جمعه 07 ارديبهشت 1403 - Fri 26 Apr 2024
  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • سربازی که شهید خرازی را به عنوان فرمانده قبول نداشت

  • معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت

  • «شلیک وعده صادق به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل»

  • سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به‌دست حزب‌الله

  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟

  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 273475
    تاریخ انتشار: 09/آذر/1400 - 11:00

    معاهدات مالی تحمیلی غرب؛ قفلی دیگر بر تحریم‌ها

    برخی از نمایندگان و کارشناسان بر این اعتقادند که در صورت پیوستن ایران به FATF، نه تنها مشکلات مبادلات بانکی برطرف نمی شود بلکه قفلی دیگر بر تحریم ها نیز زده خواهد شد.

    معاهدات مالی تحمیلی غرب؛ قفلی دیگر بر تحریم‌ها

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل از مرآت، بی شک بخش جدی از اقتصاد یک کشور، تجارت خارجی است و مسائل تجارت خارجی می‌تواند بر خروجی اقتصاد یک کشور تأثیرگذار باشد. ایران از معدود کشورهایی است که در دهه گذشته تحت شدیدترین رژیم تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه قرار داشته و فارغ از میزان تأثیر تحریم‌ها بر روی تجارت خارجی، خروجی نابسامان اقتصاد کشور همزمان با تحریم‌ها باعث شده است که تجارت خارجی و مسائل آن جزو اولویت‌های مهم دولت‌ها به شمار بیاید.

    در کنار برجام که اقتصاد کشور را شرطی و نسبت به کوچک‌ترین تحولات سیاسی خارجی آسیب‌پذیر کرد، FATF نیز توجه و انرژی زیادی از دستگاه‌های مختلف کشور به ویژه وزارت اقتصاد گرفت و تا آخرین روزهای دولت دوازدهم بر روی FATF و نقش آن بر روی اقتصاد کشور تاکید شد.

    تقریبا هر روز در رسانه‌های کشور درباره موضوع FATF مباحثی مطرح می‌شود اما با تشکیل یک دولت و مجلس انقلابی اصولگرا؛ برجام و FATF به چه سرنوشتی دچار خواهند شد؟ برخی معتقدند مخالفان به صف موافقان می پیوندند و برخی دیگر با نگرانی از سرنوشت این دو پرونده مهم سخن می گویند.

    اجرای FATF قفلی دیگر بر تحریم ها

    علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص وضعیت FATF، گفت: FATF توافقی است که کشور های دنیا برای تسلط بر نظام مالی کشور های تحت سلطه خودشان تنظیم کرده اند که در دولت قبل بدون اطلاع مجلس این قرارداد امضا شد.

    علیزاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از این قوانین اعمال شده است، تصریح کرد: غرب به دنبال این است که کلیه تراکنش های مالی ایران به این سازمان ارجاع داده شود تا بتوانند به صورت دائمی براین تراکنش ها نظارت داشته باشند.

    نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آن ها می خواهند تعریفی که از تروریسم دارند را ما بدون هیچ اعتراضی بپذیریم و به حرف آن ها عمل کنیم، بیان کرد: چنین چیزی در سیاست های امنیتی ایران قابل اجرا شدن نیست ما مجبور هستیم که تحریم ها را دور بزنیم و اگر تراکنش های ما آشکار اعلام شود این فرصت را از دست می دهیم و این باعث می شود خودمان قفل تحریم به کشور بزنیم.

    وی با بیان اینکه این سازمان هر کسی را که در جبهه مقاومت است را تروریست می داند، عنوان کرد: آن ها گروه های همچون حزب الله، حشد شعبی، انصار الله و... را که در حال دفاع از کشور خود در برابر تروریست واقعی همچون آمریکا و اسرائیل هستند را تروریسم می دانند.

    علیزاده با اشاره به اینکه قانون FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملا رد شده است، خاطر نشان کرد: بعد از رد این قانون؛ رئیس جمهور پیشین از مقام معظم رهبری درخواست کرد که مجددا پیگیری شود برای بار دوم نیز در مجلس تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار  گرفت و برای بار دوم نیز این لایحه رد شد.

    تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

    نماینده مردم دامغان با بیان اینکه ایران به هیچ وجه حاضر به عضویت در FATF نیست، افزود: افرادی در ایران در لباس دوست اما دوستدار آمریکا و غربی ها هستند و هر چند وقت یک جنگ روانی را در کشور ایجاد می کنند و اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد در برابر ظلم ایستادگی کند نمی تواند این قوانین ظالمانه غرب را بپذیرد.

    وی با اشاره به اینکه برخی از این قوانین در کشور در حال اجرا شدن است، تصریح کرد: همین که اختلاس گران محاکمه می شوند و یا اینکه تراکنش های مالی به شدت پیگیری می شود نشان از این دارد که بخشی از این قوانین که به نظر می رسد قابلیت اجرا دارد در حال اجرایی شدن است اما نه تحت سلطه آمریکا  بلکه توسط نظام و امنیت ملی کشور خودمان این امر صورت می گیرد.

    علیزاده با بیان اینکه دولت قبل با این ذهنیت که آمریکا کد خدا است این قرارداد را امضا کرده است، تشریح کرد: با توجه به اینکه دولت قبل آمریکا را کد خدا می دانست بر این باور بود که همه اقدامات را باید با آمریکا هماهنگ کرد و برای ماندن بر توافق از سوی آمریکا هیچ تضمینی وجود نداشت و با این منطق که با اینکار یک بهانه را از آن ها می گیریم این اقدامات را انجام می دادند.

    نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با پا فشاری مجلس قبل از این قرارداد جلوگیری به عمل آمده است، بیان کرد: بعد از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و رد آن در این مجمع طبق قانون وقتی یک سال از یک موضوع در مجلس مطرح نشود این قانون از دستور خارج خواهد شد که FATF شامل این قانون شده است.

    وی رویکرد دولت جدید در خصوص FATF را رویکرد واقع بینانه دانست و عنوان کرد: دولت، آمریکا را گرگی می داند که اگر از آن غفلت شود، می درد و پای هیچ عهد و پیمانی نخواهد ماند و بر همین اساس دولت بر این عقیده است که باید با قدرت در برابر این گرگ ایستادگی کرد تا او از شما حساب ببرد و کاملا مراقب او باید باشیم تا خطری کشور را تهدید نکند.

    FATF خاکریز دوم تحریم مجدد علیه ایران

    عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص آخرین وضعیت FATF در ایران، گفت: اتفاقات اخیر نشان می دهد دولت آقای رئیسی اولویتش امضاء همچین قراردادهایی نیست و به دنبال حل مسائل به روش های دیگری است و با توجه به اینکه FATF خلاف مصالح نظام است این توافق امضاء نخواهد شد.

    شیخی FATF را خاکریز دوم تحریم های مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرشان کرد: با توجه به اینکه دشمن نتوانسته در خاکریز اول خود موفق باشد تمام تلاش خود را بر این گذاشته است تا بر تمامی اطلاعات اقتصادی کشور مسلط شود.

    کارشناس مسائل سیاسی در خصوص مذاکرات در برجام توسط دولت جدید، تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی هایی که از دولت قبل شده بود دولت جدید مذاکرات را منع نکرد اما بر اینکه تمامی اقدامات باید بر اساس قانون پیش رود تاکید دارد و تا زمانی که اقدامی درست از سوی غربی ها صورت نگیرد دیگر امتیازی به آن ها نمی دهد.

    تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

    وی دولت قبل را دولت وابسته به غرب دانست و عنوان کرد: دولت قبل بر این باور بود که کلید مشکلات ما در دست غرب است و با دادن امتیاز به غرب بر این باور بود که می تواند مشکلات کشور را حل کند در صورتی که FATF هیچ فایده ای برای کشور ما نداشته است.

    شیخی دلیل پا فشاری دولت قبل برای پیوستن به FATF  را رفع تحریم ها دانست و بیان کرد: دولت با این باور بود که با بسته شدن این قرارداد می توان راه مبادلات بانکی را بر طرف کند پا فشاری کرد اما آن ها با برنامه ریزی می خواستند راه های مبادلاتی مارا شناسایی کرده تا بتوانند تحریم های بیشتری را علیه ما اعمال کنند.

    کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کشور های که در FATF هستند پولشویی ترین کشور های دنیا هستند، تشریح کرد: دشمنان ایران همچون اسرائیل و عربستان ناظران برFATF هستند ما نمی توانیم اطلاعات خود را در دستان دشمن قرار دهیم.

    وی قرار گیری ایران در لیست سیاه را بی اهمیت دانست و تصریح کرد: ما با دنیا در حال مبادلات هستیم و اینکه در لیست سیاه آن ها قرار بگیریم یا نه اهمیتی برای ما ندارد چون ما به راحتی در حال فعالیت با کشور های مختلف هستیم.

    شیخی با بیان اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد تا بعد از امضاءFATF تحریم ها بر طرف شود، افزود: حتی اگر تضمینی هم باشد آمریکا در برجام نشان داد که به راحتی زیر قول ها و امضاء خود می زند و به تعهد هایش به هیچ وجه پایبند نخواهد ماند.

    کارشناس مسائل سیاسی گره مشکلات اقتصادی کشور را در داخل دانست و گفت: تمامی مشکلات ما در داخل است و اگر تمرکز را در داخل کشور قرار دهیم می توانیم مشکلات را به راحتی حل کنیم و نیازی به کشور های غربی نداشته باشیم.

    برچسب ها: FATF ، اقتصاد ، تحریم ،
    نظرات بینندگان
    نظرات شما