثریت دانش آموزان و والدین آنها از دست مؤسسات و آموزشگاه های خصوصی کنکور، کتاب های تست زنی کنکور، تبلیغات دیوانه کننده، فشار روحی و روانی قبل، حین و بعد از کنکور و ... نفس راحتی بکشند.
     
    دو: علت روی آوردن حدود 15 درصد به سمت رشته های پرطرفدار و جذاب نیز باید ریشه یابی شود. یکی از دلایلی که این اتفاق می افتد، گزاره ها و آدرس های غلطی است که جامعه و خانواده ها به دانش آموزان منتقل می کنند. در اینجا می توان با انجام مشاوره و ارائه اطلاعات دقیق و جامع به دانش آموزان و یا حتی به خانواده های دانش آموزان کمک کرد تا واقع بینانه تر به موضوع بنگرند و استعداد دانش آموزان هدر نرود.
     
    یکی دیگر از دلایلی که این اتفاق افتاده، تبعیض ها و یا مزایای غیر قابل توجیهی است که در برخی شغل ها و حرفه ها ایجاد شده است و آن هم ناشی از سیاست های غلط است.

    مثلاً توجیهی ندارد که برای یک پزشک این امکان وجود داشته باشد که با یک جراحی، دستمزدی برابر با حقوق یک ماه تلاش فرد دیگر در سایر شغل ها را به دست آورد.

    برخی از دانش آموزان از چشم و ابروی رشته پزشکی خوششان نمی آید و ممکن است علاقه ذاتی هم به آن نداشته باشند، بلکه هدفشان پول پارو کردن از طریق این رشته است! اگر این حرفه در جامعه مانند سایر مشاغل و حرفه ها ارزشگذاری شود و برای زیاده خواهی ها نیز محدودیت و خط قرمز مشخص شود، قطعاً در میزان گرایش دانش آموزان و والدین آنها به این رشته اثر خواهد گذاشت.
     
    سه: در برخی رشته ها می توان ظرفیت پذیرش را افزایش داد و کمک کرد که سایه کنکور از سر آنها هم برداشته شود. وقتی لشکری از دانش آموزان به فرض برای 1500 صندلی که مخصوص یک رشته خاص است با هم رقابت می کنند، طبیعی است که برای رسیدن به آن صندلی ها صف طولانی تشکیل شود. این ظرفیت پذیرش می تواند سایه انحصار را هم از سر برخی رشته ها بردارد.
     
    چهار: در اینجا یک نکته دیگر هم وجود دارد؛ بسیاری از دانش آموزان استعدادهای ذاتی و مهارت های فوق العاده ای در برخی رشته ها دارند اما به هر دلیلی برای کسب معدل بالا تلاش نمی کنند. در آن صورت، اگر فقط معدل سال های تحصیل ملاک عمل قرار گیرد و از آن طرف، کنکور هم حذف شود این افراد به عنوان ظرفیت های بدون استفاده در جامعه باقی خواهند ماند.

    بنابراین باید توجه کرد که ملاک ارزیابی چه در آموزش و پرورش و چه در دانشگاه باید از حالت فعلی  خارج شده و مجموعه ای از معیارها در کنار هم گذاشته شود تا استعداد و قابلیت دانش آموزان شناسایی شود. یکی از این موارد هم می تواند امتحانات کتبی مرسوم باشد؛ اما نباید منحصر در آن باشد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما