سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - Tue 23 Apr 2024
  • حماس پاسخ آمریکا را داد + جزئیات

  • جزییات تغییر سیاست ارزی دولت /با وجود افزایش تولید کاهش واردات داشتیم

  • ثواب کردن هم به ما نیامده!

  • ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست

  • حکم انضباطی علیه ستاره پرسپولیس

  • پرسپولیس نیازمند درخشش یک ستاره قدیمی

  • تعلیق محرومیت سنگین یک پرسپولیسی

  • وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  • حمله بی‌سابقه ایران از نظر نظامی- اطلاعاتی پُر اهمیت است

  • آیا آمریکا می‌تواند تحریم نفت ایران را افزایش دهد؟

  • کلاهبرداری با داروی مرگ

  • محمد علی جهان آرا؛ «سردار مقاومت» و ایستادگی

  • آقای وزیر خبردرمانی در بازار خودرو را رها کنید

  • تاریخچه روابط اردن و رژیم صهیونیستی

  • قدرت اراده ملت ایران در حوادث اخیر ظهور کرد/ یک لحظه هم نباید متوقف شد، نوآوری در تسلیحات و شناخت روش‌های دشمن در دستور کار باشد+ عکس و فیلم

  • عربستان برای آمادگی حج، پذیرش عمره‌گزاران را محدود کرد!+ عکس و فیلم

  • دفاع از قانون حجاب به خواست مردم

  • حکایت ماندگارِ اسرای عراقی در ایران+ عکس

  • فوری | اولین تصمیم کمیته انضباطی در خصوص کاپیتان استقلال

  • افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم ها

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 294335
    تاریخ انتشار: 06/ارديبهشت/1401 - 12:43

    چرا روز قدس راهپیمایی می‌کنیم؟

    توجه به آرمان فلسطین که یکی از نشانه‌های تبلوریافته آن، حضور در راهپیمایی روز قدس است، حکایت از تقابل جبهه اسلام با جبهه استکبار دارد. حضور در این مراسم یعنی مبارزه مستقیم با استعمار و صهیونیسم.

    چرا روز قدس راهپیمایی می‌کنیم؟

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس؛ «آرمان قدس» و «مسأله فلسطین» از جدی‌ترین اهداف جمهوری اسلامی و انقلاب در باب روابط بین‌الملل و همچنین جهان اسلام است. نپذیرفتن اسرائیل و تقابل با آن به عنوان یک رژیم اشغالگر از پیش از انقلاب تا به حال به عنوان یک مؤلفه اساسی و ذاتی برای نهضت اسلامی به شمار می‌آید که رهبران آن همواره نسبت بدین مسأله هشدار داده‌اند.

    نمونه‌ای از توجه انقلاب اسلامی به مسأله فلسطین، نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان از سوی امام خمینی(ره) به نام روز قدس است که مخاطبان خبرگزاری فارس هم با ثبت کمپینی با عنوان «حضور در راهپیمایی روز قدس و حمایت از مردم فلسطین» خواستار حضور پرشور مردم در راهپیمایی امسال شده‌اند. درباب جایگاه مسأله اشغال فلسطین از سوی اسرائیل و اهمیت تقابل با این تجاوز، با محسن فایضی پژوهشگر و کارشناس حوزه فلسطین گفت‌وگو کردیم.

    فلسطین، قربانی استعمار غربی

    محسن فایضی ابتدا گفت: پیش از انقلاب موضع‌گیری حضرت امام خمینی و سایر علما در قبال فلسطین در دو دیدگاه قابل بررسی است. اول نظرگاه استعمار است، یعنی فلسطین و خاک این کشور مثل سایر قربانیان استعمار غربی مورد تجاوز و چپاول بیگانگان قرار گرفته. در چنین دیدگاهی، بالاخص بعد از جریانات دهه ۶۰ میلادی و جنگ ۶ روزه، حداقل واکنش‌ها و ادبیات انتقادی را از سوی جریانات اسلامگرای آن موقع شاهدیم.

    وی افزود: اما مضاف بر این نظر و نگاه به فلسطین، دید حضرت امام و روحانیان نزدیک به ایشان و علمای انقلابی دیگری نظیر آیت‌الله طالقانی چنین است که «کشوری مسلمان به دست یهودیان غصب و اشغال شده»، در ادبیات این طیف مثل سخنرانی‌ها و بیانیه‌ها این نوع نگاه ملموس و مشهود است.

    انقلاب، شورشی در برابر نظم نوین جهانی از سوی قدرت‌های غربی

    او ادامه داد: رفته‌رفته با قدرت گرفتن انقلاب اسلامی و روی‌کار آمدن جمهوری اسلامی این اندیشه و تفکر به بالندگی و یک پختگی رسید. در دید انقلاب، استعمار غرب با اهدافی دست به اشغال سرزمین‌های اسلامی و بهره‌کشی از آنان زده است و می‌خواهد نظم جدیدی را بر این منطقه حاکم کند که جبهه اسلام در این هنگامه موظف است در برابر این نقشه و جریان اشغالگرِ تمدن غربی که خواهان خلق نظم نوینی  است شورش کند. استعمار غرب خواهان ایجاد یک ساختار بین‌المللی جدید است که مسلمین  به هر شکلی باید جلوی آن را بگیرند. اساساً یکی از شعارهای انقلاب تقابل با نظم استعماری نوین در جهان اسلام است، حال در چنین دیدگاهی یکی از بارز‌ترین مصادیق این مسأله «فلسطین» است. صهیونیسم سودای تشکیل اسرائیل بزرگ را در سر می‌پروراند و بخش‌هایی از سوریه و لبنان را نیز به اشغال خود در آورده و در حال پیاده‌سازی طرح استعماری جدید بود. 

    خط مقدم، امروز فلسطین است

    فایضی گفت: با این تفسیر و با این پیش‌زمینه فکری فلسطین محل و نقطه تقابل جبهه اسلام و مستضعفین در برابر استکبار است، حضرت امام خمینی نیز در پیام روز قدس، این تاریخ را «روز تقابل جبهه مستضعفین در برابر جبهه مستکبرین» تعریف می‌کنند. به تعبیری، فلسطین خط مقدمی است برای تمام آن آرمان‌های انقلاب اسلامی در مورد تقابل با غرب  و استعمار صهیونیسم جهانی و همچنین دریچه‌ای برای طرح روایت خود در جهان، به همین علت دائماً در ادبیات امام خمینی شاهد این هستیم که از موضوع فلسطین با عنوان محلِ جنگ اسلام و استکبار بیان می‌شود. 

    وی افزود: جمهوری اسلامی شرایطی را که قصد حکومت در منطقه دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و آن را مانع رشد ارزش‌های انسانی می‌داند و آن را طرح سرمایه‌داری جهان می‌داند. فلسطین هم بخشی از این پروژه است که قربانی صهیونیسم جهانی شده، بنابراین انقلاب اسلامی باید نقطه جنگ را در خط مقدم که فلسطین است بکشاند، چون کار از آنجا آغاز شده و دارد پیش می‌رود. پذیرش اسرائیل برای انقلاب نشدنی است، چون قبول اسرائیل یعنی قبول طرح استعماری در منطقه و عقب‌نشینی سنگین ایران از آرمان و هدف اصلی خویش. موضوع اسم «اسرائیل» و «فلسطین» نیست، بلکه جبهه اسلام با جبهه استکبار در زمینی به نام فلسطین درحال تقابل هستند. 

    «فلسطین پاره تن اسلام است»

    پژوهشگر حوزه فلسطین گفت: در کنار این دید کلان نسبت به مسأله قدس و فلسطین عوامل دیگری هم موجب اهمیت یافتن بیشتر این درگیری دیرینه شده است، مثلا خاک اسلام بودن این سرزمین. فلسطین کشور اسلامی است و با اشغال توسط بیگانگان خاک اسلام غصب شده و مسلمین به اسارت رفته‌اند و این روند، یک روند استمراری است که انقلاب اسلامی، به عنوان یک جریانِ پیرو اسلام وظیفه‌اش حمایت از آن خاک و اهالی آن است. ایرانِ اسلامی باید از مقدساتش در خاک فلسطین حمایت کند و چیزی کم نگذارد. در وهله بعدی باید آرمان فلسطین را همانطور که رهبری اشاره کردند، یک موضوع انسانی بدانیم، فارغ از دین و ایدئولوژی سیاسی، مردم و انسان‌هایی بیگناه درحال غارت شدن از سوی صهیونیست‌ها هستند. گویی هرکس که دم از انسانیت و اخلاق می‌زند ناگزیر به حمایت از فلسطین است.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما