سه شنبه 03 خرداد 1401 - Tue 24 May 2022
|ف |
کد خبر: 293451
تاریخ انتشار: 30/فروردين/1401 - 11:40

خبر مهم محققان برای زنانی که آرایش می‌کنند!

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به کار رفته در لوازم آرایشی و تابه‌های نچسب ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در زنان دو برابر کند.

خبر مهم محققان برای زنانی که آرایش می‌کنند!

به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس؛ محققان آمریکایی ۳۳۰۲ زن در سنین ۴۲ تا ۵۲ سال قبل از یائسگی را با آزمایش خون برای پلی- فلوئورو آلکیل مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد، این دسته از افراد ۲.۶۲ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض دیابت هستند.

پلی فلوئورو کسیل یک خانواده از هزاران ماده شیمیایی مصنوعی بالقوه است که در محیط و بدن ما بسیار پایدار هستند؛ مواد پلی فلوئورو کسیل PFAS که گاهی اوقات به «مواد شیمیایی برای همیشه» نیز نامیده می‌شوند در محیط زیست تخریب نمی‌شوند.

براساس پژوهش صورت گرفته بسیار از اقلام لوازم آرایشی حاوی فلوئور - نشانگر مواد «پرفلوئورو آلکیل و پلی فلوئورو آلکیل» (پی‌اف‌اِی‌اس) که به عنوان «مواد شیمیایی دائمی» هستند که از آن در ماهیتابه‌ها و ظروف نچسب، فرش، و محصولات مصرفی دیگر استفاده می‌شود.

محققان دریافتند زنانی که سطوح بالایی از این مواد در خونشان دارند تا دو برابر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند؛ این مطالعه در Diabetologia، مجله انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت منتشر شد.

مرتبط ها