یکشنبه 08 خرداد 1401 - Sun 29 May 2022
  • سوء قصد به ماموران پلیس در خیابان طالقانی

  • کشف انبار بزرگ احتکار کالا در جنوب تهران

  • فروش دو نفتکش یونانی در دیوار

  • تلاش شبانه برای آواربرداری ساختمان مترو پل

  • یارانه معیشتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

  • پیام تجمع بزرگ «سلام ای فرمانده» به خودی و بیگانه چیست؟

  • برجام‌ شکست بخورد چه می شود؟

  • چهارمین روز آواربرداری ساختمان مترو پل

  • مزرعه گل های لاله در روستای اسپره خون

  • ما زندگی نرمال داریم یا آمریکایی‌ها؟

  • آماده‌سازی آزادی برای اجتماع "سلام فرمانده"

  • فیلم/ آواربرداری از متروپل در چهارمین روز

  • مخاطب اول در هر یک از عرصه‌های جهاد و دعوت به خیر روحانیت است/ جهادی با عظمت‌تر از جهاد امام بزرگوار با این نتایج در تاریخ شیعه وجود ندارد

  • آیا دستگاه های امنیتی ما قوی هستند؟

  • فیلم/ تذکر خودرویی رئیس قوه‌قضائیه

  • فیلم/ نجات ۶ مصدوم از زیر آوار متروپل

  • ترفند برای رهایی از پرشدن حافظه گوشی

  • گشت و گذار در کنار رودخانه های کرمانشاه

  • وریا غفوری نماینده سلبریتی های غرق در رفاه و اشرافیت ورزشی که نگران معیشت مردم شده اند!!!

  • شما ایرانی کیلی کیلی کم شناخت

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 294959
    تاریخ انتشار: 11/ارديبهشت/1401 - 10:24

    میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم

    مدیرعامل خودروسازی سایپا با بیان اینکه ۱۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم، از مشخص شدن نتیجه ارزیابی سایپا برای واگذاری سهام درون گروهی این شرکت تا هفته آینده خبر داد.

     میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس ، محمد علی تیموری در یک نشست خبری، گفت: در ایران تیراژهایی که طراحی می کنیم مانند دنیا اقتصادی نیست، در کشوری مانند چین هر خودرویی که طراحی و تولید می شود فقط در سال اول ۲ میلیون دستگاه تولید می شود.

    * عبور از بحران کیفیت با تمرکز بر روی تولید دو خودرو

    مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در مورد تولید پیکان اظهار داشت: پیکان در سال ۷۶ به تولید ۱۰۰ هزار  دستگاه رسید و خودروی سمند چند سال طول کشید تا به تولید یک میلیون دستگاه در سال برسد. تولید ۳۰ تا ۵۰ هزار از یک خودرو در سال اقتصادی نیست در نتیجه تمرکز ما امسال روی دو خودروی شاهین و کوئیک است تا تولید را به روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه برسانیم زیرا هر چه تیراژ افزایش یابد کیفیت نیز ارتقا می یابد.  بنابراین الان در فضایی هستیم که باید تمرکز را روی دو محصول ذکر شده قرار دهیم تا بحران های کیفیت را پشت سر بگذاریم. 

    تیموری بیان داشت: ورق خودرو شاهین وارداتی است و شرکت فولاد مبارکه به علت عدم اقتصادی بودن تولید، ورق این خودرو را تولید نمی کند اما اگر تیراژ آن به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد آن گاه تولید ورق این خودرو اقتصادی می شود و فولاد مبارکه آن را تولید می کند. 

    وی با اشاره به وجود ۱۷ میلیون خودرو فرسوده اظهار داشت: خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۰ که مصرف آنها ۱۱ لیتر در ساعت است باید از رده خارج شد و زمانی این خودرو امکان خارج شدن از رده را دارند که دولت درباره آن تصمیم بگیرد و سرمایه گذاری کند و ما هم براساس تیراژ بالا خودرو جایگزین را را تولید کنیم. 

    تیموری در مورد ارتقا کیفیت بیان داشت: ۷۰ درصد کیفیت و ایمنی در طراحی بدست می آید، پس ما باید به سمت تولید خودروهایی حرکت کنیم که در طراحی ایمنی را بدست آوریم. بنابراین باید تمرکز تولید را بر روی خودروهایی قرار دهیم که در طراحی آن خیالمان راحت باشد. 

    مدیرعامل سایپا افزود: دو مشکل از لحاظ کیفیت خودرو در ایران وجود دارد. ۶۲ درصد کیفیت خودرو مربوط به قطعات است. 

    وی با تاکید بر اینکه پول سازنده قطعات باید به موقع پرداخت شود، گفت: زمانی که مدیریت سایپا را بر عهده گرفتم پول قطعه ساز ۱۸۰ روزه پرداخت می شد الان این زمان در پایان سال گذشته  به ۱۲۰ روز رسیده است اما هنوز هم شرایط خوب نیست و این زمان باید به ۹۰ روز برسد و در مورد قطعه سازان خارجی نیز باید به ۴۰ روز کاهش یابد. 

    تیموری بیان داشت: تا قبل از تحریم ها ما با چینی ها به صورت اعتباری کار می کردیم، قطعه را تولید می کردند و ما پول آن را در گمرک پرداخت می کردیم بعد از تحریم ها ما وجهه خوبی برای چینی ها پیدا نکردیم زیرا به محض اینکه تحریم ها برداشته شد به سمت غرب رفتیم، آلوده شدیم و بعد هم غربی ها رفتند. این در حالی است که بیش از ۱۷ هزار میلیارد از رفتن غربی ها سایپا زیان داد. 

    وی افزود: برای یک تولید با کیفیت حتی اگر طراحی درستی داشته باشد، باید نظم در تامین و تولید وجود داشته باشد و زنجیره تامین مالی قطعه ساز را باید به موقع و درست انجام داد. 

    تیموری بیان داشت: در سه ماه گذشته ۲۴۰ پروژه برای کیفیت خودرو تعریف شده است. پروژه های کیفتی که تعریف شده نیازمند هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی است. 

    مدیرعامل سایپا اظهار داشت: ارتقا کیفیت خودرو به نقدینگی و زمان نیاز دارد زیرا برخی از قالب های تولید فرسوده شده است. 

    * زیان  ۹۰ میلیون تومانی تولید هر دستگاه خودروی تیبا

    وی در مورد دلایل حذف خودروی تیبا از خط تولید اشاره کرد و گفت: تولید هر دستگاه خودروی تیبا در سال گذشته ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان داشت و با افزایش نرخ های حمل و نقل و دستمزد این زیان به ۹۰ میلیون تومان می رسید. 

    تیموری بیان داشت: در ۵ سال گذشته شورای پول و اعتبار به خودروسازان وام پرداخت می کرد اما امسال با وجود فرامین ۸ ماده ای رئیس جمهور از جمله تولید خودروی جدید، جمع آوری خودروهای ناقص و افزایش ۵۰ درصدی تولید حتی یک ریال از سوی شورای پول و اعتبار برای خودروساز مصوب نشد. 

    * سهام سایپا واگذار می شود

    مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا به دنبال فروش سهام درون گروهی خود به اهل آن است و برای این کار از همه نهادهای نظارتی نیز استفاده خواهیم کرد  و بدون اجازه ناظران این کار را نخواهیم کرد. 

    وی افزود: در این راستا از ابتدای فروردین امسال با ۵۰۰ وکیل از وکلای قوه قضائیه برای ارزیابی گروه سایپا قرار داد منعقد شد که تا هفته آینده نتیجه این ارزیابی مشخص خواهد شد. 

    * شروط بازگشت فرانسوی ها به بازار خودروی ایران

    تیموری با اشاره به مالکیت فرانسوی ها بر بخشی از شرکت های رنو پارس و سایپا سیتروئن بیان داشت: اگر این شرکت ها به دنبال حضور مجدد در بازار ایران در صورت رفع تحریم ها هستند باید هزینه های عدم حضور چند سال گذشته را به صورت کامل بپردازند.

    وی افزود: اگر هم تحریم برداشته نشود، فعالیت صنعتی بسیار مشکل خواهد بود اما خودمان را وابسته به رفع تحریم نکرده ایم. اما در صورتی که تحریم ها برداشته شود قیمت تمام شده در پروسه های خرید تعدیل می شود.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما