پنجشنبه 09 فروردين 1403 - Thu 28 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 305101
    تاریخ انتشار: 22/تير/1401 - 14:29
    رئیس کمیسیون اقتصادی

    اقتصاد ایران مسیر کاملا شفافی را دنبال می‌کند

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا ماه آینده هیچ درگاه پرداختی نباید بدون اتصال به شبکه مالیات کشور باشد و یک میلیون دستگاه های POS باقی مانده تا پایان ماه جاری باید به شبکه مالیات کشور متصل شوند.

    اقتصاد ایران مسیر کاملا شفافی را دنبال می‌کند

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا ماه آینده هیچ درگاه پرداختی نباید بدون اتصال به شبکه مالیات کشور باشد و یک میلیون دستگاه های POS باقی مانده تا پایان ماه جاری باید به شبکه مالیات کشور متصل شوند.

    محمدرضا پورابراهیمی درباره فضای اقتصادی کشور اظهار کرد: مسیر حرکتی که در حوزه اقتصادی دارد جلو می رود مسیری است که می توانیم کمک کنیم تا وضعیت بهتری در آینده نسبت به گذشته داشته و امیدواریم این موضوع با دقت نظر دولت و کمتر اشتباه کردن ارکان قوه مجریه بتواند با شرایط بهتری همراه شود.

    وی افزود: یکی از جاهایی که در نظام اقتصادی کشور حائز اهمیت است، مدیریت بازار ارز است که به شدت اثرگذار بر همه متغیرهای اقصادی است و و در هفته های اخیر اقدامات مثبتی صورت گرفته که مورد حمایت مجلس و کمیسیون اقتصادی است.

    پورابراهیمی عنوان کرد: در سه سال گذشته تراز تجاری کشورمنفی بوده و از نیمه دوم سال قبل با استقرار دولت سیزدهم روند تجاری تغییر جهت داده به طوری که در شش ماهه دوم سال گذشته وضعیت صادرات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۳۵ درصد رشد داشته که این به واسطه شرایطی بود که در فضای اقتصادی منطقه و تعاملات اقتصادی دولت ایجاد شد و طی سه ماهه اول سال جاری تراز تجاری حدود ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را نشان می دهد.
    مثبت شدن تراز تجاری منفی کشور در سه ماهه اول سال جاری

    نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تراز تجاری منفی در سه ماهه اول امسال مثبت شده که خبر بسیار مهمی است افزود: اگر این وضعیت در سه فصل بعدی ادامه پیدا کند، بعد از سه سال به یک وضعیت با ثبات در تجارت کشور برمی گردیم که می تواند در مدیریت منابع و مصارف ارزی موثر باشد؛ چنانچه اثراتش را در حوزه سیاست های ارزی کشور می توانیم ببینیم.

    وی با اشاره به اینکه در سال های قبل با روش های غیرکارشناسی تسویه منابع صادراتی انجام و انگیزه صادرات کم شده بود، گفت: در شرایط قبلی نرخ های متفاوت را در بازار صادرات شاهد بودیم اما در حال حاضر همزمان با بهبود شرایط تراز تجاری، مدیریت منابع ارزی هم تقویت شده و تصمیم اخیر بانک مرکزی که کمیسیون اقتصادی از آن حمایت می کند درخصوص بازار توافقی ارز است که کمک می کند هم انگیزه برای صارات بیشتر شده و هم محدودیت های ناشی از تسویه ارزی را به حداقل رسانده و ظرفیتی ایجاد می کند که ازطریق منابع، کالاهای مورنیاز کشور تامین شود و رویکرد جدی است که بخشی از التهابات بازار ارز را تا حد زیادی مدیریت کند.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جذب منابع ارزی خارج از شبکه رسمی مبادلات، یکی ازموضوعات مهمی است که پیشنهاد دادیم از طریق بانک های دولتی و غیردولتی به صورت عاملیات برای بانک مرکزی منابع ارزی را جمع آوری کنند.

    وی ادامه داد: پیشنهاد این است تضامین بانک مرکزی برای تسویه سپرده های ارزی با ارز ارائه شود زیرا تجربه تلخی از دولت نهم و دهم داریم که تسویه تعهدات ارزی با نرخ های ریالی بود و به شدت اثر منفی گذاشت زیرا تصمیم غیرکارشناسی بود و به شدت به اعتماد عمومی آسیب زد.
    ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی در دست مردم است

    پورابراهیمی افزود: برآورد این است بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی در دست مردم باشد که اگر به چرخه جریان اقتصادی کشور برگردد، به مدیریت نرخ ارز در اقتصاد کشور کمک زیادی می کند.

    وی تصریح کرد: باید تضمین سپرده های ارزی را توسط بانک مرکزی شاهد باشیم و مقدار و نوع ارزی که سپرده می شود، همان در زمان تعدیه در اختیار مردم قرار گیرد و نرخ سود جذابیت ویژه ای داشته باشد که بازار ارز از این جهت می تواند تقویت شود.

    نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مدیریت بازار ارز مربوط به اجرای قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، گفت: بخش عمده ای از کالاهای موردنیاز کشور از مجاری غیررسمی تامین می شود که قسمت زیادی قاچاق کالا است و اجرای قانون جدید که اخیرا ابلاغ شده، در مدیریت بازار بسیار حائز اهمیت است.

    وی اظهار کرد: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز نزدیک به چهار سال در کمیسیون زمان برد و تمامی اشکالات پوشش داده شده و اجرای این قانون می تواند یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از اختصاص ارز به بازار غیررسمی برای قاچاق کالا به کشور باشد و اگر جامع و کامل قانون را اجرا کنیم، در شبکه رسمی در اختیار رویکرد تصمیم گیری حاکمیت قرار می گیرد.

    پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در بحث دسترسی به منابع ارزی کشور خبرهای خوبی داریم و نزدیک به دو میلیارد دلار منابع ارزی در کشورهای همسایه بابت مطالبات آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و با پیگیری های دولت و بانک مرکزی قرار است بخش دیگری از منابع بلوکه شده ایران آزاد شود و در راستای نگاه تعاملی دولت با کشورهای اطراف، عرضه منابع در حوزه ارز دارد تقویت می شود.
    ایران دارد به جایگاه خود در فروش نفت برمی گردد

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فروش نفت و پایان اثر تحریم ها بر فروش آن گفت: ایران با تحریم و بدون تحریم دارد به جایگاه خود در فروش نفت برمی گردد و بسیاری از کشورها در تحریم ها از آمریکایی ها تبعیت نمی کنند.

    وی اظهار کرد: «ریچارد نفیو» پدر تحریم هاعلیه ایران اخیرا اظهار نظر کرده تحریم هایی که علیه ایران طراحی کرده بودیم سال های قبل شکست خورده و پیشنهاد داده تحریم ها برای مدتی رها شود تا ایران فضای بدون تحریم را تجربه کند و بعد دوباره تحریم شود.

    پورابراهیمی در ادامه عنوان کرد: با توجه به شرایط کشور، نگاه دولت سیزدهم نگاه به حل مشکلات اقتصادی با رویکرد توانمندسازی داخلی است اما از سوی دیگر نیز قطعا پیگیر مذاکرات هسته ای به جد هستیم و ذره ای از منافع ملی کوتاه نخواهیم آمد و این پیگیری با تلاش مجدانه و توانمندسازی داخلی منافاتی ندارد.
    مالیات را اضافه نکرده ایم اما از فرارها جلوگیری کرده ایم

    نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک راه حل مشکلات اقتصادی، اتکا به درآمدهای مالیاتی است، گفت: یکی از اقداماتی که در طول ماه های اخیر شاهد بودیم، اهتمام مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اجرای قوانین و مقررات از جمله سامانه مودیان مالیاتی و شفاف سازی اطلاعت اقتصادی و سامانه جامع پایانه هاست.

    وی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی در کشور عدد بالایی است و باید آن را به حداقل برسانیم، افزود: تقریبا از میزان مالیات مد نظر برای فصل اول امسال با مقداری اغماض، ۱۰۰ درصد تحقق یافته و اگر با همین روش پیش برویم، مالیات را اضافه نکرده ایم اما از فرارها جلوگیری کرده ایم.

    پورابراهیمی تاکید کرد: تا ماه آینده هیچ درگاه پرداختی نباید بدون اتصال به شبکه مالیات کشور باشد و یک میلیون دستگاه های POS باقی مانده تا پایان ماه جاری باید به شبکه مالیات کشور متصل شوند.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در نتیجه این پیگیری ها، در سه ماهه اول امسال میزان مالیات موردنظر وصول شده و در گام بعدی به همین روش، تا پایان سال مازاد خواهد بود ضمن اینکه میزان نرخ مالیات بر عملکرد در اقتصاد کشور را پنج درصد کاهش داده ایم.
    بازار ارز از فضای روانی و سیاسی به فضای منطقی تبدیل می شود

    وی اظهار کرد: مدیریت ارز خانگی در کشور با تضامین بانک مرکزی و نرخ های سپرده ارزی جذاب، بازار توافقی ارز، روند مثبت تراز تجاری و ... علامت های خوب نظام اقتصادی است و بازار ارز به تدریج دارد از فضای روانی و سیاسی به فضای منطقی تبدیل می شود و علامت مثبتی در فضای تخصصی کشور است.

    پورابراهیمی افزود: هر چه بتوانیم طرف عرضه را تقویت و تقاضا مدیریت شود، شرایط بهتر می شود؛ اکنون تقاضای کاذب در بازار ارز مطرح است که قیمت را بالا می برد.
    اقتصاد ایران مسیر کاملا شفافی را دنبال می کند

    نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی عوامل انتظاری و سوداگری و بخشی واقعیت اقتصاد است که ناشی از سیاست های ارزی و جوانب آن و نرخ تورم در اقتصاد است و اگر دولت نرخ تورم در اقتصاد را مهار نکند، رابطه کاهش ارزش پول ملی با ارزهای خارجی می تواند استمرار پیدا کند و حتما در این صورت، میتواند نرخ ارز کاهش یابد و شدنی است.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: دشمن به دنبال ایجاد فضای یاس و ناامیدی به واسطه شرایط اقتصادی در جامعه است؛ اینکه مردم را نسبت به گذشته ناامید از عملکرد اقتصادی و نسبت به آینده مایوس کنند اما علی رغم این وضعیت ها، در طول ۹ ماهه استقرار دولت سیزدهم با وجود آنکه اشکالاتی در عملکرد داریم، اما با اقدامات اصلاحات ساختاری در درون نظام اجرایی کشور، اقتصاد ایران مسیر کاملا شفافی را دنبال می کند.

    وی تاکید کرد: نباید خطا کنیم و تاکید داریم تیم اقتصادی دولت باید با دقت تصمیم گیری و مسیر برنامه ریزی را جلو ببرند و اگر همین نگاه تحول و اعتقاد به توانمندسازی داخلی که تاکید مقام معظم رهبری است، دنبال شود منجر به بهبود عملکرد اقتصادی در ماه های آینده خواهد شد.

    پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش درباره نظام اصلاح یارانه ها گفت: اصل موضوع یعنی اینکه استمرار اختصاص یارانه به واردات به نفع کشور نیست را هیچ اقتصاددانی تائید نکرده و موضوع این است که باید این اصلاح نظام یارانه ها اجرایی می شد.
    تفاوت مصوبه مجلس با عملکرد دولت در اجرای طرح جدید یارانه ها

    این اقتصاددان بیان کرد: هیچ جریان سیاسی و اقتصادی استمرار این کار را تائید نکرد زیرا منابع ارزی کشور خروجی نداشت و بخش عمده تبدیل به رانت اقتصادی بود و به صلاح کشور نبود.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد کرده بودیم دولت میزان ارز اختصاصی را به جای واردات به مصرف بدهد و روش اجرا کارت اعتباری باشد اما اجرای دولت کاملا با مصوبه دولت متفاوت است افزود: این روش را می شد شبیه کارت سوخت برای کالاهای اساسی ایجاد کرد که تفاوت مصوبه مجلس با عملکرد دولت این بود که دولت کارت اعتباری نداد؛ از سوی دیگر ما تجربه موفقی در یارانه نقدی نداریم و اثر تورمی در همه کالاها اتفاق می افتد.

    پورابراهیمی درباره کسانی که یارانه نقدی به آنها پرداخت نشده گفت: ما در کمیسیون اقتصادی وزیر کار را دعوت و سوال کردیم و برآورد این بود ۴۰ درصد اطلاعات اقتصادی خانوارها به وزارت کار داده نشده بود و اطلاعات ناقص برای دهک بندی ناقص بود.

    وی خاطرنشان کرد: مهم تر از همه، در پرداخت یارانه فرمول محاسباتی اشتباه بود و روی درآمد بسته شده در حالی که هزینه های یک خانواده معلول را ندیده و خطای اجرایی مشهود است.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا به رئیس جمهور نامه زدیم و برای ۶ میلیون نفر یارانه واریز شد و هر کس در کشور و استان کرمان بابت یارانه اعتراض دارد، باید در سامانه ثبت نام کند چراکه از نظر ما بخش عمده ای از مردم مشمول حذف نیستند و نباید کسی نگران باشد

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما