پنجشنبه 09 فروردين 1403 - Thu 28 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 297193
    تاریخ انتشار: 27/ارديبهشت/1401 - 20:11

    معضلی به اسم سگ‌های ولگرد

    اطراف شهرها و روستاهای مختلف کشورمان پر شده از سگ های ولگردی که هرکدام برای به دست آوردن غذا لابه لای زباله ها پرسه می زنند و این روزها جمعیت شان آن قدر زیاد شده که برای جامعه و محیط خطری جدی به حساب می آیند.

     معضلی به اسم سگ‌های ولگرد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: متاسفانه چند روز پیش سگ های ولگرد به یک مادر و دختر ۳ ساله اش در حوالی کرج حمله کردند که در نهایت با کمک قفل فرمان یک راننده عبوری، بدن نیمه جان کودک ۳ ساله از زیر پنجه و دندان های سگ ها نجات پیدا کرد و به بیمارستان منتقل شد. بی شک این تجربه تلخ تا ابد با روح و جسم این کودک باقی می ماند و ممکن است آسیب های جدی روحی در کنار آسیب های جسمی با او همراه شود. البته این تنها حمله سگ های ولگرد نیست و متاسفانه طبق گزارش ها حداقل ۵۰ نفر در سال به دلیل حمله سگ های ولگرد در کشورمان جان خود را از دست می دهند و حدود ۲۰۰ هزار گزیدگی توسط سگ ها در سال ثبت شده است. چند روز پیش هم مصطفی نادری، کارشناس محیط‌زیست به خبرگزاری تسنیم گفته بود که جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور از مرز دو میلیون قلاده گذشته است. به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، زیاد شدن بیش از حد جمعیت سگ های ولگرد به دلیل غذارسانی به آن هاست که باید جلوی آن گرفته شود. یادآوری این نکته هم ضروری است که نه تنها انسان ها که دیگر حیوانات هم از وجود سگ های ولگرد در امان نیستند و با خطر مواجه اند و ویدئوهای حمله سگ‌های ولگرد به مرال و یوزپلنگ ایرانی هم در فضای مجازی دست به دست می شود.

    در این گزارش از دلایل غلط بودن غذا دادن به سگ‌های ولگرد، هزینه‌ای که این سگ‌ها برای جامعه ایجاد می‌کنند و همچنین تجربه دیگر کشورها برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌سرپرست نوشته‌ایم.

    هزینه حمله سگ‌ها به مردم و نگهداری آنها

    طبق آمارهای منتشرشده، در سال حدود ۲۰۰ هزار نفر مورد گزیدگی سگ در کشورمان قرار می‌گیرند که باید فورا واکسن هاری را تزریق کنند. مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفته، دولت برای واکسن هاری هر فرد گزیده شده باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کند، یعنی سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان واکسن هاری برای کشور هزینه دارد، در حالی که برای تزریق آن هیچ پولی از فرد گزیده‌شده دریافت نمی‌شود. البته از این موضوع هم نباید گذشت که نگهداری سگ‌های ولگرد هم برای کشور و شهرداری‌ها هزینه‌های هنگفتی به همراه دارد. شهردار پردیس سال گذشته اعلام کرده هزینه نگهداری ۸۵۰ قلاده سگ ماهانه ۵۰ میلیون تومان است و این یعنی برای نگهداری دو میلیون سگ باید سالانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد! باید به این هزینه‌ها هزینه‌های زنده‌گیری، عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد را هم اضافه کرد که رقم بسیار زیادی می‌شود.

    معضل غذا دادن به سگ‌های ولگرد

    غذادادن به حیوانات در کنار حس مهربانی و لذتی که دارد، گاهی می‌تواند سبب به هم ریختن اکوسیستم شود. کارشناسان معتقدند که حیوانات غریزه‌ای دارند که وقتی احساس امنیت کنند و غذایشان فراهم باشد، بیشتر تولیدمثل می‌کنند و اگر امنیت و غذا فراهم نباشد خودبه‌خود تولیدمثل نمی‌کنند. به اعتقاد کارشناس حوزه حیات وحش، هرگونه غذارسانی به سگ‌های ولگرد و بدون‌صاحب، باعث دادن امتیاز ویژه به این گونه، تولید مثل بیشتر و افزایش جمعیت آنها می‌شود. با این حال کشورهای مختلف برای غذادادن به سگ‌های ولگرد جریمه نقدی در نظر گرفته‌اند. مثلا در کشور انگلیس، پلیس افرادی را که به سگ‎‌ها غذا می‎دهند، ۵۰ پوند جریمه می‎کند و در کانادا مبلغ جریمه به ۲۰۰ دلار می‎رسد. به هر حال عقیم‌نشدن سگ‌ها و غذا دادن به سگ‌های ولگرد باعث شده جمعیت آنها در کشورمان روز به روز افزایش یابد و هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کند.

    در دیگر کشورها با حیوانات بی‌سرپرست چه می‌کنند؟

    در کشورهای توسعه‌یافته قوانین سختی درباره حیوانات وجود دارد، در این کشورها معمولا هیچ سگ بدون صاحب واکسینه‌نشده‌ای وجود ندارد. سگ‌ها یا در صف واکسیناسیون، عقیم‌سازی و واگذاری هستند یا به دلایل پزشکی با روش‌هایی که به آن «مرگ با ترحم» می‌گویند، به عمرشان  پایان داده می‌شود. البته برخی کشورها هم سگ‌های ولگرد و بدون صاحب را به کشورهایی صادر می‌کنند که گوشت سگ می‌خورند.

    آمریکا - خوراندن سیانور یا اتاق گاز

    در آمریکا، دولت استفاده از «تله‎‌های سیانوری» برای کشتن حیوانات آسیب‌رسان به مزارع چون روباه، سگ‌های وحشی، کایوتی و نظیر آن ها را مجاز دانسته است. این وسیله که پس از جذب حیوانات به طعمه، سم سیانور به داخل دهان آن ها اسپری می‌کند با مخالفت‌های فراوان فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات روبه رو بوده است. همچنین کشتن سگ‌های بی‌خانمان در اتاق‌های گاز از دیگر روش هایی است که هنوز در ۹ ایالت آمریکا استفاده می شود. در این روش، حیوانات را در جعبه‌های بدون منفذ قرار می‌دهند و درون آن گاز تزریق می‌کنند.

    بلژیک - عقیم‌کردن

    در بلژیک هم، با توجه به این که سگ‌های خیابانی، بیشتر سگ‌هایی هستند که توسط صاحبان شان در شهر رها شده اند، این کشور قانون جدیدی را برای کنترل جمعیت بیش از دو میلیون حیوان خیابانی و خانگی تصویب کرده است. بر اساس این قانون، صاحبان حیوانات خانگی باید حیوانات خود را عقیم کنند. در کشوری که در سال های ۱۸۰۰ از گربه‌ها برای نامه رسانی و حتی آزمایش های عجیب استفاده می‌کردند، اکنون در سال حدود ۳۰ هزار گربه در خیابان رها می‌شوند. نیمی از این گربه‌های رها شده به دلیل پر شدن ظرفیت پناهگاه‌ها در خیابان جان خود را از دست می‌دهند.

    هلند - کشوری بدون حتی یک سگ خیابانی

    هلند موفق شده است عنوان اولین کشوری را که حتی یک سگ بی‌خانمان در خیابان‌هایش ندارد، کسب کند. برای مدتی طولانی، هلند آمار بیشترین تعداد سگ خیابانی در اروپا را داشت. دولت هزینه عقیم کردن سگ‌ها را به طور رایگان برعهده گرفت و اقدامات حقوقی این عمل را با نتایج عالی اجرا کرد و اکنون هیچ سگ ولگردی در این کشور وجود ندارد. البته برای کسانی که حیوانات خانگی خود را در خیابان رها می‌کنند، مجازات زندان در نظر گرفته و برای به سرپرستی گرفتن حیوانات مالیات سنگینی وضع شده است.

    مصر - صادرات به چین و کره جنوبی

    مصر یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد سگ‌های ولگرد را در خود جای داده است؛ در این کشور، سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند و به کشورهایی مانند کره جنوبی و چین که مصرف‌کننده گوشت سگ هستند، صادر می‌شوند! تعداد سگ‌های ولگرد در مصر از سال ۲۰۱۷ که صادرات سگ‌های ولگرد شروع شده به‌شکل چشمگیری کاهش یافته است.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما