جمعه 10 فروردين 1403 - Fri 29 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 291921
    تاریخ انتشار: 20/فروردين/1401 - 13:57

    فرصت‌های اقتصادی ایران در حاشیه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲

    جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در پیش است و لازم است مسئولان، گره‌گشایی برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی در این حوزه را در رأس فعالیت‌های خود قرار دهند تا شاهد فرصت‌سوزی در این زمینه نباشیم و بتوانیم از همه مواهب فرهنگی و اقتصادی این رویداد بهره‌مند شویم.

    فرصت‌های اقتصادی ایران در حاشیه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از دانا؛ رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور دوست و همسایه یعنی قطر، از تاریخ ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و ایران از حیث برخورداری از تنوع و جاذبه‌های ممتاز گردشگری و همچنین فاصله اندک با قطر، به نظر می‌رسد اقبال بیشتری را در جذب گردشگران این رویداد نسبت به سایر کشور‌های همسایه دارد.

    باید در نظر داشته باشیم، قطر با داشتن حدود ۱۲ هزار کیلومترمربع مساحت، در طول زمان برگزاری جام جهانی فوتبال، به‌احتمال فراوان پذیرای بیش از ۲ و نیم‌میلیون گردشگر خواهد بود و با درنظرداشتن اینکه، حضور این حجم عظیم از گردشگر در بازه زمانی یک‌ماهه در این مساحت محدود، می‌تواند فرصت‌هایی را برای کشور‌های همسایه ایجاد کند.



    رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صرفاً در حوزه ورزش محدود نیست

    سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تشریح نحوه همکاری ایران با قطر در میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲، تأکید کرد که این همکاری صرفاً به حوزه ورزش محدود نیست.

    وی توضیح داد: باتوجه‌به نزدیکی جزیره کیش به میزبان جام جهانی، شرایط اسکان برخی تماشاگران را در این جزیره فراهم کنیم تا تماشاگرانی که هزینه اقامت در قطر برایشان بالا است، امکان تماشای بازی‌های جام جهانی با اسکان در کیش را داشته باشند.

    معاون فرهنگی و همگانی وزارت ورزش افزود: برنامه‌ای بسیار مفصل در محور‌های مختلف در این باره تدارک‌دیده‌شده و گفت‌وگوهایی هم صورت‌گرفته است.

    معاون فرهنگی و همگانی وزارت ورزش گفت: سایر حوزه‌های مرتبط با ورزش از جمله ساماندهی تماشاگران روی سکوها، تأمین لباس‌های متحدالشکل و پرچم‌ها و سازماندهی لیدر‌ها از جمله برنامه‌هایی است که به طور مشترک با فدراسیون فوتبال در حال انجام آن هستیم. همچنین برنامه‌های دیگری در حوزه‌های دریانوردی، مرز‌های هوایی و... اقتصادی وجود دارد که مسئولیت آن را دستگاه‌های دیگر بر عهده دارند.

    سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشور، در تماس تلفنی با شیخ حمد بن تمیم آل ثانی امیر قطر در این باره با ابراز خرسندی از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر و آرزوی موفقیت برای این کشور در برگزاری این رویداد ورزشی مهم، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در جهت برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر بازی‌های جام جهانی، در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر هرگونه مساعدت و کمک موردنیاز را ارائه کند.


    سفر امیر قطر به ایران/مذاکره وزیر راه ایران و قطر برای برگزاری هرچه بهتر بازی‌های جام جهانی

    این در حالی است که بنابراین گذاشته شده است که امیر قطر در آینده نزدیک به ایران سفر کند و در این سفر تصمیمات بزرگی در راستای توسعه بیش‌ازپیش مناسبات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اتخاذ خواهد شود.

    امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تأکید بر اینکه کشورش بعد از ملاقات و مذاکرات طولانی دو کشور در دوحه به طور کامل به توسعه هرچه بیشتر روابط با تهران متعهد است، گفت: معتقدیم سفر جنابعالی در توسعه روابط برادرانه و استحکام همکاری‌ها از نقش مهمی برخوردار است.




    واکنش امیر قطر به هم‌گروه شدن ایران با آمریکا و انگلیس در جام جهانی

    شیخ حمد بن تمیم آل ثانی با اظهار خرسندی از راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به مسابقات جام جهانی گفت: در این مسابقات به‌خوبی از برادران خود استقبال خواهیم کرد و گروهی که تیم ایران در آن قرار گرفته گروهی حماسی است و مطمئناً شاهد بازی‌های جذابی خواهیم بود.

    امیر قطر خاطرنشان کرد: در خصوص همکاری دو کشور در برگزاری مسابقات نیز به‌زودی وزیر راه قطر در جزیره کیش با همتای خود درباره نحوه همکاری‌ها ملاقات و مذاکره خواهد داشت.

    محمدعلی فرحناکیان مشاور وزیر نیرو و دبیر کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر درباره این موضوع گفت: برای استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر ۲۰۲۲ از چند ماه قبل بر اساس مذاکراتی که بین رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور انجام شد.

    وی گفت: در یک تعامل بین دستگاهی، بیش از ۱۵ دستگاه دولتی و خصوصی طرح‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کردند این پیشنهادهای جمع‌بندی شده و وظایف دستگاه‌ها نیز مشخص شده است این برنامه تقریباً نهایی شده اما برخی دستگاه‌ها پیشنهاداتی دادند که باید اصلاح شود تا در روز‌های آینده توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شود.

    وی ادامه داد: ظرفیت اقامتی دوحه محدود است. پیش‌بینی می‌شود باتوجه‌به اینکه تنها یک و نیم تا دو میلیون گردشگر خواهد داشت و چند صدهزار تخت اقامتی دارد، کشور‌های دیگر نیز از این فرصت استفاده کنند. می‌دانم که امارات هم درگیر این موضوع است و پرواز‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

    علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز در این زمینه گفت: در اتاق بازرگانی جلساتی با اتاق ایران و قطر گذاشته شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با قشم و کیش بسته شد حتی یک ماه و نیم پیش با آقای سعید محمد رئیس دبیرخانه مناطق آزاد صحبت و اعلام آمادگی کردیم.


    می‌توان جام جهانی را به اولویت دوم گردشگران تبدیل کرد

    عبدالملکی گفت: لازم است تبلیغات هوشمند برای معرفی ایران داشته باشیم. علاقه‌مندانی هستند که می‌خواهند در کنار جام جهانی ایران را ببینند پس می‌توان رویداد جام جهانی را به‌عنوان اولویت دوم آن‌ها مطرح کرد تا در این باره آن‌قدر جاذبه ایجاد کنیم که بگوید در کنار ایرانگردی به جام جهانی نیز می‌رویم.

    وی ادامه داد: می‌توان در این زمینه اقداماتی از جمله استفاده از کشتی‌های کروز کشور‌های دیگر و چارتر کردن پرواز‌ها را در دستور کار بخش خصوصی قرارداد. البته باید این موضوع نیز در نظر گرفته شود که هرکسی وارد قطر می‌شود حداقل باید سه شب اقامت داشته باشد دولت قطر اجازه نمی‌دهد که صبح بروید مسابقه را ببینید و عصر برگردید زیرا آن‌ها برای این مدت و استفاده از گردش مالی ناشی از اقامت مهمانان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

     خدماتی که قرار است ایران ارائه کند، طی ماه‌های اخیر در نشست مشترک مسئولان دولتی ایران و قطر حاصل شده است و آن‌گونه که منابع مطلع اعلام می‌کنند، طی روز‌های آینده نشست دیگری برگزار خواهد شد تا سطح خدماتی که ایران می‌تواند بدهد، بیشتر شود و البته یکی از نکات کلیدی که قرار است دنبال شود و حداکثر اوایل آبان اجرایی شود، ایجاد خط دریایی مسافری بین ایران و قطر است ولی نکاتی هم هست که هنوز جا دارد درباره آن برنامه‌ریزی‌های لازم مدنظر قرار گیرند.

    تردد بدون روادید و مُهر ورود و خروج

    خورشید گزدرازی، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر در زمینه برگزاری جام جهانی در قطر گفت: این فرصت برای ایران، بسیار ویژه و خاص است که باید با هماهنگی تمام بخش‌ها از آن استفاده کرد و هیچ فرصتی را از دست نداد و در گفت‌وگوهای دوطرفه قرار شد روزانه ۴۰ پرواز از دوحه قطر به کیش برقرار شود تا بتوان خدمات مناسب به ورزشکاران و ورزش دوستان در کیش ارائه داد.

    او ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌ها برای مسافران و ورزشکاران جام جهانی قطر در کیش فراهم است و حتی منطقه آزاد شرایطی را فراهم کرده است که اگر ورزشکاران تمایل داشتند بتوانند تمرین و ریکاوری خود را در منطقه آزاد کیش یا حتی قشم داشته باشند. از دیگر خدماتی که ایران به ورزشکاران جام جهانی ارائه خواهد داد این است که ورزشکاران بدون روادید و حتی بدون مهر ورود و خروج می‌توانند به کیش و قشم سفر کنند.

    نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه هتل‌های کیش، قشم و زمین‌های ورزشی این دو منطقه آزاد آماده است، خاطرنشان کرد: تمام ورزشکاران و تماشاگران تیم فوتبال، برای ریکاوری و تمرین‌های خود می‌توانند به کیش و قشم بیایند و دراین‌خصوص تمام زیرساخت‌ها فراهم است. در این میان دسترسی‌های خوبی از طریق بوشهر در حال آماده‌سازی است.



    حمل‌ونقل دریایی بین ایران و قطر

    او ادامه داد: قرار است حمل‌ونقل دریایی مسافری بین ایران و قطر ایجاد شود تا مسافران با هزینه کمتر بتوانند به قطر سفر کنند، لذا این امر یک فرصت بسیار خوبی برای ایران است تا خط دریایی یاد شده را منظم برقرار کند. البته باید دراین‌خصوص سرعت عمل داشت تا قبل از ماه آبان خط دریایی یاد شده فعال شود، در این صورت می‌توان ضمن جذب مسافر از کشور‌های همسایه و اوراسیا، مسافران را با هزینه کمتر از هواپیما به قطر ترانزیت کرد.

    گزدرازی یادآور شد: برای آنکه بتوان سطح همکاری با قطر را افزایش داد باید هیئت‌های تجاری، بخش خصوصی و مسئولان دولتی دو کشور ایران و قطر نشست‌هایی را برگزار کنند تا جام جهانی به بهترین شکل برگزار شود و ایران نیز از همسایگی با قطر منتفع شود.

    پیگیری ارائه خدمات از سوی دولت

    موسی عدنان پور، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر نیز گفت: رابطه ایران و قطر بسیار خوب است و کشور قطر به دلیل وسعت کمی که دارد تمایل به همکاری با ایران برای اسکان ورزشکاران و تماشاگران را دارد، لذا ما باید از فرصت به وجود آمده به بهترین شکل استفاده کنیم.

    او افزود: ایجاد خط دریایی منظم بین ایران و قطر بسیار اهمیت دارد؛ سال‌های متمادی است که ما خواستار این موضوع بودیم، لذا جام جهانی فرصت خوبی است که بوشهر خط دریایی را برقرار کند و ازآنجاکه قطر دراین‌خصوص تمایل زیادی دارد می‌توان این خط را فعال کرد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: منطقه آزاد کیش می‌تواند بهترین خدمات را به مسافران و ورزشکارانی که به جام جهانی قطر می‌آیند، بدهد؛ لذا از مسئولان دولتی می‌خواهیم که این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

     امروز مسئولان اجرایی باید به نحوی عمل کنند تا علاوه بر آنکه جزایر کشور ما بتوانند در بخشی از برپایی اردوهای تیم‌های ملی کشور‌های مختلف برای جام جهانی سهیم باشند، به دلیل ارزان بودن ۴ تا ۸ برابری هزینه اقامت در کیش نسبت به قطر، مقصدی مناسب برای اقامت آن دسته از ایرانیانی باشد که قصد تماشای جام جهانی را دارند شاهد این نباشیم که مثل دولت‌های پیشین در زمینه‌های اقتصادی دقیقه نودی عمل شود و بازهم شاهد فرصت‌سوزی در این زمینه‌ها باشیم.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما