جمعه 10 فروردين 1403 - Fri 29 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 305388
    تاریخ انتشار: 25/تير/1401 - 12:07
    پرویز سروری

    گلوگاه‌های فساد شهرداری تهران چگونه بسته شد؟

    نائب رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره بودجه اختصاصی شهرداری تهران ویژه ایام اربعین، فروش املاک در شهرداری اختلاف بین شورای شهر‌ی‌ها، کاهش چشمگیر سوءاستفاده‌های مالی و فساد در شهرداری و ... ارائه داد.

    گلوگاه‌های فساد شهرداری تهران چگونه بسته شد؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

    اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. بیش از  10 ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف  یافته و تحولاتی در این زمان شکل گرفته است.

    در مورد موضوعات مختف در شهر تهران از جمله فروش املاک در شهرداری اختلاف بین شورای شهر تهران، تمهیدات شهرداری و شورا برای مراسم اربعین، تشکیل خزانه واحد و... با پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها

    ضرورت فروش املاک شهرداری برای تحقق 20 درصدی بودجه غیرنقدی

    طی هفته‌های گذشته حواشی مختلفی بر سر موضوع فروش املاک در شهرداری تهران مطرح شده و برخی مخالف و برخی موافق آن هستند، ماجرا از چه قرار است؟

    ببینید همانطور که خزانه‌دار شورای شهر تهران و معاون شهرداری گزارش داد، شهرداری برخلاف اینکه برخی مطرح کرده‌اند و نظرات غیرکارشناسی داده‌اند هیچ ملکی را برای پرداخت حقوق نفروخته‌ا این در حالی است که به طورکلی براساس قانون شهرداری می‌تواند 20 درصد درآمد خود را از درآمد غیرنقد مانند فروش املاک تعیین کند که طی ماه‌های گذشته نه تنها این اقدام صورت نگرفته که در ماه‌های گذشته این اقدام انجام نگرفته و به نظر ما برای تأمین درآمدی این کار باید محقق می‌شد در حالی که در گذشته چنین موضوعی روال طبیعی بود، بنابراین اکنون این سؤال مطرح است که چرا برخی در این زمینه حاشیه ایجاد کرده ومسائلی برخلاف واقع و برخلاف اسناد موجود را مطرح کرده‌اند.

     برخی آرزوی عدم موفقیت برای مدیریت شهری جدید دارند/ بدون استقراض و کمک موفق به حل مشکلات شدیم

    از ابتدای فعالیت شورای شهر ششم و مدیریت جدید متأسفانه برخی آرزوی عدم موفقیت برای این مجموعه‌ها را داشته‌ا ند ولی خوشبختانه مدیریت جدید نه تنها توانست بر مشکلات فائق آید، بلکه موفق شد حقوق پرسنل و کارکنان رادر بخش‌های مختلف بدون قرض و فروش املاک انجام دهد و این نقطه بسیار مثبتی با توجه به شرایطی بود که مدیریت شهری را تحویل گرفته‌ایم. همچنین برنامه‌های شهرداری در حوزه مدیریت جهادی به بار نشست اکنون کارنامه قابل قبولی را داشته ایم در بحث های اجتماعی سیاست گذاری خوبی انجام می‌شود.

    ایجاد نظم و انضباط و جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی و فساد در شهرداری تهران

    به نظر شما مهمترین نتایج و اثرات تشکیل خزانه واحد چه بوده است؟

    خزانه واحد از نکات مثبتی است که در شهرداری محقق شده و شهردار تهران از همان روزهای اول بر این موضوع تأکید داشت و خوشبختانه آثار خوبی مانند ایجاد نظم و انضباط و جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی و فساد از طریق آن حاصل شده است. 

    شهرداری به قله عملکرد خود در سال 1400 رسید

    وضعیت مالی شهرداری چگونه است و آیا برنامه ها جهت رفع مشکلات به خوبی پیش رفته است؟

    همه کارشناسان خبره در بحث مسائل مالی معتقدند که شهرداری به قله عملکرد خود در سال 1400 رسید و توانستیم 92 تا 93 درصد از بودجه سال پیش را محقق کنیم برخی معتقد بودند که نهایت شهرداری می‌تواند 28 تا 30 همت از بودجه را محقق کند ولی با باز شدن قفل‌های اقتصادی و برخی از مشکلات تحقق بودجه از 35 همت هم عبور کرد و این پیام روشنی برای شهر و شهروندان است یعنی نشان می‌دهد که تهران به حرکت و جوشش درآمده، ساخت و ساز در آن اندکی رونق گرفته و درآمد در شهرداری تهران در حال افزایش است همچنین این مسأله نشان می‌دهد اعتماد عمومی نسبت به تصمیم شورا و شهرداری افزایش یافته و چشم‌انداز خوبی برای آینده ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود. 

    برآیند کشور از جریان انقلاب مثبت است/ استراتژی دشمن سیاه نمایی است

    همچنین ناگفته نماند برآیند کشور از جریان انقلاب از نظر مقام معظم رهبری برآیند مثبتی است و آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از همه نیروهای انقلابی خواستند این است که در راستای امید بخشی حرکت کنند چراکه استراتژی دشمن سیاه نمایی است و ضعف ها را بزرگ نمایی می کنند و در بین مردم در خصوص عملکرد رو به رشد دولت، مجلس انقلابی، شورای اسلامی شهر و شهرداری ایجاد یاس و ناامیدی می کنند. وظیفه ما این است که جامعه را در مسیرهای واقعیت ها و امیدبخشی حرکت دهیم و امسال در مسیری باشیم که مشکل مردم حل شود.

    اختلافات فکری میان اعضای شورا نقطه قوت شورای ششم محسوب می‌شود/شورای ششم شورای انقلابی و تحول‌خواه است و نگاه قبرستانی نداریم

    برخی معتقدند که با گذشت زمان اختلافاتی میان اعضای شورای ششم ایجاد شده، ماجرای این اختلافات چیست؟

    ببینید! به نظر من اینکه هیچ اختلافی میان اعضای شورای شهر نباشد به نظر من نکته مثبتی نیست و اینکه گفته می‌شود اختلافات فکری میان اعضای شورا وجود دارد، نه تنها نقظه ضعف نیست بلکه نقطه قوت شورای ششم محسوب می‌شود. برخی تصور داشتند که شورای شهر جدید یک شورای یکدست و بدون چالش است و شهرداری کامل در حاشیه امن خواهد بود، در حالی که شورای ششم شورای انقلابی، تحول‌خواه و در عین حال یکدست است. ناگفته نماند که توقع از پارلمان هم به همین صورت است.

     نگاه تحول‌گرایانه شهردار تهران 

    ما نگاه قبرستانی نداریم، البته حمایت از شهرداری را اصل ضروری می‌دانیم ولی در کنار آن انتقاد هم یک اصل است. تضارب آرا و موضوعات مختلف در شورای ششم وجود دارد و درنهایت حمایت از دستگاه اجرایی برای پیشبرد اهداف مدنظر قرار داشته و این موقعیت اثبات شده است که چشم‌های باز بر رفتار مدیریت شهرداری نظارت دارد که البته همه انتقادات هم همیشه دلسوزانه و مشفقانه بوده است.

    روند شورای شهر یک روند حمایتی مطالبه‌گرانه بوده و به هیچ وجه ما این موضوعات را شکاف میان اعضای شورا نمی‌دانیم. به هر حال اختلافات قهری وجود دارد و هرکدام از دوستان صاحب‌نظر هستند ولی کل شورای ششم تأکید آنها حمایت از شهرداری است. در عین حال حقوق مردم را مطالبه می‌کنیم و به دنبال این هستیم که با نگاه‌های متفاوت به روند پیشبرد امور کمک کنیم. شهردار تهران یکی از شهرداران جسور پایتخت است که با نگاه تحول‌گرایانه برنامه‌ها و اقدامات زیادی را در دستور کار قرار داده و گام‌های بسیاری در جهت تحقق آن انجام گرفته و عملیاتی شده است.

    پیش بینی حضور 3 تا 5 میلیون زائر ایرانی جهت پیاده‌روی اربعین/ سیستم راهپیمایی با تغییراتی مواجه خواهد بود

    مدتی پیش شما به همراه آقای علیرضا  زاکانی شهردار تهران جهت برنامه‌ریزی و تمهیدات پیاده‌روی اربعین به عراق سفر کردید، از جزئیات از سفر برایمان بگوئید و چه اقداماتی قرار است در این راستا انجام گیرد؟

    امسال بعد از دو سال قرار است اربعین برگزار شود و طی دو سال گذشته به دلیل کرونا این موضوع با مشکلات و وقفه‌هایی همراه شده بود. اکنون عشق زیادی برای عتبات است و طبق برآوردهای دوستان در عراق، امسال 3 تا 5 میلیون زائر ایرانی جهت پیاده‌روی اربعین اقدام خواهند کرد که با توجه به اینکه امسال اربعین در تابستان است و مواجهه شدن با فصل گرما را  داریم، سیستم راهپیمایی با تغییراتی مواجه خواهد بود و بیشتر راهپیمایی در شب هنگام خواهد بود. بنابراین باید در اسکان در روز بیشتر تمهیداتی انجام شود، لذا موکب‌ها باید نسبت به سال‌های قبل جهت اسکان زائران آماد‌ه‌تر باشند. ما در مرزها و پس از مرزها علاوه بر اسکان باید موضوع حمل و نقل را در نظر گیریم و چاره‌اندیشی کنیم و از آنجایی که بخش اعظم زائران ایرانی از تهران هستند، چرا که تهران جمعیت بیشتری در میان شهرها و استان‌های دیگر دارد، شهرداری قرار است لایحه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته بدین منظور اختصاص دهد.در این سفر مقرر شد تا علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان یکی از اعضای هیئت دولت نقطه نظرات مسئولان عراقی را به رییس‌جمهور و وزرای مربوطه منتقل کند امیدواریم با تعامل کشورهای ایران و عراق و عملکرد هوشمندانه و موثر شهرداری تهران، مراسم اربعین بسیار بهتر از سال‌های گذشته برای زائران برگزار شود.

    افزایش بودجه اختصاصی شهرداری تهران ویژه ایام اربعین

    پیش‌بینی شما در مورد بودجه‌ای که قرار است ویژه ایام اربعین اختصاص داده شود چقدر است؟

    هنوز شهرداری تهران لایحه‌ای را به شورا نیاورده، به زودی قرار است این لایحه به شورای شهر ارائه شود تا مصوبه مربوط به اعتبار آن درنظر گرفته شود اما به احتمال زیاد از آنجایی که قیمت‌ها افزایش یافته و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که جمعیت بیشتری برای پیاده‌روی اربعین اقدام کنند، قطعا میزان بودجه نسبت به سالهای قبل افزایش چندبرابری خواهد داشت.

     پیشرفت ۷۰ درصدی طرح مدیریت یکپارچه شهری

    طرح مدیریت یکپارچه شهری به کجا رسیده است؟

    خوشبختانه پیشرفت ۷۰ درصدی طرح مدیریت یکپارچه شهری را شاهد هستیم و اصلاح طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس انجام شود تا رفع معضل بزرگ نظام شورایی برای نخستین بار به ثمر بنشیند.باید ظرفیتی ایجاد کنیم که طرح، ایده‌ها و پیشنهادات از بدنه جامعه شورایی به راس برسد که برای این مهم نیازمند تجارب خوب هستیم.هرکس بتواند طرح یا پیشنهاداتی در راستای حل معضلات کشور و استان‌ها بدهد از نظام تشویق در سامانه طرح جمع‌سپاری استفاده می‌کنیم و او را به جامعه نخبگانی کشور معرفی و زمینه رشدش را فراهم خواهیم کرد.

     تعامل شورای عالی استان‌ها با مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس 

    وضعیت شورای عالی استان ها در حال حاضر چگونه است؟ 

    با اقدامات اعضای شورای عالی استان ها به محتوای قانون اساسی در خصوص جایگاه شوراها نزدیک می‌شویم و تعاملات ما با دستگاه‌های دیگر مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در حال نتیجه دادن است. پیشنهاد داده ایم یک کارگروه مخصوص مدیریت شهری  در قوه قضائیه تشکیل شود تا مسائل و مشکلات مربوط به شوراها و شهرداری به طور ویژه پیگیری و برطرف شود، ما می توانیم با استفاده از نمایندگان کارگروه های تشکیل دهیم تا موضوعات پیگیر شود، ما کارهای زیادی داریم که با دستگاه قضا انجام دهیم.

    هفته گذشته دو نمایشگاه خواهرخواندگی و دستاوردهای شهرداری برگزار شد به نظر شما برگزاری این نمایشگاه‌ها چقدر حائز اهمیت است؟

    این مساله مهم و ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در استفاده از ظرفیت‌های نوین و نوآورانه عقب هستیم و این در حالی است که با استفاده از دیپلماسی پارلمانی می‌توانیم این مساله را جبران کنیم. در زمینه دیپلماسی مدیریت شهری با عقب‌ماندگی مفرطی از گذشته مواجه هستیم و این همایش‌ها نقش زیادی در فعال کردن ظرفیت‌ها، تولید و تجمیع ظرفیت‌ها و رساندن توانمندی‌های ما به گوش جهانیان دارد.این گونه همایش‌ها زمینه را برای تعامل بین‌المللی بین شهرهای خواهرخوانده و کلانشهرها به خوبی فراهم می‌کند.

    مهمترین دستاوردهای شهرداری طی 10 ماه/ چشم‌انداز روشنی برای تهران 

    از نگاه شما مهمترین دستاوردهای شهرداری طی 10 ماه گذشته چه موضوعاتی بوده است؟

    طی 10 ماهه گذشته اقدامات بسیاری در قالب تحول در شهر و یا تشکیل قرارگاه انجام گرفته است. شهرداری تهران در شرایط سختی شهر را در دست گرفت. کمبود مترو و تاکسی و اتوبوس بسیار ملموس بود ولی  خوشبختانه اکنون شاهد روند رو به رشد در این زمینه هستیم. از اقدامات خوب  مدیران شهرداری تهران این است که نگاه بخشی را کنار گذاشته‌اند و اقدامات تجمیعی در قالب قرارگاه در حال انجام است. سازماندهی‌های بسیار گسترده‌ای در قالب قرارگاه انجام شد که آثارش را طی 10 ماه گذشته تا کنون نشان می‌دهد در حال حاضر با اقدامات جمعی و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان گفت که اکنون آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل کاهش یافته است.موضوع مسکن و قرارگاه مربوطه به آن هم از اتفاق مبارکی است که سال‌ها آرزوی اجرای آن را داشتیم ولی غالبا دولت به این  موضوع ورود نمی‌کرد که اکنون دولت انقلابی طی پیمان مشترک با شهرداری توافق کرده است که همکاری‌های لازم را انجام دهد وا ین مسأله نشان می‌دهد که می‌توان بسیاری از تهدیدات را در بافت فرسوده به فرصت تبدیل کرد و نشان می‌دهد اگر بخواهیم با تحرک و فعالیت مضاعف می‌توان چشم‌انداز روشنی برای تهران داشت. همچنین در حال حاضر در همه پهنه‌های فرسوده مجوز یک طبقه اضافه ساخت داده شده و به میزان فضای سبز ۱۲۵۰ هکتار افزوده شده و قرار است امسال۱۵۰۰ هکتار دیگر هم به فضای سبز افزوده شده است.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما