شنبه 29 ارديبهشت 1403 - Sat 18 May 2024
  • حساسیت فوق‌العاده‌ فرمانده به بیت‌المال

  • با ناکام‌ترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و عکس

  • پایان یک ازدواج تشکیلاتی دیگر میان بی‌وطن‌ها+ عکس

  • خیام نیشابوری، در پرده اسرار کسی را ره نیست+عکس

  • رئیسی: میانکاله یک تهدید نیست بلکه فرصت است

  • شبکه شیطان‌پرستی در تهران متلاشی شد

  • وضعیت اجاره مسکن نیازمند حمایت مسئولان است/ مقاومت ضربه‌های بسیار جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است

  • ضرر مالی دوباره پرسپولیس در صورت قهرمانی!

  • ماجرای حفظ جزیره مجنون با ملائکه و امدادهای غیبی

  • طلافروشان تعیین تکلیف شدند+ سند

  • بمباران جنون آمیز جبالیا+ فیلم

  • رقابت ۴ منتخب برای تصدی نائب رئیسی مجلس

  • عمق فاجعه و خیانت در دهه ۹۰

  • رویافروشیِ اپوزیسیون، فاصله‌ی این ۲ تا اسکرین‌شاته:

  • با یه کلیپ از راه دور گول نخورید!

  • از نارضایتی مردم بابت قیمت برخی کتاب‌ها تا تنبیه ناشران و کتابفروشانی که با تاخیر موسولات خود را فرستادند

  • کمین‌های مرگبار در شمال نوار غزه و افزایش تلفات ارتش اسرائیل+ فیلم

  • کنفدراسیون فوتبال آسیا به اخراج اسرائیل از فیفا رای داد

  • تعطیلی شنبه‌ها تبلیغاتی است یا نیاز واقعی؟

  • قمه‌کشی که خبر شهادتش مثل بمب صدا کرد+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 279333
    تاریخ انتشار: 20/دي/1400 - 10:10

    استقلال، پرسپولیس و دیوار کجی که فرو ریخت!

    در همان روزهایی که برخی از اعضای کمیته صور مجوز حرفه ای مشکلات موجود در مسیر صدور مجوز برای و باشگاه استقلال و پرسپولیس را جدی می دانستند، اراده ای شکل گرفت تا این مجوز همچون سالهای قبل بدون بررسی های کارشناسانه و فقط برای فرار از فشار افکار عمومی صادر شود، غافل از اینکه اینبار ای اف سی بسته به حساسیت های موجود و البته برخی گراها از داخل، می خواهد پرونده باشگاههای ایرانی را با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار دهد.

    استقلال، پرسپولیس و دیوار کجی که فرو ریخت!

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از خبر24، اتفاقی که از مدتها قبل زمزمه های آن به گوش می رسید بالاخره رسما اعلام شد تا فوتبال ایران با شوکی بزرگ روبرو شود. استقلال و پرسپولیس دو قطب اصلی فوتبال ایران با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. البته این اتفاق برای آنهایی که فوتبال ایران را در سالهای اخیر فوتبال ایران زیر ذره بین خود قرار می دادند چندان شوک آور نبود زیرا آنان می دانستند که فوتبال بیمار ایران و باشگاههای ورشکسته آن، آخر الامر با چنین فاجعه ای روبرو خواهند شد اما اینکه چرا آنهایی که علم به آن نابسامانی ها داشتند، برای فرار از این حادثه کاری صورت ندادند و دست روی دست گذاشتند تا سایه ترسناک و سنگین حذف بر سر استقلال و پرسپولیس آوار شود، پرسشی بی پاسخ است.
    این مقدمه را آوردیم تا به ماجراهای اخیر دو باشگاه بزرگ و مردمی کشورمان یعنی استقلال و پرسپولیس اشاره ای داشته باشیم؛ دو باشگاه محبوبی که هرگز اهمیت و جایگاه آنها نزد مسوولان دولت ها و ورزش جدی گرفته نشده است؛ بی شک اگر غیر از این بود، سرنوشت شان چنین در محاق نبود.

     
    اولین جرقه کجا زده شد؟
    در اولین روزهای دی ماه 1400 بود که از گوشه و کنار شنیده شد که استقلال و پرسپولیس از گردونه رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهند شد اما در همان مقطع هم مدیران ارشد فوتبال و مدیران دو باشگاه با قاطعیت از وقوع چنین اتفاقی سخن نمی گفتند. آنها که نمی خواستند با هجمه سنگین طرفداران دو تیم روبرو شوند با تاکتیک سکوت، فراری رو به جلو را پیش گرفتند.
    اما اصل ماجرا چه بود؟ حدود دو ماه قبل بود که بحث عدم تائید صلاحیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس جهت حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بر سر زبان ها افتاد. همان روزها برخی از اعضای کمیته صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال در لفافه به مشکلات اساسی دو باشگاه در بحث کسب جواز حضور در لیگ قهرمانان اشاراتی داشتند اما باز هم مسئله از سوی آنها و دیگر مدیران ورزش جدی تلقی نشد. اولین زنگ خطر ای اف سی زمانی به صدا درآمد که عنوان شد به دو باشگاه اولتیماتوم داده شده تا پرونده ناقص خود را کامل کنند. در حالیکه یک دو تن از اعضای کمیته مورد نظر در مصاحبه های خود مشکلات موجود را جدی می دانستند اما ناگهان خبر رسید که فدراسیون فوتبال مدارک استقلال و پرسپولیس را برای ارائه به کنفدراسیون فوتبال آسیا تائید کرده است؛ اتفاقی که ابهامات فراوانی را به همراه داشت و اینبار هم بوی دور زدن ای اف سی با همان روش های قدیمی به مشام می رسید. در آخرین روزهایی که قرار بود فدراسیون فوتبال مدارک دو باشگاه را مورد تائید بزند و برای کسب مجوز نهایی به ای اف سی ارسال کند، کاظم اولیایی عضو کمیته صدور مجوز

    حرفه ای مصاحبه ای را انجام داد و با اشاره به اشکالات موجود، مدعی شد کار دشوارتر از آن است که تصور می شود.
     
    چه کسانی در وزارت ورزش مقاومت می کردند؟
    کاظم اولیایی در یادداشتی که برای یکی از رسانه های نوشتاری ارسال کرد نوشت: «بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم، آنها استانداردهای لازم را رعایت می کنند و ما از آن استانداردها فاصله داریم. آن استانداردها را بالاترین مرجع فوتبال در جهان که فیفا نام دارد تعیین می کند و به کنفدراسیون ها می دهد تا به کشورها ابلاغ کنند. بر همین اساس ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون ما می گوید: یک رکن مستقل وجود دارد به نام «صدور مجوز باشگاهی». این رکن موظف است تا استانداردهای فیفا را در باشگاهها اعمال کند. حالا در کشور ما حدود ۴۰ سال است که هرگاه خواسته ایم این کار را انجام دهیم موانعی بر سر راه مان قرار داده اند.یک زمان فدراسیون فوتبال خودش این رکن را زیر نظر داشت که نهادهای بین المللی مچ ما را گرفتند و اعلام شد که اعضای این کمیته باید افرادی باشند که کنفدراسیون فوتبال آسیا آنها را تائید کند. بنده و دیگر همکارانم که در این بخش حضور داریم حتی به کنفدراسیون تعهد کتبی و محضری داده ایم. خلاصه اش این می شود که ما مستقل هستیم اما مثلا وقتی قرار است درباره دو باشگاه بزرگ کشور یعنی استقلال و پرسپولیس و وضعیت آنها تصمیم بگیریم، عده ای مانع می شوند و می گویند الان وقتش نیست. یعنی در این ۴۰ سال هیچ زمانی وقت رسیدگی به اوضاع و احوال این باشگاه نبوده است؟! دلیلش این است که نمی خواهند این دو باشگاه سر و سامان بگیرند. اخیرا وزیر اقتصاد و دارایی گفت که باید مدیریت پیمان را پذیرفت و مدیریت این باشگاهها را به اهلش سپرد. یعنی این حرف را که ما سالهاست مطرح می کنیم بر زبان آورد. خب چرا این اتفاق رخ نمی دهد؟ متاسفانه دولت ها این دو باشگاه را اموال خود می دانند و جزو افتخارات غلط این آقایان همین است که بگویند استقلال و پرسپولیس برای ماست. خیلی ها داخل وزارت ورزش و جوانان نمی خواهند وضعیت این دو باشگاه مشخص شود چون این باشگاهها شهرت آفرین هستند و همین شده است درد بزرگ و مانع روشن شدن وضعیت مالکیت آنها.»

     
    ماجرای جلسه شبانه چه بود؟
    در همان روزهایی که برخی از اعضای کمیته صور مجوز حرفه ای مشکلات موجود در مسیر صدور مجوز برای و باشگاه استقلال و پرسپولیس را جدی می دانستند، اراده ای شکل گرفت تا این مجوز همچون سالهای قبل بدون بررسی های کارشناسانه و فقط برای فرار از فشار افکار عمومی صادر شود، غافل از اینکه اینبار ای اف سی بسته به حساسیت های موجود و البته برخی گراها از داخل، می خواهد پرونده باشگاه های ایرانی را با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار دهد.
    در اولین روزهای آبان ماه بود که وقتی کمیته صدور مجوز در داخل فدراسیون برابر تائید مدارک دو باشگاه مقاومت کرد تحرکاتی صورت گرفت تا این اتفاق عقیم بماند. یکی از اعضای این کمیته در محفلی مدعی می شود که داریوش مصطفوی دیگر عضو کمیته مورد نظر شبانه به یک جلسه دعوت می شود و برای پذیرش این مسئله که باید مدارک استقلال و پرسپولیس به تائید برسد تحت فشار قرار می گیرد و ...

     
    جشن پیروزی یا خودزنی؟
    پس

    از چند هفته سکوت خبری و در حالیکه اینگونه به جامعه فوتبال القا می شد که استقلال و پرسپولیس اینبار هم از بحران عبور خواهند کرد و شمشیر ای اف سی را از بالای سر خود برداشته اند، خبر رسید که مشکل مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها در نشست مدیران ۲ باشگاه با مسؤولان کمیته‌های صدور مجور حرفه‌ای و رئیس فدراسیون فوتبال رفع شده است.
     
    روز 28 آذر ماه 1400 خبر رسید که؛ سید مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس و مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال نشستی را در مرکز ملی فوتبال ایران با حضور سهیل مهدی، شهاب عزیزی خادم، داریوش مصطفوی(رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای) و سعید عباسی(رئیس کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای) درباره مجوز حرفه‌ای دو باشگاه برای حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار کرده اند.
     
    در ادامه خبر آمده بود: در جریان این نشست راهکارهای دریافت مجوز قطعی حرفه‌ای سازی برای سرخابی‌ها بررسی و در نهایت اعلام شد آنها مشکلی برای دریافت این مجوز و حضور در صل آتی لیگ قهرمانان ندارند.
     
    مجید صدری در حاشیه این نشست اظهار داشت: مشکل مجوز حرفه‌ای ما حل و قرار شد موارد مدنظر را انجام بدهیم. امیدواریم دیگر از این مشکلات پیش نیاید. عباسی، عزیزی‌خادم، مصطفوی و مهدی به ما کمک کردند و با عنایت این دوستان می‌توانیم به هواداران عزیزی دو باشگاه اعلام کنیم که مشکل مجوز حرفه‌ای حل شد. می‌خواهیم با تمام جدیت لطف دوستان را در زمین بازی جبران کرده و برای کشورمان باعث افتخار و سربلندی شویم.
     
    سرپرست باشگاه پرسپولیس عنوان کرد: ۳-۲ مشکل اصلی داشتیم که یکی از آنها مالی و درباره پرونده کالدرون بود که خدا را شکر حل شد. در بخش‌های دیگر هم تعهد دادیم. با راهنمایی های مصطفوی مشکل حل شد. وی به عنوان بزرگ تر ما در این جلسه گفت باید پشت یک میز مسائل را حل کنیم. اولیایی هم نقطه نظرات خودش را گفته است اما در این جلسه توضیحات ما قانع کننده بود و راهنمایی بزرگواران را هم به دیده منت قبول کردیم.
     
    مصطفی آجورلو هم در خصوص این جلسه توضیح داد: از همه عزیزان تشکر می‌کنم که کمک کردند تا دو باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند. باعث افتخار جامعه فوتبال است که با تفاهم و همکاری تیم‌های ایرانی بتوانند در این رقابت ها حاضر شوند. هرکسی بتواند یک چوبی از لای چرخ بردار کمک کرده است. امیدوارم برای آخرین بار باشد که مشکلات را به این شکل حل می‌کنیم و امیدواریم در طول سال مشکلات را برطرف کنیم. منصفانه نیست پرسپولیس و استقلال  به عنوان دو تیم بزرگ در آسیا دچار این وضعیت شوند. می‌توان با دست این مشکلات را باز کرد نه اینکه گره‌ها را سفت‌تر کرد.
     
    مدیرعامل باشگاه استقلال تصریح کرد: جامعه فوتبال ایران به ویژه هواداران استقلال و پرسپولیس دل‌شان به این دو تیم خوش است. از طرف باشگاه استقلال باید از مسئولان فدراسیون فوتبال تشکر کنم.
     
     
    ... و ناگهان «دم خروس» بیرون زد!
     اولین روزهای دی ماه 1400 همه چیز به گونه ای دیگر رقم خورد و دو باشگاه در آستانه حذف قرار گرفتند. اینبار هم کسی واقعیت

    را به جامعه نگفت. باز هم عنوان شد که ای اف سی به دو باشگاه و همچنین یک باشگاه دیگر یعنی گل گهر سیرجان فرصت چند روزه داده تا مشکلات خود در مسیر صدور مجوز را حل کنند اما از همان ابتدا مشخص بود که فرصتی برای جبران نمانده و ای اف سی حکم حذف باشگاههای ایرانی را صادر کرده و اگر هم در ادامه بحثی را مطرح کرده در حد فرصت دفاعیه بوده است زیرا عاقلان می دانستند که اشکالاتی چون مالکیت مشترک دو باشگاه و پرونده هایی چون بدهی به مربیان و بازیکنان خارجی و فقدان امکانات سخت افزاری مورد نظر ای اف سی، با یکی دو روز زمان حل نخواهد شد. با این حال وزیر ورزش و همکارانش به اتفاق مدیران سابق و کنونی فدراسیون فوتبال جلساتی را پشت درهای بسته برگزار کردند. بحث مالکیت دو باشگاه که سالها عقیم مانده بود ناگهان به گونه ای دیگر نمایان شد و آقایان اعلام کردند دیگر دو باشگاه مالک مشترک ندارند و ... این تلاش های مذبوحانه اما فقط و فقط برای پاک کردن صورت مسئله بود و حاصلی در بر نداشت. خبر کوتاه این بود: «کنفدراسیون فوتبال آسیا در اطلاعیه ای از ابطال قطعی پروانه حرفه ای سه تیم استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان و غیبت این سه تیم در لیگ قهرمانان آسیا خبر داد.» مصاحبه های اعضای فدراسیون و بویژه اعضای کمیته صدور مجوز حرفه ای و همچنین نیش و کنایه های برخی نمایندگان مجلس همگی نشان از آشفتگی آنان داشت و هیچکدام هم قبول تقصیر نمی کردند! نه مسئولانی که باید قبل از وقوع فاجعه اقدام و نه نمایندگانی که می بایست نقش نظارتی خود را به درستی ایفا می کردند و ...
     
     
    دیوار کجی که فرو ریخت!
    کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در اطلاعیه  خود پس  از حذف استقلال ، پرسپولیس و گل گهر از فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا آورده بود:این اتفاق بعد از آن رخ داد که AFC قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ در نامه به فدراسیون فوتبال از وجود نقایص در پرونده حرفه ای این سه تیم خبر داده و خواستار ابطال مجوز حرفه ای آن ها و غیبت در لیگ قهرمانان آسیا شده بود اما پنج روز برای ارائه اسناد و مدارک مهلت داده بود. با ارسال مدارک و بررسی های انجام شده که تا ششم ژانویه به طول انجامید، این کنفدراسیون از حذف قطعی سه تیم ایرانی خبر داده است.
    کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت: نهاد مستقل کنترل ورودی کنفدراسیون فوتبال آسیا (ECB) در تصمیمی مجوز  باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و باشگاه گل گهر سیرجان (هر سه باشگاه‌ از جمهوری اسلامی ایران) را برای حضور در مسابقات لغو کرد. این تصمیم بر اساس مواد ۱۴,۴ و ۱۴.۵ آیین نامه مجوز باشگاه های AFC صادر شده است.
     
     
    کارشناس و پیشکسوت فوتبال: مسئولان ورزش در خواب خرگوشی بودند
    ابراهیم قاسمپور، پیشکسوت و کارشناس فوتبال در گفتگو با خبر24 گفت: آنهایی که دلسوز فوتبال ایران بودند و اتفاقات را دقیق دنبال می کردند از سالها قبل می دانستند که بالاخره روزی این فاجعه رخ خواهد داد اما در مقابل، مسئولان ورزش و فدراسیون فوتبال در خواب خرگوشی بسر می بردند و هر بار می خواستند سر ای اف سی را کلاه بگذارند اما اینبار

    دیگر کار از کار گذشت و مشکلات اساسی دو باشگاه که باید از سالها قبل برای آنها فکری می شد سبب ساز حذف نمایندگان فوتبال کشورمان شد.
     



    وی افزود: بارها و بارها در این سالها خواندیم و شنیدیم که بدهی های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موجب شده تا پنجره نقل و انتقالاتی آنها بسته شود اما هر بار با «من بمیرم تو بمیری» کارها را پیش بردیم. الان هم باید آنهایی پاسخگو باشند که خواب شان برده بود.


    مجید جلالی، یکی دیگر از کارشناسان فوتبال در گفتگو با خبر24: مشخص بود که اراده ای برای حل مشکلات دو باشگاه وجود ندارد. سالها دست روی دست گذاشتیم و کار به اینجا رسید اما از نظر من شاید این محرومیت به نفع فوتبال ما شود. تا کی می خواستیم مشکلات را دور بزنیم؟ ای اف سی با این تصمیم به فوتبال ما خدمت کرد؛ یعنی کاری کرد که مجبور شویم برای حل مشکلات اقدام کنیم اما نکته اینجاست که یک نفر – حتی یک نفر – خودش را مقصر نمی داند و از مردم عذرخواهی نمی کند!
     


     
    کاری که دست کاردان نیست
    حذف پرطرفدارترین تیم های آسیا به رغم تمام تلخی هایش، بهانه ای است برای تکرار یک موضوع اساسی: تا وقتی این باشگاه ها به دست اهل آنها اداره نشود و پیش از آن، نگاه درستی به جایگاه و کارکردهای ورزشی و اجتماعی استقلال و پرسپولیس شکل نگیرد، شاهد چنین بیم و امیدهایی نزد طرفداران سرخابی ها خواهیم بود. گیریم که این دوره را نیز با «من بمیرم و تو بمیری» های رایج ورزش ایران و ارائه اطلاعات غلط به کنفدراسیون فوتبال آسیا پشت سر می گذاشتیم و حذف نمی شدیم، اما آیا از دید مسوولان ورزش، این شکل و شیوه، فرجام خوشایندی داشت؟ آیا در این چند دهه فرصت کافی برای دست اندرکاران نبود تا سر و شکل درستی به این باشگاهها بدهند؟ آیا وزیر محترم ورزش که خود ورزشی نیز هست چنین دست روی دست گذاشتن هایی را به خیر و صلاح این باشگاهها می دانست؟ آیا رییس فدراسیون فوتبال درک درستی از میزان تاثیرگذاری باشگاههای مردمی بر جامعه داشت؟ آیا مدیرانی که در این سالها به صورت اتوبوسی به این دو باشگاه رفتند و پس از مدتی جای خود را به گروه دیگر دادند و ... بسته به توانایی هایشان و تخصصی که لازمه مدیریت در چنین عرصه ای است برگزیده شدند؟ اوضاع و احوال دیروز و امروز دو باشگاه و فاجعه اخیر پاسخ تمام این پرسش را می دهد.
     
     
     
    آیا کسی استعفا می دهد؟
    این جمله یکی از مدیران فوتبال که چند روز قبل گفته بود: «درباره حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس، شما می‌گویید اتفاق بد؛ من می گویم اتفاق خوب. باید از یک جایی شروع کنیم و ...» شاید خوشایند طرفداران دو تیم نباشد اما حقیقتی تلخ است و باید آن بپذیریم وقتی اراده ای در جهت اصلاح امور فوتبال وجود ندارد، این قبیل برخوردها شاید سبب شود تا عده ای دست از سر فوتبال کشور بردارند و فرصتی فراهم گردد تا کار و بار آن به دست اهل فن سپرده شود.
    در پایان باید خطاب به آن دسته مدیرانی که ضعف و غفلت شان چنین آبروریزی هایی را رقم می زند بگوییم: کسی از شما انتظار ابراز شرم ساری و عذرخواهی در برابر مردم را ندارد زیرا اساسا با فرهنگ عذرخواهی ناآشنا هستید، اما حداقل با یک استعفا، خودتان را از فشار افکار عمومی و ورزش را از دست خودتان راحت کنید!

    نظرات بینندگان
    نظرات شما