جمعه 10 فروردين 1403 - Fri 29 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 273853
    تاریخ انتشار: 11/آذر/1400 - 11:12

    قالیباف :عدم وجود فیلترینگ در طرح صیانت

    رئیس مجلس گفت: از همان روز اول به مردم گفتیم که در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی فیلترینگ وجود ندارد.

    قالیباف :عدم وجود فیلترینگ در طرح صیانت

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب دهم آذرماه به مناسبت روز مجلس با حضور در شبکه اول سیما با مردم گفت‌وگو کرد.

    قالیباف در ابتدای این برنامه گفت: فلسفه وجودی مجلس و نمایندگان مردم، این است که دغدغه‌ی مردم را داشته باشند و در میان مردم بودن از جمله ویژگی‌های مجلس یازدهم است. مجلس یازدهم دو موضوع مهم مسائل اقتصادی و توجه به مسائل فرهنگی و علمی کشور از جمله مهم‌ترین اقدامات مجلس است.

    به گفته‌ی رئیس مجلس، مجلس ناظر دلسوز در حوزه اجرای قانون است، ولی بار اصلی اجرای قوانین بر عهده دولت است. اقتصاد دغدغه‌ی اصلی کشور است و دغدغه‌ی مردم معیشت، اشتغال، و بی ثباتی اقتصادی است و در این راستا مهم‌ترین اقدامات مجلس در این حوزه‌ها بوده است.

    وی افزود: مردم یک تا دو شیفت هم اگر کار کنند نمی‌توانند مسکن بخرند و حتی نگران تامین اجاره مسکن هستند و در این راستا قانون جهش تولید ملی مسکن را در دستور کار خود قرار دادیم. اشکالات موجود از جمله اشکالات مسکن مهر را علی رغم مفید بودن آن، حل کردیم تا این مشکلات حل شود. دولت باید قیمت تمام شده مسکن را برای مردم ارزان در نظر بگیرند.

    رئیس مجلس گفت: از ۵۵ درصد تا ۴۵ درصد قیمت مسکن متمرکز در زمین است که از زمین‌های مازاد بخش‌های دولتی در قانون جهش تولید ملی مسکن استفاده کردیم تا قیمت پایین بیاید. قانون مالیات بر خانه‌های خالی را هم تصویب کردیم، ما چند صد هزار خانه‌ی خالی نوساز داریم که بخش عمده‌ی ان‌ها بنگاه داری بانک‌ها بود و با یک نگاه تجاری به موصوع نگاه می‌کردند که بر همه این بخش‌ها مالیات بسته می‌شود تا آن‌ها مجبور شوند یا خانه‌ها را اجاره بدهند یا بفروشند.

    با برنامه روشن و مشخصی برای مسکن در مجلس حرکت کردیم، این جمله را قالیباف می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر قبلا کارمندی با۷۰ درصد حقوقش باید اجاره خانه می‌داد، الان باید دو شیفت کار کند که یک شیفت را بدهد برای اجاره مسکن و پول شیفت دوم را برای خرج خانه بگذارد البته اگر کار گیرش بیاید.

    رئیس قوه مقننه معتقد است، برای رفع تحریم‌ها مجلس قانونی تصویب کرد که زبان دیپلماسی در عرصه بین المللی و نقشه راه ما را مشخص کرده و هم اکنون ما امیدواریم که به توافق عزت مندانه‌ای دست یابیم. البته اگر آن‌ها به تعهد خود پایبند باشند.

    قالیباف مهم‌ترین اقدام مجلس را قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده معرفی کرد و گفت: جمعیت سرمایه بزرگ کشور‌ها و ملت‌ها جوانی جمعیت است، ما جزو جوان‌ترین کشور‌های دنیا بودیم، ولی با سیاست‌های یک مقطع زمانی به سمت پیری زود رس در کشور رفتیم که بسیار برای کشور اسیب زا است. یکی از مشکلات برای رشد جمعیت دغدغه‌ی معیشتی خانواده‌ها است.

    به گفته‌ی این مقام مسئول، اشتغال و درآمد بخش مهمی در ازدواج است و این موضوعات در ازدواج سایه انداخته است و این مسائل در استحکام خانواده نقش جدی دارد.

    قالیباف این قانون را دارای ۷۰ بند معرفی کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای آن پیش بینی اعتبار شده از مادر به عنوان عنصر مهم در خانواده حمایت می‌کنیم، از فرزندان متولد شده حمایت می‌کنیم و امکان ازدواج در سنین پایین مثلا ۲۰ سال را فراهم کرده ایم و حتی بیمه برای مادران در نظر گرفته ایم.

    قالیباف همچنین مشکلات اقتصادی را مشکلات لاینحلی ندانست.

    رئیس مجلس شورای اسلامی درباره کمبود پزشک و رتبه پایین ایران در سرانه پزشک در منطقه نیز می‌گوید: مدیریت تعارض منافع یکی از مشکلات ماست و ریشه موضوع این مسئله است و استعداد‌های بسیاری در رشته های مختلف مخصوصا پزشکی داریم، ولی ظرفیت پذیرش دانشجو کم است و افرادی با معدل بالای ۱۹ به دلیل سقف کم پذیرش در دانشگاه قبول نمی‌شوند. در برخی شهر‌ها متخصصین خیلی محدود هستند که برای حل آن در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصمم به افزایش ظرفیت رشته های پزشکی هستیم که جوانان از آن استقبال می‌کنند این اتفاق برای کنکور سال آینده عملیاتی خواهد شد.

    قالیباف گفت: کشور ما به لحاظ اقتصادی، ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و این مسئله را اغراق امیز و بدون عقبه نمی‌گویم. در همین روز‌ها ۱۰‌ها هزار میلیارد ظرفیت در کشور وجود دارد که به دلیل تقویت سوداگری و دلال بازی در کشور این ثروت در اختیار و استفاده عده‌ی خاصی است و نیازمند اتخاذ تصمیمات درست و اجرای درست هستیم تا این موضوع حل و فصل شود.

    قالیباف درباره برنامه مجلس برای حمایت از سرمایه داران خرد در بورس گفت: افراد باید مازاد نیازشان را در بورس سرمایه گذاری کنند، ولی ما برعکس عمل کردیم و مردم طلا، خانه و ماشین زیر پایشان را فروختند تا سرمایه گذاری در بورس داشته باشند و در کشور ما بورس ما از ۴ تا ۵ میلیون نفر به ۴۰ تا ۵۰ میلیون سرمایه گذار با سرمایه کم در کنار شرکت‌های حقوقی و بزرگ تبدیل شد.

    رئیس مجلس معتقد است، شرکت‌های در بورس هستند که حرفه‌ای هستند و مردم ما حرفه‌ای در بورس نیستند، بورس محل ریسک است و مختص کشور ما نیست، ولی مردم ما به اعتماد دولت قبل به بورس آمدند و ضرر کردند و باید از آن‌ها حمایت شود و به تعبیری آن‌ها را می‌توان بیمه کرد، سال قبل مرداد ماه در دولت دوازدهم در هیات دولت برای عمق بخشی به سرمایه گذاری سرمایه گذاران مطرح شد.

    قالیباف گفت: رانت را علاوه بر بورس در معادن و انرژی هم داریم و سرمایه و سرمایه گذار در تامین امنیت خودش اضطراب دارد. سال ۱۴۰۰ ما بودجه دولت قبل را برگشت زدیم، زیرا کسری داشت و وقتی کسری دارد یعنی دست در جیب مردم و فقرا کردن.

    "وقتی حقوق اضافه شود و این اضافه حقوق از مسیر فعالیت و کار انجام نشود و بانک‌ها خلق پول می‌کنند یعنی دست در جیب مردم کردن، وقتی حقوق فردی از ۳ میلیون به ۶ میلیون برسد واقعا فرد متوجه می‌شود که این ۶ میلیون ارزش همان ۳ میلیون را هم ندارد" این جمله را قالیباف می‌گوید.

    قالیباف درباره تعرفه قیمت گاز پرمصرف‌ها و افزایش نیافتن آن نیز توضیح داد، ما هم اکنون روزانه بیش از ۵ میلیون بشکه نفت مصرف داخلی داریم که سوبسید زیادی به آن می‌دهیم، پر مصرف‌های گاز ۲۱ برابر کم مصرف‌ها گاز استفاده می‌کنند و قرار بود تعرفه گاز کم مصرف‌ها دریافت نشود و خیلی از موارد دیگر که اجرایی نشد. در مجلس مصمم هستیم که یارانه‌ها ارزی، مواد اولیه، مصرف انرژی و بحث‌های معیشتی و یارانه نهاده‌ها را پیگیری کنیم، زیرا داریم هزینه می‌کنیم، ولی به دست مردم نمی‌رسد. مجلس گزارش تخلفات مربوط به دریافت تعرفه گاز را به قوه قضائیه ارسال کرد.

    رئیس مجلس معتقد است، حمایت بی رویه از تولید و نداشتن سقف و زمان تبدیل به رانت بزرگ می‌شود و رانت خواران در زیر چتر تولید بدترین رانت‌ها را انجام خواهند داد. سهم دولت از خودروسازی‌های ما ۶ درصد است و دولت در این خودروسازی‌ها دخالت دارد و نتیجه این می‌شود که پراید ۱۷۰ میلیون می‌شود، ما با اینکه مردم پول دارند و بگذاریم واردات خودرو داشته باشند مخالفیم، زیرا ارز را از کشور خارج می‌کند.

    به گفته‌ی رئیس قوه مقننه، ما بر اساس مصوبه مجلس اجازه واردات هر خودرویی را نمی‌دهیم تا مردم مجبور نشوند که پراید ۱۷۰ میلیونی سوار نشوند، هر شخصیت حقیقی و حقوقی دارای توان فنی برای بستن قرارداد با شرکت‌های خارجی برای ساخت قطعه، می‌تواند خودرو وارد کند. هم اکنون قطعه خودرو به داخل قاچاق می‌شود و مجلس مصمم آن است تا جلوی آن را بگیرد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان مجری برنامه برای واردات خودروی بنز در زمان حضور قالیباف در نیروی انتظامی را تائید کرد و گفت: در پلیس به دنبال خودرو‌های کارآمد بودیم و زمانی که پژو پرشیا ۱۳ میلیون بود، بنز‌هایی که وارد کردیم ۱۵ میلیون بود. قرعه کشی‌های خودرو فعلی شبیه بخت آزمایی است و جبران آن از جیب بیت المال تامین می‌شود و نتیجه آن ۱۸۵ هزار میلیارد ضرر این شرکت‌ها است.

    قالیباف تاکید کرد که معنی انقلابی تصمیم گیری ما عادلانه و عاقلانه بودن تصمیم است.

    وی گفت: ۴۸ درصد خانواده‌های ایرانی یک ماشین ندارند و یک لیتر بنزین مصرف نمی‌کنند، در این شرایط سهم آن‌ها از سوبسید سوخت کجاست؟

    به گفته‌ی رئیس مجلس، برخی مردم حتی سویا نمی‌توانند استفاده کنند، چون قدرت خرید ندارند.

    رئیس قوه مقننه درباره طرح صیانت از فضای مجازی توضیح داد: روزی که اولین جلسه کمیسیون اصل ۸۵ قانون اساسی درباره این طرح تشکیل شد به مردم گفتم که بحث ما فیلترینگ فضای مجازی نیست و این چنین چیزی اصلا وجود ندارد. اغلب کار جوانان خلاق ما در مجموعه این فضای مجازی در حال وقوع است و ما می‌خواهیم شغل ایجاد کنیم نه اینکه شغل‌ها را از بین ببریم. این مسئله فضا سازی‌هایی بود که بر علیه این طرح اتفاق افتاد که واقعیت ندارد و مشکل این است که هر حرف یک نماینده به حساب کل مجلس نوشته می‌شود در حالی که زمانی باید این اقدام صورت بگیرد که تبدیل به قانون شود.

    قالیباف گفت: در کجای جهان فضای مجازی بدون قانون است وقتی در این فضا کسی کلاه برداری کرد چطور باید به آن رسیدگی کرد؟ داریم امنیت اقتصادی اجتماعی و فنی را در این فضا فراهم می‌کنیم تا تجارت امنی در این فضا ایجاد شود. اینکه انتقاد می‌شود که مجلس این طرح را بر اساس اصل ۸۵ می‌خواهد بررسی کند به دلیل پنهانی کار کردن مجلس است، صحیح نیست، زیرا مجلس هیچ کار پنهانی ندارد و هم اکنون هم این طرح به مرکز پژوهش‌ها ارسال شده و تا یک ماه دیگر به مجلس برمی گردد.

    رئیس مجلس، رتبه بندی معلمان را امری دانست که در حال انجام در مجلس است، افزایش حقوق حق معلمان است و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شامل حال همه می‌شود و با پیگیری از دولت عدد ۲۵ هزار میلیارد را قطعی کرده ایم.

    به گفته‌ی رئیس مجلس، اقدام دیگر مجلس طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار است که این طرح بروکراسی اداری را حذف کرد و ادارات دولتی باید ظرف ۳ ماه برای مشاغل حساس مثل محیط زیست، امنیتی، بهداشتی و سلامت نتیجه اخذ مجوز را بدهند و سایر شغل‌ها باید ۳ روزه به آن‌ها مجوز داده شود. بر این اساس رابطه‌ها فرو میریزد و مصمم هستیم که مشکلات مردم را برطرف کنیم.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما