جمعه 06 خرداد 1401 - Fri 27 May 2022
  • برجام‌ شکست بخورد چه می شود؟

  • چهارمین روز آواربرداری ساختمان مترو پل

  • مزرعه گل های لاله در روستای اسپره خون

  • ما زندگی نرمال داریم یا آمریکایی‌ها؟

  • آماده‌سازی آزادی برای اجتماع "سلام فرمانده"

  • فیلم/ آواربرداری از متروپل در چهارمین روز

  • مخاطب اول در هر یک از عرصه‌های جهاد و دعوت به خیر روحانیت است/ جهادی با عظمت‌تر از جهاد امام بزرگوار با این نتایج در تاریخ شیعه وجود ندارد

  • آیا دستگاه های امنیتی ما قوی هستند؟

  • فیلم/ تذکر خودرویی رئیس قوه‌قضائیه

  • فیلم/ نجات ۶ مصدوم از زیر آوار متروپل

  • ترفند برای رهایی از پرشدن حافظه گوشی

  • گشت و گذار در کنار رودخانه های کرمانشاه

  • وریا غفوری نماینده سلبریتی های غرق در رفاه و اشرافیت ورزشی که نگران معیشت مردم شده اند!!!

  • شما ایرانی کیلی کیلی کم شناخت

  • نیروهای مسلح به پادگان‌ها برگردند!

  • خواص درمانی خربزه تلخ

  • فیلم/ بازگشت یوسف‌های گمگشته از دیار فکه

  • کتک خوردن دختر تکواندو کار از مربی!

  • واکنش کریم باقری به اولتیماتوم فدراسیون

  • قیمت انواع گوشی موبایل امروز

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 296025
    تاریخ انتشار: 19/ارديبهشت/1401 - 13:43

    دانش آموزان چه قدر آمادگی امتحانات حضوری را دارند؟

    با نزدیک شدن به خردادماه و فصل امتحانات این نگرانی وجود دارد که دانش آموزان چه قدر آماده امتحانات حضوری هستند با وجود اینکه آموزش آنها امسال تلفیقی از حضوری و مجازی بوده است.

     دانش آموزان چه قدر آمادگی امتحانات حضوری را دارند؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از باشگاه خبرنگاران ، کمتر از چند هفته دیگر آزمون‌های پایان ترم دانش آموزان شروع می‌شود. ماه خرداد که همیشه رنگ و بوی امتحانات پایان ترم را می‌دهد امسال نسبت به سال گذشته یک تفاوت دارد. در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و  ۹۹-۱۴۰۰ آموزش دانش آموزان به صورت مجازی و در قالب شبکه شاد انجام شد و بالطبع نحوه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان نیز به صورت مجازی بود.

    البته که بار‌ها در سال‌های تحصیلی گذشته اعلام شد آزمون‌های پایان ترم دانش آموزان به صورت حضوری انجام می شود اما فقط در پایه‌های مهم و نهایی این امر عملی شد و در کل موج‌های پیاپی کرونا این اجازه را نمی‌داد تا معلمان سنجش دقیقی از دانش آموزان داشته باشند.

    به گفته یک پژوهشگر حوزه آموزش و پروش دانش آموزان در دو سال گذشته با تورم نمره مواجه بودند یعنی سنجش دقیقی از میزان یادگیری دانش آموزان وجود نداشت و نمراتی که آن‌ها کسب می‌کردند بیشتر از میزان یادگیری و تسلط بر درس بوده است.

    حالا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با مهار همه گیری کرونا این فرصت داده شد تا علاوه بر آموزش حضوری، در خرداد ماه شاهد حضور دانش آموزان در مدارس خواهیم بود. امسال تقریبا آموزش حضوری بعد از فروردین ماه و عید نوروز صورت گرفت یعنی دانش آموزان تقریبا نیمی از سال را آموزش مجازی و نیمی دیگر را آموزش حضوری تجربه کردند.

    با نزدیک شدن به ماه امتحانات پایان ترم دانش آموزان نگرانی از عدم آمادگی کامل دانش آموزان احساس می‌شود. بهنام بهراد کارشناس این حوزه اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد دانش آموزان بعد از دوران کرونا با افت تحصیلی شدیدی مواجه شدند و حتی آمادگی حضور در پایه جدید را ندارند.

    حال با بررسی شرایط مثل افت شدید تحصیلی، آموزش تلفیقی مجازی و حضوری و عدم آمادگی دانش آموزان برای آموزش حضوری حاکی از آن است که دانش آموزان آماده آزمون حضوری نیستند و حتی برخی از دانش آموزان نیز علاقه بیشتری به آزمون مجازی دارند.

    این عدم آمادگی حتی در دانش آموزان پایه ابتدایی نیز قابل احساس است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که شاهد افت یادگیری خصوصاً در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم. به گفته این مقام مسئول مهارت‌هایی که نیاز به نظارت حضوری معلم دارند؛ مانند مهارت نوشتن که جزء مهارت‌های پایه سواد محسوب می‌شوند، بیشتر از بقیه مهارت‌ها آسیب دیده اند.

    همچنین بهراد پژوهشگر حوزه آموزش و پروش گفت: میزان افت تحصیلی دانش آموزان در این دو سال بسیار زیاد بوده و نتایج ضعیف آن علاوه بر آزمون‌های پایان ترم، در آزمون‌های بین المللی مانند تیمز و پرلز نیز شاهد خواهیم بود.
    آزمون تیمز و پرلز، به نوعی محک ارزیابی نظام‌های آموزشی در کشور‌ها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن است و به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

    از عوامل اصلی این افت‌ می‌توان به کمبود ساعت آموزش برای دانش آموزان اشاره کرد. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که میانگین حضور روزانه دانش آموزان در «شاد» طی دوران کرونا ۵۷ دقیقه بوده است، این در حالی است که در آموزش‌های حضوری ساعت حضور دانش آموزان در کلاس به صورت مفید ۴ برابر است.

    کارشناسان این حوزه معتقداند که این کمبود ساعت تنها با گذاشتن کلاس‌های تقویتی و یا اضافه کردن آموزش مجازی به آموزش حضوری علاوه بر برنامه مدرسه موثر است. حتی با سنجش دانش آموزان، کسانی که دچار افت شدید شده اند را گروه بندی کرده و ویژه برنامه برای آن‌ها برگزار کنند تا علاوه بر آمادگی امتحانات پایان ترم، برای شروع سال تحصیلی جدید آماده شوند.

    برخی کارشناسان اعلام کردند که این افت تحصیلی و عدم توجه به آن باعث عمیق‌تر شدن آن و حتی ترک تحصیلی دانش آموزان می‌شود که نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب وزارت آموزش و پرورش برای مناسب کردن شرایط است.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما